Pagina 2 van 2

Re: Tegenspoor seinlichten?

Geplaatst: 18 apr 2018, 19:42
door Jan-Mark
Shrek schreef: 18 apr 2018, 18:47
Jan-Mark schreef: 18 apr 2018, 17:20
ronny schreef: 18 apr 2018, 16:33 Spoorlijn 35 heeft nog dit systeem. Als pendelaar was dit vroeger, voor het gsm tijdperk, handig om te weten of er een trein op komst was.
Wellicht komt dit omdat L35 de laatste spoorlijn is die grotendeels middels de good-old relaistechniek wordt bediend?
L35 is zeker en vast niet de laatste lijn in all-relais hoor. Mechelen-Leuven, Leuven-Tienen, Brussel-Halle, Lier-Herentals,... er zijn nog genoeg lijnen in relais-techniek.
Maar ook met de relais kan de functie worden ingebouwd om de seinen in tegenrichting te sluiten, zoals op vele plaatsen inmiddels is gebeurd.
Bedoelde meer relais in vergelijking met de EBP-seinhuizen, maar ik was even vergeten dat je ook bij EBP inderdaad nog lijnen hebt met relaistechniek.

Re: Tegenspoor seinlichten?

Geplaatst: 18 apr 2018, 20:45
door trainlovertje
L34 ook nog, of toch zeker op het noordelijke deel ervan, en daar zie je wel eens een trein in tegenspoor komen (vooral goederentreinen 's nachts, heb er zelfs al parallel langs elkaar zien rijden). Je ziet het (niet-knipperende) groene normaalspoorsein dan veranderen in dubbel geel en iets later in rood uiteraard. Iets wat ik persoonlijk best uniek vind... Bij de modernere seinen valt het normaalspoorsein altijd meteen dicht als er een trein in de 'verkeerde' richting aankomt, maar hier dus niet.

Tegenspoor seinlichten?

Geplaatst: 19 apr 2018, 20:23
door dekooiker
Het is op zowat elke lijn voorzien om (inderdaad vooral des nachts) enkele ritten op tegenspoor te rijden.
Dit heeft als doel eventuele storingen op te sporen om moest het nodig zijn probleemloos ritten op tegenspoor uit te voeren of een dienst op enkelspoor te organiseren.
Ook het ontroesten van bepaalde wissels is nodig en dus moet er verkeer over rijden
Meestal worden hiervoor goederentreinen aangewend doch ook een trein op de verbinding Mol-Antwerpen rijdt een stuk op tegenspoor.

Die tegenspoorritten worden theoretisch ingepland worden en zoals u weet is het stipt rijden van een goederentrein eerder uitzondering dan wel regel.
Zo gebeurt het dat er geen rit op tegenspoor kan gereden worden.

Re: Tegenspoor seinlichten?

Geplaatst: 19 apr 2018, 22:59
door nighttrain
dekooiker schreef: 19 apr 2018, 20:23 Het is op zowat elke lijn voorzien om (inderdaad vooral des nachts) enkele ritten op tegenspoor te rijden.
Dit heeft als doel eventuele storingen op te sporen om moest het nodig zijn probleemloos ritten op tegenspoor uit te voeren of een dienst op enkelspoor te organiseren.
Ook het ontroesten van bepaalde wissels is nodig en dus moet er verkeer over rijden
Meestal worden hiervoor goederentreinen aangewend doch ook een trein op de verbinding Mol-Antwerpen rijdt een stuk op tegenspoor.

Die tegenspoorritten worden theoretisch ingepland worden en zoals u weet is het stipt rijden van een goederentrein eerder uitzondering dan wel regel.
Zo gebeurt het dat er geen rit op tegenspoor kan gereden worden.
Waarom moet men een wissel ontroesten? Wat is het nut?

Re: Tegenspoor seinlichten?

Geplaatst: 20 apr 2018, 12:56
door groentje
Zonder regelmatig verkeer kan een laagje roest ontstaan die de correcte detectie van een beweging verhindert, we werken in België voornamelijk met spoorstroomkringen ("SK") om een trein te detecteren, en dus ook om reiswegen na doorrit af te breken en de wissel terug beweegbaar te geven. Als er dan wel nog een trein op staat die niet werd gedetecteerd, dan ontstaat een groot risico op ontsporing. Reglementair is dan ook voorzien dat alle sporen uitgerust met SK's minstens eenmaal per 72 uur bereden moeten worden, ook die op wissels. Meestal proberen we dat eenmaal per dag te doen, dan mag er al eens iets mislopen.