Heropening L136

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Heropening L136

Bericht door Shrek »

http://www.lavenir.net/cnt/dmf20170710_ ... -hemptinne

Kort vertaald: voor de onderneming Carmeuse zal Infrabel L136 heropenen over een afstand van iets meer dan 3km.
Ik vraag me wel af hoe ze dat met de Ravel gaan doen. Sowieso een interessante case van een lijnheropening.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Heropening L136

Bericht door gysev »

Aangezien die lijn vroeger dubbelsporig was, zal er wel plaats voor beide zijn.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Heropening L136

Bericht door overweg13 »

Een constante storing van personen op het spoor? Het zou vertrouwd in de oren klinken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Heropening L136

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef:Een constante storing van personen op het spoor? Het zou vertrouwd in de oren klinken.
Het lijntje zal sowieso een industrielijntje met standaard rit op zicht worden. Daar is dat niet zo'n probleem.
Langs het Albertkanaal ligt ook een spoorlijn vlak naast het fietspad en daar werkt het ook.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Heropening L136

Bericht door Steve »

Naar aanleiding van deze berichten heb ik er nog eens de kaarten van het spoorwegnetwerk van weleer erbij genomen... en wat een ongelofelijke kaalslag is het eigenlijk geweest in deze streek, bij uitbreiding heel het gebied ten zuiden van de as Charleroi - Namen. Florennes bijvoorbeeld een waar spoorwegknooppunt tot niet zo lang geleden en nu lijkt het alsof er nooit een trein gereden heeft. Economisch gezien te begrijpen aangezien het een heel dunbevolkte regio is en er veel grote industrie en andere tewerkstelling verloren gegaan is, maar qua spoorwegpatrimonium een enorme kaalslag...
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Heropening L136

Bericht door jan_olieslagers »

Terwijl we op het onderwerp zijn: op de Franstalige wikipedia lees ik "
Les lignes ferment les unes après les autres durant le seconde moitié du xxe siècle. Le trafic voyageur cesse fin des années 50 et le trafic des marchandises en 1984. Les voies sont déferrées, sauf une qui permet de desservir la base aérienne militaire de Florennes."
maar in de lijst van Paul Kevers is daar geen sprake van - of ik moest eroverheen gekeken hebben.

Zou dat lijntje nu nog bestaan? Dat zou me verbazen. Waar lag het precies? Satellietfoto's bekijkend zou ik denken: aan de noordkant van het vliegveld, passerend tussen de steengroeve en de gebouwen waar nu Fedasil zit?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Heropening L136

Bericht door Steve »

Er is destijds (in de jaren 80 dus) misschien nog een of ander stuk spoor tijdelijk behouden in de buurt van de luchtmachtbasis (er zijn nog een paar voorbeelden geweest waar de sporen om strategisch-militaire redenen nog even behouden zijn), maar vandaag lijkt daar helemaal geen sprake meer van te zijn. Maps (zowel de satellietbeelden als Street View waar beschikbaar) zijn zonneklaar. Aan het voormalige station van Florennes, waar een dergelijke aansluiting sowieso zou moeten passeren, zie je de dwarsliggers zelfs netjes op grote hopen opgestapeld liggen en is er verder niets dan open vlakte. In de marge meen ik daar zelfs een oude locomotievendepot te zien waar dus ook een draaischijf moet hebben gelegen.

Vlak ten noorden van de luchtmachtbasis zie je inderdaad sporen van een voormalige lijn maar volgens deze kaart is dat een voormalige buurtspoorlijn met meterspoor. Sowieso lijkt er behalve stukjes van het voormalige tracé (met dan nog veel gaten) helemaal niets meer over te blijven daarvan.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Heropening L136

Bericht door overweg13 »

In de jaren 1970 bleef er van deze lijn nog 7.1 km over, tussen Y Saint-Lambert en Florennes (Central). Veel had het allemaal niet meer te betekenen: de volgende locomotiefreeksen waren verboden, te weten 50 - 59 - 60 - 60/1 - 64 - 70 - 71 - 72 - kraan 35 T. De referentiesnelheid bedroeg 40 km/u. Florennes was wel nog een beherend station.
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Heropening L136

Bericht door Paul »

jan_olieslagers schreef:Terwijl we op het onderwerp zijn: op de Franstalige wikipedia lees ik "
Les lignes ferment les unes après les autres durant le seconde moitié du xxe siècle. Le trafic voyageur cesse fin des années 50 et le trafic des marchandises en 1984. Les voies sont déferrées, sauf une qui permet de desservir la base aérienne militaire de Florennes."
maar in de lijst van Paul Kevers is daar geen sprake van - of ik moest eroverheen gekeken hebben.
Op mijn website staat dat de lijn in dienst bleef voor goederenverkeer tot begin 1984 maar dat de sporen pas in 1988 werden opgebroken. Occasioneel militair transport is dus wellicht nog mogelijk geweest in die laatste jaren.

Anderzijds zijn de sporen op lijn 136A (Ermeton-sur-Biert - Florennes-Est) blijven liggen tot in 1996. Ook langs die route bleef occasioneel militair transport naar de basis van Florennes nog mogelijk.

Blijkbaar zijn de plannen om het baanvak Saint-Lambert - Hemptinne opnieuw aan te leggen voor Carmeuse ook al ongeveer tien jaar oud en werd de indienststelling al tegen 2009/2010 in het vooruitzicht gesteld...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Heropening L136

Bericht door gysev »

Paul schreef:Op mijn website staat dat de lijn in dienst bleef voor goederenverkeer tot begin 1984 maar dat de sporen pas in 1988 werden opgebroken. Occasioneel militair transport is dus wellicht nog mogelijk geweest in die laatste jaren.
Spoorwegverkeer naar de basis van Florennes eindigde al in 1978 en de aansluiting van het leger werd in december 1983 geschrapt door Defensie. Er hebben na 3 juni 1984 dus ook geen militaire treinen meer gereden. Lijn 136 bleef in de eerste plaats in dienst voor de bediening van de steengroeve van Merlemont.
Paul schreef:Anderzijds zijn de sporen op lijn 136A (Ermeton-sur-Biert - Florennes-Est) blijven liggen tot in 1996. Ook langs die route bleef occasioneel militair transport naar de basis van Florennes nog mogelijk.
Lijn 136A moest blijven liggen om het tracé vrij te houden omdat de basis van Florennes ook door de Amerikanen wordt gebruikt. In de praktijk werd het spoor na 1980 niet meer onderhouden en was deze verbinding onbruikbaar. Omdat op dat moment ook de spooraansluiting van de basis zelf al verdwenen was, heeft er dan ook niets meer gereden. In het kader van de geplande toeristische uitbating van de lijnen 150/136A heeft TSP met de 554.18 in het voorjaar van 1990 een testrit uitgevoerd vanuit Ermeton. Resultaat: verder dan Stave is men niet gekomen wegens de slechte staat van het spoor en ook dan moesten er onderweg de nodige boompjes gekapt worden...
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Heropening L136

Bericht door Paul »

Dank je voor de preciseringen, Gysev.
Inmiddels vond ik in het boek Militaire spoorlijnen in België van Wim De Ridder een pagina over de militaire aansluiting naar het vliegveld van Florennes (p. 224). Ze werd aangelegd door de Duitsers in 1942-43 op de bedding van de opgebroken buurtspoorweglijn Florennes - Dinant, buiten dienst gesteld in 1978 en officieel geschrapt op 13 december 1983. Er staat ook een foto bij van een goederentrein die de spooraansluting (die aftakte aan het station van Florennes-Est) bedient op 25 augustus 1976, gesleept/geduwd door HLD 7302.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Heropening L136

Bericht door dekooiker »

