Electrificatie Mol-Hamont

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20720
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Steven » 23 dec 2015, 21:35

Bij andere treinen hangt dat gewoon onderaan. Het bevat de nodige elektronica. ook de airco, ..... al wat de trein nodig heeft om normaal te kunnen werken, uitgezonderd de compressor en nog een paar andere kleine zaken die wel onderaan de trein zijn gemonteerd.


Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2927
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Bibke » 23 dec 2015, 22:41

Steven schreef:Bij andere treinen hangt dat gewoon onderaan. Het bevat de nodige elektronica. ook de airco, ..... al wat de trein nodig heeft om normaal te kunnen werken, uitgezonderd de compressor en nog een paar andere kleine zaken die wel onderaan de trein zijn gemonteerd.
Plus bij die bi-spannige staan er meer spullen op het dak van het middelste rijtuig. Bij een enkel spannige minder spullen op dat rijtuig.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding

trainlovertje
Berichten: 983
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Elektrificatie Mol - Weert

Bericht door trainlovertje » 28 jun 2017, 17:26

https://www.tvl.be/nieuws/europees-geld ... ign=buffer
Nu ook dit bekend is, nadat enkele ministers van mobiliteit enkele weken geleden al zeiden dat dit prioriteit zou krijgen, kan het echt niet meer anders: de lijn tussen Mol en Weert wordt binnenkort geëlektrificeerd.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9680
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Elektrificatie Mol - Weert

Bericht door Shrek » 28 jun 2017, 17:44

trainlovertje schreef:https://www.tvl.be/nieuws/europees-geld ... ign=buffer
Nu ook dit bekend is, nadat enkele ministers van mobiliteit enkele weken geleden al zeiden dat dit prioriteit zou krijgen, kan het echt niet meer anders: de lijn tussen Mol en Weert wordt binnenkort geëlektrificeerd.
De kans wordt nu wel heel groot, maar totdat het effectief in het investeringsplan geschreven staat is niets zeker :wink:

profke
Berichten: 602
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door profke » 29 jun 2017, 07:20

Binnenkort...
Binnen de 5 decennia dus

trainlovertje
Berichten: 983
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Elektrificatie Mol - Weert

Bericht door trainlovertje » 29 jun 2017, 17:00

Shrek schreef:
trainlovertje schreef:https://www.tvl.be/nieuws/europees-geld ... ign=buffer
Nu ook dit bekend is, nadat enkele ministers van mobiliteit enkele weken geleden al zeiden dat dit prioriteit zou krijgen, kan het echt niet meer anders: de lijn tussen Mol en Weert wordt binnenkort geëlektrificeerd.
De kans wordt nu wel heel groot, maar totdat het effectief in het investeringsplan geschreven staat is niets zeker :wink:
Welja, je zou als politieker dom moeten zijn om dit te laten liggen... en de politieke wil is er nu ook eindelijk.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9680
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Shrek » 29 jun 2017, 21:58

profke schreef:Binnenkort...
Binnen de 5 decennia dus
Neenee, de plannen liggen klaar. Eens de politieke beslissing genomen gaat het heel snel gaan.

profke
Berichten: 602
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door profke » 29 jun 2017, 22:04

Eens de politieke beslissing genomen
Vandaar: 5 decennia

Gebruikersavatar
Nadleeh
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Nadleeh » 10 okt 2017, 13:29

Nederland heeft bijna een nieuwe regering. Antwerpen-Hamont wordt genoemd in het nieuwe regeerakkoord waarin de beleidspunten staan.
Regeerakkoord 2017-2021 schreef:In aansluiting op de Belgische investering op de lijn Antwerpen-Hamont wordt het aansluitende traject Hamont-Weert, met cofinanciering van regionale overheden, gereactiveerd voor personentreinen. We bekijken ook hoe we de verbinding vanuit Eindhoven naar Duitsland kunnen verbeteren.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9680
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Shrek » 10 okt 2017, 13:33

Nadleeh schreef:
10 okt 2017, 13:29
Nederland heeft bijna een nieuwe regering. Antwerpen-Hamont wordt genoemd in het nieuwe regeerakkoord waarin de beleidspunten staan.
Regeerakkoord 2017-2021 schreef:In aansluiting op de Belgische investering op de lijn Antwerpen-Hamont wordt het aansluitende traject Hamont-Weert, met cofinanciering van regionale overheden, gereactiveerd voor personentreinen. We bekijken ook hoe we de verbinding vanuit Eindhoven naar Duitsland kunnen verbeteren.
Goed nieuws, de huidige 40km/h op die lijn is immers niet echt bruikbaar voor passagiers.
Blijft wel de vraag wat voor bovenleiding en seininrichting er gaat komen. Een combinatie ETCS + 3kV zou handig zijn voor de belgische treinen, maar dat is niet bepaald een Nederlandse standaard.

Gebruikersavatar
Nadleeh
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Nadleeh » 10 okt 2017, 13:40

Inderdaad. Voor een eilandbedrijfje naar Weert alleen zou het genoeg kunnen zijn. Wel zijn 3 kV als ERTMS eveneens speerpunten voor het komende kabinet, maar ik betwijfel of deze investeringen 'op tijd komen' voor de reactivering van de lijn Hamont-Weert.
De extra middelen voor het openbaar vervoer worden ingezet voor cofinanciering van OV in stedelijke regio’s, tijdige aanleg van het beveiligingssysteem ERTMS en voorfinanciering van de overschakeling op 3kV bovenleidingspanning.

jan_olieslagers
Berichten: 1464
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door jan_olieslagers » 10 okt 2017, 13:45

Bovendien moet een trein die uit Weert vertrekt naar Hamont toe, eerst een eindje over de sporen waarover men van Weert naar Eindhoven rijdt, dat laat weinig keuze. Tenzij men dat laatste stuk ontdubbelt? Maar dan moet er al direct een brug bijkomen over de Zuid-Willemsvaart, dat lijkt duur navenant het nut.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

Gebruikersavatar
Nadleeh
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Nadleeh » 10 okt 2017, 15:31

Het zou wel de meest praktische oplossing zijn. Ben benieuwd waar men uiteindelijk voor gaat kiezen.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9680
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Shrek » 10 okt 2017, 16:32

Nadleeh schreef:
10 okt 2017, 13:40
Inderdaad. Voor een eilandbedrijfje naar Weert alleen zou het genoeg kunnen zijn. Wel zijn 3 kV als ERTMS eveneens speerpunten voor het komende kabinet, maar ik betwijfel of deze investeringen 'op tijd komen' voor de reactivering van de lijn Hamont-Weert.
De extra middelen voor het openbaar vervoer worden ingezet voor cofinanciering van OV in stedelijke regio’s, tijdige aanleg van het beveiligingssysteem ERTMS en voorfinanciering van de overschakeling op 3kV bovenleidingspanning.
"Op tijd" hangt er natuurlijk vanaf wanneer de Belgische kant onder draad komt. En dat hangt af van het investeringsplan wat de Belgische politici nog steeds niet hebben goedgekeurd. Blijkbaar zouden de echte onderhandelingen daarover de komende weken pas beginnen.

rvdborgt
Berichten: 3250
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door rvdborgt » 10 okt 2017, 21:03

Shrek schreef:
10 okt 2017, 13:33
Nadleeh schreef:
10 okt 2017, 13:29
Nederland heeft bijna een nieuwe regering. Antwerpen-Hamont wordt genoemd in het nieuwe regeerakkoord waarin de beleidspunten staan.
Regeerakkoord 2017-2021 schreef:In aansluiting op de Belgische investering op de lijn Antwerpen-Hamont wordt het aansluitende traject Hamont-Weert, met cofinanciering van regionale overheden, gereactiveerd voor personentreinen. We bekijken ook hoe we de verbinding vanuit Eindhoven naar Duitsland kunnen verbeteren.
Goed nieuws, de huidige 40km/h op die lijn is immers niet echt bruikbaar voor passagiers.
Blijft wel de vraag wat voor bovenleiding en seininrichting er gaat komen. Een combinatie ETCS + 3kV zou handig zijn voor de belgische treinen, maar dat is niet bepaald een Nederlandse standaard.
Het is de bedoeling om op termijn naar 3 kV te gaan. Zie ook:
http://www.treinreiziger.nl/regeerakkoo ... rt-belgie/

Groetjes,
Rian

Plaats reactie