Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door Nadleeh »

Op het station van Quévy staan drie wat vreemde lichtbakken. Het zijn verticale dingen met Romeinse cijfers, genummerd van 1 tot 4 bij twee exemplaren op perron B en C en bij eentje tussen de sporen 1 t/m 5. We konden bij eentje enigszins naar binnen gluren en zagen dat er voor elk nummer een lamp beschikbaar was. Weet iemand wat voor functie deze dingen hadden?

IMG_EOS550D_71794.jpg
IMG_EOS550D_71791.jpg
IMG_EOS550D_71790.jpg
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door overweg13 »

Als de lamp van een bepaald spoor uit was, wist het stationspersoneel dat er voor dat spoor een trein aangekondigd was. De lampen brandden dus wel degelijk continu, om te vermijden dat een defecte lamp een gevoel van veiligheid zou creëren.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door Steven »

Oude lichtinstallatie die aanduid op welk spoor er een trein komt/staat. Normaal aan dienstwegen opgesteld. Brande lamp geeft een veilig spoor aan, gedoofd is gevaar.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door Nadleeh »

Duidelijk! Was het gebruikelijk dat hier veel personeel rondliep? Had dat te maken met locomotiefwissels voor richting Frankrijk of zoiets?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door overweg13 »

Op een bepaald moment moet Quévy inderdaad een erg levendig station geweest zijn, met locomotiefwissels voor alle internationale treinen, behalve de TEE'S en een buffet dat ook 's nachts open was voor reizigers die moesten wachten tot de juiste loc voor de trein hing. Als je vandaag rondkijkt, geeft alleen de breedte van het emplacement nog aan hoe belangrijk het station ooit geweest is.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door Steven »

De glorietijd van de klassieke internationale trein naar Frankrijk via Quévy is inderdaad al even geschiedenis.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door Davy »

Wat is eigenlijk nog de toekomst van Quévy, en vooral de lijn richting Maubeuge? Volgens ik begrepen heb gaan er slechts een handjevol cargo's de grens over. Zijn er plannen (geweest) om die grensovergang helemaal te sluiten? Temeer Erquelinnes vrij dichtbij ligt...
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door Nadleeh »

Minister Bellot heeft kennelijk iets van een verzoek gedaan in 2016 om de grensovergang niet te sluiten en lees iets over onderzoek naar een treinverbinding Mons - Maubeuge? In hoeverre is dit toekomstmuziek?

http://www.lavenir.net/cnt/dmf20161207_ ... tre-bellot
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door Shrek »

Davy schreef: 04 jan 2018, 22:56 Wat is eigenlijk nog de toekomst van Quévy, en vooral de lijn richting Maubeuge? Volgens ik begrepen heb gaan er slechts een handjevol cargo's de grens over. Zijn er plannen (geweest) om die grensovergang helemaal te sluiten? Temeer Erquelinnes vrij dichtbij ligt...
Zolang er passagiersbediening is tot Quévy station is er weinig winst te behalen door de lijn te sluiten. Het zou om enkele honderden meter spoor en 2 spoortoestellen minder onderhoud gaan. Dat is niet de moeite om dat handjevol treinen dan rond te gaan sturen.
Moest de hele lijn vanuit Mons enkel door goederentreinen gebruikt worden dan had ze al lang gesloten geweest.

Nu onlangs de hele infrastructuur rond het station vernieuwd is en de onderhoudskosten daardoor een pak lager liggen, denk ik niet dat er snel nog meer buiten dienst genomen zal worden daar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door Shrek »

Nadleeh schreef: 04 jan 2018, 22:59 Minister Bellot heeft kennelijk iets van een verzoek gedaan in 2016 om de grensovergang niet te sluiten en lees iets over onderzoek naar een treinverbinding Mons - Maubeuge? In hoeverre is dit toekomstmuziek?

http://www.lavenir.net/cnt/dmf20161207_ ... tre-bellot
Een verbinding naar Frankrijk heeft men enkele jaren geleden geprobeerd, er kwam geen kat op af, ik zou er dus niet op hopen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door groentje »

Toen reed er wel een goedkopere busverbinding van de TEC parallel aan, een die wél de dorpskern van Quévy aandoet (het station van Quévy licht eigenlijk in Aulnois, een gat van twee keer niks), werd de verbinding de helft van de keren verbust en was het verre van een reguliere dienst, met z'n 3 of 4 treinen per dag, of zo. Maubeuge is inderdaad niet zo groot, maar mocht de trein een correcte aansluiting geven op de Intercité naar Parijs, lijkt me die verbinding toch niet kansloos te zijn.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door BlackEagle »

Wat is eigenlijk de snelste reis van de Waalse as (Mons-Charleroi-Namen-Luik) naar Parijs? Via de thalys in Lille en Brussel?

Als men er in slaagt om via overstap in Mauberge een snellere verbinding te geven, kan zoiets wel concurrentieel zijn, lijkt me.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door groentje »

Luik en Namen: via Brussel. Charleroi, en vooral Bergen en Doornik: wellicht via Rijsel. Maubeuge (via Jeumont voor Charleroi en via Quévy voor Bergen) maakt een kans, maar niet zozeer qua snelheid, wel qua prijs. Ik heb net eens gekeken, ik vind nog een ticket van 15 euro voor 01/02 vanaf Maubeuge naar Parijs. Probeer dat maar eens via Rijsel, laat staan via Brussel.
Bergen heeft ook nog de optie via Valenciennes, overigens. De spoorlijn tussen Quiévrain en Valenciennes zou toch al heropend worden, al zijn er nog geen onmiddellijke plannen voor een reizigersdienst...

Correctie.
Laatst gewijzigd door groentje op 05 jan 2018, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 05 jan 2018, 11:57 Toen reed er wel een goedkopere busverbinding van de TEC parallel aan, een die wél de dorpskern van Quévy aandoet (het station van Quévy licht eigenlijk in Aulnois, een gat van twee keer niks), werd de verbinding de helft van de keren verbust en was het verre van een reguliere dienst, met z'n 3 of 4 treinen per dag, of zo. Maubeuge is inderdaad niet zo groot, maar mocht de trein een correcte aansluiting geven op de Intercité naar Parijs, lijkt me die verbinding toch niet kansloos te zijn.
Die IC Aulnoye-Paris is nu ook niet echt de ideale verbinding hoor. Doet er een uur langer over dan de Thalys uit Brussel en rijdt maar enkele keren per dag. Dat zal zeker niet het nodige volk trekken om een internationale verbinding Mons-Aulnoye te verantwoorden.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door groentje »

Vergeet wel niet de rit naar Brussel bij de reistijd te rekenen, zeker vanuit Henegouwen, en hou ook rekening met de prijs. Ik beweer niet dat je trein zal vullen met alleen maar Carolos en Montois, maar ik ben ervan overtuigd dat er nu al heel wat Henegouwers met de wagen tot net over de grens rijden. Dat er niet meer het doen, is wellicht door de relatieve onbekendheid van de verbinding. Je krijgt ze ook uit geen enkele planner, de bus van Bergen naar Maubeuge, die ondertussen weer rijdt, is niet bekend in de internationale planner, en buitenlandse treinen zoals de Intercité van Maubeuge naar Parijs niet in de binnenlandse planner...
Plaats reactie