Pagina 9 van 20

Re: Investeringsplan Infrabel

Geplaatst: 16 jan 2018, 14:40
door JPL107
En toen besloot men om het eens verder af te werken: https://www.infrabel.be/nl/nieuws/herla ... erken-l161 Blijkbaar wel alleen op het stuk tussen Watermaal en de grens tussen het Vlaams en Waals gewest.
De werken hebben ongeveer 3 jaar stil gelegen.
Het stuk Brussel - Ottignies zou in 2022-23 in gebruik genomen kunnen worden.

Re: Investeringsplan Infrabel

Geplaatst: 17 jan 2018, 21:27
door Klassiekje
Ze zouden beter eerst eens werken aan de doorgaande hoofdsporen van de L.161 in Ottignies (al een paar jaar 40 km/h ondertussen) en het stukje tussen Ottignies en de Y. Louvain-La-Neuve, zou al veel oplossen daar.

Re: Investeringsplan Infrabel

Geplaatst: 17 jan 2018, 23:12
door Shrek
Klassiekje schreef: 17 jan 2018, 21:27 Ze zouden beter eerst eens werken aan de doorgaande hoofdsporen van de L.161 in Ottignies (al een paar jaar 40 km/h ondertussen) en het stukje tussen Ottignies en de Y. Louvain-La-Neuve, zou al veel oplossen daar.
Dat hangt allemaal samen. De hertracering van de stationssporen kan pas beginnen als aan beide kanten de nieuwe beddingen klaar zijn.

Re: Investeringsplan Infrabel

Geplaatst: 17 jan 2018, 23:30
door overweg13
Waar is de tijd dat de snelheid in Ottignies op 130 lag? En in Gembloux op 120, in Ciney op 110?

Re: Investeringsplan Infrabel

Geplaatst: 22 jan 2018, 10:38
door JPL107
Hoe zit het met de modernisering van de lijn Brussel - Luxemburg?

Op de site van Infrabel vind ik volgende realisaties terug:
De baanvakken Aarlen-grens Groothertogdom Luxemburg en Hatrival-Lavaux werden volledig gemoderniseerd en geëlektrificeerd.
De werken burgerlijke bouwkunde voor het rechttrekken van 10 bochten zijn klaar.
49 (van de 50) kunstwerken werden vernieuwd en 19 overwegen op de lijnen 161 en 162 werden opgeheven.
De stations van Jemelle en Gembloux werden volledig gemoderniseerd.
Er wordt momenteel gewerkt op de baanvakken Namen-Ciney en Habay-Aarlen.
bron: https://www.infrabel.be/nl/moderniserin ... -luxemburg

Ik heb de indruk dat er vooral gewerkt is aan lijn 162.

Re: Investeringsplan Infrabel

Geplaatst: 22 jan 2018, 12:09
door Steven
Daar was ook het meeste werk aan. Ombouw bovenleiding om ze op 25kV te brengen, rechttrekken van verschillende bogen. Aanpassen signalisatie. Op die lijn komt het budget ook uit een ander potje. Men krijgt er zelfs subsidie voor van de EU, daar waar de werken op lijn 161 vooral bestaan uit de werken ivm het GEN. Die komen dus uit een ander potje geld.

Re: Investeringsplan Infrabel

Geplaatst: 02 feb 2018, 11:35
door trainlovertje
Nu spreekt men in de media terug over 5,3 miljard, maar dat gaat dus over hetzelfde geld waar al eerder berichtgeving over gedaan werd?

Re: Investeringsplan Infrabel

Geplaatst: 02 feb 2018, 11:42
door Shrek
trainlovertje schreef: 02 feb 2018, 11:35 Nu spreekt men in de media terug over 5,3 miljard, maar dat gaat dus over hetzelfde geld waar al eerder berichtgeving over gedaan werd?
Inderdaad, hetzelfde nieuws 2x aankondigen is een vaakgebruikte politieke praktijk :wink:

Re: Investeringsplan Infrabel

Geplaatst: 02 feb 2018, 12:44
door Bibke
JPL107 schreef: 22 jan 2018, 10:38 Ik heb de indruk dat er vooral gewerkt is aan lijn 162.
Maar daar liggen de werken ook al weer geruime tijd stil door gebrek aan fondsen.
Het was de bedoeling dat onze lijn (128) 2 jaar geen aansluiting zou hebben met het Infrabel-net maar me het tussen Halloy en Ciney kruisingswissels aangelegd en de werken zijn maar tot en met die wissels uitgevoerd terwijl voorzien was dat men tot en met het station Ciney de renovatie zou doen.
Dat wil zeggen zeggen dat wanneer er terug geld is voor de werken op lijn 162 we opnieuw x-aantal tijd afgesloten zullen zijn van het net.

Re: Investeringsplan Infrabel

Geplaatst: 21 mar 2018, 14:09
door Bibke
Blijkbaar is me nu terug aan het werk aan lijn 162 te Libramont.

Re: Investeringsplan Infrabel

Geplaatst: 21 mar 2018, 17:38
door Klassiekje
Momenteel zijn er 2 secties op enkelspoor, tussen Grupont en Hatrival en tussen Marbehan en Habay.

Re: Investeringsplan Infrabel

Geplaatst: 28 mar 2018, 18:02
door trainlovertje
https://www.infrabel.be/nl/nieuws/gen-i ... ken-hervat

Dat het nu maar snel vooruit gaat, vooraleer iemand de werken weer stopzet.

Vlaamse investeringen

Geplaatst: 19 mei 2018, 11:44
door LHOON
Vandaag op VRT: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/18 ... steringen/
De spoorlijnen Puurs-Dendermonde en Aalst-Dendermonde krijgen elk een half miljoen.
Die lijnen zijn buiten dienst, de ene is thans museumlijn, de andere reeds decennia ontijzerd. Wat wil men met dat bedrag, een voorstudie maken?

Re: Vlaamse investeringen

Geplaatst: 19 mei 2018, 14:15
door Shrek
LHOON schreef: 19 mei 2018, 11:44 Vandaag op VRT: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/18 ... steringen/
De spoorlijnen Puurs-Dendermonde en Aalst-Dendermonde krijgen elk een half miljoen.
Die lijnen zijn buiten dienst, de ene is thans museumlijn, de andere reeds decennia ontijzerd. Wat wil men met dat bedrag, een voorstudie maken?
Inderdaad, er is enkel genoeg geld voor een studie. Als blijkt dat het allemaal haalbaar is moet er in een volgend investeringsplan veel meer geld voorzien worden voor de uitvoering.

Re: Vlaamse investeringen

Geplaatst: 19 mei 2018, 14:17
door LHOON
In hetzelfde bericht:
In Limburg wordt 21 miljoen uitgetrokken voor de elektrificatie van de lijn Mol-Neerpelt-Hasselt. De grootste investering, 31,2 miljoen, gaat naar de elektrificatie van de lijn Zonhoven-Balen en de lijn Hasselt-Neerpelt.
Dit is op het eerste zicht verwarrend; Zonhoven-Balen is deel van Hasselt-Mol en Hasselt-Neerpelt is ontijzerd...