Pagina 1 van 1

Brussel-Zuid spoor 1&2

Geplaatst: 25 aug 2017, 18:54
door Jonuy
Hallo

Vraagje voor de collega's bij Eurostar
Bij mijn laatste tripje naar London met de Eurostar merkte ik op dat er TBL1 bakens liggen tussen de sporen 1 en 2 van Brussel-Zuid,
op SSP aangeduid als TBL2 bakens...

Iemand die de reden hiertoe weet?

Gr Jonas

Re: Brussel-Zuid spoor 1&2

Geplaatst: 25 aug 2017, 19:01
door Steven
Er is snelheidscontrole op die sporen bij het naderen van een stootbok.

Re: Brussel-Zuid spoor 1&2

Geplaatst: 06 sep 2017, 15:06
door 4303
Zoals Steven zegt, snelheidscontrole bij het naderen van de stootbok. Er liggen er 4. De eerste net buiten de poort, controleert op 40 km/u. Tweede ligt halverwege het perron en controleert op 20 km/u. Derde ligt op ongeveer 30 m voor de stootbok en controleert op 8 km/u. De laatste ligt ongeveer 5 m voor de stootbok en controleert op 0 km/u. Dus deze geeft altijd een noodremming.

Re: Brussel-Zuid spoor 1&2

Geplaatst: 02 okt 2017, 19:26
door Asterix
Zijn het TBL 1- of TBL 2-bakens? Is er uiterlijk een verschil? Wat is het verschil in werking?

Re: Brussel-Zuid spoor 1&2

Geplaatst: 02 okt 2017, 19:54
door Shrek
Asterix schreef: 02 okt 2017, 19:26 Zijn het TBL 1- of TBL 2-bakens? Is er uiterlijk een verschil? Wat is het verschil in werking?
Het zijn TBL1-bakens. Deze zijn iets korter dan de TBL2-bakens (die kan je bijvoorbeeld in Leuven aan de seinen kant Luik zien liggen). Beide hebben een gelijkaardige werking, alleen kan de TBL2-variant iets meer info versturen. TBL2-bakens kunnen ook alle TBL1-informatie versturen (maar niet omgekeerd).
TBL1-informatie is heel erg beperkt: stop, groen, waakzaamheid, overgang naar kleine beweging en een punctuele snelheidscontrole is alles wat je ermee kan doen. TBL2-informatie is veel uitgebreider, hiermee kunnen hele bewegingstoelatingen, volledige snelheidsprofielen, spoorgradienten, bovenleidingsinfo,... verstuurd worden.

Maar voor alle duidelijkheid: beide technologieën zijn sinds de ontwikkeling van ETCS en TBL1+ volledig achterhaald, TBL1 en TBL2 worden daarom stelselmatig uitgebroken.

Re: Brussel-Zuid spoor 1&2

Geplaatst: 03 okt 2017, 00:14
door Asterix
Ik heb dan toch de indruk dat TBL2 minder achterhaald is dan TBL1+?

Re: Brussel-Zuid spoor 1&2

Geplaatst: 03 okt 2017, 02:19
door groentje
Maar wel minder compatibel hardwaregewijs. Een TBL1+-baken is (zo begrijp ik het toch) een ETCS-baken zonder ETCS, TBL2 mag vergelijkbare informatie delen als ETCS, je hebt er wel een andere antenne voor nodig.

Re: Brussel-Zuid spoor 1&2

Geplaatst: 03 okt 2017, 10:27
door Shrek
Asterix schreef: 03 okt 2017, 00:14 Ik heb dan toch de indruk dat TBL2 minder achterhaald is dan TBL1+?
TBL2 kan je moeilijk vergelijken met TBL1+. Het eerste is een stuurpostsignalisatiesysteem en het 2e is een hulpsysteem. Je kan TBL2 wel vergelijken met ETCS en dan moet TBL2 het onderspit delven op vlak van mogelijke functionaliteiten, beschikbaarheid en kostprijs.

Re: Brussel-Zuid spoor 1&2

Geplaatst: 03 okt 2017, 18:39
door Asterix
Shrek, je vergeleek ze eerder zelf maar dan lijkt TBL1+ toch rudimentair ten opzichte van TBL2?

Re: Brussel-Zuid spoor 1&2

Geplaatst: 03 okt 2017, 18:44
door Steven
Ja tbl2 is net daarom een veiligheidssysteem want het volgt de snelheid permanent op zoals etcs. Tbl1+ is maar een hulpsysteem die puntgewijs al eens een controle doet maar nooit een permanente opvolging van de snelheid doet. Het bewaakt wel de maximumsnelheid van een konvooi.

Re: Brussel-Zuid spoor 1&2

Geplaatst: 03 okt 2017, 19:49
door Shrek
Asterix schreef: 03 okt 2017, 18:39 Shrek, je vergeleek ze eerder zelf maar dan lijkt TBL1+ toch rudimentair ten opzichte van TBL2?
Ja, TBL1+ is rudimentair tegenover TBL2, maar het dient dan ook een heel ander doel. TBL1+ kwam in de plaats van TBL1, ETCS komt in de plaats van TBL2.

Re: Brussel-Zuid spoor 1&2

Geplaatst: 03 okt 2017, 21:26
door Asterix
Had men dan niet beter overal TBL 2 gelegd maar dan met hardware die ook door ETCS kan worden gebruikt?

Re: Brussel-Zuid spoor 1&2

Geplaatst: 03 okt 2017, 21:43
door Shrek
Asterix schreef: 03 okt 2017, 21:26 Had men dan niet beter overal TBL 2 gelegd maar dan met hardware die ook door ETCS kan worden gebruikt?
Dat zou meer kosten en langer duren dan gewoon overal ETCS leggen...

Re: Brussel-Zuid spoor 1&2

Geplaatst: 03 okt 2017, 22:00
door Asterix
Ja maar men heeft nu toch ook eerst (bijna) overal TBL1+ gelegd?

Re: Brussel-Zuid spoor 1&2

Geplaatst: 03 okt 2017, 22:09
door Shrek
Asterix schreef: 03 okt 2017, 22:00 Ja maar men heeft nu toch ook eerst (bijna) overal TBL1+ gelegd?
En dat kon net zo snel gaan omdat het veel beperktere functionaliteiten heeft.