Investeringsplan Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door JPL107 »

En toen besloot men om het eens verder af te werken: https://www.infrabel.be/nl/nieuws/herla ... erken-l161 Blijkbaar wel alleen op het stuk tussen Watermaal en de grens tussen het Vlaams en Waals gewest.
De werken hebben ongeveer 3 jaar stil gelegen.
Het stuk Brussel - Ottignies zou in 2022-23 in gebruik genomen kunnen worden.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Klassiekje »

Ze zouden beter eerst eens werken aan de doorgaande hoofdsporen van de L.161 in Ottignies (al een paar jaar 40 km/h ondertussen) en het stukje tussen Ottignies en de Y. Louvain-La-Neuve, zou al veel oplossen daar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

Klassiekje schreef: 17 jan 2018, 21:27 Ze zouden beter eerst eens werken aan de doorgaande hoofdsporen van de L.161 in Ottignies (al een paar jaar 40 km/h ondertussen) en het stukje tussen Ottignies en de Y. Louvain-La-Neuve, zou al veel oplossen daar.
Dat hangt allemaal samen. De hertracering van de stationssporen kan pas beginnen als aan beide kanten de nieuwe beddingen klaar zijn.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door overweg13 »

Waar is de tijd dat de snelheid in Ottignies op 130 lag? En in Gembloux op 120, in Ciney op 110?
Met vriendelijke groet

overweg13
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door JPL107 »

Hoe zit het met de modernisering van de lijn Brussel - Luxemburg?

Op de site van Infrabel vind ik volgende realisaties terug:
De baanvakken Aarlen-grens Groothertogdom Luxemburg en Hatrival-Lavaux werden volledig gemoderniseerd en geëlektrificeerd.
De werken burgerlijke bouwkunde voor het rechttrekken van 10 bochten zijn klaar.
49 (van de 50) kunstwerken werden vernieuwd en 19 overwegen op de lijnen 161 en 162 werden opgeheven.
De stations van Jemelle en Gembloux werden volledig gemoderniseerd.
Er wordt momenteel gewerkt op de baanvakken Namen-Ciney en Habay-Aarlen.
bron: https://www.infrabel.be/nl/moderniserin ... -luxemburg

Ik heb de indruk dat er vooral gewerkt is aan lijn 162.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Steven »

Daar was ook het meeste werk aan. Ombouw bovenleiding om ze op 25kV te brengen, rechttrekken van verschillende bogen. Aanpassen signalisatie. Op die lijn komt het budget ook uit een ander potje. Men krijgt er zelfs subsidie voor van de EU, daar waar de werken op lijn 161 vooral bestaan uit de werken ivm het GEN. Die komen dus uit een ander potje geld.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door trainlovertje »

Nu spreekt men in de media terug over 5,3 miljard, maar dat gaat dus over hetzelfde geld waar al eerder berichtgeving over gedaan werd?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 02 feb 2018, 11:35 Nu spreekt men in de media terug over 5,3 miljard, maar dat gaat dus over hetzelfde geld waar al eerder berichtgeving over gedaan werd?
Inderdaad, hetzelfde nieuws 2x aankondigen is een vaakgebruikte politieke praktijk :wink:
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Bibke »

JPL107 schreef: 22 jan 2018, 10:38 Ik heb de indruk dat er vooral gewerkt is aan lijn 162.
Maar daar liggen de werken ook al weer geruime tijd stil door gebrek aan fondsen.
Het was de bedoeling dat onze lijn (128) 2 jaar geen aansluiting zou hebben met het Infrabel-net maar me het tussen Halloy en Ciney kruisingswissels aangelegd en de werken zijn maar tot en met die wissels uitgevoerd terwijl voorzien was dat men tot en met het station Ciney de renovatie zou doen.
Dat wil zeggen zeggen dat wanneer er terug geld is voor de werken op lijn 162 we opnieuw x-aantal tijd afgesloten zullen zijn van het net.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Bibke »

Blijkbaar is me nu terug aan het werk aan lijn 162 te Libramont.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Klassiekje »

Momenteel zijn er 2 secties op enkelspoor, tussen Grupont en Hatrival en tussen Marbehan en Habay.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door trainlovertje »

https://www.infrabel.be/nl/nieuws/gen-i ... ken-hervat

Dat het nu maar snel vooruit gaat, vooraleer iemand de werken weer stopzet.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Vlaamse investeringen

Bericht door LHOON »

Vandaag op VRT: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/18 ... steringen/
De spoorlijnen Puurs-Dendermonde en Aalst-Dendermonde krijgen elk een half miljoen.
Die lijnen zijn buiten dienst, de ene is thans museumlijn, de andere reeds decennia ontijzerd. Wat wil men met dat bedrag, een voorstudie maken?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vlaamse investeringen

Bericht door Shrek »

LHOON schreef: 19 mei 2018, 11:44 Vandaag op VRT: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/18 ... steringen/
De spoorlijnen Puurs-Dendermonde en Aalst-Dendermonde krijgen elk een half miljoen.
Die lijnen zijn buiten dienst, de ene is thans museumlijn, de andere reeds decennia ontijzerd. Wat wil men met dat bedrag, een voorstudie maken?
Inderdaad, er is enkel genoeg geld voor een studie. Als blijkt dat het allemaal haalbaar is moet er in een volgend investeringsplan veel meer geld voorzien worden voor de uitvoering.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Vlaamse investeringen

Bericht door LHOON »

In hetzelfde bericht:
In Limburg wordt 21 miljoen uitgetrokken voor de elektrificatie van de lijn Mol-Neerpelt-Hasselt. De grootste investering, 31,2 miljoen, gaat naar de elektrificatie van de lijn Zonhoven-Balen en de lijn Hasselt-Neerpelt.
Dit is op het eerste zicht verwarrend; Zonhoven-Balen is deel van Hasselt-Mol en Hasselt-Neerpelt is ontijzerd...
Plaats reactie