Infrabel veiligheidscampagne overwegen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door groentje »

Ook ik heb begrip voor sommige overwegglippers. En zelfs voor sommige spoorlopers. Als alle veilige alternatieven worden gesloten en vooral voetgangers daarmee een grote omweg (naar een overweg 2km verder moeten stappen kost velen een uur), dan is de verleiding groot op de plaats van de oude overweg snel over te steken. Maar we hebben dan wel een 'onveilige' overweg gesloten... Ik wil het geen uitlokking noemen, maar het gaat er wel naartoe.
En er bestaan systemen om de wachttijd aan een overweg te verminderen, ik denk bijvoorbeeld aan de Nederlanders, die de overweg aan een stoptreinstation pas sluit als er of een IC aankomt, of de stoptrein moet vertrekken. Met een steeds drukker spoorwegverkeer is dat volgens mij geen overbodige luxe. En als mensen daardoor minder de neiging hebben om over te steken als het niet mag, komt het volgens mij ook de veiligheid ten goede.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door Catenist »

Ik vind het vooral frappant op een spoorwegen forum te kunnen lezen zoiets als "als de slagbomen bewegen nog snel oversteken"... Op dat moment is er al een overtreding begaan, want door rode signalen gereden. Rood is stoppen, ook in het wegverkeer, dat is principieel. 's Nachts voor een rood licht blijven wachten op een kruispunt waar in de verste verte geen dwarsverkeer te zien is, dat is principieel. Kwestie van karakter hebben :-) De wetten worden zodanig gemaakt dat vatbaarheid voor interpretatie wordt weggenomen. Ik ben het er uiteraard mee eens dat overwegen die lang gesloten blijven zonder dat de trein komt verleidelijk zijn om toch te kruisen. Maar het principe blijft. Rood is niet kruisen. En spoorlopen: de meeste mensen weten zelfs niet dat de trein meestal links rijdt, dat is voor de meesten al de eerste valkuil. En dan die kruisende treinen, nog zo'n verraderlijke valkuil. In Frankrijk wordt er zelfs bij iedere overweg op gewezen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door Shrek »

profke schreef: 20 jun 2018, 23:16 die meting is nochtans toch al aanwezig. ETCS enzo?
Enkel in level 2 of 3 weet "de baan" welke snelheid de trein heeft, bij level 1 is er geen terugkoppeling.

Maar dan nog is het hele idee van snelheden meten en de aankondigingstijd daarop instellen bijzonder ingewikkeld en geeft het meer risico op fouten (gevaarlijk) of uitval (nog meer files).
Er is bij mijn weten ook geen enkel land waar ze zoiets werkend hebben. Ken jij wel zo'n land?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door groentje »

In Nederland weet de overwegsturing wel het stoppatroon van de trein, en houdt de overweg net dat tikkeltje langer open bij een stoptrein die moet stoppen aan het perron voor de overweg. Het kan dus wel. Op de meeste lijnen is het verschil in snelheid tussen pakweg een IC en een goederentrein niet groot genoeg om daar het onderscheid in te willen maken. Maar dan gaan we wellicht wel best iets doen aan de regels bij het voorbij rijden van een dubbel geel...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door Steven »

Dat is omdat men in Nederland door middel van een sein op het einde van het perron werkt. In België is het niet zo dat als er een perron nabij een overweg ligt er ook een sein staat. Stop&go schakeling genaamd. In België zou je dus de signalisatie van heel de lijn moeten aanpassen hiervoor. Nederland kent om die reden ook twee verschillende soorten korte secties. Bij ons kondig het seinbeeld groen geel horizontaal altijd de korte sectie aan die in het tweede blok afwaarts van dat sein zit. In Nederland bestaat ook het omgekeerde waarbij eerst de korte sectie gevolgd door een normale sectie komt. Dit enkel voor als het einde van die twee secties samen word beveiligd met een gesloten sein.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 21 jun 2018, 01:20 In Nederland weet de overwegsturing wel het stoppatroon van de trein, en houdt de overweg net dat tikkeltje langer open bij een stoptrein die moet stoppen aan het perron voor de overweg. Het kan dus wel. Op de meeste lijnen is het verschil in snelheid tussen pakweg een IC en een goederentrein niet groot genoeg om daar het onderscheid in te willen maken. Maar dan gaan we wellicht wel best iets doen aan de regels bij het voorbij rijden van een dubbel geel...
Zoals Steven al zei is het niet de overwegsturing die dat doet maar de klassieke seininrichting omdat er een sein tussen het perron en de overweg staat.
Zoiets implementeren in België zou niet enkel heel duur zijn, het zou ook veel minder effect hebben dan in Nederland.
Wij hebben immers veel meer goederentreinen op trajecten met overwegen dan onze noorderburen, zij hebben dan weer meer stoptreinen. Het is net voor die goederentreinen dat je zo lang moet wachten, omdat die bij ons op dezelfde lijnen rijden als snelle IC's. Je zou met zo'n systeem bij ons op enkele plaatsen wel wat winst kunnen halen, maar het zou beperkt blijven.
Een veel betere oplossing is het afschaffen van alle drukke overwegen. Infrabel trekt hier jaarlijks miljoenen € voor uit, maar de lokale besturen moeten ook meewillen en daar wringt het schoentje. Het zijn zij die de kosten voor de omlegging van de weg of fietspad moeten dragen en dat willen ze vaak niet.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door groentje »

