Project 'Digiform'

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Project 'Digiform'

Bericht door Asterix »

Infrabel is volop bezig aan een project om via digitale weg de verschillende veiligheidsformulieren (E370, E377, ...) naar de bestuurder van een trein te verzenden. Het project kreeg de naam 'Digiform'.

Op dit ogenblik wordt de inhoud voor deze formulieren nog telefonisch gedicteerd waarbij beide partijen (verkeersleider en bestuurder) hun exemplaar samen invullen, met uiteraard het risico op miscommunicatie.
Bedoeling is dat in de toekomst één partij (meestal de verkeersleider) de nodige gegevens voor - bijvoorbeeld - voorzichtig rijden wegens personen in de sporen tussen twee stopplaatsen, ingeeft in zijn systeem en de bestuurder vervolgens op een elektronische gegevensdrager het ingevulde formulier ontvangt. Wellicht zal dit ook tijd (en dus vertraging) uitsparen.

Op dit ogenblik wordt dit project getest in de actiezone van B.29 Ottignies met dien verstande dat het enkel op het seinhuis wordt gebruikt en er nog geen overdracht is per elektronische weg naar de bestuurder.

Dit topic kunnen we gebruiken om de evolutie van dit project in kaart te brengen. Vooral de verdere input aan de kant van de spoorwegondernemingen lijkt mij zeer interessant. Zijn er daar al stappen gezet?
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Project 'Digiform'

Bericht door CursorX »

Ik vind het op zich wel een goed idee, al zal er aan de kant van de bestuurders nog heel wat water naar de elektronische zee moeten vloeien eer we zo ver zijn vrees ik. Maar het uitgangspunt is zeker wel goed. Hoe minder papier hoe beter.
Plaats reactie