Investeringsplan Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door JPL107 »

Is een direct Aalst - Dendermonde - Antwerpen niet sneller via L57/59?
Veel zal afhangen van de maximum snelheid van het baanvak Dendermonde-Puurs. Nu duurt een rit Dendmonde - Antwerpen-Berchem 44 minuten via Mechelen, ik vraag mij af hoelang het zou duren via Puurs. Puurs - Antwerpen-Berchem duurt al 35 minuten.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje »

Puurs-Antwerpen is natuurlijk wel een stoptrein. Via Mechelen moet je overstappen, wat toch wel een nadeel is, het schrikt reizigers af, want je moet halverwege je reis onderbreken om van trein te veranderen, je kan je aansluiting missen wat stress oplevert...
Ik ben er dus van overtuigd dat een rechtstreekse trein extra reizigers zou trekken, zelfs als het in tijd niet uitmaakt.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door jan_olieslagers »

Een nieuwe trein (Aalst)-Dendermonde-Antwerpen zou bovenop de bestaande stoptrein Puurs-Antwerpen moeten komen. Hij zou alle haltes moeten bedienen tot aan Puurs, maar daarna enkel nog stoppen in Boom, anders gaat het traject inderdaad te lang duren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje »

Een extra IC zou mooi zijn, maar past dat nog wel? Of zou er dan misschien een van de L-treinen van tussen moeten gaan, of desnoods omgeleid naar Willebroek (wat ik eigenlijk nog niet zo'n slecht idee zou vinden)? Vergeet immers niet, Puurs-Boom is enkelsporig en je zit er met die beweegbare bruggen. De tweede L-trein was al een strijd.
Mocht er inderdaad een extra IC komen, zou ik persoonlijk de tweede L-trein naar Willebroek sturen, en de IC ook nog laten stoppen in Ruisbroek-Sauvegarde en Antwerpen-Zuid. Het eerste ter vervanging van de stoptrein, de tweede omdat Antwerpen-Zuid een niet onbelangrijk knooppunt is, en het meeste reizigers telt op lijn 52 van alle stations samen. De andere zijn de klein, en met het huidige busnet ook geen belangrijke knooppunten.
sunreezer

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door sunreezer »

groentje schreef: 09 jan 2018, 10:47 Puurs-Antwerpen is natuurlijk wel een stoptrein. Via Mechelen moet je overstappen, wat toch wel een nadeel is, het schrikt reizigers af, want je moet halverwege je reis onderbreken om van trein te veranderen, je kan je aansluiting missen wat stress oplevert...
Ik ben er dus van overtuigd dat een rechtstreekse trein extra reizigers zou trekken, zelfs als het in tijd niet uitmaakt.
Wat zou een verbinding Aalst - Antwerpen bijbrengen indien je moet overstappen in Mechelen? Dat verschilt niet veel met de huidige situatie waarbij men moet overstappen in Gent-Sint-Pieters of Brussel.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje »

Dat brengt niets bij. Dan zou volgens mij zelfs een omnibus die rechtstreeks gaat verkieslijker zijn.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door BlackEagle »

groentje schreef: 09 jan 2018, 12:03 Een extra IC zou mooi zijn, maar past dat nog wel? Of zou er dan misschien een van de L-treinen van tussen moeten gaan, of desnoods omgeleid naar Willebroek (wat ik eigenlijk nog niet zo'n slecht idee zou vinden)? Vergeet immers niet, Puurs-Boom is enkelsporig en je zit er met die beweegbare bruggen. De tweede L-trein was al een strijd.
Die vijftal kilometer enkelspoor zullen het nu niet maken he, Herentals-Turnhout is ook enkelsporig en veel langer, en daar rijden ook twee treinen per uur per richting op.
Mocht er inderdaad een extra IC komen, zou ik persoonlijk de tweede L-trein naar Willebroek sturen, en de IC ook nog laten stoppen in Ruisbroek-Sauvegarde en Antwerpen-Zuid. Het eerste ter vervanging van de stoptrein, de tweede omdat Antwerpen-Zuid een niet onbelangrijk knooppunt is, en het meeste reizigers telt op lijn 52 van alle stations samen. De andere zijn de klein, en met het huidige busnet ook geen belangrijke knooppunten.
Antwerpen-Zuid lijkt me evident. In Ruisbroek-Sauvegarde moet die IC niet per se stoppen voor mij, daar is 1 trein per uur al voldoende, lijkt me.

De tweede L naar Willebroek sturen lijkt me wel een interessant idee, maar is spoorlijn 52/2 Boom-Willebroek niet al jaren buiten dienst?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Paul »

BlackEagle schreef: 09 jan 2018, 14:46De tweede L naar Willebroek sturen lijkt me wel een interessant idee, maar is spoorlijn 52/2 Boom-Willebroek niet al jaren buiten dienst?
Buiten dienst sinds 2002 maar nog perfect in orde volgens mij en zonder veel moeite weer in dienst te nemen.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje »

@BlackEagle: Daarom zou ik die tweede L-trein (S-trein?) naar Willebroek sturen, 2 treinparen is nog net haalbaar, maar 3, en een goederenaansluiting die bediend moet worden... Bovendien is Willebroek zeker zo belangrijk als Puurs, me dunkt. Die spoorboog moet dan inderdaad terug in dienst genomen worden, maar dat lijkt me nu geen onoverkomelijk probleem.
Wat Ruisbroek-Sauvegarde betreft, het probleem met zwakbediende stations dicht bij frequentere grote stations, is dat ze gekannibaliseerd worden door die stations. Welle is daar een voorbeeld van, of bepaalde stations op lijn 60, toen er nog gevarieerd werd tussen de stoptreinhaltes. Maar parkeerruimte is er ook niet in overvloed, en dat is waarom dergelijke haltes toch belangrijk zijn.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door HVHTB »

Paul schreef: 09 jan 2018, 14:55
BlackEagle schreef: 09 jan 2018, 14:46De tweede L naar Willebroek sturen lijkt me wel een interessant idee, maar is spoorlijn 52/2 Boom-Willebroek niet al jaren buiten dienst?
Buiten dienst sinds 2002 maar nog perfect in orde volgens mij en zonder veel moeite weer in dienst te nemen.
Ik denk niet dat lijn 52/2 nog gebruikt gaat worden...
https://www.flickr.com/photos/89853710@N08/33644654385/
Foto van Kristof Avonds
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Zwoopaman »

HVHTB schreef: 09 jan 2018, 17:10
Paul schreef: 09 jan 2018, 14:55
BlackEagle schreef: 09 jan 2018, 14:46De tweede L naar Willebroek sturen lijkt me wel een interessant idee, maar is spoorlijn 52/2 Boom-Willebroek niet al jaren buiten dienst?
Buiten dienst sinds 2002 maar nog perfect in orde volgens mij en zonder veel moeite weer in dienst te nemen.
Ik denk niet dat lijn 52/2 nog gebruikt gaat worden...
https://www.flickr.com/photos/89853710@N08/33644654385/
Foto van Kristof Avonds
En de wissel van L52 net achter de beweegbare brug naar L52/2 is ondertussen ook al uitgebroken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

Dat is, wanneer nodig en gebudgetteerd, allemaal snel terug in orde gebracht hoor.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Steve »

Was er op lijn 52/2 geen fundamenteler probleem (ik heb iets van grondverzakkingen in m'n hoofd) dat ook verklaart waarom dat nochtans recentelijk geëlektrificeerde stuk al meteen uit dienst ging?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door trainlovertje »

En toen besloot men om het eens verder af te werken: https://www.infrabel.be/nl/nieuws/herla ... erken-l161 Blijkbaar wel alleen op het stuk tussen Watermaal en de grens tussen het Vlaams en Waals gewest.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

De rest volgt ook. Er is opeen 1.000.000.000 gevonden om het Gen af te werken. De andere werven zullen ook verder gaan.
Plaats reactie