Investeringsplan Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

Bibke schreef: 21 dec 2017, 11:23 Voor de spoorlijn 19 heb ik volgende ergens gelezen, maar weet niet meer waar, maar het was info van Infrabel.
Eerst gaat men de elektrificeren en daarna wordt het tweede spoor terug aangelegd.
Idem voor de spoorlijn 15, die gaat men ook terug dubbelsporig maken maar hoe het hier gaat gebeuren, heb ik niets gelezen.
Bij de elektrificatie houdt men de ruimte voor het tweede spoor vrij: er zullen geen palen gezet worden waar dat spoor zou kunnen komen en de onderstations zijn ook voorzien op een eventuele extra uitgang.
Zo kan men later, indien nodig, het tweede spoor erbij leggen. Alleen: de beslissing om dat tweede spoor terug te leggen is helemaal nog niet gevallen en er is momenteel ook geen geld voor. Bovendien is het tweede spoor op dit moment niet echt nodig, dus het zou een beetje weggesmeten geld zijn.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door Bibke »

Shrek schreef: 21 dec 2017, 11:41
Bibke schreef: 21 dec 2017, 10:55 Hey toch wel, het artikel voor ODB was klaar maar we hebben het er terug moeten uit halen omdat het plots niet meer doorging en men met de dienstregeling een jaar langer ging laten doorgaan.
Ah nu kan ik al een beetje beter volgen wat je bedoelt.
Maar: het is niet omdat iets in ODB staat dat het waar is, hier op het forum zitten enkele mensen met rechtstreekse informatie die correcter is dan wat in "de boekskes" staat.
Destijds werd inderdaad door toenmalig minister Magnette de dienstregeling december 2013 niet ingevoerd om de hervorming van de bedrijven (het opdoeken van de overbodige NMBS-holding, niet de splitsing Infrabel-NMBS) door te voeren. Exact diezelfde geplande dienstregeling werd een jaar later, in december 2014, wel gewoon ingevoerd.
In die dienstregeling is nooit sprake geweest van een halfuursdienst op alle stations.
Nochtans onze mensen zijn ook mensen van de NMBS en Infrabel met goede contacten van wie we rechtstreekse informatie krijgen of die de zelf verantwoordelijk zijn voor het gegeven. Het is nogal gebeurt dat er naderhand iets verandert, zelfs nadat ODB gedrukt en/of afgeleverd was. Dat hebben we dan gedaan met een rechtzetting.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door overweg13 »

Bibke schreef: 21 dec 2017, 11:27
overweg13 schreef: 18 dec 2017, 22:51 Het gedeelte Zonhoven - Hasselt behoort technisch gesproken niet tot lijn 15 maar tot lijn 21A en die is al geëlektrificeerd.
Zonhoven - Hasselt is wel degelijk lijn 15 en dat stuk was vroeger lijn 18 (tot 1925). De 21 A gaat over het Albertkanaal in Hasselt en draait onmiddellijk rechtsaf naar Genk via Kiewit, Bokrijk.
Ik heb me gebaseerd op de netverklaring:

Lijn 21 A is wel degelijk Hasselt - Y. Noord Driehoek Hasselt - Y. Zonhoven - Kiewit ... Genk-Goederen-Museumlijn (lijn 21D brengt ons van Y. Boksbergheide naar Genk)

lijn 15 begint bij Y. Zonhoven - Zonhoven-Rooster P/U - Zonhoven - Zolder ... Y. Drabstraat

Ik denk dus dat ik het bij het rechte eind had.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 21 dec 2017, 13:28
Bibke schreef: 21 dec 2017, 11:27
overweg13 schreef: 18 dec 2017, 22:51 Het gedeelte Zonhoven - Hasselt behoort technisch gesproken niet tot lijn 15 maar tot lijn 21A en die is al geëlektrificeerd.
Zonhoven - Hasselt is wel degelijk lijn 15 en dat stuk was vroeger lijn 18 (tot 1925). De 21 A gaat over het Albertkanaal in Hasselt en draait onmiddellijk rechtsaf naar Genk via Kiewit, Bokrijk.
Ik heb me gebaseerd op de netverklaring:

Lijn 21 A is wel degelijk Hasselt - Y. Noord Driehoek Hasselt - Y. Zonhoven - Kiewit ... Genk-Goederen-Museumlijn (lijn 21D brengt ons van Y. Boksbergheide naar Genk)

lijn 15 begint bij Y. Zonhoven - Zonhoven-Rooster P/U - Zonhoven - Zolder ... Y. Drabstraat

Ik denk dus dat ik het bij het rechte eind had.
Helemaal correct overweg13, zo staat het ook duidelijk aangegeven op de netkaart: https://www.infrabel.be/sites/default/f ... 9700_0.pdf
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door KB »

Shrek schreef: 21 dec 2017, 15:15
overweg13 schreef: 21 dec 2017, 13:28
Bibke schreef: 21 dec 2017, 11:27
Zonhoven - Hasselt is wel degelijk lijn 15 en dat stuk was vroeger lijn 18 (tot 1925). De 21 A gaat over het Albertkanaal in Hasselt en draait onmiddellijk rechtsaf naar Genk via Kiewit, Bokrijk.
Ik heb me gebaseerd op de netverklaring:

Lijn 21 A is wel degelijk Hasselt - Y. Noord Driehoek Hasselt - Y. Zonhoven - Kiewit ... Genk-Goederen-Museumlijn (lijn 21D brengt ons van Y. Boksbergheide naar Genk)

lijn 15 begint bij Y. Zonhoven - Zonhoven-Rooster P/U - Zonhoven - Zolder ... Y. Drabstraat

Ik denk dus dat ik het bij het rechte eind had.
Helemaal correct overweg13, zo staat het ook duidelijk aangegeven op de netkaart: https://www.infrabel.be/sites/default/f ... 9700_0.pdf
Maar Y Zonhoven ligt - als de topografische kaart juist is - op Hasselts grondgebied, vandaar de verwarring wellicht.
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

Dit investeringsplan is eigenlijk de eerste keer dat er gesproken wordt over op grote schaal lijnen heropenen. Zou dit het begin kunnen zijn van een nieuw tijdperk van meer spoorlijnen?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje »

Maar wel uitdrukkelijk met regionaal geld, in welke mate dat ten koste gaat van middelen voor het busvervoer, valt nog af te wachten. Heel erg geruststellend zijn de plannen voor De Lijn in elk geval niet.


Edit: correctie van een typo (of mijn onderbewustzijn dat me parten speelt?)
Laatst gewijzigd door groentje op 24 dec 2017, 03:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

Het lijkt er inderdaad op dat het lokale busvervoer grondig ingekrompen wordt. Alle stations en stopplaatsen worden uitgerust met grote parkings en fietsstallingen. Met de bus naar het station gaan lijkt steeds minder een alternatief...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 22 dec 2017, 15:03 Dit investeringsplan is eigenlijk de eerste keer dat er gesproken wordt over op grote schaal lijnen heropenen. Zou dit het begin kunnen zijn van een nieuw tijdperk van meer spoorlijnen?
Ik zou niet te hard van stapel lopen. Kijk naar Uplace en zijn nieuwe treinhalte. Het gaat hier dan gewoon om een extra halte en het hergebruik van braakliggend terrein. Laat staan het heropenen en dus aanleggen van nieuwe spoorlijnen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door overweg13 »

Dat is het spijtig genoeg ook nooit geweest. Daar zijn de aansluitingen (in beide richtingen) net iets te onbetrouwbaar voor. Maar blijkbaar is het inderdaad alle hens aan dek om De Lijn te nekken. Nu is een goede treinverbinding in veel gevallen boven een busdienst te verkiezen en het valt me op dat bepaalde streken (meer bepaald in Wallonië) alleen nog ontsloten worden door de NMBS en door de TEC helemaal opgegeven zijn. Daar ligt precies het grote verschil met Vlaanderen, waar voorlopig dankzij de basismobiliteit, De Lijn voor een tamelijk fijnmazig busnet zorgt.
Overigens: door de uitbouw van het spoornet zou De Lijn in het kader van de basisbereikbaarheid wel eens een aantal erg goede busverbindingen kunnen verliezen, omdat parallelle bus- en spoorlijnen taboe zullen worden.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje »

In Nederland zit regionaal bus- en treinverkeer daarom ook steeds vaker bij dezelfde operator. Syntus heeft er zelfs haar handelsmerk van gemaakt, met hun visgraatmodel. Doorgaande buslijnen werden afgeschaft, maar worden wel nog bediend door lokale bussen die aansluiten op het lokale treinstation...
Maar uiteraard mag dat niet blindelings gebeuren, we hoorden beiden het voorbeeld van het nieuwe ziekenhuis in Mechelen-Noord dat de verbinding met Duffel dreigt te verliezen, hoewel dit ziekenhuis dat van Duffel vervangt, omdat er een spoorlijn te dichtbij ligt.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Davy »

Nuja langs de andere kant vormen trein en bus wel een soort concurrentie van elkaar. Ik ken genoeg voorbeelden van buslijnen die de spoorlijn gewoon volgen...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door overweg13 »

Davy schreef: 23 dec 2017, 09:36 Nuja langs de andere kant vormen trein en bus wel een soort concurrentie van elkaar. Ik ken genoeg voorbeelden van buslijnen die de spoorlijn gewoon volgen...
Ik ook, maar met die basisbeschikbaarheid gaan we toch nog wel wat meemaken. Ik gaf onlangs in mijn blog het voorbeeld van de Limburgse lijn 1 Hasselt - Bokrijk - Genk. Die loopt parallel met de spoorlijn en bedient ongeveer dezelfde kernen, maar de bussen zitten wel vol.
En ik maakte me gisteren nog een bedenking over lijn 170 Brussel - Halle: die bedient nu het centrum van Sint-Pieters-Leeuw met veel succes. Volgens de regels van de basisbereikbaarheid zou die de Bergensesteenweg moeten blijven volgen, wat de 171 nu doet. Het verschil in succes tussen beide is enorm. Het komt erop neer dat je de succesvolle 170 zou moeten inruilen voor de niet erg succesvolle 171. Waanzin is het. Uiteindelijk is het enige bezwaar tegen basismobiliteit de betaalbaarheid - wat erg rekbaar is, getuige de Vlaamse investeringen in spoor- en andere wegen - maar met de basisbereikbaarheid voert men een totaal gebrek aan voeling met de realiteit in.
Met vriendelijke groet

overweg13
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door BlackEagle »

Rond Antwerpen is het frappantste voorbeeld wel spoorlijn 52 en bussen 290/295: De spoorlijn bood tot twee weken geleden een uurdienst en geen bediening in de weekends, terwijl de buslijnen een kwartierfrequentie hebben in de daluren. Met de uitbreiding van de dienstregeling is dat gelukkig wat uitgevlakt, maar het is een mooi voorbeeld van die rechtstreekse concurrentie.

Wat natuurlijk ook een rol speelt voor de reizigers is de prijszetting: Met de trein reizen is altijd veel duurder dan een busticket of abonnement. De Citypass komt daar voor een stuk in tegemoet, maar de actieradius zou nog moeten worden uitgebreid.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Asterix »

BlackEagle schreef: 23 dec 2017, 11:43 Wat natuurlijk ook een rol speelt voor de reizigers is de prijszetting: Met de trein reizen is altijd veel duurder dan een busticket of abonnement. De Citypass komt daar voor een stuk in tegemoet, maar de actieradius zou nog moeten worden uitgebreid.
En laat dat nu net de reden zijn om niet alle heil van dat visgraatmodel te verwachten. Vergelijk eens prijs en gebruiksgemak tussen de buslijn Leuven-Turnhout en zijn spoorse variant. Dan weet je het wel. Net daarom ook dat ik niet geloof in die Citypass, de toegevoegde waarde van de spoorverbindingen staan niet in verhouding tot de meerprijs. Zowel in Antwerpen als in Gent hebben de meeste reizigers aan een Omnipas voldoende.
Plaats reactie