Officiële benaningen sporen Brussel Noord - Schaarbeek

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Officiële benaningen sporen Brussel Noord - Schaarbeek

Bericht door jan_olieslagers »

Dit verwart me reeds lang, en ik ben begonnen met het uit te tekenen maar ik snap er nu nog minder van. Help!
Voor alle duidelijkheid: het gaat me erover hoe de sporen zijn benoemd, oftewel gelabeld. Niet over welke treinen er zoal gebruik maken van welke sporen, dat is een ander verhaal, waarover ik het nu niet wil hebben.

Redelijk duidelijk en buiten discussie:

de hogesnelheidslijn = 36N bedient in Brussel Noord perrons 3/4, passeert in Schaarbeek over wat perrons 17 en 18 souden zijn maar die zijn er niet.
lijn 50 van Brussel bedient in Brussel Noord perrons 1/2. Ze kruist in Laken lijn 28 die van Schaarbeek komt en daar nog westelijker ligt dan de HSL
lijn 25 bedient in Brussel-Noord perrons 11/12, in Schaarbeek 5/6, in Vilvoorde 1/2
lijn 161 bedient in Brussel Noord perrons 7/8 (of heet ze daar 161/1?), ze heeft een aftakking die in Schaarbeek perrons 3/4 bedient en dan eigenlijk doodloopt, met slechts een rangeerconnectie naar het bundeltje achter TrainWorld, en één schamel verbindingsspoor naar andere lijnen

Verwarring in Brussel-Noord: wat zijn _officieel_ de lijnen van perrons 9/10 en 5/6?
En nog meer verwarring in Schaarbeek: van perron 7 t/m 15 is er eigenlijk niks duidelijk. OpenStreetMap geeft
13: 27D
12: 36
11: 27
9: 36
7: 27
maar hult zich in stilte aangaande perrons 8, 10, 14, 15.
Het zou me niet verbazen als iemand er ooit aan begonnen is ( @eimai? ;) ) maar het in verwarde wanhoop of wanhopige verwarring heeft opgegeven.

De site van Paul Kevers vermeldt wel lijn 27D en zelfs een lijn 27F maar gaat niet in op de details die ik probeer uit te vlooien.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 15 apr 2017, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Officiële benaningen sporen Brussel Noord - Schaarbeek

Bericht door Steven »

Brussel noord
1: 50
2: 50
3: 36N
4: 36N
5: 36
6: 27
7: 161/2
8: 161/2
9: 36
10: 27
11: 25
12: 25

Lijn 161 begint inderdaad in Schaarbeek, dan heb je nog de verbinding naar Jette onder alle sporen door en dat zou normaal 161/1 moeten zijn en bijgevolg is het stukje naar brussel noord 161/2.

Schaarbeek

1: buiten dienst, oud laadspoor autoslaaptrein
2: buiten dienst, oud laadspoor autoslaaptrein
3: 161 (max 40 km/u)
4: 161 (max 40 km/u)
5: 25 (max 100 km/u)
6: 25 (max 100 km/u)
7: 27 (max 90 km/u)
8: wijkspoor (max 40 km/u)
9: 36 (max 90 km/u)
10: wijkspoor (max 40 km/u)
11: 27 (max 90 km/u)
12: 36 (max 90 km/u)
13: 27D
14: 27D of F (moet ik zelf opzoeken)
15: 27F

De lijnen 27D , 27E en 27 F vormen de verbindingssporen tussen het station en de bundels en de bundels onderling in Schaarbeek. Dit tot aan de werkplaats Schaarbeek OTW/E achteraan in Schaarbeek vorming (hier staan altijd motorstellen binnen en buiten).
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Officiële benaningen sporen Brussel Noord - Schaarbeek

Bericht door jan_olieslagers »

Pffieeuw! Dat is snel en diepgaand beantwoord, hulde en dank!
Als de tekening klaar is post ik ze wel eens.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Officiële benaningen sporen Brussel Noord - Schaarbeek

Bericht door Steven »

Een groot deel van de kennis is gewoon beroepskennis, al heb ik mijn hersens ook eens moeten pijnigen omdat ik sommige sporen ook totaal niet meer gebruik en op basis van de luchtfoto's is het inderdaad niet altijd eenvoudig om de knoop te ontwarren. mijn info is dus voor 99% juist, kleine missers kunnen er zeker instaan zoals de toevoeging voor lijn 161 in brussel noord dus in het slechtste geval is dat 161/1 ipv 161/2.
ook voor die laatste drie sporen van Schaarbeek kan ik het niet met 100% zekerheid zeggen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Officiële benaningen sporen Brussel Noord - Schaarbeek

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Schaarbeek

7: 27 (max 90 km/u)
8: wijkspoor (max 40 km/u)
9: 36 (max 90 km/u)
10: wijkspoor (max 40 km/u)
11: 27 (max 90 km/u)
12: 36 (max 90 km/u)
Op lijn 27 en 36 geldt daar al meer dan een jaar lang een "tijdelijke" snelheidsbeperking van 60 km/h. Enig idee waarom?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Officiële benaningen sporen Brussel Noord - Schaarbeek

Bericht door Steven »

De staat van de wissels kant Vilvoorde, men nu is al enkele maanden bezig om daar alles opnieuw aan te leggen en zelfs nieuwe wisselverbindingen. Waarvan ik vermoed dat sommige zelfs minstens 60-80 km/u zijn. Ook de bovenleiding krijgt er hierdoor op die plaats een compleet nieuwe configuratie.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Officiële benaningen sporen Brussel Noord - Schaarbeek

Bericht door Asterix »

Steven schreef:13: 27D
14: 27D of F (moet ik zelf opzoeken)
15: 27F
13 is 27F, 14 en 15 zijn de twee sporen van 27D. Dit alles kant Vilvoorde. Kant Noord gaat 13 over in lijn 27D.

De grootschalige werken dienen om kant Vilvoorde de wissels uit te breken en slechts gedeeltelijk te vervangen. Zo zal elk spoor in Schaarbeek nog maar toegang geven tot één of hooguit enkele sporen kant Leuven/Vilvoorde.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Officiële benaningen sporen Brussel Noord - Schaarbeek

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:
Steven schreef:13: 27D
14: 27D of F (moet ik zelf opzoeken)
15: 27F
13 is 27F, 14 en 15 zijn de twee sporen van 27D. Dit alles kant Vilvoorde. Kant Noord gaat 13 over in lijn 27D.

De grootschalige werken dienen om kant Vilvoorde de wissels uit te breken en slechts gedeeltelijk te vervangen. Zo zal elk spoor in Schaarbeek nog maar toegang geven tot één of hooguit enkele sporen kant Leuven/Vilvoorde.
Het doel is vooral de Engelse wissels eruit te halen omdat deze trager te berijden zijn dan de gewone wissels, meer onderhoud vragen en sneller vervangen moeten worden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Officiële benaningen sporen Brussel Noord - Schaarbeek

Bericht door Asterix »

Ja maar niet alle wissels gaan worden vervangen, he. Er gaat na de werken exploitatiematig een stuk minder mogelijk zijn.

Waar ligt het verschil in snelheid tussen beide soorten? Ik vermoed in niet-afwijkende stand? Kan je daar eens een cijfer op plakken?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Officiële benaningen sporen Brussel Noord - Schaarbeek

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:Ja maar niet alle wissels gaan worden vervangen, he. Er gaat na de werken exploitatiematig een stuk minder mogelijk zijn.

Waar ligt het verschil in snelheid tussen beide soorten? Ik vermoed in niet-afwijkende stand? Kan je daar eens een cijfer op plakken?
Uiteraard zijn er minder mogelijkheden, de gewone wissels zijn veel langer dan de Engelse waardoor je er minder achter elkaar kan leggen op de beschikbare ruimte. De engelse zijn 40 km/h afwijkend, de gewone zullen 60 of meer zijn.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Officiële benaningen sporen Brussel Noord - Schaarbeek

Bericht door Asterix »

Het gaat ook wel verder dan dat want er worden ook wissels vervangen door lopend spoor.

Daarenboven liggen er nu al enkele wissels en die worden afwijkend bereden aan 40 km/u. Zelfs al zouden er komen die sneller kunnen worden bereden, het weegt niet op tegen de negatieve gevolgen qua exploitatie.

Lijn 36 wordt na de werken 120 km/u. Was dat voor de werken ook al het geval?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Officiële benaningen sporen Brussel Noord - Schaarbeek

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef:Lijn 36 wordt na de werken 120 km/u. Was dat voor de werken ook al het geval?
Het was 120 vanaf ergens ten noorden van Schaarbeek, al weet ik niet meer precies vanaf waar.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Officiële benaningen sporen Brussel Noord - Schaarbeek

Bericht door Steven »

De 120 km/u is toegelaten vanaf het punt waar je de oude werkplaats dieseltractie hebt staan. Als dat veranderd naar een punt voor het station van Schaarbeek zal dat inderdaad veel veranderen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Officiële benaningen sporen Brussel Noord - Schaarbeek

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: Het doel is vooral de Engelse wissels eruit te halen omdat deze trager te berijden zijn dan de gewone wissels, meer onderhoud vragen en sneller vervangen moeten worden.
zomaar :) :) : maar wel "steviger" zijn, zie bewijs in Wetteren en Leuven , daar liep het steeds fout op de klassieke wissel :) :)
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Officiële benaningen sporen Brussel Noord - Schaarbeek

Bericht door jan_olieslagers »

En ik die dacht dat in beide gevallen de oorzaak lag in te snel rijden, niet in de (ontoereikende) stevigheid van de wissels...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie