Pagina 1 van 1

Betekenis bord HKV-M6 Zone

Geplaatst: 24 jun 2018, 14:06
door twuyts
Hallo, dit is mijn eerste topic op de website. Ik hoop dat het juist staat.
Ik was eens op deze website aan het kijken: http://railpassion.org/borden-en-seinen.html.
En ik kwam een bord tegen: Einde HKV-M6 Zone. De website verklaart dat wanneer een TB dit bord voorbijrijdt met materieeltype M6 moet stoppen en zich in nood moet verklaren. Dus op zich is de betekenis van dit bord wel duidelijk. Er rijst mij echter de vraag in welke situatie's dit bord voorkomt op het spoorwegnet.

Onderstaand een voorbeeld van het bord: Afbeelding Alvast bedankt!

Re: Betekenis bord HKV-M6 Zone

Geplaatst: 24 jun 2018, 14:33
door CursorX
Dit kan zich voordoen op plaatsen waar het vrijeruimteprofiel niet groot genoeg is, bv met te lage of nauwe tunnels.

Re: Betekenis bord HKV-M6 Zone

Geplaatst: 24 jun 2018, 14:33
door Iain Dobson
The restrictions will be because of the loading gauge, the safe envelope around the train in which it can operate without hitting anything. When a train moves there is latitudinal and longitudinal movement [up and down and side to side]. Also when a train goes round a corner, the ends of the vehicle can swing out.

The M6 coaches are long and tall.

Some lines will have a restricted loading gauge due to who built them. The lines in the south of Belgium may have been built by French Companies and the loading gauge in France is restricted. The lines built in the north of Belgium may have followed Dutch and German practice where the loading gauge is bigger.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel

The loading gauge problems are especially difficult to solve where there are lots of tunnels. Most of your tunnels in Belgium are in the south and these these will have been dug out to the French standard. Having a restricted loading gauge is also cheaper to build as the smaller the tunnel, the less you have to dig out.

Most of your rolling stock in Belgium can work on any line in the country. With something like a M6, being so tall and long, the envelope in which it operates will be larger than for a M4 coach, which is smaller.

Sorry for posting in English.

Iain

Re: Betekenis bord HKV-M6 Zone

Geplaatst: 24 jun 2018, 15:14
door twuyts
Bedankt, dit maakt me veel duidelijk. Het is vrij logisch dat het in deze situatie voorkomt.
And no sorry for post in English, i can understand so thank you for your reply.

Groeten,
Thomas

Re: Betekenis bord HKV-M6 Zone

Geplaatst: 24 jun 2018, 18:46
door Steve
Neemt overigens niet weg dat de M6 bijna overal op het net mag komen. Er zijn maar een paar lijnen/plaatsen waar een dergelijk verbod geldt en in de meeste gevallen gaat het dan ook nog om dienst-en goederenverbindingen.

Re: Betekenis bord HKV-M6 Zone

Geplaatst: 24 jun 2018, 20:46
door groentje
Daarvoor zijn er overigens wel heel wat investeringen moeten gebeuren, zo was bijvoorbeeld lijn 37 (Luik-Aken) lang niet aangepast, maar de vele tunnels zijn nu allemaal nagekeken en waar nodig aangepast. Oa de werken in Verviers-Centraal pasten mede in dit programma.

Re: Betekenis bord HKV-M6 Zone

Geplaatst: 25 jun 2018, 13:58
door Ducktape
Ook de M7 rijtuigen vallen onder dezelfde beperkingen als ze in dienst komen binnen x tijd.

Re: Betekenis bord HKV-M6 Zone

Geplaatst: 28 jun 2018, 23:24
door dentheo
Ducktape schreef: 25 jun 2018, 13:58 Ook de M7 rijtuigen vallen onder dezelfde beperkingen als ze in dienst komen binnen x tijd.
Het "gerucht" dat ze lager waren om in Roosendaal te mogen komen was dus echt een "gerucht" ?

Re: Betekenis bord HKV-M6 Zone

Geplaatst: 28 jun 2018, 23:26
door Shrek
dentheo schreef: 28 jun 2018, 23:24
Ducktape schreef: 25 jun 2018, 13:58 Ook de M7 rijtuigen vallen onder dezelfde beperkingen als ze in dienst komen binnen x tijd.
Het "gerucht" dat ze lager waren om in Roosendaal te mogen komen was dus echt een "gerucht" ?
Voor grensbaanvakken gelden sowieso al specifieke rglementeringen, het is dus niet heel moeilijk om de M7 enkel op dat stuk toch toe te laten (als het zou passen uiteraard).