Spoorlijn 69: halfuurdienst mogelijk?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Spoorlijn 69: halfuurdienst mogelijk?

Bericht door benimmeg »

Mijn vriendin woont te Ieper en ik kom van Lokeren/Zwijndrecht (gescheiden ouders). Ik ben blij dat ik een rechtstreekse trein heb, maar die trein, die zich een IC noemt, stopt na Kortrijk overal. Ik denk graag na over dienstregelingen van treinen. Vele keren heb ik zitten nadenken of het eventueel mogelijk is om tussen Kortrijk en Poperinge 2 treinen per uur in elke richting te krijgen, een stoptrein die overal stopt, en een sneltrein die enkel in de grootste stations stopt (Poperinge, Ieper, Komen, ...??). Wat zouden de mogelijkheden zijn met de beschikbare infrastructuur, puur hypothetisch gezien? of met extra aanpassingen aan de infrastructuur?

1. IC: Poperinge, Ieper, Komen, Kortrijk, ..., Antwerpen. En stoptrein die met een half uur verschil te Poperinge vertrek, zodat er aansluiting is in Kortrijk? Voordeel is een halfuurdienst te popering, ieper en komen, nadeel: verlies van rechtstreekse trein naar gent/antw voor mensen na komen.
2. IC popering, ieper, komen, en stoptrein vertrekt te komen (wel geen uitwijkmogelijkheden), of Menen (sporen net weggehaald?) Maar dan geen zin voor een stoptrein voor 4 haltes.
3. Zowel een IC die door rijd en extra L die overal stopt, maar niet doorrijdt na Kortrijk en beide die overal stoppen.
4. Of gewoon een ridicuul idee om een halfuurdienst te creeren te ieper en poperinge (wat toch volgens mij de grootste stations zijn).
5. Ontdubbelen van de sporen tussen komen en ieper, zodat het minder vertraginggevoelig is? Te hoge kost?

Ik kan natuurlijk wel zeveren over een halfuurdienst, maar als dit dan mogelijk zou zijn, zou het op dit traject werken, zou er genoeg vraag naar zijn?
Nog even een ander stom vraagje: Zou men ook niet hetzelfde verhaal kunnen doen voor het stuk gent-De panne, ook deels enkelspoor en een IC trein die overal stopt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorlijn 69: halfuurdienst mogelijk?

Bericht door Shrek »

Ja dat kan, kijk maar naar de P-treinen 's morgens en 'savonds, die zorgen voor een halfuurdienst.
Zonder bijkomende infra zou je 2 treinen per uur daar kunnen laten rijden.

Het probleem is vooral dat er op dat lijntje niet genoeg reizigers zijn om heel de dag door 2 treinen per uur te laten rijden. Hetzelfde geldt uiteraard voor Gent-De Panne. Ook op dat traject vindt je geen duizenden reizigers per dag die een tweede trein zouden verantwoorden.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Spoorlijn 69: halfuurdienst mogelijk?

Bericht door benimmeg »

Stel dat er wel potentieel is om een halfuurdienst te organiseren, hoe zouden jullie de dienstregeling opstelle? 2 stoptreinen? Een IC en een L? Welke haltes krijge 2 treinen? Ik heb zo het gevoel dat elke halte langs die lijn evengroot is.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Spoorlijn 69: halfuurdienst mogelijk?

Bericht door Steve »

Dat laatste klopt niet helemaal, er zijn wel degelijk verschillen als je kijkt naar de reizigersaantallen (die van 2014 kun je onder meer op Wikipedia vinden) en bij uitbreiding het aantal inwoners van de betrokken plaats. Station Bissegem bengelt duidelijk achteraan en zou dus een kandidaat zijn om enkel nog door een L bediend te worden (of gesloten met zo'n laag reizigersaantal...), Ieper is (relatieve...) koploper en de rest zit allemaal wat in de middenmoot. Je zou eventueel een IC-trein kunnen laten vertrekken uit Poperinge (vooral door de aanwezigheid van personeel en materieel) en laten stoppen in Ieper (reizigersaantal) en Menen (na Ieper grootste inwonersaantal langs de lijn), maar erg populair zul je je daarmee niet maken in de andere plaatsen, je kunt er ook een klein communautair relletje mee uitlokken (Waalse exclave Komen die zich nog meer geïsoleerd zou voelen) en het is vooral gewoon overbodig als je kijkt naar de opgetelde reizigersaantallen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Spoorlijn 69: halfuurdienst mogelijk?

Bericht door Portbou »

Zo een klein "lijntje" is Kortrijk - Poperinge echt niet !

Even de bevolkingsaantallen van de verschillende plaatsen langs de lijn op een rij :
Poperinge : 20000 inw.
Ieper : 35000 inw.
Komen : 17800 inw.
Wervik : 18700 inw.
Menen : 33100 inw.
Wevelgem : 31400 inw.
Bissegem : 5500 inw.
Kortrijk : 75000 inw.

Behalve Bissegem zijn alle stations IC waardig.
Vergelijk bvb. met Waremme (15000 inw.) - Londerzeel (18000 inw.) - Aalter (20000 inw.) - Diest (23000 inw.)...
(en dan zwijg ik nog over Liedekerke dat nog steeds rijkelijk Schouppe-bevoordeling geniet...)


Te weinig reizigers voor een halfuurverbinding ? Zeker van ?
In Nederland zou op dit soort lijn al lang een halfuurverbinding zijn ingevoerd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spoorlijn 69: halfuurdienst mogelijk?

Bericht door groentje »

Ik zou ook eerder inzetten op sneller materieel om de rit te versnellen, niet haltes overslaan. Een twee-uursdienst lijkt me in de brede spits wel het onderzoeken waard, al lijkt een bredere amplitude (vroegere en latere treinen) persoonlijk een grotere prioriteit.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Spoorlijn 69: halfuurdienst mogelijk?

Bericht door benimmeg »

Zou je in het algemeen niet meer reizigers kunnen aantrekken met een halfuurdienst dan met een ruimere amplitude.
Al ben ik wel een grote voorstander om een nachtnet te maken op vrijdag en zaterdagavond
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Spoorlijn 69: halfuurdienst mogelijk?

Bericht door overweg13 »

Ik heb deze opmerking al eens eerder gemaakt waarschijnlijk, maar het is niet omdat een trein overal stopt dat het ook een L-trein is. Lijn 69 is een typisch voorbeeld van een lijn waarin heel wat halten voordien al gesneuveld zijn (Houthem, Hollebeke, Zillebeke, Vlamertinge, Brandhoek), zodat wat overblijft inderdaad een IC-trein is. Alleen Bissegem valt hier wat buiten, maar ik zie het nut niet in van 2 treinen met amper één stilstand verschil. Al de andere stops lijken me meer dan verantwoord voor een IC-trein.
Dat afwegen van frequentie en amplitude is een gevaarlijk spelletje: uiteraard brengt een hogere frequentie meer reizigers mee. Een oplossing die de amplitude spaart zou erin kunnen bestaan na een bepaald uur opnieuw op een uurfrequentie over te schakelen.
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Spoorlijn 69: halfuurdienst mogelijk?

Bericht door dekooiker »

Een nachtnet?
Dat is utopie.
Velen zijn voorstander, weinigen gebruiker.
De gevallen waar een nachtnet wel volk trekt is het gegarandeerd eentje met miserie.
De laatste trein tussen Antwerpen en Brussel (Charleroi?) ga je niet op voordat je vervoerbewijs nagekeken is en de veiligheidsdiensten je doorgelaten hebben.
Ik weet ook nog van vroeger dat de buslijn Antwerpen-Turnhout in de late uren, en dan uiteraard vooral vrijdagavond en zaterdagavond regelmatig politie als passagiers hadden of zelfs ergens ten lande staande werd gehouden waarop de ordediensten met de kuisploeg door de bus gingen om baldadigen, zwartrijders en ander soort van de bus te halen.
Nu hangt dat wat samen met de spotprijzen van de abonnementen en dat is voor de trein alvast geen probleem ;-)

De inwonersaantallen: je telt de inwoners van de deelgemeenten erbij.
Dat geeft misschien indrukwekkende (hoewel) aantallen maar eerlijk is eerlijk: iemand van pakweg Haringe gaat niet meteen springen voor een halfuurdienst op de lijn 69.
Hét probleem is dat deze regio niet zo onder de verkeersproblemen gebukt gaat als de beruchte Vlaamse Ruit.
Dan is een halfuurdienst teveel van het goede maar de denkoefening is het wel waard.
De trein.
Alleen voor durvers.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spoorlijn 69: halfuurdienst mogelijk?

Bericht door groentje »

Ik geef de voorkeur aan een bredere amplitude natuurlijk vanuit mijn perspectief, dwz iemand die autoloos door het leven gaat en niet enkel de trein neemt om af te zijn van de files. En daarbij is het iets belangrijker om te weten dat je nog thuis kan geraken dan dat je minder dan een halfuur moet wachten. Uiteraard zou ik liever de twee zien, en op termijn denk ik dat we ook in Vlaanderen standaard naar een halfuurfrequentie moeten, maar als het leven niet stilvalt om 8 of 9 u 's avonds, moet het treinverkeer dan ook niet al gaan slapen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorlijn 69: halfuurdienst mogelijk?

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 13 apr 2018, 18:12 Te weinig reizigers voor een halfuurverbinding ? Zeker van ?
In Nederland zou op dit soort lijn al lang een halfuurverbinding zijn ingevoerd.
Ja heel zeker dat dit te weinig reizigers oplevert. Je moet niet enkel naar de aantallen inwoners kijken maar ook naar welke bestemmingen er zijn.
Vanuit de 4 plaatsen die je opnoemt geraak je op veel meer interessante bestemmingen in een aanvaardbare reistijd. Vanuit Ieper en omstreken geraak je enkel in Kortrijk. De trein is daarom sowieso al minder interessant en zal minder gebruikt worden.

Vergelijkingen met Nederland wat betreft inwonersaantallen zijn totaal scheefgetrokken. In Nederland zijn de dorpen en steden gebouwd rond de stations waardoor in een gemeente van 10.000 inwoners effectief 10000 man in een straal van 2 km rond het station woont.
In een Belgische gemeente van 10.000 inwoners wonen er misschien 4000 in de buurt van het station, de rest woont op den buiten een zit daarom sowieso in zijn auto.
Daarom: als je in Nederland een station hebt met evenveel mensen in een straal van 2km als Wervik of Komen was het station daar al heel lang afgeschaft geweest.
België heeft gewoon meer stations nodig dan Nederland om aan hetzelfde aantal reizigers in het dekkingsgebied te hebben, daarom kan Nederland veel makkelijker halfuursdiensten inleggen naar de weinige stations die ze hebben.
(BE: gem 1300 reizigers per station, NL 3000)
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Spoorlijn 69: halfuurdienst mogelijk?

Bericht door HLE 2302 »

Het enige wat 'nuttig' zou kunnen zijn is om in de spits een extra verbinding in te leggen tussen Kortrijk en Menen. Dit was perfect mogelijk met de infrastructuur, maar nu de bovenleiding op spoor 3 is weggehaald is dit ook weeral geen goed idee meer. Verder dan Menen lijkt me geen goed idee, door het enkelspoor vanaf Komen zit je met een grote bottleneck, bovendien heeft Infrabel in Ieper spoor 3 verwijderd (is een doodspoor kant Poperinge zonder bovenleiding geworden, als het nu nog kant Kortrijk was geweest zou ik het nog wat begrijpen ... maar kant Poperinge ?!) Dit zou het treinverkeer gegarandeerd in de war brengen, uiteindelijk zijn er in de spits meerdere treinen aanvullend op de 7** dan denk ik aan E8082, E8959, E8008, E8009 in de namiddag. Dat zijn toch 4 treinen bovenop de rest en volgens mij volstaat dit wel. Ik zeg het, hooguit een extra verbinding van Kortrijk tot Menen zou interessant kunnen zijn, kan met 1 desiro en hetzelfde treinpersoneel een keer of 2/3 op en af. Alles wat verder is zou meer materiaal en personeel kosten en de infrastructuur is er niet op aangepast.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie