Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Bericht door dentheo »

Asterix schreef: 11 mar 2018, 20:23
Infrabel heeft eigenlijk niets meer te maken met de infrastructuur waarmee de reiziger in aanraking komt.
Dus perron, verlichting, roltrappen allemaal NMBS ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Bericht door Asterix »

dentheo schreef: 11 mar 2018, 20:49
Asterix schreef: 11 mar 2018, 20:23
Infrabel heeft eigenlijk niets meer te maken met de infrastructuur waarmee de reiziger in aanraking komt.
Dus perron, verlichting, roltrappen allemaal NMBS ???
Inderdaad. Achter de schermen kan het wel zijn dat Infrabel voor de elektrische voeding moet zorgen, bijvoorbeeld.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Bericht door dentheo »

Oh ik dacht dat de verhouding meer was van eigenaar tot huurder. NMBS de lekkende kranen, Infrabel het lekkende dak bv.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Bericht door Portbou »

Infrabel heeft eigenlijk niets meer te maken met de infrastructuur waarmee de reiziger in aanraking komt.
Domme vraag misschien maar waarom moet de NMBS dan een specifieke kost aan Infrabel betalen voor iedere stop die ze inlegt ? Of is dat niet meer zo ?

En als een andere maatschappij dan de NMBS reizigersvervoer aanbiedt in België en daarvoor bij Infrabel een rijpad bestelt en betaalt... Moet die maatschappij dan ook geld aan de NMBS voor iedere stop ? (als vergoeding voor het gebruik van het station door de klanten van die maatschappij ?)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 12 mar 2018, 17:15
Infrabel heeft eigenlijk niets meer te maken met de infrastructuur waarmee de reiziger in aanraking komt.
Domme vraag misschien maar waarom moet de NMBS dan een specifieke kost aan Infrabel betalen voor iedere stop die ze inlegt ? Of is dat niet meer zo ?

En als een andere maatschappij dan de NMBS reizigersvervoer aanbiedt in België en daarvoor bij Infrabel een rijpad bestelt en betaalt... Moet die maatschappij dan ook geld aan de NMBS voor iedere stop ? (als vergoeding voor het gebruik van het station door de klanten van die maatschappij ?)
Bij een stop komt meer kijken dan het reizigersgedeelte: je bezet een spoor langer, gebruikt meer stroom om terug te vertrekken, je slijt de sporen meer door te remmen, ...
Logisch dus dat Infrabel daar geld voor vraagt. Ook als een goederentrein ergens stopt moet hij betalen.

Ik dacht inderdaad dat Thalys en Eurostar aan de NMBS moeten betalen voor het gebruik van Brussel-Zuid, Antwerpen-centraal en Luik-Guillemins.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Bericht door Asterix »

dentheo schreef: 12 mar 2018, 15:35 Oh ik dacht dat de verhouding meer was van eigenaar tot huurder. NMBS de lekkende kranen, Infrabel het lekkende dak bv.
De laatste hervorming draaide uiteraard rond het plan om het zinkende NMBS-schip een reddingsboei toe te werpen in de vorm van een enorm en bijkomend pakket onroerende goederen. De seinhuizen die nog verwerkt zitten in de stationsgebouwen zijn dus ook eigendom van NMBS. De werkstations en alle andere apparatuur is dan weer van Infrabel. Zo heb je dus Infrabel- en NMBS-printers en gescheiden bureaumateriaal, al naargelang ze bestemd zijn voor de Infabel-personeelsleden, dan wel de verkeersinfobedienden van de NMBS.
Plaats reactie