Gesloten stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Gesloten stations

Bericht door Jan-Mark »

Goedenavond allemaal,

Nu ik de laatste tijd wat verlaten stations heb gezien, valt het me toch op. Er zijn namelijk een aantal haltes, die reeds lang gesloten zijn, maar waar het perron + stationsbord nog aanwezig is. Tot nu tot heb ik drie voorbeelden: Machelen (Brabant), Baulers en Cuesmes. Hebben jullie nog meer voorbeelden van stations, die nog vrijwel volledig aanwezig zijn, maar nochtans lang geleden al gesloten zijn?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Gesloten stations

Bericht door Steve »

Machelen is nogal een twijfelgeval: er stoppen al zo'n 25 jaar geen geplande treinen meer, maar heel af en toe is het nog gebruikt als alternatief voor het nabijgelegen station Buda bij problemen op spoorlijn 25, waar vrijwel alle reizigerstreinen tussen Schaarbeek en Vilvoorde normaal gesproken langs rijden. Alleen weet ik niet of dat nog concreet gedaan zou worden - Wikipedia zegt van niet, maar het is me onduidelijk wat de bron is. Sowieso is station Buda nu niet van die aard dat het van levensbelang is om vlakbij een ander station als alternatief te hebben.

Beide stations zijn op termijn mogelijk wel gedoemd te verdwijnen als er iets noordelijker een nieuwe halte zou komen ter hoogte van de Kerklaan, volgens de voornemens van een paar jaar geleden zelfs met perrons aan beide lijnen (25 en 27), die daar ongeveer samenkomen. Alleen was dat project vrij sterk verbonden met het Uplace-project, een groot winkelcentrum dat vlakbij zou moeten verrijzen.

Als Uplace er uiteindelijk niet komt (en de kans daartoe lijkt nu toch vrij groot), is het zeer de vraag of men die investeringen nog wel zal willen doen. Buiten het centrum van Machelen (nog steeds een kleine kilometer verder) ligt er immers helemaal niets noemenswaardigs in de buurt. Het staat in de sterren geschreven dat deze buurt ooit tot ontwikkeling zal komen (zowel Brussel, Vilvoorde als Machelen blijven groeien) maar tegen dan zal de aangelegde infrastructuur wellicht al aan een grondige renovatie toe zijn...

Nog in de regio Brussel had je tot voor kort station Pannenhuis (heel kort geopend en dan weer gesloten in de jaren 80, onlangs opgefrist en heropend als Thurn & Taxis), nog iets daarvoor Simonis en Brussel-West (idem alleen een stuk vroeger heropend) en ook nog de spookstations Mouterij en Arcaden (al jaren geleden gebouwd maar nooit in gebruik genomen) maar intussen zijn die dus allemaal (weer) in gebruik. Buiten zware twijfelgevallen als de Koninklijke Halte (L50/60/28) en Sint-Joost (L161 ter hoogte van de Leuvensesteenweg) en stations waarvan de toekomst onzeker is (zoals Kapellekerk, in mindere mate Congres en nog mindere mate Vorst-Zuid, Merode en Delta) heb je in en rond de hoofstad geen dergelijke voorbeelden meer van stations waar meer van overblijft dan een (herbestemd of vervallen) stationsgebouw en/of andere beperkte infrastructuur.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gesloten stations

Bericht door groentje »

Tot voor een paar jaar had je de perronboorden nog in Machelen (bij Deinze), maar bij de laatste spoorvernieuwing zijn die uitgebroken. Het perron was helemaal overwoekerd, onder andere met braamstruiken, en borden stonden er ook niet meer, alleen nog een vergeten toegangsbordje naar het perron richting Deinze en Gent. Ik geloof dat het ondertussen ook weg is...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gesloten stations

Bericht door trainlovertje »

Als je van Brussel naar Nijvel reist, heb je heel kort voor Nijvel het gesloten station van Baulers. De perrons zijn daar zeker nog aanwezig, maar het stationsgebouw weet ik zo niet uit het hoofd.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gesloten stations

Bericht door groentje »

Dat wordt gebruikt als atelier door een kunstenaar, geloof ik.
Op lijn 60 is er ook een ex-stopplaats die nog als dusdanig herkenbaar is, Droeshout. Niet zeker over stationsbordje, maar ik wel dat de verlichting en de palen voor het bord er nog waren.
Grembergen lijkt ook nog wat infrastructuur bewaard te hebben.
De Koninklijke Halte in Laken werd wel al vermeld, maar niet Laken zelf. Je ziet duidelijk hoe er veel ruimte was voor de haltes.
St-Denijs-Westremop lijn 75.
Ik zou iemand die met Oostende vertrouwd is, willen weten hoe het zit met de haltes tussen Brugge en Oostende...
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Gesloten stations

Bericht door Jan-Mark »

Dank voor de reacties tot dusver! Toch nog wat stations al met al, helaas zijn de stationsborden dan al meestal verdwenen. Reacties blijven uiteraard welkom, vooral over Wallonië ben ik benieuwd of er nog wat is aan restanten.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gesloten stations

Bericht door groentje »

Er zijn ook nog meer oude stations bewaard gebleven, al dan niet met de naam nog op de gevel, zelfs zonder spoorlijn ervoor, maar dat zijn wellicht niet het soort stationsborden waar je aan dacht?
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Gesloten stations

Bericht door Jan-Mark »

Nee, daar was ik niet naar op zoek. Ik zocht echt naar stations aan een nog bestaande spoorlijn, waarvan je nog heel goed kan zien dat die heeft bestaan. En dus het liefst met een stationsbord erbij, dan lijkt het soms nog alsof ie in dienst is ;-)
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Gesloten stations

Bericht door jan_olieslagers »

Dus bv. station Londerzeel-Oost?
https://www.google.be/maps/@51.00869,4. ... 312!8i6656
Zo zijn er nog wel volop, duidelijk herkenbaar als "ooit een station geweest" maar intussen omgevormd tot bewoning of horeca.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Re: Gesloten stations

Bericht door prahsharp »

ringspoor Antwerpen: Antwerpen Oost en Dam
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Gesloten stations

Bericht door CursorX »

groentje schreef: 23 aug 2017, 00:47 Ik zou iemand die met Oostende vertrouwd is, willen weten hoe het zit met de haltes tussen Brugge en Oostende...
Tussen Brugge en Oostende is de stopplaats Oudenburg nog heel duidelijk zichtbaar, personen kunnen er ook nog gewoon naartoe wandelen, echter staan er geen borden meer. Perrons enzo zijn wel nog duidelijk waarneembaar.
Station Varsenare staat er ook nog, daar zijn (voor zover ik me het goed herinner, het is even geleden) geen perrons meer, maar het gebouw en het bord zijn daar dan wel weer nog aanwezig... Alsook een oude treinwagon die naast het station staat, euhm, te staan, ik weet niet of die voor iets gebruikt wordt.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Gesloten stations

Bericht door Jan-Mark »

jan_olieslagers schreef: 23 aug 2017, 22:41 Dus bv. station Londerzeel-Oost?
https://www.google.be/maps/@51.00869,4. ... 312!8i6656
Zo zijn er nog wel volop, duidelijk herkenbaar als "ooit een station geweest" maar intussen omgevormd tot bewoning of horeca.
Nee, dat juist niet helemaal. Het voorbeeld van CursorX is datgene waar ik juist naar zoek. Als ik op Streetview naar Oudenburg kijk, zie je het perron daar erg goed. Stationsgebouwen zijn er nog wel veel (waardoor Londerzeel-Oost waar je naar verwees), maar echt stations met perrons en/of stationsborden zijn er niet veel. Dat vind ik juist de leukste relicten: dat je een trein er haast nog weer zo kunnen laten stoppen, omdat het perron er nog helemaal ligt bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Gesloten stations

Bericht door Steve »

CursorX schreef: 24 aug 2017, 17:26 Alsook een oude treinwagon die naast het station staat, euhm, te staan, ik weet niet of die voor iets gebruikt wordt.
Aaah, die oude wagons naast stations, ze zouden bijna een eigen topic verdienen. In station Diksmuide stond er bijvoorbeeld vele jaren nog eentje, die zelfs bleef staan toen de zijsporen in het station deels uitgebroken werden, flinke werkzaamheden dus al: met de wagon wisten ze zich duidelijk geen blijf, want die bleef gewoon staan op een piepklein stukje spoor, volledig afgesneden van de rest. Hier nog prominent te bewonderen op Street View: https://goo.gl/maps/csK8D35gkaG2

Niet heel lang geleden is er nog meer gestript en is zelfs het derde spoor verdwenen (goed bezig Infrabel en zo) en daarbij is de wagon kennelijk alsnog gesneuveld.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Gesloten stations

Bericht door Tim »

Clabecq, station staat er nog maar verkeert wel in erbarmelijke staat.
Hoewel er sinds 1984 geen reizigerstreinen meer rijden is alles nog vrij intact gebleven. Zelfs de AVG hangt nog aan de seinen...
https://goo.gl/maps/A1Hm5p12e1N2
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Gesloten stations

Bericht door Steve »

Hier een goed beeld van Street View, inderdaad naar omstandigheden erg goed bewaard gebleven... en jawel, een wagon op een afgesneden stukje spoor!

https://goo.gl/maps/AKxgKce1hAm
Plaats reactie