Investeringsplan Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door groentje »

Da's waar, maar laat ons hopen dat we daar nog enige jaren voor hebben. Er zijn volgens mij ook grotere prioriteiten, zelfs in het verwaarloosde Limburg.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 16 dec 2017, 01:05 Da's waar, maar laat ons hopen dat we daar nog enige jaren voor hebben. Er zijn volgens mij ook grotere prioriteiten, zelfs in het verwaarloosde Limburg.
Voor Hasselt-Mol zou het niet onder de draad brengen wel meteen het einde betekenen van de rechtstreeks trein naar Antwerpen. Je kan immers geen MW41 koppelen aan een M7.
trainlovertje
Berichten: 2338
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door trainlovertje »

Blijkbaar beginnen ze volgend jaar met de elektrificatie van Mol - Hamont en het zou nog klaar zijn voor de nieuwe dienstregeling van december 2020: http://www.rtv.be/artikels/geld-vrijgem ... urg-a47793. Zou dit echt kloppen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 16 dec 2017, 13:09 Blijkbaar beginnen ze volgend jaar met de elektrificatie van Mol - Hamont en het zou nog klaar zijn voor de nieuwe dienstregeling van december 2020: http://www.rtv.be/artikels/geld-vrijgem ... urg-a47793. Zou dit echt kloppen?
Ja dat zou goed kunnen. Zoals ik eerder al zei heeft Infrabel alle plannen al een tijdje klaarliggen en was het enige dat ontbrak de centjes. Nu de politiekers die knoop ontward hebben kan het inderdaad erg snel gaan.
jan_olieslagers
Berichten: 3504
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door jan_olieslagers »

We weten natuurlijk allemaal dat het niet simpel kan zijn, en dat het extra traag gaat zodra er van dicht of ver politiek mee gemoeid is... Maar om drie jaar nu als "erg snel" te omschrijven dat gaat mij toch wat te ver - alsof we de traagheid normaal zouden moeten vinden!
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 16 dec 2017, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door JPL107 »

Er is een Europese subsidie voorzien en één van de voorwaarden is dat de werken in 2020 zijn afgerond :D


bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20170713_02970 ... mol-hamont
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 16 dec 2017, 15:40 We weten natuurlijk allemaal dat het niet simpel kan zijn, en dat het extra traag gaat zodra er van dicht of ver politiek mee gemoeid is... Maar om drie jaar nu als "erg snel" te omschrijven dat gaat mij toch wat te ver - alsof we de traagheid normaal zouden moeten vinden!
Als de werken half 2018 beginnen en half 2020 klaar zijn, heeft men 2 jaar. Dat lijkt mij niet overdreven lang voor zo'n groot project.
In China bouwen ze zo'n bovenleiding misschien op een half jaar, maar in vergelijking met andere Europese landen is dat echt niet overdreven langzaam hoor.
Vergeet niet dat de werken uitgevoerd worden zonder totale lijnonderbrekingen. Je kan natuurlijk ook doen zoals de Luxemburgers en je spoorlijn 2 maand sluiten om aan de wasdraad te knutselen, maar Infrabel kiest daar uitdrukkelijk niet voor.
jan_olieslagers
Berichten: 3504
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door jan_olieslagers »

@Shrek, sorry hoor maar dat is alweer zo'n typisch staaltje NMBS-denken. En nee, dat het elders in Europa niet sneller gaat is ook niet het punt.

Goed, het werk vergt zijn tijd, en we zijn nu eenmaal een land van compromissen dus men mag niet haastig zijn. Maar ik aanvaard niet dat je drie jaar omschrijft als "erg snel". Twee maanden voor een gelijkaardige klus (alhoewel, gelijkaardig?) dát is erg snel maar daar is dan ook een prijs aan verbonden, inderdaad. Hoogstens had je kunnen schrijven "erg snel (naar NMBS-normen)".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 16 dec 2017, 16:01 @Shrek, sorry hoor maar dat is alweer zo'n typisch staaltje NMBS-denken. En nee, dat het elders in Europa niet sneller gaat is ook niet het punt.

Goed, het werk vergt zijn tijd, en we zijn nu eenmaal een land van compromissen dus men mag niet haastig zijn. Maar ik aanvaard niet dat je drie jaar omschrijft als "erg snel". Twee maanden voor een gelijkaardige klus (alhoewel, gelijkaardig?) dát is erg snel maar daar is dan ook een prijs aan verbonden, inderdaad. Hoogstens had je kunnen schrijven "erg snel (naar NMBS-normen)".
Het is 2 jaar, geen 3. De werken beginnen waarschijnlijk pas deze zomer en om de NMBS de kans te geven opleidingen te geven en dergelijke moeten ze zomer 2020 af zijn.
Het gaat bovendien over een traject van 30 kilometer, dat wil zeggen meer dan 500 funderingen gieten en laten uitharden, dat kost allemaal veel tijd.
Ik ken trouwens in andere bedrijven weinig bouwprojecten van 40M€ die op minder dan 2 jaar tijd af zijn, jij wel?
jan_olieslagers
Berichten: 3504
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door jan_olieslagers »

Het gaat me niet meer om de termijn, laat het dan twee jaar zijn of drie. Het gaat me om jouw uitdrukking "erg snel".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 16 dec 2017, 16:34 Het gaat me niet meer om de termijn, laat het dan twee jaar zijn of drie. Het gaat me om jouw uitdrukking "erg snel".
De "erg snel" sloeg vooral op het begin van de werken, tegen de zomer wordt er al gegraven.
jan_olieslagers
Berichten: 3504
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, ok, daar kan ik mee leven, zeker naar NMBS-normen is dat inderdaad snel. En toegegeven: andere grote projecten blinken ook niet uit door snelheid, maar meestal is het de fase van planning en vergunning die erg moeizaam verloopt in dit overberegelde landje. Die punten zouden hier reeds lang in orde zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door JPL107 »

De elektrificatie van Herentals - Mol heeft 3 jaar geduurd voor 21 km spoorlijn.


Bron: https://www.infrabel.be/nl/pers/1ste-el ... entals-mol
ronny
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door ronny »

Shrek schreef: 16 dec 2017, 01:28 Voor Hasselt-Mol zou het niet onder de draad brengen wel meteen het einde betekenen van de rechtstreeks trein naar Antwerpen. Je kan immers geen MW41 koppelen aan een M7.
Dit betekent dan waarschijnlijk dat de M4-rijtuigen nog wat langer dan voorzien moeten blijven tenzij hiermee al rekening werd gehouden bij de bestelling van de M7.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door Asterix »

jan_olieslagers schreef: 16 dec 2017, 16:42 Hm, ok, daar kan ik mee leven, zeker naar NMBS-normen is dat inderdaad snel. En toegegeven: andere grote projecten blinken ook niet uit door snelheid, maar meestal is het de fase van planning en vergunning die erg moeizaam verloopt in dit overberegelde landje. Die punten zouden hier reeds lang in orde zijn.
Vergeet niet dat er enkel tijdens verkeersvrije periodes kan worden gewerkt. Tel uit het aantal werkuren per dag.
Plaats reactie