Station Evere

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Station Evere

Bericht door jan_olieslagers »

Van alle stations, nuja, eigenlijk stopplaatsen, die ik langs L26 zie is dit de meest desolate. Het lijkt wel duidelijk dat er zo min mogelijk moeite/geld aan besteed wordt, wellicht omdat er toch een grondige "remake" te gebeuren staat. Want die grote lege vlakte - het vroegere goederenstation Josaphat - is ongeveer de laatste grote open ruimte binnen de 19 gemeenten dus iedereen wil er wat mee doen en iedereen wil er zijn zegje over hebben. Ik hoorde geruchten dat er nu toch stilaan een consensus zou groeien over een groot complex shopping+kantoren+bewoning - het zoveelste...

Maar wat zou die remake kunnen inhouden?

* het huidige dubbelspoor zal allicht wel behouden blijven
* er is nu nog een extra afstelspoor, en dat wordt thans ook gebruikt voor die S4-treinen die niet tot Vilvoorde gaan. Maar met de nieuwe dienstregeling zou dat gaan afgeschaft worden, dan is dat afstelspoor hoogstens nog nuttig om al eens een problem op te lossen.
* zouden er misschien zelfs extra sporen komen? Er is plaats voor, maar eerlijk gezegd ik zie er weinig nutige toepassing voor. Een knooppunt van openbaar vervoer kan men daar niet echt opzetten: er komt slechts een beetje tram in de buurt, de lijn tot aan de NATO, en al helemaal geen metro.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Station Evere

Bericht door kika »

Ik verwacht daar ook geen knooppunt voor OV, metrolijn 3 zal er iets ten noorden voorbij gaan. Ik gok op iets duurdere bewoning + kantoren en de gewoonlijke shopping e.d. Een pendelstation met paar winkeltjes, niets bijzonders.
Trudon
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2012, 11:09

Re: Station Evere

Bericht door Trudon »

Alles over het project van de ontwikkeling van de Josaphatsite: http://josaphat.brussels/nl
De eerste ontwikkelingsfase is recent van start gegaan: http://www.msi.brussels/nl/nieuws/josap ... ingsfase-0
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Station Evere

Bericht door Steve »

Op de website vind ik nu wel niets van concrete informatie over de ontwikkeling van het openbaar vervoer in het algemeen, of het huidige station Evere in het bijzonder.

Het enige wat een idee kan geven is het simulatiebeeld van hoe het "eruit zou kunnen zien" en daar zie je qua spoorwegen weinig bijzonders, er lijkt nog een soort wissel te liggen (onduidelijk of het derde spoor nog zichtbaar is) maar verder nog steeds een simpel perron helemaal aan het einde van de site, wat dus overeenkomt met het huidige station Evere. Enige "nieuwigheid" is dat er aan het zuidelijke uiteinde van het perron een loopbrug ligt die lijkt aan te sluiten op het perron, maar het is allemaal heel vaag.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Station Evere

Bericht door Asterix »

Steve, url simulatiebeeld is verkeerd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Station Evere

Bericht door Steve »

Bedankt, hierbij rechtgezet.
Plaats reactie