Pagina 6 van 16

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 21 jun 2020, 22:58
door dentheo
pietje schreef: 21 jun 2020, 20:01

Het benieuwt mij ook wat die andere kosten zoal kunnen zijn, want voor zo'n kort stuk kan je met dat bedrag een geheel nieuwe spoorlijn bouwen.
Nu dat is een makkelijke.
Men wil de lijn dan niet meer laten aansluiten op het hoofd-dubbelspoor . Men wil ze ineens op het station laten binnenkomen. Daarbij hoort dan wel een enkelsporige spoorbrug..... Want tussen de momentele aansluiting en het station ligt er toevallig een spoorbrug over een kanaal.....

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 21 jun 2020, 23:16
door rvdborgt
Shrek schreef: 21 jun 2020, 17:49
LML schreef: 21 jun 2020, 17:44
pietje schreef: 21 jun 2020, 11:21 De trein in Hamont verlengen tot weert lijkt mij iets waar zo snel mogelijk aan begonnen moet worden, maar dan moet Prorail eerst nog wat bovenleiding bijhangen en andere moderniseringswerken om de snelheid wat op te krikken en regelmatige treinen mogelijk te maken.
Dat is ook zo. De afstand Hamont-Weert is 9 km. Nu is de lijnsnelheid 70 en 40 km/u. Als die op 120 km/u wordt gebracht, rij je van Hamont naar Weert op een 7 à 8 minuten.
Infrabel heeft dat allemaal voorzien, maar voor ProRail is het blijkbaar taboe om te investeren in die lijn.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. ProRail beslist daar ook niet over maar is wel bezig met een een studie naar wat er precies moet gebeuren en wat dat moet kosten. Die studie had begin dit jaar al via de minister bij de Tweede Kamer moeten liggen, als basis voor een beslissing. Er zijn wel berichten dat de bedragen daarin nogal hoog zouden zijn dus we wachten allemaal met spanning om de documenten kritisch te kunnen bekijken. Maar ik vrees dat door de coronacrisis e.e.a vertraagd is.

Groetjes,
Rian

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 22 jun 2020, 00:34
door pietje
dentheo schreef: 21 jun 2020, 22:58
pietje schreef: 21 jun 2020, 20:01

Het benieuwt mij ook wat die andere kosten zoal kunnen zijn, want voor zo'n kort stuk kan je met dat bedrag een geheel nieuwe spoorlijn bouwen.
Nu dat is een makkelijke.
Men wil de lijn dan niet meer laten aansluiten op het hoofd-dubbelspoor . Men wil ze ineens op het station laten binnenkomen. Daarbij hoort dan wel een enkelsporige spoorbrug..... Want tussen de momentele aansluiting en het station ligt er toevallig een spoorbrug over een kanaal.....
En die kosten gaan ze zomaar doen om 1 treintje per uur te laten rijden?
Lijkt mij nogal overkill.

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 22 jun 2020, 01:09
door Shrek
rvdborgt schreef:
Shrek schreef: 21 jun 2020, 17:49
LML schreef: 21 jun 2020, 17:44 Dat is ook zo. De afstand Hamont-Weert is 9 km. Nu is de lijnsnelheid 70 en 40 km/u. Als die op 120 km/u wordt gebracht, rij je van Hamont naar Weert op een 7 à 8 minuten.
Infrabel heeft dat allemaal voorzien, maar voor ProRail is het blijkbaar taboe om te investeren in die lijn.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. ProRail beslist daar ook niet over maar is wel bezig met een een studie naar wat er precies moet gebeuren en wat dat moet kosten. Die studie had begin dit jaar al via de minister bij de Tweede Kamer moeten liggen, als basis voor een beslissing. Er zijn wel berichten dat de bedragen daarin nogal hoog zouden zijn dus we wachten allemaal met spanning om de documenten kritisch te kunnen bekijken. Maar ik vrees dat door de coronacrisis e.e.a vertraagd is.

Groetjes,
Rian
Waar ik dat vandaan haal? Het feit dat België al jaren de heropening vraagt maar dat Nederland maar blijft talmen. Het ligt echt niet aan België hoor dat daar nog geen passagierstreinen rijden.
Ook op de andere grensovergangen in Roosendaal en Maastricht is het keer op keer Nederland dat elke investering weigert.

En het klopt dat er ook in Nederland een ministerie zijn goedkeuring moet geven over de financiën, maar ook vanuit de Nederlandse politieke hoek komen er enkel beloften en geen centen.

Sinds 2013 ligt de Belgische kant klaar om in Hamont aan 120 km/h de grens over te rijden met de dieseltjes en toen was men in Nederland al begonnen met "studies".
"We doen er nog een extra studie over" is trouwens exact hoe ProRail Infrabel al meermaals met een kluitje in het riet gestuurd heeft in andere grensoverschrijdende projecten. Ook in de politiek betekent het zoveel als "dit project gaan we nooit uitvoeren, maar dat willen we nu nog niet zeggen".

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 22 jun 2020, 07:53
door rvdborgt
Shrek schreef: 22 jun 2020, 01:09 Sinds 2013 ligt de Belgische kant klaar om in Hamont aan 120 km/h de grens over te rijden met de dieseltjes en toen was men in Nederland al begonnen met "studies".
Het is de provincie Limburg die de kar trekt aan Nederlandse kant, deels zal meebetalen, en die dit project (terecht) niet bovenaan de prioriteitenlijst heeft. De uitvoeringsstudie waar ik het over had moest er sowieso nog komen maar is vertraagd, zoals ik al had gezegd. Ik stel voor dat we daarop wachten en niet wild beginnen te speculeren. De provincie Limburg en de Tweede Kamer zullen de minister er zeker wel aan herinneren dat ze zitten te wachten.
Al voor 2013 was het overigens duidelijk dat er niet met diesel gereden zou gaan worden. Ik zou dat zelf niet direct een probleem vinden maar dat was aan Nederlandse kant politiek niet verkoopbaar. En op dit moment is het niet meer zinvol om te kijken naar diesel, gezien de stand van de elektrificatie.

Groetjes,
Rian

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 22 jun 2020, 09:36
door Bibke
LML schreef: 21 jun 2020, 18:00
Shrek schreef: 21 jun 2020, 17:58
LML schreef: 21 jun 2020, 17:52 Een halfuursdienst tussen Antwerpen-Mol-Hamont? Tot Mol o.k., maar verder richting Hamont? Dat wil ik zien op een enkelsporige spoorlijn hier in België...
Daarvoor moet er inderdaad een stukje dubbelspoor komen tussen Mol en Lommel. Plannen liggen klaar, budget nog niet.
Plannen liggen inderdaad klaar maar budgetten nog niet. Het zou om dubbelspoor gaan tussen Balen-Werkplaatsen en Neerpelt, om precies te zijn.
Inderdaad, tussen Mol en Balen-Werkplaatsen is dat nu niet mogelijk omdat men vroeger op de gedeelte de talu's van de bruggen heeft verhoogd waardoor er boven slecht plaats is voor één spoor. Men kan eventueel die talu's wel aanpassen maar dat wordt een dure zaak.

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 22 jun 2020, 09:42
door Bibke
rvdborgt schreef: 22 jun 2020, 07:53
Shrek schreef: 22 jun 2020, 01:09 Sinds 2013 ligt de Belgische kant klaar om in Hamont aan 120 km/h de grens over te rijden met de dieseltjes en toen was men in Nederland al begonnen met "studies".
Het is de provincie Limburg die de kar trekt aan Nederlandse kant, deels zal meebetalen, en die dit project (terecht) niet bovenaan de prioriteitenlijst heeft. De uitvoeringsstudie waar ik het over had moest er sowieso nog komen maar is vertraagd, zoals ik al had gezegd. Ik stel voor dat we daarop wachten en niet wild beginnen te speculeren. De provincie Limburg en de Tweede Kamer zullen de minister er zeker wel aan herinneren dat ze zitten te wachten.
Al voor 2013 was het overigens duidelijk dat er niet met diesel gereden zou gaan worden. Ik zou dat zelf niet direct een probleem vinden maar dat was aan Nederlandse kant politiek niet verkoopbaar. En op dit moment is het niet meer zinvol om te kijken naar diesel, gezien de stand van de elektrificatie.

Groetjes,
Rian
Toch effe melden dat de verlenging tot Weert in het regeerakkoord staat.
Maar men is er vanalles gaan bij halen (waaronder een nieuwe spoorbrug voor de lijn Weert-Hamont) waarbij het nodige budget enorm de hoogte is ingegaan. En toen is de swoeng uit het dossier gegaan.

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 22 jun 2020, 09:48
door ianryckewaert13
Bibke schreef:
LML schreef: 21 jun 2020, 18:00
Shrek schreef: 21 jun 2020, 17:58 Daarvoor moet er inderdaad een stukje dubbelspoor komen tussen Mol en Lommel. Plannen liggen klaar, budget nog niet.
Plannen liggen inderdaad klaar maar budgetten nog niet. Het zou om dubbelspoor gaan tussen Balen-Werkplaatsen en Neerpelt, om precies te zijn.
Inderdaad, tussen Mol en Balen-Werkplaatsen is dat nu niet mogelijk omdat men vroeger op de gedeelte de talu's van de bruggen heeft verhoogd waardoor er boven slecht plaats is voor één spoor. Men kan eventueel die talu's wel aanpassen maar dat wordt een dure zaak.
Voor een paar km enkel spoor kan dat geen kwaad na de brug terug dubbel spoor

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk


Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 22 jun 2020, 10:49
door pietje
Shrek schreef: 21 jun 2020, 17:34
pietje schreef: 21 jun 2020, 17:25 Het spoor zit wss niet eivol, maar zoals gewoonlijk alleen enkele knooppunten waar kruisingen moeten gebeuren.
Als er ooit (zoals in andere landen al lang ingeburgerd is) nagenoeg overal minstens een halfuurdienst moet komen, zal er toch iets moeten gebeuren.
Uiteraard zijn de knelpunten inderdaad de vertakking Nazaret en het station Lier.
Gelukkig gaat er iets gebeuren: Infrabel heeft plannen voor een splinternieuwe spoorlijn van Kessel naar Ekeren om de goederentreinen van Lier-Antwerpen weg te halen. Hierdoor komt er veel ruimte vrij voor extra passagierstreinen.
Als we moeten wachten op die 2de haventoegang, vrees ik dat het er nooit gaat komen, of toch niet de eerste 10-15 jaar
Indien het probleem enkel de vertakking Nazareth is, kan die ook ongelijkgronds gemaakt worden zoals dat op andere plaatsen gebeurt.
Best dan wel zodanig dat achteraf de aansluiting van die 2de haventoegang eenvoudig kan geveuren.
Bibke schreef: 22 jun 2020, 09:36
LML schreef: 21 jun 2020, 18:00
Shrek schreef: 21 jun 2020, 17:58
Daarvoor moet er inderdaad een stukje dubbelspoor komen tussen Mol en Lommel. Plannen liggen klaar, budget nog niet.
Plannen liggen inderdaad klaar maar budgetten nog niet. Het zou om dubbelspoor gaan tussen Balen-Werkplaatsen en Neerpelt, om precies te zijn.
Inderdaad, tussen Mol en Balen-Werkplaatsen is dat nu niet mogelijk omdat men vroeger op de gedeelte de talu's van de bruggen heeft verhoogd waardoor er boven slecht plaats is voor één spoor. Men kan eventueel die talu's wel aanpassen maar dat wordt een dure zaak.
Je bedoelt de brug over het kanaal Kwaadmechelen - Dessel of die over het kanaal van Leopoldsburg?
Wanneer zouden die dan verhoogd geweest zijn, want dat moet toch al een aantal decennia geleden zijn.
Die over het kanaal Kwaadmechelen - Dessel is volgens mij nog steeds de beperkende brug van dat kanaal, dus de laagste van allemaal.

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 22 jun 2020, 13:55
door rvdborgt
Bibke schreef: 22 jun 2020, 09:42
rvdborgt schreef: 22 jun 2020, 07:53 Het is de provincie Limburg die de kar trekt aan Nederlandse kant, deels zal meebetalen, en die dit project (terecht) niet bovenaan de prioriteitenlijst heeft. De uitvoeringsstudie waar ik het over had moest er sowieso nog komen maar is vertraagd, zoals ik al had gezegd. Ik stel voor dat we daarop wachten en niet wild beginnen te speculeren. De provincie Limburg en de Tweede Kamer zullen de minister er zeker wel aan herinneren dat ze zitten te wachten.
Al voor 2013 was het overigens duidelijk dat er niet met diesel gereden zou gaan worden. Ik zou dat zelf niet direct een probleem vinden maar dat was aan Nederlandse kant politiek niet verkoopbaar. En op dit moment is het niet meer zinvol om te kijken naar diesel, gezien de stand van de elektrificatie.
Toch effe melden dat de verlenging tot Weert in het regeerakkoord staat.
Maar men is er vanalles gaan bij halen (waaronder een nieuwe spoorbrug voor de lijn Weert-Hamont) waarbij het nodige budget enorm de hoogte is ingegaan. En toen is de swoeng uit het dossier gegaan.
Staat inderdaad in het regeerakkoord en dus moet er iets gedaan worden. En als ProRail inderdaad een extra brug (over de Zuid-Willemsvaart?) wil hebben, dan maken ze zich zeer waarschijnlijk belachelijk. Maar vooralsnog is er geen document waarop we ons kunnen baseren om de argumenten van ProRail lek te schieten.

Groetjes,
Rian

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 22 jun 2020, 14:09
door Bibke
pietje schreef: 22 jun 2020, 10:49
Bibke schreef: 22 jun 2020, 09:36
LML schreef: 21 jun 2020, 18:00 Plannen liggen inderdaad klaar maar budgetten nog niet. Het zou om dubbelspoor gaan tussen Balen-Werkplaatsen en Neerpelt, om precies te zijn.
Inderdaad, tussen Mol en Balen-Werkplaatsen is dat nu niet mogelijk omdat men vroeger op de gedeelte de talu's van de bruggen heeft verhoogd waardoor er boven slecht plaats is voor één spoor. Men kan eventueel die talu's wel aanpassen maar dat wordt een dure zaak.
Je bedoelt de brug over het kanaal Kwaadmechelen - Dessel of die over het kanaal van Leopoldsburg?
Wanneer zouden die dan verhoogd geweest zijn, want dat moet toch al een aantal decennia geleden zijn.
Die over het kanaal Kwaadmechelen - Dessel is volgens mij nog steeds de beperkende brug van dat kanaal, dus de laagste van allemaal.
Inderdaad het kanaal naar Leopoldsburg, de verhoging is er gekomen aan de Vielle Montagne, nu Nirstar, waar je de onderdoor hebt waar men beurtelings rijdt, geregeld met verkeerslichten.
De verhoging moet gebeurd zijn na of in 1948 bij het enkelsporig maken van de dubbelsporige lijn.

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 22 jun 2020, 14:18
door Bibke
rvdborgt schreef: 22 jun 2020, 13:55
Bibke schreef: 22 jun 2020, 09:42
rvdborgt schreef: 22 jun 2020, 07:53 Het is de provincie Limburg die de kar trekt aan Nederlandse kant, deels zal meebetalen, en die dit project (terecht) niet bovenaan de prioriteitenlijst heeft. De uitvoeringsstudie waar ik het over had moest er sowieso nog komen maar is vertraagd, zoals ik al had gezegd. Ik stel voor dat we daarop wachten en niet wild beginnen te speculeren. De provincie Limburg en de Tweede Kamer zullen de minister er zeker wel aan herinneren dat ze zitten te wachten.
Al voor 2013 was het overigens duidelijk dat er niet met diesel gereden zou gaan worden. Ik zou dat zelf niet direct een probleem vinden maar dat was aan Nederlandse kant politiek niet verkoopbaar. En op dit moment is het niet meer zinvol om te kijken naar diesel, gezien de stand van de elektrificatie.
Toch effe melden dat de verlenging tot Weert in het regeerakkoord staat.
Maar men is er vanalles gaan bij halen (waaronder een nieuwe spoorbrug voor de lijn Weert-Hamont) waarbij het nodige budget enorm de hoogte is ingegaan. En toen is de swoeng uit het dossier gegaan.
Staat inderdaad in het regeerakkoord en dus moet er iets gedaan worden. En als ProRail inderdaad een extra brug (over de Zuid-Willemsvaart?) wil hebben, dan maken ze zich zeer waarschijnlijk belachelijk. Maar vooralsnog is er geen document waarop we ons kunnen baseren om de argumenten van ProRail lek te schieten.

Groetjes,
Rian
Prorail is met een herberekening gekomen waarvan men zich de vraag kan stellen of het niet is om de heropening te boycotten.
Hier wat meer info: https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019032 ... an-gedacht

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 22 jun 2020, 16:10
door DDietzen
Kan er tussen Mol en Lommel niet nu al gekruist worden bij Balen-Werkplaatsen? Getuige Google Maps en OpenRailwayMap ligt daar over circa 800 meter een tweede spoor noordelijk van de hoofdbaan. (Daarnaast nog drie zijsporen ten zuiden, maar die lijken eerder bestemd voor de goederen richting de zinkfabriek.)

Met een nattevingerberekening kan men Mol - Balen-Werkplaatsen met gemak in 6 à 7 minuten doen, Balen-Werkplaatsen - Neerpelt (inclusief stops) in 12 à 13, en Neerpelt - Hamont in 7 à 8. Dat zou dan ruim genoeg moeten zijn voor een halfuursdienst tot Hamont, met kruisingen in Balen-Werkplaatsen en Neerpelt en kering van een kwartier te Hamont).
Eventuele goederentreinen (dat zijn er tegenwoordig niet veel toch?) moeten dan vanuit Mol resp. Neerpelt voor de personentrein uit rijden, bij Balen-Werkplaatsen aan de kant terwijl de personentreinen kruisen, en achter de personentrein aan hun weg vervolgen.

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 22 jun 2020, 16:39
door groentje
Er wordt inderdaad al af en toe gekruist aan Balen-Werkplaatsen, maar het is niet zo handig als in een station, natuurlijk.

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 22 jun 2020, 19:11
door Eimai
De toeristentrein van en naar Blankenberge heeft altijd een voorziene kruising in Balen-Werkplaatsen, maar die staat daar wel vijf minuten stil dan.