Investeringsplan Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
Tim schreef: 25 dec 2017, 10:29Zelfs iets wat vaak gebruikt wordt gaat weg... zo is in Gent-Dampoort onlangs de wissel buiten dienst gegaan van het spoor waar vroeger het smal perron lag. Werd nochtans veel gebruikt om goederentreinen wat sneller te kunnen laten vertrekken uit Gent-Zeehaven, nu moeten ze wachten tot een trein Gent-Dampoort verlaten heeft.
Is daarmee spoor 1a onbruikbaar geworden? Dat wordt wel eens gebruikt voor de trein uit Eeklo als er nog een vertraagde IC op het gewone spoor 1 staat. Als dat niet meer kan, dan zorgt dat voor meer vertragingen. Is er aan de NMBS (en andere vervoerders) gevraagd of dat weg kan? Volgens mij mag infrastructuur die wordt gebruikt niet zomaar worden verwijderd.

Groetjes,
Rian
Dat kadert in het masterplan rond Gent-Zeehaven. De situatie is dus maar tijdelijk.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Tim »

rvdborgt schreef: 25 dec 2017, 23:48
Tim schreef: 25 dec 2017, 10:29Zelfs iets wat vaak gebruikt wordt gaat weg... zo is in Gent-Dampoort onlangs de wissel buiten dienst gegaan van het spoor waar vroeger het smal perron lag. Werd nochtans veel gebruikt om goederentreinen wat sneller te kunnen laten vertrekken uit Gent-Zeehaven, nu moeten ze wachten tot een trein Gent-Dampoort verlaten heeft.
Is daarmee spoor 1a onbruikbaar geworden? Dat wordt wel eens gebruikt voor de trein uit Eeklo als er nog een vertraagde IC op het gewone spoor 1 staat. Als dat niet meer kan, dan zorgt dat voor meer vertragingen. Is er aan de NMBS (en andere vervoerders) gevraagd of dat weg kan? Volgens mij mag infrastructuur die wordt gebruikt niet zomaar worden verwijderd.

Groetjes,
Rian
Het kan enkel nog gebruikt worden komende van L58 dus vanuit Eeklo. De bovenleiding werd weggenomen en de wissel komende van L59/Gent-Zeehaven is buiten dienst. Al denk ik dat er eventueel wel nieuwe wissels kunnen komen want momenteel is de infrastructuur daar nogal beperkt. Om de ene bundel van Gent-Zeehaven binnen te rijden moet je nu van voor de Dampoort via tegenspoor.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door K V B »

JPL107 schreef: 23 dec 2017, 13:54 Zeker een abonnement is met de trein veel duurder en met de bus kan je meestal in het centrum van een gemeente of stad geraken.
We hebben daarom tariefintegratie nodig. Het is eigenlijk onzinnig dat streekbussen tot in het centrum van Antwerpen, Gent etc. rijden. Ze verliezen daar veel te veel tijd me. Beter om bussen te laten eindigen aan een station.
Als voorbeeld: De meeste buslijnen uit het Meetjesland rijden helemaal door tot Gent Zuid, of zefls st. Pieters. Daar zijn ze veel tijd aan kwijt, en het komt de stiptheid niet ten goede want ze staan vaak vast in het verkeer.
Beter om die bussen allemaal naar stations aan de lijn Gent - Eeklo af te leiden, en op die lijn dan elk halfuur een trein te laten rijden.

Zo doet men dat bijvoorbeeld in Zwitserland. In Zürich komt geen enkele streekbus het stadscentrum in...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door K V B »

Is er eigenlijk ook al zicht op welke dienstregeling men in de toekomst wil gaan rijden. Want eigenlijk zou je voor je begint met investeringen te plannen eerst een dienstregeling moeten opstellen. Dan weet je namelijk wat zinvol is en wat niet.
Bijvoorbeeld hoeft een lijn niet noodzakelijk geheel dubbelspoor te zijn om een frequenten, stabiele dienstregeling mogelijk te maken. Bij een klokvaste dienstregeling kruisen treinen immers altijd op de zelfde plek. Als je dan eerst een wensdienstregeling opstelt kan je kijken waar je secties dubbelspoor nodig hebt, en precies die bouw je dan.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje »

Je hebt best ook wel een beetje reserve... Op lijn 58 lukt een halfuursdienst vandaag niet. Mocht men het inhaalspoor te Waarschoot terug aanleggen wel, maar het zou wel vertragingsgevoelig zijn (niet veel meer dan een paar minuutjes, maar toch...) Maar als principe ben ik het met je eens, eerst kijken naar de gewenste dienstregeling en daar je infrastructuur aan aanpassen, niet omgekeerd, zoals vroeger nog wel eens gebeurde (en nog gebeurt?)

Met streekbussen in een stad kan je wel een interessante dienstregeling aanhouden, als je verschillende lijnen kan combineren tot een frequente stadsbuslijn. Da's een beetje het model van Sint-Niklaas, grofweg tussen Waasland Shopping over de Grote Markt naar het station bieden de verschillende buslijnen een frequente dienstregeling in. Om de spreiding een beetje te waarborgen, heb je wel een goede stiptheid nodig... Daarom kan een streekbus door Gent voor mij niet zoveel kwaad, kijk naar de as van de 7*, die een behoorlijke stadsdienst vormen door hun frequentie. Ze zijn trager dan de trein, maar bedienen wel andere knopen en beperken zo het aantal overstappen. Dat neemt de nood aan tariefintegratie niet weg, een busreiziger die in Gent-St-Pieters moet overstappen, zou inderdaad de mogelijkheid moeten hebben om ipv door te rijden met de bus tot dat station, over te stappen op een frequentere en snellere trein in pakweg Eeklo, Waarschoot of Wondelgem, maar voor reizigers die Gent zelf als bestemming hebben en niet in de buurt van een van de grote stations moeten zijn, lijkt me dat onwenselijk.
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door JPL107 »

We hebben daarom tariefintegratie nodig. Het is eigenlijk onzinnig dat streekbussen tot in het centrum van Antwerpen, Gent etc. rijden. Ze verliezen daar veel te veel tijd me. Beter om bussen te laten eindigen aan een station.
Als voorbeeld: De meeste buslijnen uit het Meetjesland rijden helemaal door tot Gent Zuid, of zefls st. Pieters. Daar zijn ze veel tijd aan kwijt, en het komt de stiptheid niet ten goede want ze staan vaak vast in het verkeer.
Beter om die bussen allemaal naar stations aan de lijn Gent - Eeklo af te leiden, en op die lijn dan elk halfuur een trein te laten rijden.

Zo doet men dat bijvoorbeeld in Zwitserland. In Zürich komt geen enkele streekbus het stadscentrum in...
In Antwerpen doet De Lijn dit al een paar jaar door minder bussen te laten rijden tot het centrum. Reizigers moeten dan aan de rand de tram nemen. Dit verlengt wel de reistijd als de tram geen eigen bedding heeft of niet ondergronds rijdt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 28 dec 2017, 07:59 Je hebt best ook wel een beetje reserve... Op lijn 58 lukt een halfuursdienst vandaag niet. Mocht men het inhaalspoor te Waarschoot terug aanleggen wel, maar het zou wel vertragingsgevoelig zijn (niet veel meer dan een paar minuutjes, maar toch...) Maar als principe ben ik het met je eens, eerst kijken naar de gewenste dienstregeling en daar je infrastructuur aan aanpassen, niet omgekeerd, zoals vroeger nog wel eens gebeurde (en nog gebeurt?)
Dat gebeurt nog hoor. De bestelde studie op L58 gaat uit van een halfuursdienst en onderzoekt kruisingsmogelijkheden in Sleidinge, Waarschoot, Eeklo en Balgerhoeke.
sunreezer

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door sunreezer »

Indien de spoorlijn Aalst - Dendermonde terug aangelegd wordt, is het dan de bedoeling om enkel een Desiro tussen Aalst & Dendermonde in te leggen, of om ook rechtstreekse treinen richting Antwerpen & Mechelen te organiseren?

Het doortrekken van de N41 zit toch al jaren in het slop, dus het zou wel een perfect alternatief zijn.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door BlackEagle »

Als ook het stuk Dendermonde-Puurs heropend wordt, lijkt een IC Antwerpen-Dendermonde-Aalst me wel aangewezen.

Maar zoiets zal wel worden meegenomen in een studie naar de heropening.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje »

Ik hoop op een doorgetrokken trein. Het mag misschien niet bliksemsnel zijn, een rechtstreekse verbinding maakt dat voor een stuk goed qua comfort.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

BlackEagle schreef: 05 jan 2018, 12:31 Als ook het stuk Dendermonde-Puurs heropend wordt, lijkt een IC Antwerpen-Dendermonde-Aalst me wel aangewezen.

Maar zoiets zal wel worden meegenomen in een studie naar de heropening.
Inderdaad, Infrabel/NMBS staan nog maar aan het prille begin van de studie, dus over geplande bediening kan op dit moment nog maar weinig zinnig gezegd worden.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door kika »

groentje schreef: 23 dec 2017, 17:07 Hoe parallel een buslijn rijdt is voor interpretatie vatbaar, lijn 52 bedient vooral de rechteroever van Schelde en Rupel, terwijl de buscorridor eerder op de A12 blijft, en daar een hoop dense gemeentes als Aartselaar bedient.
Een deel van die bussen had midden jaren '90 slechts 1 uur dienst, en om in de dorpskern of bepaalde wijken te komen van je voorbeeld, mag je nog een fiks stuk wandelen. Er zijn dus ondertussen met recht en reden meer buslijnen, links en rechts van de A12. Het had geholpen als er naar KVB ergens in de jaren '50 was geluisterd: stelt een dienstregeling op, kijkt waar ge nog huizen naast de haltes en stations kunt bouwen en laat de koeien grazen op de tussenliggen velden. Nu zitten we met de gebakken peren, je moet niet alle 50 meter een bushalte, maar helaas moeten er al wel heel veel bussen door vele straten slingeren om (bijna) iedereen een fatsoenlijke dienst te kunnen aanbieden.
sunreezer

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door sunreezer »

BlackEagle schreef: 05 jan 2018, 12:31 Als ook het stuk Dendermonde-Puurs heropend wordt, lijkt een IC Antwerpen-Dendermonde-Aalst me wel aangewezen.

Maar zoiets zal wel worden meegenomen in een studie naar de heropening.
Is een direct Aalst - Dendermonde - Antwerpen niet sneller via L57/59?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje »

Het zou erom kunnen spannen, maar ik denk het niet. Het lijkt me in elk geval wel een omweg, lijn 52 is dan misschien wel bochtig, vooral om Boom aan te doen, en het zou de lijn 59, toch wel een as met reeds belangrijk reizigers- én goederenverkeer, meer ontlasten. Ik weet wel niet of enkelspoor dan zou volstaan, met de huidige halfuursdienst is er nu al een probleem om Prayon Rupel te bedienen...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door overweg13 »

kika schreef: 07 jan 2018, 14:08 Nu zitten we met de gebakken peren, je moet niet alle 50 meter een bushalte, maar helaas moeten er al wel heel veel bussen door vele straten slingeren om (bijna) iedereen een fatsoenlijke dienst te kunnen aanbieden.
Dat probleem zal opgelost zijn met de "basisbereikbaarheid" die De Lijn onder druk van Weyts wil invoeren. Het basisnet zal tot in het absurde bestaan uit snelle lijnen die de dorpskernen niet aandoen indien dat een omweg vergt...
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie