Pagina 2 van 2

Re: Heropening L136

Geplaatst: 12 jul 2017, 16:44
door Shrek
jan_olieslagers schreef:
Veel realistischere heropeningen voor passagiers zijn Aarschot-Herentals of Nijvel-Ottignies
... of Hasselt - Neerpelt?
Uiteraard, maar die is al zo goed als beslist, enkel de centjes moeten nog komen.
Nu we het toch daarover hebben: de reactiveringskosten voor L136 worden volledig door de groeve-uitbater gedragen, dit kost de belastingbetaler dus zo goed als niets !

Re: Heropening L136

Geplaatst: 12 jul 2017, 17:26
door overweg13
Toen men ergens in de jaren 1980 (?) ook nog eens in een besparingsspiraal terechtgekomen was, scheelde het niet veel of er zouden opnieuw reizigerstreinen naar Florennes gereden hebben, ten koste van de verbinding naar Mariembourg en Couvin. Misschien heeft men toen toch de juiste keuze gemaakt. Voor Charleroi - Florennes dacht men zelfs aan elektrificatie. Let wel: de reizigersdienst naar Florennes was toen al lang opgeheven.

Re: Heropening L136

Geplaatst: 13 jul 2017, 14:00
door kika
Shrek schreef:Nu we het toch daarover hebben: de reactiveringskosten voor L136 worden volledig door de groeve-uitbater gedragen, dit kost de belastingbetaler dus zo goed als niets !
Waaraan betalen we dan wel mee?

Re: Heropening L136

Geplaatst: 13 jul 2017, 14:48
door Shrek
kika schreef:
Shrek schreef:Nu we het toch daarover hebben: de reactiveringskosten voor L136 worden volledig door de groeve-uitbater gedragen, dit kost de belastingbetaler dus zo goed als niets !
Waaraan betalen we dan wel mee?
Een deel van de studies en het onderhoud van de aansluitwissel zitten volgens mij bij het algemene Infrabel-budget

Re: Heropening L136

Geplaatst: 13 jul 2017, 16:15
door gysev
Shrek schreef:Een deel van de studies en het onderhoud van de aansluitwissel zitten volgens mij bij het algemene Infrabel-budget
Dat hangt er van af. Indien deze nieuwe verbinding geklasseerd wordt als industrielijn - met lijnnummer - valt het beheer en onderhoud inderdaad ten laste van Infrabel. Is het daarentegen een private spooraansluiting dan is ook het onderhoud van de aansluitwissel in L132 ten laste van de aangeslotene.

Re: Heropening L136

Geplaatst: 16 jul 2017, 15:45
door Asterix
Shrek schreef:
kika schreef:
Shrek schreef:Nu we het toch daarover hebben: de reactiveringskosten voor L136 worden volledig door de groeve-uitbater gedragen, dit kost de belastingbetaler dus zo goed als niets !
Waaraan betalen we dan wel mee?
Een deel van de studies en het onderhoud van de aansluitwissel zitten volgens mij bij het algemene Infrabel-budget
En subsidies zullen ze ongetwijfeld ook krijgen.

Re: Heropening L136

Geplaatst: 17 jul 2017, 21:42
door kika
Asterix schreef:
Shrek schreef:Een deel van de studies en het onderhoud van de aansluitwissel zitten volgens mij bij het algemene Infrabel-budget
En subsidies zullen ze ongetwijfeld ook krijgen.
Misschien naïef van me, maar ik ga er van uit dat die 'studies + deel kost onderhoud wissel' er wel uit zijn op relatief korte termijn. En een handvol subsidies is ook niet per sé slecht. De cijfers zullen we waarschijnlijk weer niet te zien krijgen, maar Shrek ligt in ieder geval een tip van de sluier op. Waarvoor dank. En wanneer je met eten uit de staatsruif dik wilt worden, moet je haast politicus tweede generatie zijn :mrgreen:

Re: Heropening L136

Geplaatst: 18 jul 2017, 00:45
door Asterix
Draai het hoe je wil maar ik denk dat er nog veel moet gebeuren om goederenvervoer per spoor zelfbedruipend te maken. Dus het lijkt mij zeer kort door de bocht om te stellen dat extra goederentreinen ons niets zullen kosten.

Re: Heropening L136

Geplaatst: 18 jul 2017, 08:08
door Paul
Asterix schreef:Draai het hoe je wil maar ik denk dat er nog veel moet gebeuren om goederenvervoer per spoor zelfbedruipend te maken. Dus het lijkt mij zeer kort door de bocht om te stellen dat extra goederentreinen ons niets zullen kosten.
Wat mij betreft mogen die ons iets kosten. Minder vrachtwagens op de weg is goed voor de volksgezondheid.