Pagina 2 van 3

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Geplaatst: 01 jul 2017, 11:19
door keignaert
Veel ligt waarschijnlijk aan de wil om het onderhoud te doen en hiertoe de nodige contracten af te sluiten.
Stel alleszins vast dat liften en roltrappen bij andere ondernemingen veel vlugger hersteld worden .

Ook in buitenlandse OV-bedrijven (Duitsland, Nederland , G.B....) kom ik zelden defecte liften/roltrappen tegen tenzij ze juist bezig zijn met onderhoudswerkzaamheden .

In België worden roltrappen /liften blijkbaar nog altijd als een overbodige luxe aangezien . Als je minder goed te been bent en dus afhankelijk bent van liften /roltrappen ben je de pineut . En assistentie moet je op voorhand aanvragen ( 24 uur in principe/ nu soms minder) . Maar hoe kan je op voorhand voorzien of de liften al dan niet werken . Dan sta je daar maar en moet je maar rekenen op bereidwillige medereizigers .

En stellen dat alles het gevolg is van vandalisme e.d. is ook niet correct . Ook in het buitenland is vandalisme aanwezig en dar worden problemen blijkbaar wel vlug opgelost.

Lijkt me veeleer het gevolg van mentaliteit bij OV bedrijf.

Roltrappen waren een aantal jaren geleden in Brussel Noord bijna allemaal defect voor vele maanden ( liften waren er dan nog niet) . Na een jaar of zo wordt er dan ( ws na veel klachten en opmerkingen) gedacht aan een aanbesteding voor nieuwe roltrappen . Die neemt dan weer de nodige tijd in beslag ( aanbesteding + werken ) . Ondertussen kan de reiziger zijn plan trekken .

Zelfs nieuwe liften ( Gent Sint Pieters spoor 12/ Brugge spoor 7/8) waren al voor weken defect . In mijn appartementsblokje staan die mannen van Kohne hier binnen de 2 uur om te herstellen ...

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Geplaatst: 01 jul 2017, 16:54
door Asterix
keignaert schreef:Zelfs nieuwe liften ( Gent Sint Pieters spoor 12/ Brugge spoor 7/8) waren al voor weken defect . In mijn appartementsblokje staan die mannen van Kohne hier binnen de 2 uur om te herstellen ...
In de Brusselse stations staan ze ook snel maar naar ik vermoed is er geen budget om grondige verbeteringen aan de werking van die toestellen door te voeren waardoor het lap- en tapwerk blijft. In Brussel-Noord zijn al meteen twee nieuwe liften defect: de ene is naar de vaantjes door waterinfiltratie in de schachtput (bouwkundige fout?), aan de ander moet een duur en specifiek stuk worden vervangen. Je voelt zo dat dat lang gaat duren....

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Geplaatst: 02 jul 2017, 13:37
door dekooiker
Asterix schreef: geen budget om grondige verbeteringen aan de werking van die toestellen door te voeren waardoor het lap- en tapwerk blijft.
Dat is typerend voor een beleid en regering die het openbaar vervoer als derderangsvervoer beschouwt.
Door in te zetten op performant (wat een woord zeg!) OV zouden hun zwaar gesubsidieerde bedrijfswagens minder in de file staan.

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Geplaatst: 02 jul 2017, 15:04
door Asterix
Het is een typisch Belgische ziekte die je vooral bij de overheid maar eigenlijk ook in de privé aantreft: er worden vaak wilde plannen gemaakt maar als de kluiten op tafel moeten komen, moet er overal worden bijgeschaafd want eigenlijk was het hele project te ambitieus ingeschat. Uiteindelijk krijg je dan een verwaterd projectje. In Nederland leggen ze gewoon de centen op tafel en klaar.

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Geplaatst: 03 jul 2017, 03:27
door groentje
Ook in Nederland hebben ze ervaring met slecht gemonitorde projecten, ik denk aan de theaterput in Middelburg, de Amsterdamse Noord-Zuidlijn die zwaar boven budget ging en een gat sloeg in de stadsfinanciën, etc. En bijvoorbeeld ook de Duitsers kunnen er wat van, ik denk aan Berlin-Brandenburg International Airport, de Opera van Hamburg, Stuttgart21...

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Geplaatst: 12 jul 2017, 16:35
door profke
profke schreef:Vandaag werkte de roltrap weer. na ongeveer 1,5 maand stilstand.
Bovenstaande bericht was van 29/6.
Sinds 10/7 is hij weer stuk...

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Geplaatst: 12 jul 2017, 16:46
door Steve
Nog zo eentje, in een station met nog eens 4 keer zoveel reizigers: de linkse roltrap aan de uitgang Putterij van Brussel-Centraal (bij de bushaltes en ook doorgang naar de metro)... de voorbije tijd ligt die om de haverklap stil.

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Geplaatst: 15 jul 2017, 19:01
door thejay
profke schreef:
profke schreef:Vandaag werkte de roltrap weer. na ongeveer 1,5 maand stilstand.
Bovenstaande bericht was van 29/6.
Sinds 10/7 is hij weer stuk...
Ik zag er gisterenochtend weer mannen aan het werk, weet niet of ze het ondertussen terug doet...

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Geplaatst: 18 jul 2017, 16:23
door profke
Ondertussen werkt hij weer...

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Geplaatst: 18 jul 2017, 20:59
door dentheo
Hiep hiep hiep hoera...

Maar hoe moet ik mij de organisatie in praktijk voorstellen, heeft zo elk station een soort concierge ? Elke lijn een soort "tuinman" ?

Ik zie hier tenminste af en toe iemand wandelen van Infrabel...tuinman-lijnconcierge van lijn 12 ?

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Geplaatst: 09 okt 2017, 18:17
door profke
Ondertussen is de roltrap weer een 3-tal weken stuk...

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Geplaatst: 26 feb 2018, 19:32
door profke
profke schreef: 09 okt 2017, 18:17 Ondertussen is de roltrap weer een 3-tal weken stuk...
Ik had het bijna niet meer durven geloven, maar.. sinds vandaag werkt hii weer.. slechts 5 maanden nadat hij de laatste keer stilviel...

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Geplaatst: 26 feb 2018, 21:52
door kika
Hallucinant.

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Geplaatst: 27 feb 2018, 08:07
door dekooiker
dentheo schreef: 18 jul 2017, 20:59 Hiep hiep hiep hoera...

Maar hoe moet ik mij de organisatie in praktijk voorstellen, heeft zo elk station een soort concierge ? Elke lijn een soort "tuinman" ?

Ik zie hier tenminste af en toe iemand wandelen van Infrabel...tuinman-lijnconcierge van lijn 12 ?
Vroeger, in een ver verleden, had elk station zijn chef.
Naargelang de grootte van het station en de bijhorende klassering was dat een stationschef vierde, derde, tweede, eerste klasse.
Die zag erop toe dat gebeurde wat moest gebeuren.
Het bloemenperk stond er fris bij, de perron geveegd, kortom een toonbaar station.

Roltrappen stuk in Berchem, bij gebrek aan roltrappen staat er in Hasselt onkruid op het perron, Vilvoorde is zo weggerukt uit een sombere film...
Een verzorgd doch daarom niet mooi station geeft tenminste de indruk dat men ermee bezig is.

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Geplaatst: 11 mar 2018, 20:23
door Asterix
dentheo schreef: 18 jul 2017, 20:59 Hiep hiep hiep hoera...

Maar hoe moet ik mij de organisatie in praktijk voorstellen, heeft zo elk station een soort concierge ? Elke lijn een soort "tuinman" ?

Ik zie hier tenminste af en toe iemand wandelen van Infrabel...tuinman-lijnconcierge van lijn 12 ?
De stations en stopplaatsen worden beheerd door de NMBS. In de grote exemplaren vind je een City Station Manager van hen die het beheert, samen met de kleinere in zijn regio. Het gaat dan over technisch en commercieel beheer.
Voor technische depannage mogen bepaalde personeelsleden een beroep doen op de technische dienst van de NMBS. Zij sturen dan een technicus van hun eigen dienst of van een firma ter plaatse. Soms moet er beroep worden gedaan op Infrabel, bij de stroomvoorziening bijvoorbeeld. Infrabel heeft eigenlijk niets meer te maken met de infrastructuur waarmee de reiziger in aanraking komt.