Bedankt voor de info, ik ben niet helemaal vertrouwd met de Nederlandse signalisatie.
Overwegen sluiten, ja, maar wel met correcte alternatieven, toch minstens voor voetgangers en fietsers. Als je het relatief veilige fietspendelverkeer van een rustige straat naar een drukkere straat omleidt, weet ik niet of je veel veiliger bezig bent. Een spoorlijn is sowieso een barrière, als je dan nog meer relatief veilige oversteken afschaft, isoleer je nog meer bepaalde wijken. De spoorwegen zijn mee verantwoordelijk om dat te vermijden, wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door Steven »

Er gaan nog veel overwegen sluiten. Zo wil men alle overwegen op lijn 60 schrappen. Recent was er nog een buurtvergadering in Opwijk over deze plannen die betrekking hebben over de opwijkse overwegen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door Steve »

Alle overwegen op lijn 60? Benieuwd hoe ze het probleem-Asse dan gaan aanpakken (de veelbesproken volwaardige ringweg lijkt me dan echt onvermijdelijk), Sleeuwhagen (zou bijna helemaal van de buitenwereld afgesloten raken zonder alternatieven) en de N211 Merchtem - Opwijk (drukke verbindingsweg en dicht bebouwd dus amper plaats voor een brug), om er maar een paar te noemen. Binnen Brussel heb je ook nog een lastig overwegje aan de Bosstraat, druk gebruikt door fietsers en voetgangers en deel van de Groene Wandeling.

Voor de N211 staat het antwoord op de Infrabel-site, namelijk een tunnel, met meteen de vermelding dat het om een langetermijnvisie gaat. Er zal duidelijk nog heel wat water naar zee vloeien.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door Asterix »

Steve schreef: 21 jun 2018, 22:23Alle overwegen op lijn 60? Benieuwd hoe ze het probleem-Asse dan gaan aanpakken (de veelbesproken volwaardige ringweg lijkt me dan echt onvermijdelijk),
Daar wordt al vele jaren over gepalaverd maar dat is blijkbaar inderdaad de bedoeling volgens DIT artikel.

Hoedanook vind ik dat je het afkeuren van het oversteken op eigen risico (wat ik trouwens weldegelijk afkeur) moeilijk kan rijmen met het nog bestaan van overwegen zonder actieve overwegsignalisatie, zoals bij privé-overwegen. Men moet die dan ook maar consequent beveiligen of meteen afschaffen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door Steve »

Uit het volgende, veel recentere artikel (2018 vs 2016), blijkt dan weer dan men nog geen stap verder is wat die ringweg betreft. Intussen verzuipt heel Asse-centrum in de verkeersdrukte en bijbehorende vervuiling en lijkt het afschaffen van de overweg (die daar trouwens een belangrijke rol in speelt) verder weg dan ooit. https://www.randkrant.be/nl/news/2386/a ... blijft-uit
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Infrabel veiligheidscampagne overwegen

Bericht door jan_olieslagers »

(mag weg, zelf al verplaatst) (en bedankt voor de afsplitsing, zeer terecht)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door dentheo »

Catenist schreef: 21 jun 2018, 00:05 Ik vind het vooral frappant op een spoorwegen forum te kunnen lezen zoiets als "als de slagbomen bewegen nog snel oversteken"... Op dat moment is er al een overtreding begaan, want door rode signalen gereden. Rood is stoppen, ook in het wegverkeer, dat is principieel. '
Toch hebben de overwegen van Prorail geen "oranje" verwittigingslamp gekregen, dus zal het wel niet zo belangrijk zijn dat je nog een paar seconden door "rood" rijdt.
Willen ze dat echt niet, dan moeten ze snel nog een paar honderd oranje lampen plaatsen over heel Belgie.

Ik heb hierover wel een interessante discussie gehad met onze inspecteur van "verkeer" die niets anders kon dan toegeven dat zij vooral voetgangers en fietsers bekeuren.
Hij adviseert zijn agenten de eerst auto de voorkeur van de twijfel te geven...juist omdat er geen waarschuwing is.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie