Sluiting van spoorlijnen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
rvdborgt
Berichten: 2998
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Sluiting van spoorlijnen

Bericht door rvdborgt » 18 mei 2018, 19:16

jan_olieslagers schreef:
18 mei 2018, 08:01
Lijkt mij bovenal dat vanuit de Frankrijkstraat de druk wordt opgevoerd om meer subsidies te bekomen. Of dat terecht is kan ik niet inschatten, begrijpelijk is het alleszins.
Doet Infrabel ook inspanningen om zelf te besparen waar het kan?
ProRail moet bv. ook al enkele jaren meer doen met minder middelen en dat leidt vooralsnog niet tot kwaliteitsproblemen of sluitingsdreigingen.

Groetjes,
Rian


Jan-Mark
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Sluiting van spoorlijnen

Bericht door Jan-Mark » 18 mei 2018, 20:26

Nou, maar al te vaak merken we de gevolgen van het opbreken van sporen en wissels...

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sluiting van spoorlijnen

Bericht door Shrek » 19 mei 2018, 01:52

jan_olieslagers schreef:
18 mei 2018, 17:16
Shrek schreef:
18 mei 2018, 08:50
Als er nu één overheid is die nog minder investeert in openbaar vervoer dan de federale dan is het wel het Vlaams gewest.
COMMENT?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/18 ... steringen/

Maar het zou natuurljk wel kunnen dat er verkiezingen in aantocht zijn :)
Dit geld gaat niet om beloftes maar echte begroting, dat heeft niet direct iets met verkiezingen te maken denk ik.
Wel 2 belangrijke kanttekeningen: de helft is voor goederenverkeer, op zich een heel nobel doel maar met openbaar vervoer heeft het niets te maken. Daarnaast gaat het hier om investeringen, dat zijn eenmalige uitgaven die politici erg graag doen. De werkingsbudgetten op vlaams niveau zijn daarentegen in vrije val. Dus een light-rail uitbaten kan je daar zeker niet mee doen.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sluiting van spoorlijnen

Bericht door Shrek » 19 mei 2018, 01:57

rvdborgt schreef:
18 mei 2018, 19:16
jan_olieslagers schreef:
18 mei 2018, 08:01
Lijkt mij bovenal dat vanuit de Frankrijkstraat de druk wordt opgevoerd om meer subsidies te bekomen. Of dat terecht is kan ik niet inschatten, begrijpelijk is het alleszins.
Doet Infrabel ook inspanningen om zelf te besparen waar het kan?
ProRail moet bv. ook al enkele jaren meer doen met minder middelen en dat leidt vooralsnog niet tot kwaliteitsproblemen of sluitingsdreigingen.
Uiteraard, Infrabel boekt elk jaar efficiëntiewinsten in de grootteorde van 5%. Dat is voor zo'n groot bedrijf alles behalve een slecht cijfer.
Alleen daalt de dotatie in grootteordes die vele malen groter zijn, daar geraak je dus onmogelijk aan uit met enkel efficiënter werken.
De overheidsdotatie bedroeg in 2014 nog 238 M€, in 2017 was die gekrompen tot 148M€ en voor 2018 wordt een verdere daling voorzien naar minder dan 100M€.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sluiting van spoorlijnen

Bericht door Shrek » 19 mei 2018, 02:02

overweg13 schreef:
18 mei 2018, 18:52
Inderdaad. Als je het OV als een geheel beschouwt, zou de sluiting van de vermelde lijnen een ramp betekenen, omdat de TEC absoluut niet in staat is om de daardoor ontstane hiaten op te vullen. Waar men dringend nood aan heeft, is een uitgewerkt plan met de trein als ruggengraat en daarop geënt bruikbare busdiensten die de rest van de regio ontsluiten. Voor alle duidelijkheid: daar bestaat op dit moment zelfs geen embryonale structuur voor. Probeer maar eens aansluitingen trein/bus in Vielsalm en Gouvy, in Erquelinnes, in Philippeville, in Mariembourg. Vaak moet je zelfs nog een eindje stappen voor je op de interessantste bussen kunt overstappen. Als je ook nog de treinbedieningen in die regio's afschaft, blijft er spijtig genoeg niets bruikbaars meer over.
Volledig mee eens dat de sluiting van die lijnen een ramp zou zijn. Maar naar mijn aanvoelen wordt er veel te weinig aandacht besteed aan de gevolgen hiervan en doet iedereen maar alsof zijn neus bloedt.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6068
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Sluiting van spoorlijnen

Bericht door groentje » 20 mei 2018, 21:04

Helemaal gerustgesteld ben ik toch niet over wat je zegt, Schrek. Als je begint nog lijnen af te schaffen, dan vrees ik dat bepaalde gebieden gewoon onbereikbaar worden. Ik geloof immers niet dat de TEC of De Lijn de estafettestok zullen overnemen... En zeggen dat sommige gebieden te dunbevolkt zouden zijn komt wat mij betreft neer op zeggen dat sommige burgers minder meetellen, afhankelijk van waar ze wonen. Efficiëntie is één ding, openbare dienstverlening telt hopelijk ook nog mee. Maar ik vrees dus dat je gelijk hebt, en het bijna toeval zal zijn of en vooral welke lijnen zullen sluiten...

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sluiting van spoorlijnen

Bericht door Shrek » 21 mei 2018, 01:29

groentje schreef:
20 mei 2018, 21:04
Helemaal gerustgesteld ben ik toch niet over wat je zegt, Schrek. Als je begint nog lijnen af te schaffen, dan vrees ik dat bepaalde gebieden gewoon onbereikbaar worden. Ik geloof immers niet dat de TEC of De Lijn de estafettestok zullen overnemen... En zeggen dat sommige gebieden te dunbevolkt zouden zijn komt wat mij betreft neer op zeggen dat sommige burgers minder meetellen, afhankelijk van waar ze wonen. Efficiëntie is één ding, openbare dienstverlening telt hopelijk ook nog mee. Maar ik vrees dus dat je gelijk hebt, en het bijna toeval zal zijn of en vooral welke lijnen zullen sluiten...
Ik probeer ook niemand gerust te stellen, ik schets gewoon wat er aan de hand is. Het zijn allemaal politieke keuzes, dus het zijn de politiekers die ons moeten geruststellen.

Plaats reactie