Investeringsplan Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door Shrek »

LML schreef: 17 dec 2017, 11:38 Is het de bedoeling om na de spoorverdubbeling en elektrificatie van Mol-Hasselt, ook meer treinen te voorzien, bvb. halfuurdienst? Het zou zot zijn om dubbelspoor te voorzien èn een elektrificatie als de huidige dienstregeling wordt behouden...
Dat is niet waar he, gewoon al het feit dubbeldekkers te kunnen gebruiken maakt het al de moeite waard. Ook een P-trein Neerpelt-Brussel behoort dan tot de mogelijkheden. Maar een dunbevolkte regio als noord-Limburg heeft in principe genoeg aan een uurdienst, eventueel aangevuld met P-treinen. Er zijn genoeg gebieden in België met een grotere bevolking die veel meer nood hebben aan een halfuursdienst.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Steve »

Euh, zal men in Noord-Limburg echt dubbeldekkers inzetten terwijl er elders in het land tegelijkertijd nog veel ander enkeldeks materieel zou gaan rondrijden (MS08, MS75, MS80, MS96...)? Ook na de elektrificatie zie ik eerlijk gezegd nog niet meteen een dubbeldekker aan het perron komen in pakweg Beverlo. Neemt niet weg dat de elektrificatie logisch is aangezien er nu echt wel een dieseleiland ontstaan is en dat elke toekomstige uitbreiding bemoeilijkt wordt, maar om nu te zeggen dat er over dit en een paar jaar al een fundamentele verbetering qua frequentie of capaciteit zou zijn...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 19 dec 2017, 12:27 Euh, zal men in Noord-Limburg echt dubbeldekkers inzetten terwijl er elders in het land tegelijkertijd nog veel ander enkeldeks materieel zou gaan rondrijden (MS08, MS75, MS80, MS96...)? Ook na de elektrificatie zie ik eerlijk gezegd nog niet meteen een dubbeldekker aan het perron komen in pakweg Beverlo. Neemt niet weg dat de elektrificatie logisch is aangezien er nu echt wel een dieseleiland ontstaan is en dat elke toekomstige uitbreiding bemoeilijkt wordt, maar om nu te zeggen dat er over dit en een paar jaar al een fundamentele verbetering qua frequentie of capaciteit zou zijn...
Dubbeldekkers zijn de enige mogelijkheid voor de treinen tussen Herentals en Antwerpen. Als je deze wil laten verder rijden naar Hamont (of verder) zit je daar logischerwijze ook met dubbeldekkers.
Er zijn nog plaatsen waar dubbeldekkers rondrijden zonder dat het echt moet, gewoon omdat de trein eerder op een drukgebruikt traject rijdt. Denk maar aan Landen-Genk, Namen-Arlon of Luik-Verviers.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Steve »

Heel het stuk Herentals - Mol - Hamont én dan ook nog eens Mol - Hasselt (want daar ging de discussie vooral over) straks met dubbeldekkers louter en alleen omdat er tussen Antwerpen en Herentals een relatieve overbezetting is? Ik wil het nog zien gebeuren. M'n kleine teen zegt me dat het na de elektrificatie vooral een Desiro-gebeuren zal worden, daar.

Shrek, ik betaal je een dikke pint op een forummeeting als er bij de dienstregelingsaanpassing die volgt op de elektrificatie en (en onder voorbehoud van voldoende instroom van M7) dubbeldekkers aan het perron in Beverlo staan. Als het forum tegen dan nog bestaat, natuurlijk. :P
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 19 dec 2017, 13:54 Heel het stuk Herentals - Mol - Hamont én dan ook nog eens Mol - Hasselt (want daar ging de discussie vooral over) straks met dubbeldekkers louter en alleen omdat er tussen Antwerpen en Herentals een relatieve overbezetting is? Ik wil het nog zien gebeuren. M'n kleine teen zegt me dat het na de elektrificatie vooral een Desiro-gebeuren zal worden, daar.

Shrek, ik betaal je een dikke pint op een forummeeting als er bij de dienstregelingsaanpassing die volgt op de elektrificatie en (en onder voorbehoud van voldoende instroom van M7) dubbeldekkers aan het perron in Beverlo staan. Als het forum tegen dan nog bestaat, natuurlijk. :P
Deal 8)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

Nadleeh schreef: 19 dec 2017, 10:23 Interessant lijstje!
Shrek schreef: 18 dec 2017, 16:20 v. Spoorlijn 58 Gent – Eeklo – Maldegem en spoorlijnen 204: studies en eerste werken
vi. Spoorlijn 52 Puurs – Dendermonde: studies met oog op realisatie
Vandaag de dag hebben delen van deze lijnen een museale bestemming. Ik ben benieuwd, mocht het tot reactivatie komen, hoe men hier mee omgaat. In Nederland speelt ook zo'n discussie met de heropening van het baanvak Veendam-Stadskanaal. Dat is nu een museumlijn van de STAR en dat levert een soort status quo op waar vooralsnog geen oplossing voor lijkt te zijn.
Achja, het gaat nog maar om een studie, dus er kan nog vanalles uit de bus komen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Steven »

een verbinding Aalst, Dendermonde, Boom, Antwerpen zou nochtans een verbinding zijn die welkom is. Het zou een regio helpen die nu al geen "grote" wegen kent om deze met elkaar te verbinden en de wegen die er zijn zitten propvol. de N406a is nauwelijks de naam grote weg waardig, meer bebouwde kom als iets anders en de N17 is evenmin een weg om de titel groot op te kleven.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door BlackEagle »

Steven schreef: 19 dec 2017, 14:32 een verbinding Aalst, Dendermonde, Boom, Antwerpen zou nochtans een verbinding zijn die welkom is. Het zou een regio helpen die nu al geen "grote" wegen kent om deze met elkaar te verbinden en de wegen die er zijn zitten propvol. de N406a is nauwelijks de naam grote weg waardig, meer bebouwde kom als iets anders en de N17 is evenmin een weg om de titel groot op te kleven.
Het is idd vreemd dat Antwerpen-Aalst/Denderleeuw de enige 'hoogtelijn' is die ontbreekt in de Vlaamse Driehoek Gent-Antwerpen-Brussel. Je hebt anders wel redelijk succesvolle rechtstreekse verbindingen Brussel-Lokeren-Sint-Niklaas en Gent-Mechelen.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje »

En door een gebrek aan goede weginfrastructuur zou de trein wel eens een goede concurrentiepositie kunnen innemen.
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door JPL107 »

Als alternatief voor lijn 57 zou je een een bocht te Schellebelle kunnen maken richting Dendermonde. Als ik dit op Google Maps bekijk dan staan er nog niet teveel huizen : https://www.google.be/maps/@51.0003159, ... a=!3m1!1e3
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje »

Da's inderdaad een optie die goedkoper zou zijn in aanleg, maar wel weer wat trager zou zijn en ook minder interessant voor o.a. Gijzegem, waar dan geen nieuw station zal komen. Te bestuderen, dus.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door Bibke »

Shrek schreef: 18 dec 2017, 16:59
Bibke schreef: Eigenlijk was het de bedoeling van de nieuwe dienstregeling die in december 2013 voege moest treden om in elk station een halfuursdienst te hebben maar door de splitsing van de NMBS toen is die van tafel geveegd en is de nieuwe (met langere rijtijden) dienstregeling gekomen.
Deze info is incorrect... sommige mensen droomden daar misschien van maar concrete plannen zijn er nooit geweest hoor. De splitsing heeft er ook helemaal niets mee te maken.
Hey toch wel, het artikel voor ODB was klaar maar we hebben het er terug moeten uit halen omdat het plots niet meer doorging en men met de dienstregeling een jaar langer ging laten doorgaan.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Bibke »

Catenist schreef: 18 dec 2017, 22:33 Spoorlijn 19, Mol-Neerpelt-Hamont elektrificatie. En géén spoor ontdubbeling dan?
En elektrificatie Balen-Zonhoven? Ik neem aan dat wordt bedoeld Mol-Zonhoven? Wat is het nut daarvan als die elektrificatie niet tot Hasselt wordt doorgetrokken tijdens dezelfde fase van werken? Dan kan men nog steeds niet elektrisch rijden op Mol-Hasselt. Corrigeer me als ik fout zit :-)
Voor de spoorlijn 19 heb ik volgende ergens gelezen, maar weet niet meer waar, maar het was info van Infrabel.
Eerst gaat men de elektrificeren en daarna wordt het tweede spoor terug aangelegd.
Idem voor de spoorlijn 15, die gaat men ook terug dubbelsporig maken maar hoe het hier gaat gebeuren, heb ik niets gelezen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Bibke »

overweg13 schreef: 18 dec 2017, 22:51 Het gedeelte Zonhoven - Hasselt behoort technisch gesproken niet tot lijn 15 maar tot lijn 21A en die is al geëlektrificeerd.
Zonhoven - Hasselt is wel degelijk lijn 15 en dat stuk was vroeger lijn 18 (tot 1925). De 21 A gaat over het Albertkanaal in Hasselt en draait onmiddellijk rechtsaf naar Genk via Kiewit, Bokrijk.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door Shrek »

Bibke schreef: 21 dec 2017, 10:55 Hey toch wel, het artikel voor ODB was klaar maar we hebben het er terug moeten uit halen omdat het plots niet meer doorging en men met de dienstregeling een jaar langer ging laten doorgaan.
Ah nu kan ik al een beetje beter volgen wat je bedoelt.
Maar: het is niet omdat iets in ODB staat dat het waar is, hier op het forum zitten enkele mensen met rechtstreekse informatie die correcter is dan wat in "de boekskes" staat.
Destijds werd inderdaad door toenmalig minister Magnette de dienstregeling december 2013 niet ingevoerd om de hervorming van de bedrijven (het opdoeken van de overbodige NMBS-holding, niet de splitsing Infrabel-NMBS) door te voeren. Exact diezelfde geplande dienstregeling werd een jaar later, in december 2014, wel gewoon ingevoerd.
In die dienstregeling is nooit sprake geweest van een halfuursdienst op alle stations.
Plaats reactie