Met een zak extra geld meteen maar tot Florennes aanleggen, zou ik denken.
De beddingen zijn vrij, voor Ravel (die uiteindelijk een gebruiker is omdat het niet meer door de spoorweg werd benut) moet dan ook maar het algemeen belang gelden ;-)
Het zou voor die regio een impuls kunnen zijn om het OV verder uit te bouwen.
Er zijn de laatste jaren wel een aantal busritten geschrapt richting Doische, Walcourt, Ermeton...maar de basisdienst Florennes-Charleroi is nog zeer degelijk met goede aansluitingen onderweg te Acoz.
Busnet op het treinnet enten en klaar.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Heropening L136

Bericht door Steve »

Er is op weekdagen naar Waalse normen inderdaad een vrij goede dienst op de lijn Florennes - Charleroi (om het uur overdag, om het halfuur tijdens de spits), maar 's avonds na 19-20 u is er helemaal niets en in het weekend is de dienst sterk uitgedund (met op zondag bijvoorbeeld gaten van 3 à 4 uur)... zo groot zal de vervoersvraag dus ook wel niet zijn om grote kosten in nieuwe spoorinfrastructuur en de bijbehorende exploitatie te rechtvaardigen. Bovendien zul je altijd de (terechte) vraag krijgen waarom al die kosten gemaakt moeten worden als er al een busdienst is die vrij goed werkt en de vraag aankan, in een regio waar er bovendien relatief weinig verkeersdrukte is.

Hoe triest het sluiten van al die spoorlijnen ook is, we mogen niet vergeten dat ze bijna stuk voor stuk aangelegd zijn in een tijd waarin er van gemotoriseerd verkeer bijna geen sprake was en de spoorwegen dus de enige echt efficiënte ontsluiting van een gebied waren. Tegenwoordig is de logica natuurlijk helemaal omgekeerd, de "basis" is het gemotoriseerde verkeer (inclusief bussen) en spoorverkeer vindt z'n plaats daar waar gemotoriseerd verkeer niet volstaat om redenen van rittijd, capaciteit, vervuiling enzovoort.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Heropening L136

Bericht door Shrek »

dekooiker schreef:Met een zak extra geld meteen maar tot Florennes aanleggen, zou ik denken.
De beddingen zijn vrij, voor Ravel (die uiteindelijk een gebruiker is omdat het niet meer door de spoorweg werd benut) moet dan ook maar het algemeen belang gelden ;-)
Het zou voor die regio een impuls kunnen zijn om het OV verder uit te bouwen.
Er zijn de laatste jaren wel een aantal busritten geschrapt richting Doische, Walcourt, Ermeton...maar de basisdienst Florennes-Charleroi is nog zeer degelijk met goede aansluitingen onderweg te Acoz.
Busnet op het treinnet enten en klaar.
Maar dat maakt de zaak meteen wel een heel pak duurder. Nu moet er een spoorlijn gebouwd worden van 40km/h, er hoeft geen treindetectie te zijn, overwegen kunnen met een korte aankondiging werken,...
Als je die lijn voor passagiers geschikt wil maken moet er opeens een heel pak infra bijkomen, en daar zijn helemaal geen centjes voor. Maar wat nog belangrijker is: de onderhoudskost van de lijn zou dan vele malen groter worden, dat kan je enkel verantwoorden als er dan ook veel treinen zouden over rijden.
Ik zie de grote winst ook niet meteen, al die bussen kunnen toch perfect naar Walcourt of Philippeville rijden?
Neen, deze lijn voor passagiers gebruiken is zo duur dat het zeker niet in het algemeen belang is. Veel realistischere heropeningen voor passagiers zijn Aarschot-Herentals of Nijvel-Ottignies, daar heb je tenminste wat potentiële klanten wonen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Heropening L136

Bericht door jan_olieslagers »

Veel realistischere heropeningen voor passagiers zijn Aarschot-Herentals of Nijvel-Ottignies
... of Hasselt - Neerpelt?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie