Huidige situatie seinhuizen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Huidige situatie seinhuizen

Bericht door groentje »

Het maakt mijn rekening niet wat een ander verdient, ik weet dat ik niet slecht boer, als je pakweg vergelijkt met een verpleegkundige...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Huidige situatie seinhuizen

Bericht door dekooiker »

Daarin geef ik u gelijk: we verdienen niet slecht maar moeten wel wat verantwoordelijkheid willen dragen alsook op onmogelijke uren en dagen aan het werk zijn.
Voor die dagen en uren passen de meeste mensen.

Aan de andere kant is het alles behalve serieus dat een ostch perron hetzelfde krijgt als een ostch op een seinhuis.
De verantwoordelijkheid van de eerste is heel wat kleiner.
Vergeten een telegram van vermeerderde samenstelling zenden kan tot incidenten leiden, dat wel, maar voor de rest...lastige reizigers is zowat het enige dat die kan voorkrijgen wat op een seinhuis niet te beurt valt (lastige bestuurders daarentegen...).
Daarom dat men een nieuwe graad oprichtte.
Het is trouwens helemaal niet van deze tijd dat de seingever die het grootste deel van het werk verzet, zowel tijdens normale als verstoorde exploitatie, een bedroevend laag loon krijgt.
Zelfs de omroeper, zonder veiligheidsfunctie, krijgt heel wat meer.
Ik weet nog dat ik 10 jaar geleden platte pree 1200 euro kreeg als seingever...iemand die wil ruilen?
De trein.
Alleen voor durvers.
brouckie
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Huidige situatie seinhuizen

Bericht door brouckie »

dekooiker schreef: Het is trouwens helemaal niet van deze tijd dat de seingever die het grootste deel van het werk verzet een bedroevend laag loon krijgt.
Gebeurd het meeste werk tegenwoordig niet door (slecht ingestelde) software? :wink:
Voor de rest. Overschot van gelijk.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Huidige situatie seinhuizen

Bericht door groentje »

Maar dan vergelijk je uitsluitend met collega's binnen de spoorwegen. Ik zei ook niet nee tegen de premie voor dienst te doen als VL n2, ik schaam me ook niet voor wat ik verdien, maar besef wel dat er héél wat mensen het met flink wat minder moeten doen, vaak ook jobs met verantwoordelijkheid waar levens vanaf hangen .. En met nog onmogelijker uren dan wij...
Het noopt me tot bescheidenheid, ik doe een belangrijk werk, maar zo zijn er nog veel.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Huidige situatie seinhuizen

Bericht door Tim »

dekooiker schreef:lastige reizigers is zowat het enige dat die kan voorkrijgen wat op een seinhuis niet te beurt valt (lastige bestuurders daarentegen...).
Een van de redenen daarvan zijn domme beslissingen van hogerhand en jullie zijn nu eenmaal de eersten die we aan de lijn krijgen... :wink:
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Huidige situatie seinhuizen

Bericht door dekooiker »

Het hoeven daarom geen domme beslissingen te zijn.
Een aansluiting verlenen met een andere trein kan betekenen dat een bus geen aansluiting meer afwacht.
Wie die bus wil halen is dan uiteraard niet gelukkig en daar kan ik me wel wat bij voorstellen omdat ik het zelf al meemaakte :wink:
De ostch moeten wel het eerste aanspreekpunt zijn en da's gewoonlijk niet om de complimenten te ontvangen (da's voor de adjuncten :mrgreen: )
De trein.
Alleen voor durvers.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Huidige situatie seinhuizen

Bericht door HLE 2302 »

