Pagina 2 van 3

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 29 aug 2017, 11:56
door Bordensteker
Ik noem er twee, weliswaar zonder borden, en het eerste zelfs met weggegraven perrons, maar voor de ingewijde toch nog herkenbaar: Kapellenbos langs lijn 12, en Antwerpen Linkeroever-West in de bocht bovenaan de helling tussen de Kennedytunnel en (de Wijksporen) Zwijndrecht (L 59).

De vroegere halte Kapellenbos aan lijn 12 is nog herkenbaar aan de vanwege de weggegraven perrons merkwaardig boven de grond uit rijzende oorspronkelijk in de perrons opgenomen inplanting van de bovenleidingsportalen. De al sinds 1993 niet meer gebruikte perrons zijn in 2006 afgegraven omdat men de onderlinge afstand tussen de twee sporen op L 12 is gaan vergroten. Zie de foto onderaan de pagina http://www.lijn-12.be/kapellenbos.php .

Bijna alle andere perrons langs L 12 zijn in het kader van die ‘spoorbeddingsverbreding’ vernieuwd, alleen het speciale nog bewaarde oude perron in Kapellen (alleen nog in gebruik in geval van daar eindigende of naar het tegenspoor of het wijkspoor overstekende treinen, zuidwest van het stationsgebouw en komend vanuit Antwerpen vóór de wisselverbinding naar het tegenspoor) toont nog het oorspronkelijke ‘onverharde’ oppervlak. Tegenwoordig stoppen de gewoon naar Essen doorgaande treinen aan het nieuw aangelegde perron voorbij de overweg.

En ook is er nog het een en ander zichtbaar van het ten tijde van de aanleg van de Kennedytunnel naar de nieuwe dalende spoorlijnboog verplaatste station Antwerpen Linkeroever-West. https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_A ... inkeroever
“Op 1 februari 1970 werd het station aan de Beatrijslaan gesloten en werd een nieuwe spoorweghalte aan de Katwilgweg geopend. Het jongste was tijdens de aanleg in 1970 ook bekend als station Linkeroever-West. Enkel van het jongste in 1984 gesloten station zijn op de Linkeroever nog sporen terug te vinden aan de Katwilgweg (ter hoogte van de Gazet van Antwerpen): er liggen aan beide kanten lage, niet-onderhouden perrons.”
Het (ten opzichte van de gewone spoorberm) hogere en bredere oppervlak van het perron was op een foto uit 2009 nog zichtbaar.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72663.0 Zie de foto bij reactie nr 10. De perronboordstenen van het perron langs de zuidzijde (spoor naar Gent) kun je ook nog zien (als je goed kijkt), en aan de andere kant, in de buitenbocht, staat die perronrand duidelijk ook nog overeind.

https://nicosart1.files.wordpress.com/2 ... jpg?w=1000 . De aan een korte spoortunnel aangebouwde betonnen voetgangersbrug is met trap en hekwerk en al op genoemde foto ook nog goed zichtbaar:

Meer foto’s https://nicosart1.wordpress.com/inspira ... st-places/ halverwege de pagina.

Op deze hoge-resolutie foto https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... oever2.jpg is zelfs te zien dat de tegels van het perronoppervlak er toen grotendeels nog lagen. Zoiets staat me ook bij van mijn vele doorritten op die plek: het ontbreken van een deel van de tegels vlak bij de perronboorden.

En nu ik echt goed kijk, zie je dat nog duidelijker op deze foto: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... roever.jpg

Nóg duidelijker: http://static.panoramio.com/photos/large/1479953.jpg met toevallig een trein op tegenspoor, richting Berchem rijdend.

Edit: nog een bijkomende foto uit een andere hoek met nog deels zichtbare perrontegels.
https://farm2.static.flickr.com/1635/24 ... 12e4_b.jpg

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 29 aug 2017, 12:18
door Davy
Op lijn 42 heb je ook nog het oude station van Grand-Halleux, inclusief perronbord.

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 06 sep 2017, 11:40
door Tijgernoot
Tussen Gentbrugge en Gent-Sint-Pieters zit vlak na de aftakking richting Merelbeke nabij het trameindpunt Moscou nog een ongebruikt station. Op het perron richting Gent-Sint-Pieters stonden de laatste keer dat ik er voorbij kwam (maart dit jaar) zelfs wachthuisjes.

Helaas geen bordjes wat het station zou moeten zijn, maar ik vermoed Gentbrugge-Zuid?

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 06 sep 2017, 13:02
door groentje
Is dacht ik een diensthalte voor de werknemers van de NMBS-werkplaats, daar. Vroeger stopten er een paar treinen per dag, alleen te merken aan een iets langere rittijd tussen Gentbrugge en St-Pieters, het stond niet in de dienstregeling. Vandaag weet ik niet meer of dat nog gebeurt.

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 06 sep 2017, 15:46
door Ducktape
Dat is idd het perron van de Centrale Werkplaats. Net zoals op L27 tussen de perrons van (het ook al buitendienstgestelde) Machelen-Brabant en Schaarbeek ook nog het perron voor de werkplaats daar te vinden is. Maar in geen van beide stopt ooit nog iets.

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 06 sep 2017, 16:22
door Asterix
Aan de diensthalte van het PCI op de lijn 27 stoppen per dag nog 2 diensttreinen: 's morgens 1 P-trein die uitwijkt van Schaarbeek naar Vilvoorde en in de namiddag in de omgekeerde richting.

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 06 sep 2017, 22:34
door Jan-Mark
Hartelijk dank voor Uw aller reacties!
@Bordensteker: dank voor de vele interessante foto's van FLO en Kapellenbos!
@Davy: hebbes, naar zulke intacte stations ben ik het meest op zoek! Leuk dat daar nog een stationsbord staat!
@Tijgernoot: deze https://www.google.nl/maps/@51.0294917, ... 312!8i6656? Dat zou dan inderdaad Gentbrugge-Zuid moeten zijn.
@groentje: In de reisplanner zijn alle ritten FGSP - FUGE 7', het lijkt er dan op dat er niet meer wordt gestopt...
@Ducktape: is dat dit perron https://www.google.nl/maps/dir/50.89977 ... a=!3m1!1e3?
Overigens schiet me nu nog een andere diensthalte te binnen: Antwerpen-Haven. Ik heb me laten vertellen dat het ook nog gebruikt wordt voor wat diensttreinen, hoewel het station (voor reizigers althans) is gesloten.

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 07 sep 2017, 12:48
door Nadleeh
Van Grand-Halleux heb ik nog wel wat plaatjes (in de sneeuw) die ik hier kan delen. Het stationsgebouw is onbemand momenteel.
IMG_EOS550D_60967.jpg
IMG_EOS550D_60966.jpg
IMG_EOS550D_60986.jpg
IMG_EOS550D_61003.jpg

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 07 sep 2017, 15:18
door Ducktape
Jan-Mark schreef: 06 sep 2017, 22:34 Hartelijk dank voor Uw aller reacties!
@Bordensteker: dank voor de vele interessante foto's van FLO en Kapellenbos!
@Davy: hebbes, naar zulke intacte stations ben ik het meest op zoek! Leuk dat daar nog een stationsbord staat!
@Tijgernoot: deze https://www.google.nl/maps/@51.0294917, ... 312!8i6656? Dat zou dan inderdaad Gentbrugge-Zuid moeten zijn.
@groentje: In de reisplanner zijn alle ritten FGSP - FUGE 7', het lijkt er dan op dat er niet meer wordt gestopt...
@Ducktape: is dat dit perron https://www.google.nl/maps/dir/50.89977 ... a=!3m1!1e3?
Overigens schiet me nu nog een andere diensthalte te binnen: Antwerpen-Haven. Ik heb me laten vertellen dat het ook nog gebruikt wordt voor wat diensttreinen, hoewel het station (voor reizigers althans) is gesloten.
Dat is idd het perron.
In Antwerpen Noord zijn er een aantal diensthaltes, met een stuk of 2-3 treinen 's morgens, en een stuk of 2-3 's avonds. De haltes zijn dan meestal: Perron TCT, Antwerpen Haven, Perron G9H9 dacht ik en Perron Mainhub.

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 17 sep 2017, 10:36
door Davy
trainlovertje schreef:Als je van Brussel naar Nijvel reist, heb je heel kort voor Nijvel het gesloten station van Baulers. De perrons zijn daar zeker nog aanwezig, maar het stationsgebouw weet ik zo niet uit het hoofd.
Zonet ook dat station gezien vanuit de IC naar Charleroi. Perrons en perronborden zijn nog aanwezig. Gebruikt men dit station eigenlijk nog voor iets of is het echt volledig buiten gebruik?

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 17 sep 2017, 21:17
door Asterix
Steve schreef: 22 aug 2017, 20:33 Machelen is nogal een twijfelgeval: er stoppen al zo'n 25 jaar geen geplande treinen meer, maar heel af en toe is het nog gebruikt als alternatief voor het nabijgelegen station Buda bij problemen op spoorlijn 25, waar vrijwel alle reizigerstreinen tussen Schaarbeek en Vilvoorde normaal gesproken langs rijden. Alleen weet ik niet of dat nog concreet gedaan zou worden - Wikipedia zegt van niet, maar het is me onduidelijk wat de bron is. Sowieso is station Buda nu niet van die aard dat het van levensbelang is om vlakbij een ander station als alternatief te hebben.
Volgens de NMBS niet. Lijkt mij logisch, men weet op de duur niet meer goed wat de staat van de infrastructuur is en of de aftakeling de veiligheid aantast. Ook administratief vermoed ik dat het onmogelijk is een dienstregeling op te maken met een stop in zo een stopplaats.

De koninklijke halte ligt trouwens niet op de lijn 60, die begint verderop in Jette 😉

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 18 sep 2017, 16:51
door dekooiker
Nochtans heb ik in mijn verzameling dienstregelingen op de vroegste en laatste treinen een halte te Machelen (Brabant) gevonden.
Het kan allemaal wel als het één bedrijf is :mrgreen:

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 18 sep 2017, 17:29
door Shrek
dekooiker schreef:Nochtans heb ik in mijn verzameling dienstregelingen op de vroegste en laatste treinen een halte te Machelen (Brabant) gevonden.
Het kan allemaal wel als het één bedrijf is :mrgreen:
Dat heeft niets met één bedrijf te maken hoor. Dezelfde afspraken die destijds tussen directie infra en directie vervoer gemaakt werden kunnen nog altijd gemaakt worden tussen 2 bedrijven.

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 18 sep 2017, 17:50
door Asterix
Maar nu zullen er wel (veel) centjes aan te pas komen als je per se enkel de eerste en laatste trein in zo een stopplaats wil laten stoppen.

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 19 sep 2017, 00:47
door BlackEagle
Even in mijn archief gedoken en een overzichtje gemaakt van de stations die in de periode 1985-2017 gesloten, geopend of heropend zijn:

Gesloten:
Bassilly (lijn 94, 1985)
Beringen-Mijnen (lijn 15, 1986)
Anvaing (lijn 86, 1988)
Frasnes-les-Anvaign (lijn 86, 1988)
Rognon (lijn 123, 1988)
Hastière (lijn 154, 1988)
Heer-Agimont (lijn 154, 1988)
Waulsort (lijn 154, 1988)
Bovigny (lijn 42, 1988)
Grand-halleux (lijn 42, 1988)
Overboelare (lijn 90, 1988)
Vichenet-Bossière (lijn 144, 1988)
Autelbas (lijn 162, 1988)
Barnich (lijn 162, 1988)
Sterpenich (lijn 162, 1988)
Weyler (lijn 162, 1988)
Bastogne-Nord (lijn 163, heropend 1989, gesloten 1993)
Bastogne-Sud (lijn 163, 1993)
Kapellenbos (lijn 12, 1993)
Herentals-Kanaal (lijn 15, 1993)
Machelen (lijn 27, 1993)
Gelrode (lijn 35, 1993)
Liège-Haut-Pré (lijn 36, 1993)
Comblain-au-Pont (lijn 43, 1993)
Jabbeke (lijn 50A, 1993)
Oudenburg (lijn 50A, 1993)
Hoboken (lijn 52, heropend 1988, gesloten 1993)
Zwijndrecht-Fort (lijn 59, 1993)
Droeshout (lijn 60, 1993)
Néchin (lijn 75A, 1993)
Basècles-Carrières (lijn 78, 1993)
Hautrage (lijn 78, 1993)
Leeuwergem (lijn 89, 1993)
Cuesmes (lijn 96, 1993)
Haine-Saint-Pierre (lijn 112, 1993)
Baulers (lijn 124, 1993)
Marchienne-Est (lijn 124, 1993)
Hermalle-sous-Huy (lijn 125, 1993)
Tilleur (lijn 125, 1993)
Tergnee (lijn 130, 1993)
La Villette (lijnen 130A en 132, 1993)
Jemeppe-Froidmont (lijn 144, 1993)
Onoz-Spy (lijn 144, 1993)
Pin (lijn 165, 1993)
Pondrôme (lijn 166, 1993)
Vonêche (lijn 166, 1993)
Antwerpen-Dam (lijn 12, 2011)
Antwerpen-Oost (lijn 12, 2011)
Zwankendamme (lijn 51A, 2014)
Florée (lijn 162, 2014)

Geopend:
Silly (lijn 94, 1985)
Beringen (nu Beverlo, lijn 15, 1986)
Aalst-Kerrebroek (lijn 82, 1995)
Wolfstee (lijn 15, 2004)
Diesdelle/Vivier d’Oie (lijn 26, 2007)
Noorderkempen (lijn 4, 2009)
Mouterij/Germoir (lijn 161, 2015)
Arcaden/Arcades (lijn 26, 2016)

Heropend:
Méry (lijn 43, 1988)
Hemiksem (lijn 52, 1988)
Hoboken-Polder (lijn 52, 1988)
Niel (lijn 52, 1988)
Sleidinge (lijn 58, 1988)
Waarschoot (lijn 58, 1988)
Wondelgem (lijn 58, 1988)
Genly (lijn 96, 1988)
Kiewit (lijn 21A, 1989)
Pin (lijn 165, 1989)
Diepenbeek (lijn 34, 1991)
Aye (lijn 162, 1991)
Zolder (lijn 15, gesloten 1993, heropend 2004)
Schelle (lijn 52, 2004)
Athus (enkel voor NMBS, wel doorlopend bediend door CFL, lijn 165, gesloten 1988, heropend 2006)
Aubange (lijn 165, 2007)
Halanzy (lijn 165, 2007)
Messancy (lijn 167, 2007)
Evergem (lijn 58, 2007)
Hergenrath (lijn 37, 2007)
Mortsel-Liersesteenweg (lijn 27, 2008)
Beervelde (lijn 59, 2008)
Brussel-West (lijn 28, 2009)
Simonis (lijn 28, 2009)
Beringen (lijn 15, 2012)
Zonhoven (lijn 15, 2012)
Hamont (lijn 19, 2014)
Thurn en Taxis (vroeger Pannenhuis, lijn 28, 2015)

Aangekondigde heropening:
Chaudfontaine (lijn 37, 2017)
Seraing (lijn 125A, 2017)
Ougrée (lijn 125A, 2017)

Nu zouden er bij de gesloten stations toch wel een paar moeten zijn waar nog resten van te vinden zijn (al is de meerderheid al wel bijna 25 jaar dicht)