Stormschade

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Stormschade

Bericht door Shrek »

In Nederland en Duitsland werd het hele spoorwegnet stilgelegd, maar in België waren er amper vertragingen of afschaffingen door de grote storm.
Vanwaar zou het verschil komen? Hadden ze zoveel schade in Nederland?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stormschade

Bericht door jan_olieslagers »

We schijnen hier inderdaad geluk te hebben gehad: het allerergste bleef aan de noordkant. Wat niets afdoet aan de verdienste van onze plaatselijke infrastructuur en de beheerders derzelve, vroeger en vandaag.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Stormschade

Bericht door trainlovertje »

Wat ik niet snap, is dat ze preventief al het treinverkeer stillegden in Nederland, alsook al het langeafstandsverkeer in Duitsland. Als je als reiziger ergens dringend moet zijn, is dat toch wel heel frustrerend, zeker als de spoorlijnen waar je dan over zou rijden helemaal niet getroffen zijn door dat noodweer. Dat kost de spoorwegmaatschappijen zelf toch ook handenvol geld aan vergoedingen? Ik kan me niet herinneren dat ze ooit zo'n beslissing hebben genomen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stormschade

Bericht door jan_olieslagers »

Zou je dan liever hebben dat het verkeer pas wordt stilgelegd nadat er slachtoffers zijn gevallen?

Voor die ene keer dat men niet wacht tot het kalf verdronken is...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stormschade

Bericht door dentheo »

trainlovertje schreef: 19 jan 2018, 17:53 Wat ik niet snap, is dat ze preventief al het treinverkeer stillegden in Nederland.
Dat preventief viel volgens mij nogal mee. eens dat er één boom door de bovenleiding gaat is een bepaalde lijn dicht.
Ik weet niet exact hoeveel er al plat lagen toen men stopte, ik weet wel dat de piek in Antwerpen toen net voorbij was.
Het midden van Nederland Utrecht NS en de hoofdstad kregen toe de volle laag.
Uiteindelijk dacht ik dat men rond de 50-60 bovenleidingsbreuken had, deels veroorzaakt door bomen.
Dan denk ik dat de interne organisatie ook meespeelt...wie mag dan wat ?
Dan moet TC (Utrecht ?) naar beneden delegeren om beweging te houden op het net.
Ik ben niet zo zeker dat men erop voorzien was om locale mensen beperkte verantwoordelijkheid te geven .
Nederlanders zijn nogal "bijbelvast". :wink:
Theo
Groeten vanop de Heide
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Stormschade

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 19 jan 2018, 18:34 Zou je dan liever hebben dat het verkeer pas wordt stilgelegd nadat er slachtoffers zijn gevallen?

Voor die ene keer dat men niet wacht tot het kalf verdronken is...
Ik had het eigenlijk vooral over Duitsland, waar ze 's avonds (na de storm dus eigenlijk) beslist hebben om geen IC's of ICE's meer uit te sturen. Als je dan snel van München naar Stuttgart of Frankfurt moest, kon dat enkel met de regionale treinen...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stormschade

Bericht door dentheo »

Ja dat leek er een beetje op dat als er dan toch een trein op een boom moet rijden, laat hem dan maar iets trager rijden .
Maar trager rijden is natuurlijk een te verdedigen standpunt....alhoewel "op zicht" best traag is.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stormschade

Bericht door Steven »

In Nederland was het niet alleen de spoorwegen, ook op Schiphol was alles geannuleerd.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Stormschade

Bericht door Jan-Mark »

Evenals vele tram-, metro- en buslijnen die werden stilgelegd... Het was nogal een ramp om weer thuis te komen donderdag, zo kan ik U vertellen ;-)
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stormschade

Bericht door dentheo »

Luchtverkeer toch iets andere overweging, vele vliegers zag men ineens terug optrekken en een doorstart maken.
Een spotter zond alles rechtstreeks uit op internet , (zo gek hebben wij ze nog niet)
Toen heeft men 11:15 beslist: nu gaan we voorlopig al een uurtje toe.
Sterk was wel dat 12:01 er weer één uit de wolken kwam en toen bleef het doorgaan

De echte hoge snelheidskern van de storm kwam rond Scheveningen aan land en ging tussen Amsterdam en Rotterdam naar het Oosten. Was dus geen honderden kilometers breed.

Steven, wanneer is NS echt plat gegaan ? Ik dacht ook rond de middag...of is het in EBP zones gegaan ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stormschade

Bericht door Steven »

Ik heb weet van 9211,9215 die gereden hebben, 9219 heeft het maar gedaan tot Antwerpen en verder was het volledig stil.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Stormschade

Bericht door Lynx »

Rond een uur of 11 is het treinverkeer in een groot deel van Nederland platgelegd nadat er op bijna 100 plekken op de een of andere manier versperringen of schade was ontstaan door de storm. Uiteindelijk zijn er volgens ProRail 344 meldingen van incidenten geweest door de storm, waaronder 97 bomen op het spoor.
Nadat rond een uur of 2 's middags de storm Nederland had verlaten is men alle trajecten gaan schouwen, waarna rond een uur of 5 de allereerste treinen weer zijn gaan rijden.
In Groningen en Limburg (waar de storm relatief weinig schade heeft gedaan) hebben volgens mij wel gewoon de hele dag treinen gereden.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Stormschade

Bericht door trainlovertje »

Lynx schreef: 21 jan 2018, 04:03 In Groningen en Limburg (waar de storm relatief weinig schade heeft gedaan) hebben volgens mij wel gewoon de hele dag treinen gereden.
Juist, maar geen NS-treinen, enkel de "privé"-operatoren hebben gereden.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Stormschade

Bericht door Lynx »

Zeker, echter heeft dat weinig met Arriva (de betreffende vervoerder) te maken. Had de storm een andere baan gehad over Nederland, dan had het net zo goed een andere vervoerder kunnen zijn.
Boven Sittard moest ook Arriva de dienst staken, net als NS, Keolis, Connexxion/Breng en Abellio.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stormschade

Bericht door groentje »

Het toont wel aan dat eilandbedrijfjes, naast enkele nadelen, ook voordelen bieden. Het is makkelijker om een alleenstaande lijn verder uit te baten zonder gehinderd te worden door problemen elders...
Plaats reactie