Asterix schreef:
HLE 2302 schreef:Het afleveren van overschrijdingsbevelen, E370's en dergelijke zal dus voortaan uitgevoerd worden door een persoon van rang 4 ...
Dat gebeurt vandaag toch ook al?
Los daarvan wil ik gerust eens mijn loonfiche naast die van een TB leggen. Misschien kunnen we dan ook al eens de premies harmoniseren, voor het geven van opleiding bijvoorbeeld. Bij Infrabel krijg je daar 0 euro voor. Of die voor lijnkennis van je zone. Ook 0 euro. Of de taalvereisten om in Brussel te mogen werken, nog zo een idee.
Taalpremie is 48€ bruto, en enkel bestuurders die naar Wallonië rijden krijgen dit. Voor het geven van lijnkennis krijgen wij ook niks. Voor het meenemen van een leerling treinbestuurder ontvangen we een mini premietje (misschien kan iemand me helpen want ik ken het exacte bedrag niet want ik ben geen monitor) die totaal niet tegenover het gedragen risico staat. Als jij in rang 4 hetzelfde haalt van wedde wat wij in rang 5 hebben door onze premies, dan hebben de meesten rap gekozen. Premies zijn afhankelijk, uw vaste wedde in rang 4 niet. Uw pensioen later, als je ziek bent etc etc. Allemaal pure voordelen. En daag me over risico, gevaren en verantwoordelijkheid niet uit mijn kot. Ik heb veel respect voor alle groepen van personeel en ik weet dat OSTCH infrabel een grote verantwoordelijkheid hebben en een zeker risico op het maken van fouten, maar als je de job van treinbestuurder en jullie job naast elkaar legt, dan ben ik zeker dat het niveau van kennis, opleiding en het risico tot het maken van fouten op zijn minst even hoog ligt. En dan hebben jullie nog het voordeel dat bij verkeer in normale omstandigheden niet echt ongevallen of rampen kunnen worden veroorzaakt. Bij ons daarentegen (behalve als de lijn uitgerust is met ETCS) hebben wij continu risico op het maken van fouten. In je bericht lees ik een zekere jaloezie af naar onze premies, wel dat is dus niet nodig. Ik wil gerust wat premies inleveren voor een hogere graad, want als puntje bij paaltje komt heeft dit zeker naar later toe alleen maar voordelen.

En tussen haakjes, hebben jullie ook elke 3 jaar een grote test van al de gekende reglementering ?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Huidige situatie seinhuizen

Bericht door Steven »

Een treinbestuurder krijgt iets meer dan 6 euro bruto om een leerling mee te nemen, dit ongeacht of hij 1 of 2 mensen mee in opleiding heeft. Iemand in lijnstudie meehebben levert geen premie op. Wie in het Brussels hoofdstedelijk gewest werkt voor de overheid kan een taalpremie van het gewest bekomen (examen selor afleggen voor een attest) bekomen, eentje die hoger is dan wat de NMBS betaald voor functionele tweetaligheid (dus hoger dan die 48 euro). Dit is dus ook perfect mogelijk voor mensen die op een seinhuis werken om deze te verkrijgen. Hiervoor moet je wel zelf het nodige initiatief betonen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5268
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Huidige situatie seinhuizen

Bericht door overweg13 »

dekooiker schreef:Het hoeven daarom geen domme beslissingen te zijn.
Een aansluiting verlenen met een andere trein kan betekenen dat een bus geen aansluiting meer afwacht.
Wie die bus wil halen is dan uiteraard niet gelukkig en daar kan ik me wel wat bij voorstellen omdat ik het zelf al meemaakte :wink:
De ostch moeten wel het eerste aanspreekpunt zijn en da's gewoonlijk niet om de complimenten te ontvangen (da's voor de adjuncten :mrgreen: )
Zoals ik een onderstationschef in Leuven eens hoorde zeggen: als je de aansluiting verzekert, "kreften" ze en als je de trein laat vertrekken ook. En het voorbeeld dat je geeft is inderdaad realiteit: wat heb je eraan dat de eerste aansluiting wacht als je daardoor de tweede mist?
Als men echt werk wil maken van een betrouwbaar OV dan zou men eigenlijk alle mogelijke situaties moeten incalculeren en oplossen. Ik weet ook wel dat men niet eindeloos op aansluitingen kan wachten en dat men bij echt verstoord verkeer - bij de spoorwegen maar ook bij de bussen - ook geen zicht meer heeft op de aansluitingen, maar op dat ogenblik zou men verder moeten durven denken: extra treinen, extra bussen, taxi's e.d. Maar ik vrees dat men het OV daarvoor niet ernstig genoeg neemt en dat de OV-gebruiker eigenlijk te onmondig is, om zoiets ook te eisen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Huidige situatie seinhuizen

Bericht door Asterix »

HLE 2302 schreef:Taalpremie is 48€ bruto, en enkel bestuurders die naar Wallonië rijden krijgen dit. Voor het geven van lijnkennis krijgen wij ook niks. Voor het meenemen van een leerling treinbestuurder ontvangen we een mini premietje (misschien kan iemand me helpen want ik ken het exacte bedrag niet want ik ben geen monitor) die totaal niet tegenover het gedragen risico staat.
Dat zijn dan toch allemaal al meer premies dan dat het seinhuispersoneel krijgt. En vergeet niet dat hoe meer jullie kennen, hoe meer jullie krijgen qua lijnkennis en misschien ook qua materiaal? Bij ons wordt er verwacht dat je dat allemaal maar doet zonder méér. En de pensioenregeling is toch ook anders?
HLE 2302 schreef: In je bericht lees ik een zekere jaloezie af naar onze premies, wel dat is dus niet nodig. Ik wil gerust wat premies inleveren voor een hogere graad, want als puntje bij paaltje komt heeft dit zeker naar later toe alleen maar voordelen.
Ik ben helemaal niet jaloers maar jij bent begonnen met te jammeren dat jullie het toch weer zo slecht hebben en ook méér moeten krijgen. En dan zeg ik dat je eerst alles naast mekaar moet leggen, van alle premies tot het pensioen en dan vergelijken. Mocht dat nodig zijn. Blijkbaar wel, leid ik uit jouw reactie af.
HLE 2302 schreef:En tussen haakjes, hebben jullie ook elke 3 jaar een grote test van al de gekende reglementering ?
Wij worden permanent afgeluisterd en geëvalueerd. En de dag dat we het verknallen, staat er geen API klaar om ons te begeleiden, dan sta je er alleen voor.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Huidige situatie seinhuizen

