Electrificatie Mol-Hamont

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door jan_olieslagers » 19 sep 2020, 10:38

naar Beringen zie ik helemaal niet gebeuren, al is het omdat er geen mogelijkheid tot keren is daar.
Inderdaad. Het zou trouwens een ferme omweg zijn. Een eventuele P-trein ware m.i. beter Mol-Beringen-Zonhoven-(Hasselt)-Diest-Aarschot-(Leuven)-Brussel maar zo gauw zie ik er die nog niet komen. Waren er trouwens al geen P-treinen vanuit Genk langs dergelijke route?
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

LML

Bericht door LML » 19 sep 2020, 16:38

jan_olieslagers schreef:
19 sep 2020, 10:38
naar Beringen zie ik helemaal niet gebeuren, al is het omdat er geen mogelijkheid tot keren is daar.
Inderdaad. Het zou trouwens een ferme omweg zijn. Een eventuele P-trein ware m.i. beter Mol-Beringen-Zonhoven-(Hasselt)-Diest-Aarschot-(Leuven)-Brussel maar zo gauw zie ik er die nog niet komen. Waren er trouwens al geen P-treinen vanuit Genk langs dergelijke route?
Vanuit Mol zijn er 2 P-treinen naar Brussel via Herentals-Lier-Mechelen-Vilvoorde. Waarom nog P-treinen inleggen langs bovenstaande route?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...

trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje » 19 sep 2020, 16:42

LML schreef:
19 sep 2020, 16:38
jan_olieslagers schreef:
19 sep 2020, 10:38
Vanuit Mol zijn er 2 P-treinen naar Brussel via Herentals-Lier-Mechelen-Vilvoorde. Waarom nog P-treinen inleggen langs bovenstaande route?
Die P-treinen zouden dan ook niet bedoeld zijn voor reizigers van Brussel naar Mol, maar voor de reizigers van Brussel naar het zuidelijkste deel van L15. Maar die gaan er hoe dan ook niet komen de eerstvolgende 10 jaar.

ronny

Bericht door ronny » 19 sep 2020, 17:57

Momenteel is de verbinding tussen Beringen en Brussel met 19 minuten overstaptijd in Hasselt niet echt commercieel aantrekkelijk. Daardoor verkiezen vele Limburgers om te vertrekken in Diest of Aarschot. Na opzoeking blijkt dat zelfs met een rechtstreekse trein uit Beringen het interressant blijft om in Diest te vertrekken aangezien een trein dan nog 20 minuten trager is.

BlackEagle

Bericht door BlackEagle » 19 sep 2020, 21:20

ronny schreef:
19 sep 2020, 17:57
Momenteel is de verbinding tussen Beringen en Brussel met 19 minuten overstaptijd in Hasselt niet echt commercieel aantrekkelijk. Daardoor verkiezen vele Limburgers om te vertrekken in Diest of Aarschot. Na opzoeking blijkt dat zelfs met een rechtstreekse trein uit Beringen het interressant blijft om in Diest te vertrekken aangezien een trein dan nog 20 minuten trager is.
Tja, OV is nu eenmaal slechts op sommige relaties concurrentieel met de wagen, niet op alle.

Ik vraag me wel af of Mol-Hasselt niet beter af zal zijn met een aparte treinserie (vanaf 6/2021 dus) die betere overstapmogelijkheden geeft in Hasselt? Maw of de meeste reizigers gebaat zijn met een goede verbinding met Antwerpen vs met Brussel.

Steve

Bericht door Steve » 19 sep 2020, 22:12

Nu Hasselt en Tongeren elk uur een snelle IC hebben naar Brussel, lijkt het me anderzijds wel interessant om een paar P-treinen vanaf Diest ten noorden van Hasselt te sturen, via de nu (door reizigerstreinen) ongebruikte verbinding. Dat kan naar Genk zijn (waar er toch potentieel moet zijn voor een echt snelle verbinding naar Brussel), maar eventueel ook naar Beringen en Mol als daar wasdraad hangt. Het zou een flinke boost zijn voor de nog steeds ondermaatse bediening van grote delen van Limburg.

Plaats reactie