Pagina 1 van 2

Gent St Pieters

Geplaatst: 27 mar 2018, 14:41
door dentheo
Gisteren moest ik even in Gent zijn, toch even snel doorheen het station gelopen.
De achterste perrons liggen nu op een soort brugconstructie
Gaan nu de lagere nummers ook paarsgewijze op een brug komen zodat er finaal een stuk of vijf/zes bruggen achter het stationsgebouw zullen liggen ?

Re: Gent St Pieters

Geplaatst: 27 mar 2018, 16:20
door Jan-Mark
Ik meende van wel, het plan is immers om tot 2025 (?) alles te vernieuwen.

Re: Gent St Pieters

Geplaatst: 27 mar 2018, 17:37
door trainlovertje
absoluut, er komt een grote open ruimte onder de sporen die ook zal dienen als tramhalte

Re: Gent St Pieters

Geplaatst: 27 mar 2018, 17:53
door dentheo
2025 lijkt mij optimistisch, is nog maar zeven jaar.
Die eerste twee hebben toch al enkele jaren geduurd ?

Re: Gent St Pieters

Geplaatst: 27 mar 2018, 18:01
door trainlovertje
ze rekenen op 1 spoor per jaar en er zijn er nog 8 te gaan, maar tot nu toe hebben ze er wel gemiddeld iets langer dan 1 spoor per jaar over gedaan, zeker bij de eerste 2 sporen.

Re: Gent St Pieters

Geplaatst: 27 mar 2018, 18:09
door Steven
Er komen winkel, extra fietsenstalling en een bredere doorgang onder alle sporen.

Re: Gent St Pieters

Geplaatst: 27 mar 2018, 18:11
door Steven

Re: Gent St Pieters

Geplaatst: 27 mar 2018, 19:59
door rdv
De geplande einddatum is 2015 :-)

Re: Gent St Pieters

Geplaatst: 27 mar 2018, 20:10
door rvdborgt
trainlovertje schreef: 27 mar 2018, 18:01ze rekenen op 1 spoor per jaar en er zijn er nog 8 te gaan, maar tot nu toe hebben ze er wel gemiddeld iets langer dan 1 spoor per jaar over gedaan, zeker bij de eerste 2 sporen.
Bovendien gebeurt nu eerst een jaar niks.

Groetjes,
Rian

Re: Gent St Pieters

Geplaatst: 27 mar 2018, 20:16
door jan_olieslagers
tot nu toe hebben ze er wel gemiddeld iets langer dan 1 spoor per jaar over gedaan
Bedoelt wellicht "iets langer dan een jaar per spoor"?

Re: Gent St Pieters

Geplaatst: 12 okt 2021, 07:49
door JPV
Sinds enige tijd is men begonnen aan de vernieuwing van sporen 6 tot 8.

Ik merk dat op mijn verbinding Antwerpen-Rijsel/Poperinge spoor 5 tijdens spits wel heel druk is, drukker dan toen ik regelmatig een trein op spoor 8 nam. In beide gevallen is het perron gehalveerd omdat (vroeger) spoor 7 niet in gebruik was en (nu) spoor 6 niet in gebruik is.

Ik heb de indruk, maar ik kan mis zijn, dat op hetzelfde moment op andere treinverbindingen de perrons een stuk minder druk zijn. Spoor 9-12 is natuurlijk sowieso minder druk ogend omdat het een veel breder perron is, maar spoort 1-4 lijken me relatief licht qua gebruik (ook veel kleinere verbindingen).

Zou het een optie zijn om het gebruik van perron 5 door de toch relatief drukke verbinding Antwerpen-Kortrijk te verhuizen naar een ander spoor? 9-12 is wss gereserveerd voor wat vanuit Brussel komt en ik snap dat meer kruisingen van treinen vanuit "noord" (A'pen) naar "zuid" (Kortrijk) tov Brussel (Oost) - Brugge (west) niet gewenst zijn, maar ik vrees dat op vrijdag wel eens een ongeval zou kunnen gebeuren door de drukte.

Of is het een optie om ipv 9 wagons er 12 te gebruiken, waardoor iedereen sowieso meer gesplitst zal staan?

Re: Gent St Pieters

Geplaatst: 12 okt 2021, 07:57
door rvdborgt
JPV schreef: 12 okt 2021, 07:49 Ik merk dat op mijn verbinding Antwerpen-Rijsel/Poperinge spoor 5 tijdens spits wel heel druk is, drukker dan toen ik regelmatig een trein op spoor 8 nam. In beide gevallen is het perron gehalveerd omdat (vroeger) spoor 7 niet in gebruik was en (nu) spoor 6 niet in gebruik is.

Ik heb de indruk, maar ik kan mis zijn, dat op hetzelfde moment op andere treinverbindingen de perrons een stuk minder druk zijn. Spoor 9-12 is natuurlijk sowieso minder druk ogend omdat het een veel breder perron is, maar spoort 1-4 lijken me relatief licht qua gebruik (ook veel kleinere verbindingen).

Zou het een optie zijn om het gebruik van perron 5 door de toch relatief drukke verbinding Antwerpen-Kortrijk te verhuizen naar een ander spoor? 9-12 is wss gereserveerd voor wat vanuit Brussel komt en ik snap dat meer kruisingen van treinen vanuit "noord" (A'pen) naar "zuid" (Kortrijk) tov Brussel (Oost) - Brugge (west) niet gewenst zijn, maar ik vrees dat op vrijdag wel eens een ongeval zou kunnen gebeuren door de drukte.
Je vergist je dat het op spoor 1 t/m 4 relatief rustig is. Het hangt er helemaal van af, welke trein er aankomt. Sommige treinen die daar aankomen of vertrekken zijn ook heel druk en overspoelen net zo goed de perrons. Ik spreek uit ervaring.
Meer overkruisingen zijn in principe niet gewenst inderdaad, met 2 sporen buiten dienst is de situatie al vertragingsgevoelig genoeg.
Dus... om welke trein(en) op spoor 5 gaat het precies?

Groetjes,
Rian

Re: Gent St Pieters

Geplaatst: 12 okt 2021, 14:43
door JPV
Het gaat om de trein van 17:36 naar Poperinge/Lille-Flandres die nauw opvolgt op een trein van 17:27 naar Antwerpen.

het vreemde is dat die laatste om 16u27 op spoor 2 zit en die eerste om 16u36 op spoor 4.
Afbeelding Tussen 17 en 18 zitten die echter samen op spoor 5, met 9 minuten verschil. Op zich geen drama, maar er stapt telkens heel wat volk op/af en met dat nauw perron toch niet zo ideaal.

Op het eerste zicht zie ik plaats om die trein naar Antwerpen op spoor 2 te laten toekomen om 17u27, ver genoeg van andere treinen. Ook spoor 8, het "naastgelegen" spoor van spoor 5 , lijkt een betere optie.
Afbeelding Spoort 2 tot 4 hebben tussen 5 en 6 slechts 3 treinen die vertrekken en met spoor 2 bvb "slechts" treinen naar Geraardsbergen en Eeklo (+A'pen), 2 van de 3 toch relatief lokale lichtbezettere treintjes.

Of heeft het iets met goederentreinen te maken? Al zou dat toch vreemd zijn op dat uur?

Mocht het nuttig zijn: telkens gaat het over een MS96-trein met voorzieningen voor het Franse net voor een deel van de trein (mocht dit qua wissels een rol spelen)

Re: Gent St Pieters

Geplaatst: 12 okt 2021, 18:07
door rvdborgt
JPV schreef: 12 okt 2021, 14:43 Het gaat om de trein van 17:36 naar Poperinge/Lille-Flandres die nauw opvolgt op een trein van 17:27 naar Antwerpen.

het vreemde is dat die laatste om 16u27 op spoor 2 zit en die eerste om 16u36 op spoor 4.

[...]

Of heeft het iets met goederentreinen te maken? Al zou dat toch vreemd zijn op dat uur?
Er zijn tussen 17 en 18u wel degelijk goederentreinen in Gent; ik zie er regelmatig rijden. Ik weet echter niet of die het gebruik van spoor 2 in de weg zouden zitten.

Groetjes,
Rian

Re: Gent St Pieters

Geplaatst: 12 okt 2021, 21:53
door desirootje
je vergeet hierbij de aankomsturen, zo zie je dat spoor 8 bvb rustiger lijkt maar wel praktisch constant in gebruik is, al is het maar voor een trein om aan zijn eindhalte te wachten, hetzelfde voor spoor 2 met de S52's die moeten keren.

Voor veel P-treinen weet ik zelfs niet wanneer die toekomen omdat ze geen vorige rit of vorige halte hebben en de IC uit Landen van 18.12 hebben we dat wel maar er wordt oftewel gesplitst of er wordt een andere stam ingezet dus daar weet ik ook niet hoe lang die het spoor bezet is, dat duid ik aan met ????.
(ik ben hier vanuit gegaan als de trein Gent-Sint-Pieters als eindhalte heeft en volgens beluxtrains de stammen hetzelfde blijven ze aan het perron blijven staan)

Je spreekt over het spitsuur dus alles zit nauw, maar zelfs zonder de goederentreinen mee te rekenen merk je al dat er eigenlijk geen betere plaats is voor die treinen om opgevangen te worden.
Afbeelding