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Wie in het Brussels hoofdstedelijk gewest werkt voor de overheid kan een taalpremie van het gewest bekomen (examen selor afleggen voor een attest) bekomen, eentje die hoger is dan wat de NMBS betaald voor functionele tweetaligheid (dus hoger dan die 48 euro). Dit is dus ook perfect mogelijk voor mensen die op een seinhuis werken om deze te verkrijgen. Hiervoor moet je wel zelf het nodige initiatief betonen.
Dan moet je wel voldoende tweetalig zijn. Er zijn er genoeg die volgens Selor niet voldoende tweetalig zijn maar toch tegen wil en dank tweetalig moeten werken. En tegen wil en dank toch in Brussel moeten werken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Huidige situatie seinhuizen

Bericht door Steven »

Geen idee welke het vereiste niveau is voor Infrabel, als treinbestuurder volstaat het om artikel 8 en 10 te halen bij Selor. Dat is voldoende om de premie te halen. Doch er doen geruchten de ronde dat men het taalniveau voor treinbestuurders wil optrekken (dus het intern gevraagd niveau ligt momenteel lager dan wat ik deed bij Selor)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Huidige situatie seinhuizen

Bericht door Asterix »

8 en 10 volstaan ook bij Infrabel maar zelfs dat is voor een deel te hoog gegrepen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Huidige situatie seinhuizen

Bericht door dekooiker »

Er zijn inderdaad wel wat onwilligen maar aan de andere kant zijn er Franstaligen en Duitstaligen die hun best doen.
Toch mag ik geen letter Frans spreken in veiligheidsfuncties en dat vind ik niet meer dan normaal want ik heb er geen bijkomende (en noodzakelijke) opleiding voor gehad.
De trein.
Alleen voor durvers.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Huidige situatie seinhuizen

Bericht door HLE 2302 »

Asterix schreef:Dat zijn dan toch allemaal al meer premies dan dat het seinhuispersoneel krijgt. En vergeet niet dat hoe meer jullie kennen, hoe meer jullie krijgen qua lijnkennis en misschien ook qua materiaal? Bij ons wordt er verwacht dat je dat allemaal maar doet zonder méér. En de pensioenregeling is toch ook anders?
Nogmaals wat ik bedoel is dat er teveel premies zijn tov de vaste wedde. Als je ziek bent, verlof etc. dan krijg je deze allemaal niet. En die extra premies voor kennis hangen dan ook nog eens heel sterk af van depot tot depot.
Asterix schreef:Ik ben helemaal niet jaloers maar jij bent begonnen met te jammeren dat jullie het toch weer zo slecht hebben en ook méér moeten krijgen. En dan zeg ik dat je eerst alles naast mekaar moet leggen, van alle premies tot het pensioen en dan vergelijken. Mocht dat nodig zijn. Blijkbaar wel, leid ik uit jouw reactie af.
Ik vind dit wel een interessant idee ja. Dit omdat in mijn ogen seinhuispersoneel en besturingspersoneel veruit de grootste verantwoordelijkheid hebben van alle functies op het spoornet in zake per direct, veiligheid.
Asterix schreef:Wij worden permanent afgeluisterd en geëvalueerd. En de dag dat we het verknallen, staat er geen API klaar om ons te begeleiden, dan sta je er alleen voor.
Ik denk niet dat die afgeluisterde evaluatie zo extreem is, anders heb ik al een paar mensen aan de lijn gehad die niet zo goed geëvalueerd zullen worden. Vergeet niet, de dag dat wij het verknallen staan we ook onmiddellijk te voet en mogen we ook opnieuw een psychotechnische proef, medisch onderzoek, examen reglementering opnieuw doen, en dan zwijgen we nog van de financiële sanctie die zoiets met zich meebrengt, want zo zijn we terug aangekomen bij het feit dat een te groot deel van onze wedde premies zijn.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie