Pagina 2 van 16

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 23 dec 2015, 21:35
door Steven
Bij andere treinen hangt dat gewoon onderaan. Het bevat de nodige elektronica. ook de airco, ..... al wat de trein nodig heeft om normaal te kunnen werken, uitgezonderd de compressor en nog een paar andere kleine zaken die wel onderaan de trein zijn gemonteerd.

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 23 dec 2015, 22:41
door Bibke
Steven schreef:Bij andere treinen hangt dat gewoon onderaan. Het bevat de nodige elektronica. ook de airco, ..... al wat de trein nodig heeft om normaal te kunnen werken, uitgezonderd de compressor en nog een paar andere kleine zaken die wel onderaan de trein zijn gemonteerd.
Plus bij die bi-spannige staan er meer spullen op het dak van het middelste rijtuig. Bij een enkel spannige minder spullen op dat rijtuig.

Elektrificatie Mol - Weert

Geplaatst: 28 jun 2017, 17:26
door trainlovertje
https://www.tvl.be/nieuws/europees-geld ... ign=buffer
Nu ook dit bekend is, nadat enkele ministers van mobiliteit enkele weken geleden al zeiden dat dit prioriteit zou krijgen, kan het echt niet meer anders: de lijn tussen Mol en Weert wordt binnenkort geëlektrificeerd.

Re: Elektrificatie Mol - Weert

Geplaatst: 28 jun 2017, 17:44
door Shrek
trainlovertje schreef:https://www.tvl.be/nieuws/europees-geld ... ign=buffer
Nu ook dit bekend is, nadat enkele ministers van mobiliteit enkele weken geleden al zeiden dat dit prioriteit zou krijgen, kan het echt niet meer anders: de lijn tussen Mol en Weert wordt binnenkort geëlektrificeerd.
De kans wordt nu wel heel groot, maar totdat het effectief in het investeringsplan geschreven staat is niets zeker :wink:

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 29 jun 2017, 07:20
door profke
Binnenkort...
Binnen de 5 decennia dus

Re: Elektrificatie Mol - Weert

Geplaatst: 29 jun 2017, 17:00
door trainlovertje
Shrek schreef:
trainlovertje schreef:https://www.tvl.be/nieuws/europees-geld ... ign=buffer
Nu ook dit bekend is, nadat enkele ministers van mobiliteit enkele weken geleden al zeiden dat dit prioriteit zou krijgen, kan het echt niet meer anders: de lijn tussen Mol en Weert wordt binnenkort geëlektrificeerd.
De kans wordt nu wel heel groot, maar totdat het effectief in het investeringsplan geschreven staat is niets zeker :wink:
Welja, je zou als politieker dom moeten zijn om dit te laten liggen... en de politieke wil is er nu ook eindelijk.

Re: RE: Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 29 jun 2017, 21:58
door Shrek
profke schreef:Binnenkort...
Binnen de 5 decennia dus
Neenee, de plannen liggen klaar. Eens de politieke beslissing genomen gaat het heel snel gaan.

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 29 jun 2017, 22:04
door profke
Eens de politieke beslissing genomen
Vandaar: 5 decennia

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 10 okt 2017, 13:29
door Nadleeh
Nederland heeft bijna een nieuwe regering. Antwerpen-Hamont wordt genoemd in het nieuwe regeerakkoord waarin de beleidspunten staan.
Regeerakkoord 2017-2021 schreef:In aansluiting op de Belgische investering op de lijn Antwerpen-Hamont wordt het aansluitende traject Hamont-Weert, met cofinanciering van regionale overheden, gereactiveerd voor personentreinen. We bekijken ook hoe we de verbinding vanuit Eindhoven naar Duitsland kunnen verbeteren.

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 10 okt 2017, 13:33
door Shrek
Nadleeh schreef: 10 okt 2017, 13:29 Nederland heeft bijna een nieuwe regering. Antwerpen-Hamont wordt genoemd in het nieuwe regeerakkoord waarin de beleidspunten staan.
Regeerakkoord 2017-2021 schreef:In aansluiting op de Belgische investering op de lijn Antwerpen-Hamont wordt het aansluitende traject Hamont-Weert, met cofinanciering van regionale overheden, gereactiveerd voor personentreinen. We bekijken ook hoe we de verbinding vanuit Eindhoven naar Duitsland kunnen verbeteren.
Goed nieuws, de huidige 40km/h op die lijn is immers niet echt bruikbaar voor passagiers.
Blijft wel de vraag wat voor bovenleiding en seininrichting er gaat komen. Een combinatie ETCS + 3kV zou handig zijn voor de belgische treinen, maar dat is niet bepaald een Nederlandse standaard.

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 10 okt 2017, 13:40
door Nadleeh
Inderdaad. Voor een eilandbedrijfje naar Weert alleen zou het genoeg kunnen zijn. Wel zijn 3 kV als ERTMS eveneens speerpunten voor het komende kabinet, maar ik betwijfel of deze investeringen 'op tijd komen' voor de reactivering van de lijn Hamont-Weert.
De extra middelen voor het openbaar vervoer worden ingezet voor cofinanciering van OV in stedelijke regio’s, tijdige aanleg van het beveiligingssysteem ERTMS en voorfinanciering van de overschakeling op 3kV bovenleidingspanning.

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 10 okt 2017, 13:45
door jan_olieslagers
Bovendien moet een trein die uit Weert vertrekt naar Hamont toe, eerst een eindje over de sporen waarover men van Weert naar Eindhoven rijdt, dat laat weinig keuze. Tenzij men dat laatste stuk ontdubbelt? Maar dan moet er al direct een brug bijkomen over de Zuid-Willemsvaart, dat lijkt duur navenant het nut.

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 10 okt 2017, 15:31
door Nadleeh
Het zou wel de meest praktische oplossing zijn. Ben benieuwd waar men uiteindelijk voor gaat kiezen.

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 10 okt 2017, 16:32
door Shrek
Nadleeh schreef: 10 okt 2017, 13:40 Inderdaad. Voor een eilandbedrijfje naar Weert alleen zou het genoeg kunnen zijn. Wel zijn 3 kV als ERTMS eveneens speerpunten voor het komende kabinet, maar ik betwijfel of deze investeringen 'op tijd komen' voor de reactivering van de lijn Hamont-Weert.
De extra middelen voor het openbaar vervoer worden ingezet voor cofinanciering van OV in stedelijke regio’s, tijdige aanleg van het beveiligingssysteem ERTMS en voorfinanciering van de overschakeling op 3kV bovenleidingspanning.
"Op tijd" hangt er natuurlijk vanaf wanneer de Belgische kant onder draad komt. En dat hangt af van het investeringsplan wat de Belgische politici nog steeds niet hebben goedgekeurd. Blijkbaar zouden de echte onderhandelingen daarover de komende weken pas beginnen.

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 10 okt 2017, 21:03
door rvdborgt
Shrek schreef: 10 okt 2017, 13:33
Nadleeh schreef: 10 okt 2017, 13:29Nederland heeft bijna een nieuwe regering. Antwerpen-Hamont wordt genoemd in het nieuwe regeerakkoord waarin de beleidspunten staan.
Regeerakkoord 2017-2021 schreef:In aansluiting op de Belgische investering op de lijn Antwerpen-Hamont wordt het aansluitende traject Hamont-Weert, met cofinanciering van regionale overheden, gereactiveerd voor personentreinen. We bekijken ook hoe we de verbinding vanuit Eindhoven naar Duitsland kunnen verbeteren.
Goed nieuws, de huidige 40km/h op die lijn is immers niet echt bruikbaar voor passagiers.
Blijft wel de vraag wat voor bovenleiding en seininrichting er gaat komen. Een combinatie ETCS + 3kV zou handig zijn voor de belgische treinen, maar dat is niet bepaald een Nederlandse standaard.
Het is de bedoeling om op termijn naar 3 kV te gaan. Zie ook:
http://www.treinreiziger.nl/regeerakkoo ... rt-belgie/

Groetjes,
Rian