Electrificatie Mol-Hamont

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9993
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek » 08 sep 2020, 10:04

stijn schreef:
Shrek schreef:
08 sep 2020, 00:05
... Jij bedoelt een last-mile functie...
De last-mile functie lijkt me dan weer wel zeer interessant...
Relatief kleine batterij, wordt opgeladen tijdens de lange rit, wordt gebruikt tijdens het rangeren, dus geen rangeerloc meer nodig... midner locwissels... goederentransport wordt dus goedkoper en groener...
Ideaal toch voor bv. treinen naar D'Ieteren in Kortenberg...
Dat lijkt mij ook de toepassing te zijn waar batterijen het eerst grootschalig zullen ingang vinden. De beperkte autonomie en laag vermogen spelen daar niet mee, dus de belangrijkste nadelen tellen niet.


ijzeren rijn 82
Berichten: 379
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door ijzeren rijn 82 » 08 sep 2020, 12:27

pietje schreef:
07 sep 2020, 19:33
Maar ik kom terug op mijn vraag van gisteren: wordt er eigenlijk nog ergens verder gewerkt, want op de punten waar ik het zou verwachten, is er weinig veranderd de jongste weken
Lijn 19 naar Hamont is de situatie nu zo :
-In Mol is nog een stuk geen bovenleiding getrokken tussen het huidige eindpunt van de in dienst zijnde bovenleiding en brug N71 . Palen staan wel vrijwel allemaal .
- Sectie brug N71 Mol =》 Balen Werkplaatsen =》 Lommel tot Overpelt is vrijwel volledig klaar .
Sectie Overpelt =》 Neerpelt =》Hamont palen zijn grootendeels gezet en alles wordt klaar gemaakt om draad te hangen.
-Onderstations worden gebouwd in Neerpelt en Hamont .

byter
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door byter » 08 sep 2020, 13:21

Afgelopen nacht zijn de sporen (zowel L15 als L19) in ieder geval zoals voorzien buiten dienst gegaan. Eigenlijk worden die quasi altijd van maandag tot vrijdag aangevraagd. Stil liggen de werken dus zeker niet.

jan_olieslagers
Berichten: 1666
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door jan_olieslagers » 08 sep 2020, 20:05

De kostprijs telt natuurlijk ook mee: zo'n Stadler Akku kost per zitplaats 4x zoveel als de Desiros die NMBS gekocht heeft. Voor dat geld bouwt Infrabel al heel wat kilometers bovenleiding.
Waarbij wel de lijn wordt getrokken tussen investeringskost NMBS versus investeringskost Infrabel. Een onderscheid dat nmbm maar al te vaak en maar al te graag wordt weggemoffeld.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

pietje
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door pietje » 08 sep 2020, 22:00

ijzeren rijn 82 schreef:
08 sep 2020, 12:27
pietje schreef:
07 sep 2020, 19:33
Maar ik kom terug op mijn vraag van gisteren: wordt er eigenlijk nog ergens verder gewerkt, want op de punten waar ik het zou verwachten, is er weinig veranderd de jongste weken
Lijn 19 naar Hamont is de situatie nu zo :
-In Mol is nog een stuk geen bovenleiding getrokken tussen het huidige eindpunt van de in dienst zijnde bovenleiding en brug N71 . Palen staan wel vrijwel allemaal .
- Sectie brug N71 Mol =》 Balen Werkplaatsen =》 Lommel tot Overpelt is vrijwel volledig klaar .
Sectie Overpelt =》 Neerpelt =》Hamont palen zijn grootendeels gezet en alles wordt klaar gemaakt om draad te hangen.
-Onderstations worden gebouwd in Neerpelt en Hamont .
Klopt, maar het verwonderde mij gewoon dat dit ongeveer hetzelfde is als toen ik er een maand geleden nog gepasseerd was, dus vroeg ik mij af of er nog verder gebouwd wordt.
Maar het feit dat er in Beringen aan de bovenleiding gebouwd wordt, dus op de lijn tussen Mol en Hasselt, verklaart waarom het in Mol en Pelt lijkt stil te liggen

pietje
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door pietje » 15 sep 2020, 22:42

Shrek schreef:
08 sep 2020, 10:01
Die reeksen blijven momenteel belangrijke operationele beperkingen inhouden en zijn eigenlijk nog steeds proof-of-concept treinen, al evolueert het wel in de goede richting natuurlijk. De kostprijs telt natuurlijk ook mee: zo'n Stadler Akku kost per zitplaats 4x zoveel als de Desiros die NMBS gekocht heeft. Voor dat geld bouwt Infrabel al heel wat kilometers bovenleiding.
Ik vrees dat je appels met peren vergelijkt.
De Flirt Akku is best prijzig per zitplaats, maar heeft dan ook een erg hoge autonomie, namelijk 150 km.
Vergelijk het met de Siemens Mireo, met een autonomie van 80 km en de prijs per zitplaats halveert gewoonweg.
Het gaat in beide gevallen trouwens om 2delige (B)EMU's, dus de vergelijking met een 3delige Desiro is in ieder geval al scheef te noemen.
Ik zou graag eens prijzen per zitplaats zien van echt evenwaardige treinen met en zonder batterijen

Ik ga er niet vanuit dat de NMBS in de nabije toekomst batterij treinen gaat laten rijden, maar het zou mij verwonderen dat tegen 2030 alle passagierslijnen geëlectrificeerd gaan zijn.
Voor de prijs van bovenleiding en onderstations tot Couvin, kan je wel een (sub)reeks Desiro's laten ombouwen met wat accu's

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4403
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Steve » 15 sep 2020, 23:19

pietje schreef:
15 sep 2020, 22:42
Ik vrees dat je appels met peren vergelijkt.
De Flirt Akku is best prijzig per zitplaats, maar heeft dan ook een erg hoge autonomie, namelijk 150 km.
Vergelijk het met de Siemens Mireo, met een autonomie van 80 km en de prijs per zitplaats halveert gewoonweg.
Het is maar wat je "erg hoog" noemt: zelfs met dat marketinggetal van 150 km kun je amper op en neer naar Couvin (niet bepaald een traject met de optimale omstandigheden die die 150 km in theorie mogelijk zouden maken...) of je trein moet alweer een hele tijd opladen. Met de iets minder peperdure Mireo kun je nog net in Couvin raken, waar je dan ook weer een hele elektrische installatie nodig hebt om die dingen binnen een aanvaardbare termijn op te laden. En met Couvin hebben we meteen het enige voorbeeld gehad waar je gerede twijfels zou kunnen hebben bij de elektrificatie, alle andere resterende diesellijntjes worden aan alle kanten omgeven door geëlektrificeerde lijnen en/of bedienen gebieden met een vrij grote bevolkingsdichtheid of dito vervoerspotentieel. Een heel andere context dan wat je in de (paar) landen ziet waar wel serieuze interesse bestaat in accutreinen.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9993
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek » 15 sep 2020, 23:41

pietje schreef:
15 sep 2020, 22:42
Ik vrees dat je appels met peren vergelijkt.
De Flirt Akku is best prijzig per zitplaats, maar heeft dan ook een erg hoge autonomie, namelijk 150 km.
Vergelijk het met de Siemens Mireo, met een autonomie van 80 km en de prijs per zitplaats halveert gewoonweg.
Het gaat in beide gevallen trouwens om 2delige (B)EMU's, dus de vergelijking met een 3delige Desiro is in ieder geval al scheef te noemen.
Ik zou graag eens prijzen per zitplaats zien van echt evenwaardige treinen met en zonder batterijen

Ik ga er niet vanuit dat de NMBS in de nabije toekomst batterij treinen gaat laten rijden, maar het zou mij verwonderen dat tegen 2030 alle passagierslijnen geëlectrificeerd gaan zijn.
Voor de prijs van bovenleiding en onderstations tot Couvin, kan je wel een (sub)reeks Desiro's laten ombouwen met wat accu's
Waarom zouden dat appels en peren zijn? Op allé niet-geëlektrificeerde verbindingen in België krijg je minstens 3 rijtuigen gevuld, als je daar niet mee mag vergelijken geef je dus gewoon direct toe dat die batterijtechnologie alleen voor quasi-lightrail toepassingen is en helemaal nog niet in staat deftige treinen over reële afstanden te verzorgen.

LML
Berichten: 1138
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: tja...

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML » 18 sep 2020, 10:50

Op Mol-Hasselt en Mol-Hamont zie ik het nut van zo'n treinen er niet van in. Eer dat zo'n treinen betaalbaar zijn in aankoop, verbruik en tenslotte ook betrouwbaar zijn, zijn we om z'n minst 5 jaar verder. Dan wordt er al enkele jaren elektrisch gereden op L15 en L19...

Trouwens, de werken op L19 Mol-Hamont liggen (zoals al vermeld) allesbehalve stil...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...

pietje
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door pietje » 18 sep 2020, 16:27

LML schreef:
18 sep 2020, 10:50
Op Mol-Hasselt en Mol-Hamont zie ik het nut van zo'n treinen er niet van in. Eer dat zo'n treinen betaalbaar zijn in aankoop, verbruik en tenslotte ook betrouwbaar zijn, zijn we om z'n minst 5 jaar verder. Dan wordt er al enkele jaren elektrisch gereden op L15 en L19...
Daar kan ik volledig mee akkoord gaan.
Het is mss al een beetje ver van dit onderwerp afgeweken, maar ik geloof helemaal niet dat binnen pakweg 10 jaar alle diesellijnen onder draad zullen zijn.
Ik denk eigenlijk dat we blij mogen zijn als er naast de Limburgse lijnen nog 1 extra lijn onder draad zal zijn tegen dan.
Vraag is wat men dan gaat aanvangen: blijven verder dieselen of gaat men tegen dan iets alternatiefs verzinnen?
Trouwens, de werken op L19 Mol-Hamont liggen (zoals al vermeld) allesbehalve stil...
Hopelijk vlot het een beetje en kan er zo snel mogelijk elektrisch gereden worden tot Hamont.

jan_olieslagers
Berichten: 1666
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door jan_olieslagers » 18 sep 2020, 17:05

Vraag is wat men dan gaat aanvangen: blijven verder dieselen of gaat men tegen dan iets alternatiefs verzinnen?
Dat zal alweer sterk bepaald worden door de voogdij-overheid = politiek.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9993
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek » 18 sep 2020, 17:43

Die MW41 zijn iets over de helft van hun levensduur en kunnen dus nog goed 15 jaar mee. Ik vermoed dat de politiek niet voor kapitaalvernietiging gaat kiezen en deze treinen dus maar langzaam zal afbouwen. Tegen pakweg 2035 zal er wel een vervanger moeten zijn, maar dan staat de technologie al veel verder dan vandaag.

LML
Berichten: 1138
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: tja...

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML » 18 sep 2020, 17:55

pietje schreef:
18 sep 2020, 16:27
Hopelijk vlot het een beetje en kan er zo snel mogelijk elektrisch gereden worden tot Hamont.
Op Antwerpen-Mol-Hamont komt de elektrische tractie er in juni '21, op Mol-Hasselt komt de elektrische tractie er in december '22. Allicht zal tussen juni '21 en december '22 terug - maar voorlopig - moeten overgestapt worden in Mol voor reizigers van/naar Hasselt. Vanaf december '22 zal de IC Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt zoals nu opnieuw rijden, maar dan met elektrisch materieel.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...

ronny
Berichten: 412
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door ronny » 18 sep 2020, 21:49

LML schreef:
18 sep 2020, 17:55
Op Antwerpen-Mol-Hamont komt de elektrische tractie er in juni '21, op Mol-Hasselt komt de elektrische tractie er in december '22. Allicht zal tussen juni '21 en december '22 terug - maar voorlopig - moeten overgestapt worden in Mol voor reizigers van/naar Hasselt. Vanaf december '22 zal de IC Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt zoals nu opnieuw rijden, maar dan met elektrisch materieel.
Hopelijk is er dan ook een verlenging van sommige spitstreinen vanuit Brussel tot Beringen.

trainlovertje
Berichten: 1141
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door trainlovertje » 18 sep 2020, 21:59

ronny schreef:
18 sep 2020, 21:49
LML schreef:
18 sep 2020, 17:55
Op Antwerpen-Mol-Hamont komt de elektrische tractie er in juni '21, op Mol-Hasselt komt de elektrische tractie er in december '22. Allicht zal tussen juni '21 en december '22 terug - maar voorlopig - moeten overgestapt worden in Mol voor reizigers van/naar Hasselt. Vanaf december '22 zal de IC Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt zoals nu opnieuw rijden, maar dan met elektrisch materieel.
Hopelijk is er dan ook een verlenging van sommige spitstreinen vanuit Brussel tot Beringen.
Beringen? Naar Neerpelt wordt er één verlengd, maar naar Beringen zie ik helemaal niet gebeuren, al is het omdat er geen mogelijkheid tot keren is daar.

Plaats reactie