Stormschade

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stormschade

Bericht door groentje »

Eerlijk, ik zou ook veel sneller duidelijk hebben gemaakt dat de kans op een stillegging van het verkeer zeer reëel is, gezien de doemberichten over de storm. Ik vrees dat er een hoop mensen deze ochtend toch zijn vertrokken in de verwachting dat ze een trein naar huis zouden hebben, en nu vast zullen zitten. Dan is de beslissing in Nederland (en Noord-Frankrijk, en, zoals jpdeveer al zei, ook Wales en andere regio's) echt nog niet zo slecht.
Algemeen sluiten ze misschien te snel, maar in dit geval lijkt me dat volkomen terecht.
En dan ga ik nu mijn collega vroeger aflossen, zodat hij veilig thuisgeraakt :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stormschade

Bericht door Shrek »

De bedoeling is alvast dat later op de dag het verkeer in de getroffen zone herneemt en iedereen terug thuis geraakt, nu nog zien of dat effectief gaat lukken.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Stormschade

Bericht door Klassiekje »

Er wordt hier wel eens afgegeven op de 'Ollanders'.
Wel, daar is tenminste duidelijkheid.

Hier is het midden op de dag vernemen dat je waarschijnlijk niet thuis geraakt. Fijn!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stormschade

Bericht door Shrek »

Ik zie toch een alternatief vervoersplan verschijnen waarbij na 18u weer alle lijnen bediend worden. Als dat effectief uitgevoerd kan worden zit er niemand vast.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Stormschade

Bericht door overweg13 »

Ik hoorde op de radio dat het windmolenpark voor de kust op dit ogenblik op volle toeren draait, goed voor een energievoorziening te vergelijken met Tihange 3 en Doel 4. Verwacht wordt wel dat op het hoogtepunt (rond 17:00) de windmolens tijdelijk en automatisch zouden stilvallen, maar tegelijk is er ook de verwachting dat dit maar een half tot een vol uur zou duren. Als de schade aan de infrastructuur meevalt, is er dus geen reden om te veronderstellen dat het treinverkeer vandaag niet meer herneemt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Stormschade

Bericht door Klassiekje »

3 tot 4 uur later thuis is inderdaad niet heel erg :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Stormschade

Bericht door Steve »

Ik ga zelden kritiek geven op beslissingen die genomen moeten worden in zulke omstandigheden, maar hier hebben ze er een totale schertsvertoning van gemaakt. De storm verloopt EXACT zoals al twee dagen geleden voorspeld (en in feite zelfs nog minder dan sommige voorspellingen aangezien er geen code rood is gekomen), en toch wordt er pas op het allerlaatste moment beslist om het halve land plat te leggen, op het moment dat de ochtendspits voorbij is en iedereen al op z'n bestemming is. Ofwel schrap je dan op voorhand, ofwel geef je minstens een duidelijke waarschuwing, ofwel rijd je zolang de omstandigheden dat mogelijk maken, maar toch niet wat ze er nu van gemaakt hebben. Talloze mensen zijn gestrand op tientallen kilometer van huis, zonder enig alternatief. In het allerbeste geval komt er na 18 u weer wat treinverkeer, maar dat is helemaal niet zeker, en hoe lang zal het dan duren voor je op een trein raakt? In het beste geval zul je dus 3 tot 5 u lang gestrand zijn (en dan mag je hopen dat je ergens onderdak hebt!), in het slechtste geval raak je er niet eens meer vandaag.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stormschade

Bericht door Shrek »

Er is sinds gisteren al afgeraden om vandaag de trein te nemen, dat mensen dan later thuis zijn dan normaal mogen ze wel verwachten in zo'n situatie.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Stormschade

Bericht door Steve »

Waar is dan met zoveel woorden afgeraden om de trein te nemen, heb je een bron of link? Ik heb daar niets van gezien. Rekening houden met hinder is iets helemaal anders dan afraden om te reizen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stormschade

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 18 feb 2022, 13:28 Waar is dan met zoveel woorden afgeraden om de trein te nemen, heb je een bron of link? Ik heb daar niets van gezien. Rekening houden met hinder is iets helemaal anders dan afraden om te reizen.
Screenshot_20220218-133051_Facebook.jpg
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Stormschade

Bericht door Klassiekje »

Ja, en als je vanmorgen keek dan zag je dat alles normaal reed.

Niet iedereen kan zomaar een dagje thuisblijven hoor. Of heeft een alternatief om zich te verplaatsen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stormschade

Bericht door Shrek »

Klassiekje schreef: 18 feb 2022, 13:34 Niet iedereen kan zomaar een dagje thuisblijven hoor. Of heeft een alternatief om zich te verplaatsen.
Daarom ook dat in het grootste deel van België de treinen quasi normaal rijden en niet in blinde paniek alles is stilgelegd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Stormschade

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 18 feb 2022, 13:31
Steve schreef: 18 feb 2022, 13:28 Waar is dan met zoveel woorden afgeraden om de trein te nemen, heb je een bron of link? Ik heb daar niets van gezien. Rekening houden met hinder is iets helemaal anders dan afraden om te reizen.
Screenshot_20220218-133051_Facebook.jpg
Ik zie daar toch iets helemaal anders in. "Check je reis vlak voor vertrek" is wat veel mensen deze ochtend gedaan hebben; ze zagen dat de treinen reden en er verscheen geen speciale storingsmelding die ook maar in de buurt van dit scenario kwam. De afbeelding zegt ook "storingen mogelijk", dat is nog iets helemaal anders dan "de boel zal mogelijk volledig platliggen". En zelfs "beperk je verplaatsingen zoveel mogelijk" is nog iets helemaal anders dan "de trein nemen wordt formeel afgeraden, want er is een kans dat we midden op de dag alsnog beslissen om alles plat te leggen terwijl alles precies verloopt zoals voorspeld". I rest my case en aan de reacties te zien doet een groot deel van de samenleving dat overigens ook.
Shrek schreef: 18 feb 2022, 13:36
Klassiekje schreef: 18 feb 2022, 13:34 Niet iedereen kan zomaar een dagje thuisblijven hoor. Of heeft een alternatief om zich te verplaatsen.
Daarom ook dat in het grootste deel van België de treinen quasi normaal rijden en niet in blinde paniek alles is stilgelegd.
Ik denk dat je even terug met de werkelijkheid moet connecteren. In een groot deel van België - en naar reizigers- en bevolkingsaantallen zelfs veruit het grootste deel - rijdt er helemaal NIETS, en in de rest van het land is alles zwaar verstoord (dus absoluut niet "quasi normaal") doordat alles natuurlijk aan elkaar hangt. En ja, het is wel degelijk plots stilgelegd. Vanuit een kustplaats zou je er nog rekening mee kunnen houden dat er een tijdlang helemaal niets zou rijden, maar dat er in Kortrijk, Gent, Antwerpen, Aalst, Mechelen... bijna geen enkel treinverkeer is, is van een héél andere orde.
Deca
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2018, 15:16

Re: Stormschade

Bericht door Deca »

Steve schreef: 18 feb 2022, 13:14 Ik ga zelden kritiek geven op beslissingen die genomen moeten worden in zulke omstandigheden, maar hier hebben ze er een totale schertsvertoning van gemaakt. De storm verloopt EXACT zoals al twee dagen geleden voorspeld (en in feite zelfs nog minder dan sommige voorspellingen aangezien er geen code rood is gekomen), en toch wordt er pas op het allerlaatste moment beslist om het halve land plat te leggen, op het moment dat de ochtendspits voorbij is en iedereen al op z'n bestemming is. Ofwel schrap je dan op voorhand, ofwel geef je minstens een duidelijke waarschuwing, ofwel rijd je zolang de omstandigheden dat mogelijk maken, maar toch niet wat ze er nu van gemaakt hebben. Talloze mensen zijn gestrand op tientallen kilometer van huis, zonder enig alternatief. In het allerbeste geval komt er na 18 u weer wat treinverkeer, maar dat is helemaal niet zeker, en hoe lang zal het dan duren voor je op een trein raakt? In het beste geval zul je dus 3 tot 5 u lang gestrand zijn (en dan mag je hopen dat je ergens onderdak hebt!), in het slechtste geval raak je er niet eens meer vandaag.
Die redenering kan je ook omdraaien. Er wordt inderdaad al dagen lang gezegd dat het zwaar gaat stormen, dat je dan best binnen kan blijven en verplaatsingen best uitstelt. Wanneer die pendelaars er dan toch voor kiezen om tijdens het hoogtepunt van de storm het land door te trekken moeten ze zich ook maar bewust zijn van de risico's die ze daarbij nemen. Om dan nu met de vinger te wijzen naar de NMBS dat het hun schuld is dat pendelaars vastzitten vind ik nogal gemakkelijk. De reizigers mogen al die waarschuwingen negeren maar de NMBS moet dat wel voorzien. Ik hoop dat mensen toch nog steeds een beetje verantwoordelijk zijn voor de keuzes die ze zelf maken? Laat ons ook niet vergeten dat in een heel deel van België wel nog steeds treinen zullen rijden en dat er daar dus een hoop mensen wel geholpen zijn, wat niet het geval is wanneer je preventief alles stil legt.

Edit, tijdens het schrijven van dit bericht heeft Shrek ook al een aantal van deze punten aangehaald.
Laatst gewijzigd door Deca op 18 feb 2022, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stormschade

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 18 feb 2022, 13:40 en in de rest van het land is alles zwaar verstoord (dus absoluut niet "quasi normaal")
Waar zie jij op dit moment zware verstoringen?
Plaats reactie