Re: Gesloten stations
Geplaatst: 29 aug 2017, 11:56
Ik noem er twee, weliswaar zonder borden, en het eerste zelfs met weggegraven perrons, maar voor de ingewijde toch nog herkenbaar: Kapellenbos langs lijn 12, en Antwerpen Linkeroever-West in de bocht bovenaan de helling tussen de Kennedytunnel en (de Wijksporen) Zwijndrecht (L 59).
De vroegere halte Kapellenbos aan lijn 12 is nog herkenbaar aan de vanwege de weggegraven perrons merkwaardig boven de grond uit rijzende oorspronkelijk in de perrons opgenomen inplanting van de bovenleidingsportalen. De al sinds 1993 niet meer gebruikte perrons zijn in 2006 afgegraven omdat men de onderlinge afstand tussen de twee sporen op L 12 is gaan vergroten. Zie de foto onderaan de pagina http://www.lijn-12.be/kapellenbos.php .
Bijna alle andere perrons langs L 12 zijn in het kader van die ‘spoorbeddingsverbreding’ vernieuwd, alleen het speciale nog bewaarde oude perron in Kapellen (alleen nog in gebruik in geval van daar eindigende of naar het tegenspoor of het wijkspoor overstekende treinen, zuidwest van het stationsgebouw en komend vanuit Antwerpen vóór de wisselverbinding naar het tegenspoor) toont nog het oorspronkelijke ‘onverharde’ oppervlak. Tegenwoordig stoppen de gewoon naar Essen doorgaande treinen aan het nieuw aangelegde perron voorbij de overweg.
En ook is er nog het een en ander zichtbaar van het ten tijde van de aanleg van de Kennedytunnel naar de nieuwe dalende spoorlijnboog verplaatste station Antwerpen Linkeroever-West. https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_A ... inkeroever
“Op 1 februari 1970 werd het station aan de Beatrijslaan gesloten en werd een nieuwe spoorweghalte aan de Katwilgweg geopend. Het jongste was tijdens de aanleg in 1970 ook bekend als station Linkeroever-West. Enkel van het jongste in 1984 gesloten station zijn op de Linkeroever nog sporen terug te vinden aan de Katwilgweg (ter hoogte van de Gazet van Antwerpen): er liggen aan beide kanten lage, niet-onderhouden perrons.”
Het (ten opzichte van de gewone spoorberm) hogere en bredere oppervlak van het perron was op een foto uit 2009 nog zichtbaar.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72663.0 Zie de foto bij reactie nr 10. De perronboordstenen van het perron langs de zuidzijde (spoor naar Gent) kun je ook nog zien (als je goed kijkt), en aan de andere kant, in de buitenbocht, staat die perronrand duidelijk ook nog overeind.
https://nicosart1.files.wordpress.com/2 ... jpg?w=1000 . De aan een korte spoortunnel aangebouwde betonnen voetgangersbrug is met trap en hekwerk en al op genoemde foto ook nog goed zichtbaar:
Meer foto’s https://nicosart1.wordpress.com/inspira ... st-places/ halverwege de pagina.
Op deze hoge-resolutie foto https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... oever2.jpg is zelfs te zien dat de tegels van het perronoppervlak er toen grotendeels nog lagen. Zoiets staat me ook bij van mijn vele doorritten op die plek: het ontbreken van een deel van de tegels vlak bij de perronboorden.
En nu ik echt goed kijk, zie je dat nog duidelijker op deze foto: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... roever.jpg
Nóg duidelijker: http://static.panoramio.com/photos/large/1479953.jpg met toevallig een trein op tegenspoor, richting Berchem rijdend.
Edit: nog een bijkomende foto uit een andere hoek met nog deels zichtbare perrontegels.
https://farm2.static.flickr.com/1635/24 ... 12e4_b.jpg
De vroegere halte Kapellenbos aan lijn 12 is nog herkenbaar aan de vanwege de weggegraven perrons merkwaardig boven de grond uit rijzende oorspronkelijk in de perrons opgenomen inplanting van de bovenleidingsportalen. De al sinds 1993 niet meer gebruikte perrons zijn in 2006 afgegraven omdat men de onderlinge afstand tussen de twee sporen op L 12 is gaan vergroten. Zie de foto onderaan de pagina http://www.lijn-12.be/kapellenbos.php .
Bijna alle andere perrons langs L 12 zijn in het kader van die ‘spoorbeddingsverbreding’ vernieuwd, alleen het speciale nog bewaarde oude perron in Kapellen (alleen nog in gebruik in geval van daar eindigende of naar het tegenspoor of het wijkspoor overstekende treinen, zuidwest van het stationsgebouw en komend vanuit Antwerpen vóór de wisselverbinding naar het tegenspoor) toont nog het oorspronkelijke ‘onverharde’ oppervlak. Tegenwoordig stoppen de gewoon naar Essen doorgaande treinen aan het nieuw aangelegde perron voorbij de overweg.
En ook is er nog het een en ander zichtbaar van het ten tijde van de aanleg van de Kennedytunnel naar de nieuwe dalende spoorlijnboog verplaatste station Antwerpen Linkeroever-West. https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_A ... inkeroever
“Op 1 februari 1970 werd het station aan de Beatrijslaan gesloten en werd een nieuwe spoorweghalte aan de Katwilgweg geopend. Het jongste was tijdens de aanleg in 1970 ook bekend als station Linkeroever-West. Enkel van het jongste in 1984 gesloten station zijn op de Linkeroever nog sporen terug te vinden aan de Katwilgweg (ter hoogte van de Gazet van Antwerpen): er liggen aan beide kanten lage, niet-onderhouden perrons.”
Het (ten opzichte van de gewone spoorberm) hogere en bredere oppervlak van het perron was op een foto uit 2009 nog zichtbaar.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72663.0 Zie de foto bij reactie nr 10. De perronboordstenen van het perron langs de zuidzijde (spoor naar Gent) kun je ook nog zien (als je goed kijkt), en aan de andere kant, in de buitenbocht, staat die perronrand duidelijk ook nog overeind.
https://nicosart1.files.wordpress.com/2 ... jpg?w=1000 . De aan een korte spoortunnel aangebouwde betonnen voetgangersbrug is met trap en hekwerk en al op genoemde foto ook nog goed zichtbaar:
Meer foto’s https://nicosart1.wordpress.com/inspira ... st-places/ halverwege de pagina.
Op deze hoge-resolutie foto https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... oever2.jpg is zelfs te zien dat de tegels van het perronoppervlak er toen grotendeels nog lagen. Zoiets staat me ook bij van mijn vele doorritten op die plek: het ontbreken van een deel van de tegels vlak bij de perronboorden.
En nu ik echt goed kijk, zie je dat nog duidelijker op deze foto: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... roever.jpg
Nóg duidelijker: http://static.panoramio.com/photos/large/1479953.jpg met toevallig een trein op tegenspoor, richting Berchem rijdend.
Edit: nog een bijkomende foto uit een andere hoek met nog deels zichtbare perrontegels.
https://farm2.static.flickr.com/1635/24 ... 12e4_b.jpg