Pagina 1 van 9

Stormschade

Geplaatst: 19 jan 2018, 12:15
door Shrek
In Nederland en Duitsland werd het hele spoorwegnet stilgelegd, maar in België waren er amper vertragingen of afschaffingen door de grote storm.
Vanwaar zou het verschil komen? Hadden ze zoveel schade in Nederland?

Re: Stormschade

Geplaatst: 19 jan 2018, 12:42
door jan_olieslagers
We schijnen hier inderdaad geluk te hebben gehad: het allerergste bleef aan de noordkant. Wat niets afdoet aan de verdienste van onze plaatselijke infrastructuur en de beheerders derzelve, vroeger en vandaag.

Re: Stormschade

Geplaatst: 19 jan 2018, 17:53
door trainlovertje
Wat ik niet snap, is dat ze preventief al het treinverkeer stillegden in Nederland, alsook al het langeafstandsverkeer in Duitsland. Als je als reiziger ergens dringend moet zijn, is dat toch wel heel frustrerend, zeker als de spoorlijnen waar je dan over zou rijden helemaal niet getroffen zijn door dat noodweer. Dat kost de spoorwegmaatschappijen zelf toch ook handenvol geld aan vergoedingen? Ik kan me niet herinneren dat ze ooit zo'n beslissing hebben genomen in België.

Re: Stormschade

Geplaatst: 19 jan 2018, 18:34
door jan_olieslagers
Zou je dan liever hebben dat het verkeer pas wordt stilgelegd nadat er slachtoffers zijn gevallen?

Voor die ene keer dat men niet wacht tot het kalf verdronken is...

Re: Stormschade

Geplaatst: 19 jan 2018, 19:21
door dentheo
trainlovertje schreef: 19 jan 2018, 17:53 Wat ik niet snap, is dat ze preventief al het treinverkeer stillegden in Nederland.
Dat preventief viel volgens mij nogal mee. eens dat er één boom door de bovenleiding gaat is een bepaalde lijn dicht.
Ik weet niet exact hoeveel er al plat lagen toen men stopte, ik weet wel dat de piek in Antwerpen toen net voorbij was.
Het midden van Nederland Utrecht NS en de hoofdstad kregen toe de volle laag.
Uiteindelijk dacht ik dat men rond de 50-60 bovenleidingsbreuken had, deels veroorzaakt door bomen.
Dan denk ik dat de interne organisatie ook meespeelt...wie mag dan wat ?
Dan moet TC (Utrecht ?) naar beneden delegeren om beweging te houden op het net.
Ik ben niet zo zeker dat men erop voorzien was om locale mensen beperkte verantwoordelijkheid te geven .
Nederlanders zijn nogal "bijbelvast". :wink:

Re: Stormschade

Geplaatst: 19 jan 2018, 20:48
door trainlovertje
jan_olieslagers schreef: 19 jan 2018, 18:34 Zou je dan liever hebben dat het verkeer pas wordt stilgelegd nadat er slachtoffers zijn gevallen?

Voor die ene keer dat men niet wacht tot het kalf verdronken is...
Ik had het eigenlijk vooral over Duitsland, waar ze 's avonds (na de storm dus eigenlijk) beslist hebben om geen IC's of ICE's meer uit te sturen. Als je dan snel van München naar Stuttgart of Frankfurt moest, kon dat enkel met de regionale treinen...

Re: Stormschade

Geplaatst: 19 jan 2018, 23:47
door dentheo
Ja dat leek er een beetje op dat als er dan toch een trein op een boom moet rijden, laat hem dan maar iets trager rijden .
Maar trager rijden is natuurlijk een te verdedigen standpunt....alhoewel "op zicht" best traag is.

Re: Stormschade

Geplaatst: 19 jan 2018, 23:53
door Steven
In Nederland was het niet alleen de spoorwegen, ook op Schiphol was alles geannuleerd.

Re: Stormschade

Geplaatst: 20 jan 2018, 00:01
door Jan-Mark
Evenals vele tram-, metro- en buslijnen die werden stilgelegd... Het was nogal een ramp om weer thuis te komen donderdag, zo kan ik U vertellen ;-)

Re: Stormschade

Geplaatst: 20 jan 2018, 00:09
door dentheo
Luchtverkeer toch iets andere overweging, vele vliegers zag men ineens terug optrekken en een doorstart maken.
Een spotter zond alles rechtstreeks uit op internet , (zo gek hebben wij ze nog niet)
Toen heeft men 11:15 beslist: nu gaan we voorlopig al een uurtje toe.
Sterk was wel dat 12:01 er weer één uit de wolken kwam en toen bleef het doorgaan

De echte hoge snelheidskern van de storm kwam rond Scheveningen aan land en ging tussen Amsterdam en Rotterdam naar het Oosten. Was dus geen honderden kilometers breed.

Steven, wanneer is NS echt plat gegaan ? Ik dacht ook rond de middag...of is het in EBP zones gegaan ?

Re: Stormschade

Geplaatst: 21 jan 2018, 02:22
door Steven
Ik heb weet van 9211,9215 die gereden hebben, 9219 heeft het maar gedaan tot Antwerpen en verder was het volledig stil.

Re: Stormschade

Geplaatst: 21 jan 2018, 04:03
door Lynx
Rond een uur of 11 is het treinverkeer in een groot deel van Nederland platgelegd nadat er op bijna 100 plekken op de een of andere manier versperringen of schade was ontstaan door de storm. Uiteindelijk zijn er volgens ProRail 344 meldingen van incidenten geweest door de storm, waaronder 97 bomen op het spoor.
Nadat rond een uur of 2 's middags de storm Nederland had verlaten is men alle trajecten gaan schouwen, waarna rond een uur of 5 de allereerste treinen weer zijn gaan rijden.
In Groningen en Limburg (waar de storm relatief weinig schade heeft gedaan) hebben volgens mij wel gewoon de hele dag treinen gereden.

Re: Stormschade

Geplaatst: 21 jan 2018, 09:33
door trainlovertje
Lynx schreef: 21 jan 2018, 04:03 In Groningen en Limburg (waar de storm relatief weinig schade heeft gedaan) hebben volgens mij wel gewoon de hele dag treinen gereden.
Juist, maar geen NS-treinen, enkel de "privé"-operatoren hebben gereden.

Re: Stormschade

Geplaatst: 21 jan 2018, 14:34
door Lynx
Zeker, echter heeft dat weinig met Arriva (de betreffende vervoerder) te maken. Had de storm een andere baan gehad over Nederland, dan had het net zo goed een andere vervoerder kunnen zijn.
Boven Sittard moest ook Arriva de dienst staken, net als NS, Keolis, Connexxion/Breng en Abellio.

Re: Stormschade

Geplaatst: 21 jan 2018, 16:18
door groentje
Het toont wel aan dat eilandbedrijfjes, naast enkele nadelen, ook voordelen bieden. Het is makkelijker om een alleenstaande lijn verder uit te baten zonder gehinderd te worden door problemen elders...