Nieuwe vertrekprocedure

Alles over reizigerstreinen in België.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door Eimai »

TommyG schreef:Bedankt voor de verduidelijking!
Wat me wel direct opvalt is dat er meer van die dice dingen zijn dan de AVG''s... In het station van Muizen bijvoorbeeld hangt aan elke verlichtingspaal zo'n dice ding...
Zo'n passief RFID tagje kost natuurlijk geen geld en installatie is niet meer dan dat aan een paal hangen, geen aansluitingen met kabels zoals met AVG's, dus kunnen ze een beetje kwistiger zijn met het aantal dat ze hangen...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door jan_olieslagers »

Grappig om te zien hoe die gele knopen overal opgehangen worden: soms aan de hoogspanningspalen, soms aan de verlichting, soms zelfs aan de AVG-paaltjes... Maar wel altijd hetzelfde in elk station/halteplaats.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door dentheo »

En die "34mm" is de diameter ervan veronderstel ik ? :) :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Brivera

Re: Wat is dit?

Bericht door Brivera »

CursorX schreef:Het heeft te maken met de nieuwe vertrekprocedure, de treinbegeleider zal zijn bakje (hoe heet dat klein ding eigenlijk officieel?) er moeten tegenhouden, en zal dan op dat bakje een toelating (of een verbod) tot vertrek ontvangen.
Als ik mij niet vergis noemt het apparaat voor de vertrekprocedure "Suzy".
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door K V B »

Waarom eigenlijk zo ingewikkeld? Ik zie bij andere spoorwegbedrijven dat men het daar toch veel eenvoudiger doet, vaak zelfs geheel zonder treinbegeleider...
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door Eimai »

K V B schreef:Waarom eigenlijk zo ingewikkeld?
Dat is een vraag die iedereen die op het terrein werkt zich afvraagt.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door HLE18 »

K V B schreef:Waarom eigenlijk zo ingewikkeld? Ik zie bij andere spoorwegbedrijven dat men het daar toch veel eenvoudiger doet, vaak zelfs geheel zonder treinbegeleider...
Afgekeken van Zwitserse SBB en het zou de goedkoopste oplossing moeten zijn (of dat dachten ze toch).
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door K V B »

HLE18 schreef:
K V B schreef:Waarom eigenlijk zo ingewikkeld? Ik zie bij andere spoorwegbedrijven dat men het daar toch veel eenvoudiger doet, vaak zelfs geheel zonder treinbegeleider...
Afgekeken van Zwitserse SBB en het zou de goedkoopste oplossing moeten zijn (of dat dachten ze toch).
Ik heb dergelijke dingen in Zwitserland nog nooit gezien. Bij de SBB ziet de machinist gewoon op een display in de stuurcabine dat alle deuren gesloten zijn, en als het sein open staat vertrekt hij gewoon.

Vrijwel alles wat niet IC/IR is rijdt overigens al jaren zonder treinbegeleider...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Ik heb zoiets complex bij de sbb ook nog nooit gezien.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door traxie »

Ik ben benieuwd hoe de praktijktesten zullen verlopen. Volgens wat ik in de 'wandelgangen' hoor vrees ik er voor. Al zou ik als bestuurder blij zijn dat de deuren eens allemaal dicht mogen/moeten vóór het vertrek.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door HLE18 »

Steven schreef:Ik heb zoiets complex bij de sbb ook nog nooit gezien.
Ik weet het, ik heb ook maar collega's horen zeggen dat er mensen naar Zwitserland geweest zijn om te kijken hoe het daar werkte. Het is in ieder geval zeker niet 100% dezelfde procedure. Zwitserland zou SMS'en gebruiken die toekomen op de GSM-R of deze door een tag te scannen verstuurd worden weet ik niet. NMBS gebruikt gelukkig geen SMS'en vanwege veiligheid en betrouwbaarheid.

Enige dat ik er on-line over kan vinden is deze risco analyse:

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=26204813
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door K V B »

HLE18 schreef:
Steven schreef:Ik heb zoiets complex bij de sbb ook nog nooit gezien.
Ik weet het, ik heb ook maar collega's horen zeggen dat er mensen naar Zwitserland geweest zijn om te kijken hoe het daar werkte. Het is in ieder geval zeker niet 100% dezelfde procedure. Zwitserland zou SMS'en gebruiken die toekomen op de GSM-R of deze door een tag te scannen verstuurd worden weet ik niet. NMBS gebruikt gelukkig geen SMS'en vanwege veiligheid en betrouwbaarheid.

Enige dat ik er on-line over kan vinden is deze risco analyse:

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=26204813
In Zwitserland heeft een minderheit van de treinen nog een treinbegeleider. En alle treinen heben tegenwoordig automatische deuten. De machinist kan in zijn stuurcabine ziem dat alle deuten dicht zijn.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door traxie »

Het lijkt er op dat er vandaag in Dendermonde tests bezig zijn met twee mw41's. Ik veronderstel ivm de nieuwe vertrekprocedure.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door HLE18 »

ja dat klopt o.a. testen van koppelen en ontkoppelen,...
Curieus wat het resultaat zal zijn.
Blue Bird

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door Blue Bird »

Nieuwe info:
De NMBS heeft het Dice project stopgezet omdat uit de testfase blijkt dat het niet voldoet aan de verwachtingen van beschikbaarheid, betrouwbaarheid en impact op de stiptheid.
Plaats reactie