Electrificatie Mol-Hamont

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 22 jun 2020, 07:53 Het is de provincie Limburg die de kar trekt aan Nederlandse kant, deels zal meebetalen, en die dit project (terecht) niet bovenaan de prioriteitenlijst heeft. De uitvoeringsstudie waar ik het over had moest er sowieso nog komen maar is vertraagd, zoals ik al had gezegd. Ik stel voor dat we daarop wachten en niet wild beginnen te speculeren. De provincie Limburg en de Tweede Kamer zullen de minister er zeker wel aan herinneren dat ze zitten te wachten.
Al voor 2013 was het overigens duidelijk dat er niet met diesel gereden zou gaan worden. Ik zou dat zelf niet direct een probleem vinden maar dat was aan Nederlandse kant politiek niet verkoopbaar. En op dit moment is het niet meer zinvol om te kijken naar diesel, gezien de stand van de elektrificatie.
Het probleem is vooral dat er niemand aan de kar trekt in Nederland. En als men in 2013 al wist dat het elektrisch moest had dat nu al lang geregeld kunnen zijn. Infrabel krijgt 30km bovenleiding op een goeie 3 jaar rond.

Mijn speculatie is dat het nog jaren wachten zal blijven op de Nederlanders, jouw voorstel om nog maar even te wachten bevestigt dus mijn punt :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 22 jun 2020, 10:49 Als we moeten wachten op die 2de haventoegang, vrees ik dat het er nooit gaat komen, of toch niet de eerste 10-15 jaar
Indien het probleem enkel de vertakking Nazareth is, kan die ook ongelijkgronds gemaakt worden zoals dat op andere plaatsen gebeurt.
Best dan wel zodanig dat achteraf de aansluiting van die 2de haventoegang eenvoudig kan geveuren.
Neen dat is iets wat Infrabel niet doet. Als we toch miljoenen gaan investeren dan is het alleen in iets wat ook lange tijd nuttig is. Liever enkele jaren aanmodderen dan investeren in infrastructuur die voor het einde van de levensduur nutteloos wordt.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

Shrek schreef: 22 jun 2020, 22:10
rvdborgt schreef: 22 jun 2020, 07:53 Het is de provincie Limburg die de kar trekt aan Nederlandse kant, deels zal meebetalen, en die dit project (terecht) niet bovenaan de prioriteitenlijst heeft. De uitvoeringsstudie waar ik het over had moest er sowieso nog komen maar is vertraagd, zoals ik al had gezegd. Ik stel voor dat we daarop wachten en niet wild beginnen te speculeren. De provincie Limburg en de Tweede Kamer zullen de minister er zeker wel aan herinneren dat ze zitten te wachten.
Al voor 2013 was het overigens duidelijk dat er niet met diesel gereden zou gaan worden. Ik zou dat zelf niet direct een probleem vinden maar dat was aan Nederlandse kant politiek niet verkoopbaar. En op dit moment is het niet meer zinvol om te kijken naar diesel, gezien de stand van de elektrificatie.
Het probleem is vooral dat er niemand aan de kar trekt in Nederland. En als men in 2013 al wist dat het elektrisch moest had dat nu al lang geregeld kunnen zijn. Infrabel krijgt 30km bovenleiding op een goeie 3 jaar rond.

Mijn speculatie is dat het nog jaren wachten zal blijven op de Nederlanders, jouw voorstel om nog maar even te wachten bevestigt dus mijn punt :wink:
Bij ProRail zijn ze (volgens mij) de spoorlijn op Nederlandse bodem volledig aan het kapotrekenen ofwel werkt daar een manneke/ploeg die radicaal tegen deze spoorlijn is. Of vergis ik mij?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 22 jun 2020, 22:10
rvdborgt schreef: 22 jun 2020, 07:53 Het is de provincie Limburg die de kar trekt aan Nederlandse kant, deels zal meebetalen, en die dit project (terecht) niet bovenaan de prioriteitenlijst heeft. De uitvoeringsstudie waar ik het over had moest er sowieso nog komen maar is vertraagd, zoals ik al had gezegd. Ik stel voor dat we daarop wachten en niet wild beginnen te speculeren. De provincie Limburg en de Tweede Kamer zullen de minister er zeker wel aan herinneren dat ze zitten te wachten.
Al voor 2013 was het overigens duidelijk dat er niet met diesel gereden zou gaan worden. Ik zou dat zelf niet direct een probleem vinden maar dat was aan Nederlandse kant politiek niet verkoopbaar. En op dit moment is het niet meer zinvol om te kijken naar diesel, gezien de stand van de elektrificatie.
Het probleem is vooral dat er niemand aan de kar trekt in Nederland. En als men in 2013 al wist dat het elektrisch moest had dat nu al lang geregeld kunnen zijn. Infrabel krijgt 30km bovenleiding op een goeie 3 jaar rond.

Mijn speculatie is dat het nog jaren wachten zal blijven op de Nederlanders, jouw voorstel om nog maar even te wachten bevestigt dus mijn punt :wink:
Dat er in Nederland niemand aan de kar zou trekken, is onzin. De Nederlandse provincie Limburg is al jarenlang gestructureerd bezig met haar spooragenda en blijft dat ook doen. En juist omdat er meer zaken op die agenda staan, die ook niet allemaal tegelijk uitgevoerd kunnen worden (organisatorisch en financieel), is de provincie met Weert - Hamont niet al in 2013 begonnen. De verbetering van de Maaslijn had bv. voorrang.
Op dit moment wachten we overigens ook op de studie van de NMBS, die maart 2019 in De Limburger werd genoemd:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019032 ... an-gedacht
Dus het kan best zijn dat ProRail al klaar is. De informatie gaat pas naar de Tweede Kamer (en wordt daarmee openbaar) als alles compleet is. De NMBS zou voor de zomer klaar zijn dus wie weet duurt het niet al te lang meer.

Dat je een tijdlang niets hoort, wil dus helemaal niet zeggen dat er niets gebeurt. De provincie Limburg zit er zelf behoorlijk achteraan (dat is ook bij andere spoordossiers al gebleken waarvoor ze de minister nodig hadden) maar kan ook niet toveren. Je kunt natuurlijk speculeren maar dat is niet altijd zinvol. Ik ben ook nieuwsgierig naar wat ProRail en NMBS te melden hebben maar we moeten gewoon geduld hebben.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door rvdborgt »

LML schreef: 22 jun 2020, 22:43 Bij ProRail zijn ze (volgens mij) de spoorlijn op Nederlandse bodem volledig aan het kapotrekenen ofwel werkt daar een manneke/ploeg die radicaal tegen deze spoorlijn is. Of vergis ik mij?
Dat kapotrekenen sluit ik niet uit maar zonder uitvoeringsstudie van ProRail kunnen we die niet lek schieten.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door groentje »

Heeft de provincie Limburg ook niet wat gas moeten terugnemen omdat ze wat te gulzig waren geweest? Dat speelde geloof ik ook mee in het Spartacusdossier.. Althans, er staat me zoiets van bij.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 22 jun 2020, 23:48 Heeft de provincie Limburg ook niet wat gas moeten terugnemen omdat ze wat te gulzig waren geweest? Dat speelde geloof ik ook mee in het Spartacusdossier.. Althans, er staat me zoiets van bij.
Bij de elektrificatie van de Maaslijn hadden ze qua kosten iets over het hoofd gezien. Van het Spartacusdossier kan ik me in dit verband niks herinneren, al sluit ik dat ook niet uit.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door dentheo »

LML schreef: 22 jun 2020, 22:43
Bij ProRail zijn ze (volgens mij) de spoorlijn op Nederlandse bodem volledig aan het kapotrekenen ofwel werkt daar een manneke/ploeg die radicaal tegen deze spoorlijn is. Of vergis ik mij?

Men komt daar natuurlijk uit in een bocht van de hoofdlijn.
Die kan dus daar geen verkanting krijgen.... wil men de rijsnelheid ook omhoog , dan krijg je het derde spoor (dat er ooit gelegen heeft)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 23 jun 2020, 20:31
LML schreef: 22 jun 2020, 22:43
Bij ProRail zijn ze (volgens mij) de spoorlijn op Nederlandse bodem volledig aan het kapotrekenen ofwel werkt daar een manneke/ploeg die radicaal tegen deze spoorlijn is. Of vergis ik mij?

Men komt daar natuurlijk uit in een bocht van de hoofdlijn.
Die kan dus daar geen verkanting krijgen.... wil men de rijsnelheid ook omhoog , dan krijg je het derde spoor (dat er ooit gelegen heeft)
Dat zou een argument kunnen zijn, moest ProRail niet recentelijk de bestaande wissel vernieuwd hebben. De verkanting begint dus pas na de wissel.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door dentheo »

De bocht is veel langer begint al voor het wissel , dus snelheid zal wel lager zijn.
Verkanting wisselen in een bocht brengt geen baat meer. Kan zelf tricky zijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 23 jun 2020, 20:42 De bocht is veel langer begint al voor het wissel , dus snelheid zal wel lager zijn.
Verkanting wisselen in een bocht brengt geen baat meer. Kan zelf tricky zijn.
Of het is een wissel in tegenverkanting, hoe dan ook: er ligt een heel recente wissel die een trein vandaag zou kunnen gebruiken.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door dentheo »

Dat doet hij inderdaad.
Wordt ook nog wekelijks gebruikt door Lineas volgens mij.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Bibke »

dentheo schreef: 23 jun 2020, 20:45 Dat doet hij inderdaad.
Wordt ook nog wekelijks gebruikt door Lineas volgens mij.
Dat is zo voorzien maar gebeurd praktisch niet. Al lang geen keteltrein meer zien passeren.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door pietje »

Wordt er eigenlijk nog verder gewerkt aan deze electrificatie?
Ik zie al meer dan een maand geen vooruitgang aan het "beginpunt" aan het station van Mol, maar ook niet aan het voorlopige "eindpunt" enkele kilometers voor het station in Overpelt.
Of zijn ze verderop in Neerpelt op Hamont begonnen met draden te spannen?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 22 jun 2020, 22:10 Het probleem is vooral dat er niemand aan de kar trekt in Nederland. En als men in 2013 al wist dat het elektrisch moest had dat nu al lang geregeld kunnen zijn. Infrabel krijgt 30km bovenleiding op een goeie 3 jaar rond.
Anno 2020 heb je om elektrisch te rijden eigenlijk niet eens meer bovenleiding nodig...
Plaats reactie