Tegenspoor seinlichten?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Marc14021970

Tegenspoor seinlichten?

Bericht door Marc14021970 »

Omdat ik altijd wat intresse in treinen heb gehad, was ik eens op internet gaan zoeken hoe de seinlichten precies werken.
Maar ik snap niet echt goed het nut van het tegenspoor seinlicht.
Ik weet dat dit altijd knippert.
Maar toen ik onlangs enkele cabinerit filmpjes op youtube bekeek, toen zag ik dat het tegenspoor seinlicht steeds rood knipperde. Verscheidene tegenspoor seinlichten na mekaar, maar ik zag geen tegemoedkomende trein op het traject.
Wat is het doel van het tegenspoor seinlicht precies?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tegenspoor seinlichten?

Bericht door Steven »

Alle moderne spoorlijnen in België houden de tegenspoorseinen rood tot men beslist om een trein effectief over tegenspoor te laten rijden. Dan veranderd men de rijrichting op dat bewuste spoor. De seinen gaan dan normaal werken zoals bij normaalspoor. Een spoor waar men de rijrichting van veranderde zorgt er wel voor dat de normaalspoorseinen van dat zelfde spoor rood worden want dan is die rijrichting gesperd. Dit alles om er toch maar voor te zorgen dat indien een trein onvoorzien op tegenspoor zou komen hij nog kan gestopt worden. Dergelijke zaak had het ongeval van pecrot mee kunnen doen voorkomen (maar niet alleen dit uiteraard).
Marc14021970

Re: Tegenspoor seinlichten?

Bericht door Marc14021970 »

Super bedankt voor de duidelijke uitleg.
Nu snap ik het helemaal.
Want ik dacht dat wanneer het tegenspoor seinlicht rood knipperde, dat er dan een tegemoedkomende trein zat aan te komen op het rechterspoor.
Maar nu is alles me duidelijk hoe het precies werkt
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tegenspoor seinlichten?

Bericht door Steven »

Dat was vroeger zeker het geval maar men is dat stelselmatig aan het verwijderen. Misschien dat iemand nog kan helpen om te zeggen of er ergens nog een lijn is die zo is uitgerust, in mijn eigen streek was tot voor een paar jaar de lijn 60 zo voorzien maar sinds de activering van de nieuwe seinen is het ook hier gedaan en staan alle tegenspoorseinen standaard rood.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Tegenspoor seinlichten?

Bericht door jan_olieslagers »

Ik heb eens een keer een tegenspoorsein gezien dat knipperde met dubbel geel. Dat moet op een van de verbindingsbogen nabij Keelbeek geweest zijn, ik denk die van L26/1 naar L36C (dus komende uit het zuiden, de Diabolo oprijdend om L36C te nemen naar de Luchthaven of misschien L25N richting Mechelen-Antwerpen).
Wat betekent dat knipperen met dubbel geel, of wanneer komt het voor?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Tegenspoor seinlichten?

Bericht door Davy »

Spoorlijn 66 (Brugge - Kortrijk) heeft nog de tegenspoorseinen op groen staan als het baanvak vrij is, vorige week zelf gezien.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tegenspoor seinlichten?

Bericht door Steven »

vast of knipperend maakt geen verschil in betekenis in België. Het enige verschil is de duidelijkheid tussen en normaal en tegenspoorsein
Na dubbel geel volgt rood ongeacht het normaal of tegenspoor is.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Tegenspoor seinlichten?

Bericht door ronny »

Spoorlijn 35 heeft nog dit systeem. Als pendelaar was dit vroeger, voor het gsm tijdperk, handig om te weten of er een trein op komst was.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Tegenspoor seinlichten?

Bericht door Paul »

Steven schreef: 18 apr 2018, 13:34 Alle moderne spoorlijnen in België houden de tegenspoorseinen rood tot men beslist om een trein effectief over tegenspoor te laten rijden. Dan veranderd men de rijrichting op dat bewuste spoor. De seinen gaan dan normaal werken zoals bij normaalspoor. Een spoor waar men de rijrichting van veranderde zorgt er wel voor dat de normaalspoorseinen van dat zelfde spoor rood worden want dan is die rijrichting gesperd. Dit alles om er toch maar voor te zorgen dat indien een trein onvoorzien op tegenspoor zou komen hij nog kan gestopt worden. Dergelijke zaak had het ongeval van pecrot mee kunnen doen voorkomen (maar niet alleen dit uiteraard).
Ik denk niet dat het tragische ongeval van Pécrot daardoor voorkomen had kunnen worden, want als ik me goed herinner stond er toen geen enkel tegenspoorsein tussen Waver en Sint-Joris-Weert (was maar één sectie op tegenspoor).
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tegenspoor seinlichten?

Bericht door Steven »

net wel, alle lijnen die men aanpast maakt men ook klaar om normaal op tegenspoor te rijden, men plaatst dus meer seinen om even vlot op normaal als tegenspoor te kunnen rijden. Ik denk dat dat ondertussen wel gebeurd is op lijn 139 met het invoeren van etcs aldaar. Dus meer seinen die dan ook nog eens allemaal op rood hadden gestaan op de bewuste dag van het ongeluk hadden geholpen.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Tegenspoor seinlichten?

Bericht door Jan-Mark »

ronny schreef: 18 apr 2018, 16:33 Spoorlijn 35 heeft nog dit systeem. Als pendelaar was dit vroeger, voor het gsm tijdperk, handig om te weten of er een trein op komst was.
Wellicht komt dit omdat L35 de laatste spoorlijn is die grotendeels middels de good-old relaistechniek wordt bediend?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Tegenspoor seinlichten?

Bericht door Asterix »

Lijn 28 heeft dit ook nog tussen Y. Pannenhuis en Y. Kuregem. Men is daar wel volop bezig de signalisatie om te bouwen naar PLP.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tegenspoor seinlichten?

Bericht door Shrek »

Jan-Mark schreef: 18 apr 2018, 17:20
ronny schreef: 18 apr 2018, 16:33 Spoorlijn 35 heeft nog dit systeem. Als pendelaar was dit vroeger, voor het gsm tijdperk, handig om te weten of er een trein op komst was.
Wellicht komt dit omdat L35 de laatste spoorlijn is die grotendeels middels de good-old relaistechniek wordt bediend?
L35 is zeker en vast niet de laatste lijn in all-relais hoor. Mechelen-Leuven, Leuven-Tienen, Brussel-Halle, Lier-Herentals,... er zijn nog genoeg lijnen in relais-techniek.
Maar ook met de relais kan de functie worden ingebouwd om de seinen in tegenrichting te sluiten, zoals op vele plaatsen inmiddels is gebeurd.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Tegenspoor seinlichten?

Bericht door jan_olieslagers »

Men is daar wel volop bezig de signalisatie om te bouwen naar PLP.
En wat mag nu alweer PLP zijn? Sorry hoor maar ik krijg den hippentrits van al die codes en afkortingen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tegenspoor seinlichten?

Bericht door Steven »

elektronische sturing om het simpel te zeggen :wink:
Plaats reactie