Betekenis bord HKV-M6 Zone

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
twuyts
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jun 2018, 13:53

Betekenis bord HKV-M6 Zone

Bericht door twuyts »

Hallo, dit is mijn eerste topic op de website. Ik hoop dat het juist staat.
Ik was eens op deze website aan het kijken: http://railpassion.org/borden-en-seinen.html.
En ik kwam een bord tegen: Einde HKV-M6 Zone. De website verklaart dat wanneer een TB dit bord voorbijrijdt met materieeltype M6 moet stoppen en zich in nood moet verklaren. Dus op zich is de betekenis van dit bord wel duidelijk. Er rijst mij echter de vraag in welke situatie's dit bord voorkomt op het spoorwegnet.

Onderstaand een voorbeeld van het bord: Afbeelding Alvast bedankt!
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Betekenis bord HKV-M6 Zone

Bericht door CursorX »

Dit kan zich voordoen op plaatsen waar het vrijeruimteprofiel niet groot genoeg is, bv met te lage of nauwe tunnels.
Iain Dobson
Berichten: 263
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: Betekenis bord HKV-M6 Zone

Bericht door Iain Dobson »

The restrictions will be because of the loading gauge, the safe envelope around the train in which it can operate without hitting anything. When a train moves there is latitudinal and longitudinal movement [up and down and side to side]. Also when a train goes round a corner, the ends of the vehicle can swing out.

The M6 coaches are long and tall.

Some lines will have a restricted loading gauge due to who built them. The lines in the south of Belgium may have been built by French Companies and the loading gauge in France is restricted. The lines built in the north of Belgium may have followed Dutch and German practice where the loading gauge is bigger.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel

The loading gauge problems are especially difficult to solve where there are lots of tunnels. Most of your tunnels in Belgium are in the south and these these will have been dug out to the French standard. Having a restricted loading gauge is also cheaper to build as the smaller the tunnel, the less you have to dig out.

Most of your rolling stock in Belgium can work on any line in the country. With something like a M6, being so tall and long, the envelope in which it operates will be larger than for a M4 coach, which is smaller.

Sorry for posting in English.

Iain
twuyts
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jun 2018, 13:53

Re: Betekenis bord HKV-M6 Zone

Bericht door twuyts »

Bedankt, dit maakt me veel duidelijk. Het is vrij logisch dat het in deze situatie voorkomt.
And no sorry for post in English, i can understand so thank you for your reply.

Groeten,
Thomas
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Betekenis bord HKV-M6 Zone

Bericht door Steve »

Neemt overigens niet weg dat de M6 bijna overal op het net mag komen. Er zijn maar een paar lijnen/plaatsen waar een dergelijk verbod geldt en in de meeste gevallen gaat het dan ook nog om dienst-en goederenverbindingen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Betekenis bord HKV-M6 Zone

Bericht door groentje »

Daarvoor zijn er overigens wel heel wat investeringen moeten gebeuren, zo was bijvoorbeeld lijn 37 (Luik-Aken) lang niet aangepast, maar de vele tunnels zijn nu allemaal nagekeken en waar nodig aangepast. Oa de werken in Verviers-Centraal pasten mede in dit programma.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Betekenis bord HKV-M6 Zone

Bericht door Ducktape »

Ook de M7 rijtuigen vallen onder dezelfde beperkingen als ze in dienst komen binnen x tijd.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Betekenis bord HKV-M6 Zone

Bericht door dentheo »

Ducktape schreef: 25 jun 2018, 13:58 Ook de M7 rijtuigen vallen onder dezelfde beperkingen als ze in dienst komen binnen x tijd.
Het "gerucht" dat ze lager waren om in Roosendaal te mogen komen was dus echt een "gerucht" ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Betekenis bord HKV-M6 Zone

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 28 jun 2018, 23:24
Ducktape schreef: 25 jun 2018, 13:58 Ook de M7 rijtuigen vallen onder dezelfde beperkingen als ze in dienst komen binnen x tijd.
Het "gerucht" dat ze lager waren om in Roosendaal te mogen komen was dus echt een "gerucht" ?
Voor grensbaanvakken gelden sowieso al specifieke rglementeringen, het is dus niet heel moeilijk om de M7 enkel op dat stuk toch toe te laten (als het zou passen uiteraard).
Plaats reactie