Electrificatie Mol-Hamont

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 10 okt 2017, 21:03
Shrek schreef: 10 okt 2017, 13:33
Nadleeh schreef: 10 okt 2017, 13:29Nederland heeft bijna een nieuwe regering. Antwerpen-Hamont wordt genoemd in het nieuwe regeerakkoord waarin de beleidspunten staan.
Goed nieuws, de huidige 40km/h op die lijn is immers niet echt bruikbaar voor passagiers.
Blijft wel de vraag wat voor bovenleiding en seininrichting er gaat komen. Een combinatie ETCS + 3kV zou handig zijn voor de belgische treinen, maar dat is niet bepaald een Nederlandse standaard.
Het is de bedoeling om op termijn naar 3 kV te gaan. Zie ook:
http://www.treinreiziger.nl/regeerakkoo ... rt-belgie/

Groetjes,
Rian
Ja op termijn, maar welke termijn? ALS (en dat is een grote als) de regering dit najaar beslist om de elektrificatie naar Hamont in het investeringsplan van Infrabel te duwen dan is de Belgische zijde tegen 2020 klaar. Zou Nederland daartegen al 3kV hebben?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 10 okt 2017, 21:15
rvdborgt schreef: 10 okt 2017, 21:03
Shrek schreef: 10 okt 2017, 13:33Goed nieuws, de huidige 40km/h op die lijn is immers niet echt bruikbaar voor passagiers.
Blijft wel de vraag wat voor bovenleiding en seininrichting er gaat komen. Een combinatie ETCS + 3kV zou handig zijn voor de belgische treinen, maar dat is niet bepaald een Nederlandse standaard.
Het is de bedoeling om op termijn naar 3 kV te gaan. Zie ook:
http://www.treinreiziger.nl/regeerakkoo ... rt-belgie/
Ja op termijn, maar welke termijn? ALS (en dat is een grote als) de regering dit najaar beslist om de elektrificatie naar Hamont in het investeringsplan van Infrabel te duwen dan is de Belgische zijde tegen 2020 klaar. Zou Nederland daartegen al 3kV hebben?
Dat hangt ervan af wat je bedoelt met "Nederland heeft 3 kV". Een dergelijke omschakeling zal zich noodgedwongen over vele jaren uitstrekken. In 2020 verwacht ik niet dat er meer dan een beginnetje is gemaakt.

Groetjes,
Rian
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Nadleeh »

Ik denk persoonlijk dat 2020 nog behoorlijk optimistisch is. 2030 lijkt mij realistischer gezien de trage (ambtenaren)molens hier ;).
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door groentje »

Ik vrees ook dat er eerst nog heel wat water door de Dommel (of welke waterweg passeert er in Hamont?) zal vloeien, maar ik ben wel heel blij dat er eindelijk een princiepsbeslissing is genomen. Ik leef op hoop!
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Catenist »

Van Herentals-Mol zijn de sporen in 1983 vernieuwd en werd de baanvaksnelheid van 90 naar 120 gebracht. Toen al was er sprake van aansluitend elektrificatie. Het heeft nog dertig jaar geduurd eer die er kwam... Hopelijk komt Hamont-Weert niet in hetzelfde schuitje terecht.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

Kan de titel van dit topic gewijzigd worden naar "Elektrificatie Mol-Hamont"?
De elektrificatie Herentals-Mol is al enkele jaren achterwege...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Shrek »

Catenist schreef: 12 okt 2017, 00:48 Van Herentals-Mol zijn de sporen in 1983 vernieuwd en werd de baanvaksnelheid van 90 naar 120 gebracht. Toen al was er sprake van aansluitend elektrificatie. Het heeft nog dertig jaar geduurd eer die er kwam... Hopelijk komt Hamont-Weert niet in hetzelfde schuitje terecht.
Alles hangt af van de politiek. Als zij dit project in het investeringsplan schrijven en daarmee de nodige budgetten voorzien, kan het heel snel gaan (Infrabel heeft immers alles al voorbereid). Ik zou zeggen: contacteer de persoon waar u in 2014 op gestemd heb en zeg hem/haar dat dit een prioriteit moet zijn :wink:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Asterix »

Is dit wel een prioriteit? Het ophogen van perrons of de betere ontsluiting van onze havens lijken mij belangrijker.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

De werken liggen stil omwille van het je-weet-wel-virus... :)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

De werken worden terug opgestart. Elektrisch wordt er vanaf juni 2021 (i.p.v. december 2020) gereden.
Bron: Facebook 'Trein Weert-België' / Infrabel
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

Iemand een idee welk elektrisch materieel er komt vanaf juni 2021 op de IC-verbinding Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt? Heel de dag hetzelfde materieel of evt. kans op dubbeldeksmaterieel tijdens de spits?

Momenteel rijden er MW41'ers op deze IC van/naar Hamont en Desiro's op de S33 van/naar Mol...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door ijzeren rijn 82 »

LML schreef: 29 mei 2020, 18:47 Iemand een idee welk elektrisch materieel er komt vanaf juni 2021 op de IC-verbinding Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt? Heel de dag hetzelfde materieel of evt. kans op dubbeldeksmaterieel tijdens de spits?

Momenteel rijden er MW41'ers op deze IC van/naar Hamont en Desiro's op de S33 van/naar Mol...
De huidige P treinen (27+M4/I10) tot Mol zullen gewoon verlengd worden tot Neerpelt .

Voor de IC zal het afhankelijk zijn hoe de instroom van de M7's gaat zijn . Er zal her en der geschoven worden met materiaal .

In Hamont wordt het spoor alweer aangepast . Het wijkspoor wordt verlengd . Zodat er langere treinen kunnen komen . Zo oud was de huidige situatie nog niet :roll: .
Laatst gewijzigd door ijzeren rijn 82 op 31 mei 2020, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Davy »

Ik had al geruchten gelezen dat er Breaks zouden rijden...
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

De huidige P-treinen verlengd van Mol naar Neerpelt? Allicht 1 P-trein, maar allemaal?

Breaks heeft z'n voor en nadelen:
- comfortniveau gaat naar benden: terug naar banken met 2 + 3 - opstelling (in praktijk 1,5 + 2 - opstelling)
+ (ont)koppelen gaat vrij vlot
Ik veronderstel dat ze vanaf december '22 ook gaan bollen tussen Mol-Hasselt, zodat er opnieuw rechtstreeks kan gereisd worden (bvb. tussen Herentals en Leopoldsburg, zoals nu momenteel met de MW41'ers)?

Dubbeldekkers tijdens de spits zouden geen overbodige luxe zijn (nu dat er met materieel gaat verschoven worden bij levering van de M7).
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Catenist »

Er rijden momenteel slechts 2 P-treinen Mol-Brussel Zuid en terug per dag, 's morgens 2, 's avonds 2. Telkens 27 met M4.
De rest van de dag wordt Mol-Antwerpen C met Desiro gereden en Hamont -Antwerpen C met MW41.
Wat betreft dubbeldekkers op deze lijn heb ik ooit hier op het forum ergens meegekregen dat dat niet kan omwille van vrije ruimte tussen ?? De details ken ik niet.
Mvg,
Jan
Plaats reactie