Pagina 3 van 9

Re: Y. Otterbeek

Geplaatst: 07 mar 2018, 05:56
door stefanic
Shrek schreef: 06 mar 2018, 21:54
stefanic schreef: 06 mar 2018, 21:48
Paul schreef: 06 mar 2018, 21:11 Begrijp ik dat goed, dat in de definitieve fase (als die ooit gerealiseerd wordt) de goederentreinen van lijn 27B niet rechtstreeks naar lijn 27 kunnen, maar een stukje over expresslijn 25N moeten rijden? Dat is toch om problemen vragen...
Neen, het was voorzien dat de reizigerstreinen vanaf Nekkerspoel een stukje over L27B gingen rijden, waarna ze zouden aansluiten op L25.
Daarom was de aansluiting van L25N ook naar L27B voorzien. Het is enkel omdat de flyover verderop er niet komt (of veeeel later) dat nu toch gekozen is om de aansluiting naar L25 te verleggen.
Hij heeft wel gelijk als je dat stukje lijn 25N ipv 27B noemt, zoals in het plannetje.
Ik begrijp niet goed waarom je het over "nu toch verleggen" hebt. Al in de plannen die ik in 2012 kon inkijken was er eerst een fase waarin de bypass aansloot op L25 tijdens de werken. Dit is nodig om perron 9 en 10 langere tijd buiten gebruik te kunnen nemen.
Toen al was voorzien om L25N pas aan te sluiten op L27B wanneer perron 7 in Mechelen weer in dienst komt en Otterbeek afgewerkt is.
1) Originele plan: 25N sluit aan op 27B, en verderop richting St-Katelijne Waver wordt flyovercomplex gebouwd waardoor op L25 kan aangetakt worden.
2) geen geld! Y-Otterbeek komt er niet (of veel later) maar rest van plan blijft! Gevolg: bv. Thalys komt in Nekkerspoel op L27B en kan pas naar L25 in Kontich!
3) na lang overleg (NMBS-Infrabel-TUCrail): 25N zal toch op 25 aangesloten worden (overleg duurde zo lang dat ondertussen het volledige talud + bruggen tussen station Mechelen en Nekkerspoel werden aangelegd, met nog steeds alle aansluit-ogen gericht op L27B). Thalys stond uiteraard te springen om de eventuele tijdswinst van de bypass dubbel en dik te verliezen tussen Mechelen-Nekkerspoel en Kontich via L27, gedurende vele jaren, tot er misschien geld zou zijn voor de flyover...
4) Tijdens werken was inderdaad voorzien dat L25N tijdens de werken (als sporen 10-7 beurtelings buiten dienst gaan) via 1 gezamelijk spoor worden aangesloten op het spoor L25 richting Brussel. Later (eind 2017!) werd toch beslist om een volwaardige aantakking (equivalent aan Y-Abeelstraat) te voorzien. Ik was bij alle overleg (puntje 3 en 4) betrokken.

Re: Y. Otterbeek

Geplaatst: 07 mar 2018, 10:46
door Shrek
Ah nu ben ik mee, van die stap toegevoegd eind 2017 was ik nog niet op de hoogte .
Maar hoe dan ook is dat ook maar een extra tussenstap totdat het project Otterbeek wordt uitgevoerd, dus aan de definitieve situatie verandert er niets.

Re: Y. Otterbeek

Geplaatst: 07 mar 2018, 18:31
door FLV-FGSP
Veel ellende was te vermijden geweest moest men in 2003 iets meer visie hebben gehad en de sporen van de 25N aan Y Abeelstraat ongelijkvloers hebben laten aansluiten...

Re: Y. Otterbeek

Geplaatst: 07 mar 2018, 18:33
door Shrek
FLV-FGSP schreef: 07 mar 2018, 18:31 Veel ellende was te vermijden geweest moest men in 2003 iets meer visie hebben gehad en de sporen van de 25N aan Y Abeelstraat ongelijkvloers hebben laten aansluiten...
Op die plaats is er geen ruimte voor zulke constructies. Otterbeek is de dichtsbijzijnde plaats waar het wel past.

Re: Y. Otterbeek

Geplaatst: 07 mar 2018, 20:12
door FLV-FGSP
Shrek schreef: 07 mar 2018, 18:33
FLV-FGSP schreef: 07 mar 2018, 18:31 Veel ellende was te vermijden geweest moest men in 2003 iets meer visie hebben gehad en de sporen van de 25N aan Y Abeelstraat ongelijkvloers hebben laten aansluiten...
Op die plaats is er geen ruimte voor zulke constructies. Otterbeek is de dichtsbijzijnde plaats waar het wel past.
Het hoogteverschil nodigt nochtans uit tot een dergelijke constructie ...

Re: Y. Otterbeek

Geplaatst: 07 mar 2018, 22:58
door Shrek
FLV-FGSP schreef: 07 mar 2018, 20:12 Het hoogteverschil nodigt nochtans uit tot een dergelijke constructie ...
Hoogte is niet het enige dat moet kloppen, bochtstralen en verkanting zijn nog veel moeilijker in te passen.

Re: Y. Otterbeek

Geplaatst: 08 mar 2018, 11:51
door jan_olieslagers
Wat bedoelt men in dit verband met "verkanting"?

Re: Y. Otterbeek

Geplaatst: 08 mar 2018, 14:42
door groentje
De mate waarin het spoor in een bocht naar binnen helt.

Y. Otterbeek

Geplaatst: 08 mar 2018, 18:56
door dekooiker
Tot begin jaren '70 had je de lijn naar Antwerpen-Zuid die quasi kruisingsvrij en ook nog een quasi zonder overwegen het traject overbrugde.
Dure constructies hoeven dus niet een kwestie van vandaag alleen te zijn.

Re: Y. Otterbeek

Geplaatst: 09 mar 2018, 02:13
door Asterix
Ik heb eens een oude foto gezien van een stel voor reizigers op een doodspoor aan het Steen in Antwerpen. Was dat zo een lijn?

Re: Y. Otterbeek

Geplaatst: 09 mar 2018, 06:37
door dekooiker
Dat was nog een ander deel dat vanuit het Kiel destijds bediend kon worden.
Je reed met de reizigerstreinen over Y Vrouwvliet, Waarloos, Kontich-Dorp naar Antwerpen-Zuid (het oude station weliswaar) maar van de installaties aldaar waren er sporen over de kaaien.
Het was mogelijk om van het Kiel naar Dam te rijden zonder langs het ringspoor te gaan.

Rond Kontich was er een spoorkluwen: vanuit Kazerne naar Dorp, vanuit Dorp naar Antwerpen-Zuid of Morsel (dit laatste via station Edegem, de huidige Boniverlei)

Achteraf is het natuurlijk gemakkelijk zeggen dat er teveel opgebroken is zoals de snelgoederenlijn Mechelen-Waarloos-Zuid.

Re: Y. Otterbeek

Geplaatst: 11 mar 2018, 11:56
door LHOON
dekooiker schreef: 09 mar 2018, 06:37 Achteraf is het natuurlijk gemakkelijk zeggen dat er teveel opgebroken is zoals de snelgoederenlijn Mechelen-Waarloos-Zuid.
Deze lijn heeft nooit een groot succes gekend. Niet voor reizigers (werd al stopgezet voor de tweede wereldoorlog), ook niet voor goederen (gezien het goederenvervoer naar Antwerpen zich meer en meer naar het noorden verplaatste, met de uitbreiding van de haven).

Y. Otterbeek

Geplaatst: 11 mar 2018, 12:09
door dekooiker
Dat is zo al is in het huidig kader zo'n lijn een welgekomen ontlasting van de aanhoudende problematiek van vertragingen.
Er zou bouwkundig heel wat moeten gebeuren al is de situatie nu heel anders dan in de jaren '70 toen de laatste trein er reed.

Re: Y. Otterbeek

Geplaatst: 13 jan 2019, 00:57
door BlackEagle
Begrijp ik het trouwens goed dat het nieuwe stuk van Y Otterbeek (dus de aansluiting L25N-L25) grotendeels tussen de R6 en de Kleine Nieuwedijkstraat zal komen te liggen?

Re: Y. Otterbeek

Geplaatst: 19 aug 2020, 23:57
door trainlovertje
Hoe staat dit project ervoor? Spreekt men anno 2020 nog van de fly-over aan Y.Otterbeek? En waar zullen de treinen die in december over het nieuwe gedeelte van L25N gaan rijden naar L25 kunnen switchen? Nog steeds Kontich of is de situatie gewijzigd?