Stormschade

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
TB_worden
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Stormschade

Bericht door TB_worden »

Wat is de reden van de snelheidsbeperking? Sneller kunnen stoppen voor vreemde voorwerpen op het spoor?
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Stormschade

Bericht door pietje »

De manier die men in NL gebruikt heeft, zorgt langs de andere kant wel voor meer duidelijkheid: mensen wisten gisteren daar al perfect waar men aan toe was.
Hier lijkt het meer op paniekvoetbal en ik denk dat Infrabel het achteraf gezien beter anders had aangepakt:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02/18 ... chrapping/
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Stormschade

Bericht door rvdborgt »

Die vooraankondiging van de NMBS gisteren was onvoldoende. Reizen werd weliswaar afgeraden en mogelijke storingen werden aangekondigd maar nergens zegt de NMBS dat je er rekening mee moet houden dat er urenlang geen treinen kunnen zijn. En op specifieke vragen antwoordt het FB-team dan dingen als "de trein blijven rijden, maar vanwege het stormweer kan er helaas hinder zijn."
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Stormschade

Bericht door DR-fan »

TB_worden schreef: 18 feb 2022, 13:49 Wat is de reden van de snelheidsbeperking? Sneller kunnen stoppen voor vreemde voorwerpen op het spoor?
Meer reactietijd bij obstakels en minder impact (en schade) bij aanrijding.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Stormschade

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 18 feb 2022, 13:43
Steve schreef: 18 feb 2022, 13:40 en in de rest van het land is alles zwaar verstoord (dus absoluut niet "quasi normaal")
Waar zie jij op dit moment zware verstoringen?
Nu zijn er al heel wat schrappingen, maar het hoogtepunt moet natuurlijk nog komen, de volledige schrapping geldt pas vanaf 14 u. Je gaat me toch niet vertellen dat je met een beperking tot 80 km/h én talloze verbindingen die van/naar de "rode zone" lopen (en dus materieel dat daar gestrand zal zijn) je "quasi normaal" treinverkeer zult hebben? Ik betaal je een pint op de volgende forummeeting als het treinverkeer zelfs maar 80% (en da's al een vrij lage lat voor "quasi normaal", juist?) enigszins normaal rijdt in de alsnog bediende zone.
jan_olieslagers
Berichten: 3523
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stormschade

Bericht door jan_olieslagers »

Mij lijkt het een verschil in cultuur: NMBS gaat er wat pragmatischer tegenaan dan sommige andere operatoren. In mijn ogen hebben veel pendelaars vanochtend bewust gekozen om wél de trein te nemen, vanuit een vertrouwen - opgebouwd uit ervaring - "gewoonlijk vinden ze er wel iets op". Het dient gezegd dat er reeds dagen tevoren werd verwittigd dat men beter twee keer nadacht vooraleer vanochtend de trein te nemen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Stormschade

Bericht door DR-fan »

pietje schreef: 18 feb 2022, 13:50 De manier die men in NL gebruikt heeft, zorgt langs de andere kant wel voor meer duidelijkheid: mensen wisten gisteren daar al perfect waar men aan toe was.
Hier lijkt het meer op paniekvoetbal en ik denk dat Infrabel het achteraf gezien beter anders had aangepakt:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02/18 ... chrapping/
De kritikasters moeten wel weten wat ze willen. Ligt het hele land plat, dan is het schandalig want niet iedereen kan vrij nemen, heeft een auto, heeft recht op openbaar vervoer en wat weet ik allemaal.

Goed, in tegenstelling tot de nationale hysterie in Nederland (kan iedereen daar wél zomaar vrij nemen en heeft iedereen een auto?) werd beslist om hier een maximaal mogelijk aanbod te blijven verzekeren, met dien verstande dat in de meest getroffen provincies gedurende 4 uur geen treinen rijden en op andere lijnen vertragingen gaan optreden wegens de snelheidsbeperking van 80 km/h. Is dat een goede zaak voor de reizigers? Nee, maar wel stukken beter dan iedereen in de steek laten zoals in andere landen. Laten we realistisch zijn: de meeste mensen werken 9 to 5, dus een uurtje wachten tot rond 18u is weliswaar vervelend, maar niet het einde van de wereld.

Nog deze bedenking: als je in dit weer in een trein zit die ergens in de velden tegen een boom rijdt, zit je nu ook uren vast omdat de hulpdiensten overbelast zijn, wegen ook versperd gaan zijn door bomen en takken en bussen niet ter plaatse gaan kunnen komen om de gestrande reizigers te evacueren. Zitten de klagers liever 4 uur zo vast, of toch maar in een cafétje nabij het station?
TB_worden
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Stormschade

Bericht door TB_worden »

Wat is het beleid van de NMBS inzake tickets?

Normaal komt mijn trein om 18u40 in Brussels Airport aan, ruim op tijd voor aanvang dienst om 19u. Door de snelheidsbeperking ga ik dus waarschijnlijk te laat komen.

Een alternatief is via Brussel-Noord, maar dan moet ik in principe een extra biljet hebben. Is er een beleid van de NMBS om coulanter te zijn of hangt dat af van de goodwill van de treinbegeleider?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stormschade

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 18 feb 2022, 13:55 Nu zijn er al heel wat schrappingen, maar het hoogtepunt moet natuurlijk nog komen
Ik denk dat je even met de werkelijkheid moet connecteren, welke treinen zijn er -buiten de om 11u aangekondigde zone- op dit moment geschrapt? Ik zie ze amper hoor. Laten we hopen dat het ook zo blijft.
jan_olieslagers
Berichten: 3523
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stormschade

Bericht door jan_olieslagers »

Is er een beleid van de NMBS om coulanter te zijn of hangt dat af van de goodwill van de treinbegeleider?
Mijn ervaring is dat, van zo gauw een trein ook maar een beetje vertraging heeft, er geen controle meer te zien is. Of dat dan is omdat de TBG geen goesting heeft om al dat gezeur te moeten aanhoren zonder er iets tegenover te kunnen stellen, dan wel dat er van bovenaf gezegd is om wat relaxer te doen - dat zou ik niet weten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Stormschade

Bericht door rvdborgt »

TB_worden schreef: 18 feb 2022, 14:05 Wat is het beleid van de NMBS inzake tickets?

Normaal komt mijn trein om 18u40 in Brussels Airport aan, ruim op tijd voor aanvang dienst om 19u. Door de snelheidsbeperking ga ik dus waarschijnlijk te laat komen.

Een alternatief is via Brussel-Noord, maar dan moet ik in principe een extra biljet hebben. Is er een beleid van de NMBS om coulanter te zijn of hangt dat af van de goodwill van de treinbegeleider?
Je mag altijd de verbinding nemen waarmee je naar verwachting het eerste zult aankomen.
Wat is je vertrekstation?

Groetjes,
Rian
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Stormschade

Bericht door Klassiekje »

DR-fan schreef: 18 feb 2022, 14:05
pietje schreef: 18 feb 2022, 13:50 De manier die men in NL gebruikt heeft, zorgt langs de andere kant wel voor meer duidelijkheid: mensen wisten gisteren daar al perfect waar men aan toe was.
Hier lijkt het meer op paniekvoetbal en ik denk dat Infrabel het achteraf gezien beter anders had aangepakt:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02/18 ... chrapping/
De kritikasters moeten wel weten wat ze willen. Ligt het hele land plat, dan is het schandalig want niet iedereen kan vrij nemen, heeft een auto, heeft recht op openbaar vervoer en wat weet ik allemaal.

Goed, in tegenstelling tot de nationale hysterie in Nederland (kan iedereen daar wél zomaar vrij nemen en heeft iedereen een auto?) werd beslist om hier een maximaal mogelijk aanbod te blijven verzekeren, met dien verstande dat in de meest getroffen provincies gedurende 4 uur geen treinen rijden en op andere lijnen vertragingen gaan optreden wegens de snelheidsbeperking van 80 km/h. Is dat een goede zaak voor de reizigers? Nee, maar wel stukken beter dan iedereen in de steek laten zoals in andere landen. Laten we realistisch zijn: de meeste mensen werken 9 to 5, dus een uurtje wachten tot rond 18u is weliswaar vervelend, maar niet het einde van de wereld.

Nog deze bedenking: als je in dit weer in een trein zit die ergens in de velden tegen een boom rijdt, zit je nu ook uren vast omdat de hulpdiensten overbelast zijn, wegen ook versperd gaan zijn door bomen en takken en bussen niet ter plaatse gaan kunnen komen om de gestrande reizigers te evacueren. Zitten de klagers liever 4 uur zo vast, of toch maar in een cafétje nabij het station?
Als je op voorhand weet dat er niks rijdt dan zal een werkgever zich toch moeten aanpassen.
Hier is dat 's morgens 'Ah, de treinen rijden toch, kom dan maar af'. Want dat is de mentaliteit hoor.

En die 9 to 5 lijkt mij ook wel een beetje voorbijgestreefd, zeker op een vrijdag :wink:
TB_worden
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Stormschade

Bericht door TB_worden »

rvdborgt schreef: 18 feb 2022, 14:21
TB_worden schreef: 18 feb 2022, 14:05 Wat is het beleid van de NMBS inzake tickets?

Normaal komt mijn trein om 18u40 in Brussels Airport aan, ruim op tijd voor aanvang dienst om 19u. Door de snelheidsbeperking ga ik dus waarschijnlijk te laat komen.

Een alternatief is via Brussel-Noord, maar dan moet ik in principe een extra biljet hebben. Is er een beleid van de NMBS om coulanter te zijn of hangt dat af van de goodwill van de treinbegeleider?
Je mag altijd de verbinding nemen waarmee je naar verwachting het eerste zult aankomen.
Wat is je vertrekstation?

Groetjes,
Rian
Hasselt. Antwerpen-Berchem mag in principe wel, Brussel-Noord niet volgens de app.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Stormschade

Bericht door rvdborgt »

DR-fan schreef: 18 feb 2022, 14:05 De kritikasters moeten wel weten wat ze willen. Ligt het hele land plat, dan is het schandalig want niet iedereen kan vrij nemen, heeft een auto, heeft recht op openbaar vervoer en wat weet ik allemaal.

Goed, in tegenstelling tot de nationale hysterie in Nederland (kan iedereen daar wél zomaar vrij nemen en heeft iedereen een auto?) werd beslist om hier een maximaal mogelijk aanbod te blijven verzekeren, met dien verstande dat in de meest getroffen provincies gedurende 4 uur geen treinen rijden en op andere lijnen vertragingen gaan optreden wegens de snelheidsbeperking van 80 km/h. Is dat een goede zaak voor de reizigers? Nee, maar wel stukken beter dan iedereen in de steek laten zoals in andere landen. Laten we realistisch zijn: de meeste mensen werken 9 to 5, dus een uurtje wachten tot rond 18u is weliswaar vervelend, maar niet het einde van de wereld.
Je moet onderscheid maken tussen de genomen maatregelen en de informatie erover.
Ik denk dat de maatregelen in Nederland iets te zwaar zijn. Zo vraag ik me af of het nodig is om ook in bv. Limburg geen treinen te rijden. De informatie was wel duidelijk en op tijd.
In België lijken me de maatregelen (gedeeltelijke stillegging, snelheidsbeperking) terecht maar is gisteren onvoldoende duidelijk gemaakt dat het treinverkeer in hele regio's urenlang stilgelegd zou kunnen worden.
Verder zijn er veel meer reizigers dan alleen pendelaars die 9-17u werken en de informatie dient daarop te zijn afgestemd.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stormschade

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef: 18 feb 2022, 14:30
rvdborgt schreef: 18 feb 2022, 14:21
TB_worden schreef: 18 feb 2022, 14:05 Wat is het beleid van de NMBS inzake tickets?

Normaal komt mijn trein om 18u40 in Brussels Airport aan, ruim op tijd voor aanvang dienst om 19u. Door de snelheidsbeperking ga ik dus waarschijnlijk te laat komen.

Een alternatief is via Brussel-Noord, maar dan moet ik in principe een extra biljet hebben. Is er een beleid van de NMBS om coulanter te zijn of hangt dat af van de goodwill van de treinbegeleider?
Je mag altijd de verbinding nemen waarmee je naar verwachting het eerste zult aankomen.
Wat is je vertrekstation?

Groetjes,
Rian
Hasselt. Antwerpen-Berchem mag in principe wel, Brussel-Noord niet volgens de app.
Er zijn toch nog opties genoeg langs Leuven? Ik zou wel al tegen 16u vertrekken als je zeker op tijd wilt zijn...
Plaats reactie