Pagina 1 van 1

Dubbeldekkers en capaciteit Schuman-Josaphattunnel

Geplaatst: 29 jun 2018, 10:26
door Floris Cappelle
Beste,
Vandaag zouden 12 treinen per uur door de schuman-Josaphattunnel rijden (weekdagen).
Is dit de maximale capaciteit van de tunnel?
Kunnen en/of mogen er dubbeldekkers door die tunnel?
Ik denk dat de tunnel een uitweg kan bieden voor de NZV.
Ergens wel spijtig dat het op twee sporen aangelegd is ipv vier maar, waarschijnlijk waren vier sporen niet haalbaar?
Gezien ik nergens dergelijke info terugvind, vraag ik het hier.

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle

Re: Dubbeldekkers en capaciteit Schuman-Josaphattunnel

Geplaatst: 29 jun 2018, 10:40
door Shrek
Floris Cappelle schreef: 29 jun 2018, 10:26 Beste,
Vandaag zouden 12 treinen per uur door de schuman-Josaphattunnel rijden (weekdagen).
Is dit de maximale capaciteit van de tunnel?
Kunnen en/of mogen er dubbeldekkers door die tunnel?
Ik denk dat de tunnel een uitweg kan bieden voor de NZV.
Ergens wel spijtig dat het op twee sporen aangelegd is ipv vier maar, waarschijnlijk waren vier sporen niet haalbaar?
Gezien ik nergens dergelijke info terugvind, vraag ik het hier.

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Je info is fout: er rijden per richting 5 treinen door de tunnel en daarmee zit hij nog (lang) niet aan zijn maximum capaciteit. Er mogen dubbeldekkers door de tunnel, maar de treinen die er rijden zijn met de enkeldeks stellen van vandaag niet overbezet, dus geen directe reden om daar dubbeldekkers in te gaan zetten.
Het is helemaal niet spijtig dat daar geen 4 sporen liggen, dat zou weggegooid geld zijn. De huidige 2 sporen kunnen nog heel veel groei aan, daarna is er nog een bottleneck aan de Y.Haren/Keelbeek waar toch niet meer treinen kunnen passeren dan er door een 2-sporige tunnel zouden kunnen.
Ik snap wel niet goed hoe je hierin nog meer uitweg ziet voor de NZV dan de tunnel vandaag al is?

Re: Dubbeldekkers en capaciteit Schuman-Josaphattunnel

Geplaatst: 29 jun 2018, 11:31
door Floris Cappelle
Schrek,

Ik dank u voor uw antwoordt en uw correcties.
Wat de nzv betreft; men zegt dat men de huidige capaciteit bereikt geeft of zal bereiken.
Als men werk maakt van één tarief voor alle vervoersmaatschappijen (tariefintegratie(?) kan men bijvoorbeeld bestaande treinen zoals Antwerpen - Charleroi naar door de tunnel sturen, als een compleet nieuwe trein niet mogelijk is.
Als ik een fout inzicht heb hierop, hoor ik het graag.
Ik weet dat die tunnel er is maar verder heb ik er geen idee van wat er mogelijk is.
Ik hoop met het onderwerp aan te kaarten, betere inzichten te krijgen.
Nog één vraag, wat is de capaciteit van de tunnel?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle

Re: Dubbeldekkers en capaciteit Schuman-Josaphattunnel

Geplaatst: 29 jun 2018, 13:02
door Asterix
De tunnel op zich heeft een ruime capaciteit maar je moet vooral naar beide uiteinden kijken.

Aan de ene kant heb je de lijn 26 met een vervelende combinatie van relatief snelle luchthaventreinen met veel stoptreinen (reeksen 3250, 3350, 3450 en 3550) en dan nog de reeks 2150 en omgeleide goederentreinen voor Antwerpen en werktreinen voor Schaarbeek en haar PCI. Nu al draait het regelmatig in de soep.

Aan de andere zijde heb je het station Brussel-Luxemburg: 6 sporen waarvan 5 bruikbaar voor de lijn 161A en 4 daarvan in beide richtingen. Naast het drukke verkeer op de lijn 161 en het gegeven dat de reeksen 40xx en 25xx van Charleroi dan wel Dinant naar de luchthaven zeer regelmatig daar worden beperkt bij vertraging, is er daar ook geen oneindige capaciteit meer.

Re: Dubbeldekkers en capaciteit Schuman-Josaphattunnel

Geplaatst: 29 jun 2018, 15:59
door jan_olieslagers
Inderdaad zijn er aan Keelbeek maar twee sporen, een in elke richting ; maar heel wat treinen van de tunnel komen niet tot daar: bv. de IC's naar de luchthaven en ook de S9 gaan lijn 36 op en komen dus helemaal niet in Keelbeek. Zou het stuk van L26 tussen Meiser (waar de tunnel er bijkomt) en Haren wel viersporig kunnen gemaakt worden? Ik denk het niet, ten noorden van Evere zou er misschien een derde spoor bij kunnen maar tussen Evere en Meiser zie ik moeilijk ruimte voor verbreding. Dus daar zit de eigenlijke flessenhals.

V.w.b. de capaciteit van de tunnel: ik zou denken 1/3 van die van de NZV - tenzij er andere procedures gelden, al dan niet wegens verschillende signalisatie/beveiliging?

En ook: om de NZV te ontlasten kan men al eerder L161 gebruiken dan de tunnel, dat gebeurt ook in zekere mate met de S81-treinen die (enkel tijdens de spits, dacht ik) van Schaarbeek langs L161 richting Louvain-La-Neuve trekken.

Re: Dubbeldekkers en capaciteit Schuman-Josaphattunnel

Geplaatst: 29 jun 2018, 17:37
door Steve
Er hebben trouwens al dubbeldekkers door Schuman-Josaphat gereden: tijdens de onderbreking van L161 een paar maanden geleden ter hoogte van Sint-Joost zijn meerdere treinen tussen Brussel en Namen omgeleid via de tunnel, lijn 26 en de bundel van Schaarbeek, en daar was minstens één P-trein met M5 bij.

Re: Dubbeldekkers en capaciteit Schuman-Josaphattunnel

Geplaatst: 29 jun 2018, 17:59
door Asterix
Dubbeldekkers door de tunnel zijn geen probleem. Er is enkel een verbod voor dieselverkeer tenzij voor werktreinen die er moeten werken.

Re: Dubbeldekkers en capaciteit Schuman-Josaphattunnel

Geplaatst: 29 jun 2018, 18:25
door Steve
Dus pakweg MW41 zou er niet mogen rijden? Waarom is dat? De tunnel bij Merode of pakweg de Noord-Zuidverbinding zijn langer en daar geldt bij mijn weten geen dergelijke regel.

Re: Dubbeldekkers en capaciteit Schuman-Josaphattunnel

Geplaatst: 29 jun 2018, 18:28
door Shrek
Steve schreef:Dus pakweg MW41 zou er niet mogen rijden? Waarom is dat? De tunnel bij Merode of pakweg de Noord-Zuidverbinding zijn langer en daar geldt bij mijn weten geen dergelijke regel.
Een gevoelig rookdetectiesysteem. In de luchthaven mogen om dezelfde reden geen diesels komen.

Re: Dubbeldekkers en capaciteit Schuman-Josaphattunnel

Geplaatst: 29 jun 2018, 19:27
door Asterix
Steve schreef: 29 jun 2018, 18:25 Dus pakweg MW41 zou er niet mogen rijden? Waarom is dat? De tunnel bij Merode of pakweg de Noord-Zuidverbinding zijn langer en daar geldt bij mijn weten geen dergelijke regel.
MW41 mag er niet rijden, nee. Het is echter vooral problematisch voor HKM's met dieseltractie vanuit Ottignies naar Schaarbeek PCI: zij kunnen via normaalspoor op lijn 161 de lijn 26 niet bereiken zonder frontverandering. Zij mogen niet door de Schuman-Josaphattunnel naar de lijn 26 en kunnen in het station van Schaarbeek (na een rit via de lijn 161) tijdelijk enkel naar de Groep G wegens de herinrichting van Schaarbeek. Het gebeurt weinig maar het is tamelijk vervelend als er dan toch zo een konvooi rijdt.

Het probleem ligt vooral bij de capaciteit van de rookafzuiging. Die wordt gecontroleerd door een controlekamer waarbij dergelijke konvooien moeten worden aangekondigd maar in de nieuwe tunnel lijkt de installatie dus niet toereikend. Op de lijn 26, de lijn 161 en de NZV zijn er geen problemen, bij die laatste werd de installatie zeer recent nog vernieuwd.

Re: Dubbeldekkers en capaciteit Schuman-Josaphattunnel

Geplaatst: 04 aug 2018, 11:45
door Nadleeh
Shrek schreef: 29 jun 2018, 10:40Je info is fout: er rijden per richting 5 treinen door de tunnel en daarmee zit hij nog (lang) niet aan zijn maximum capaciteit. Er mogen dubbeldekkers door de tunnel, maar de treinen die er rijden zijn met de enkeldeks stellen van vandaag niet overbezet, dus geen directe reden om daar dubbeldekkers in te gaan zetten.
Zijn er concrete plannen voor in de toekomst om de frequentie door de Schuman-Josaphattunnel te verhogen?

Re: Dubbeldekkers en capaciteit Schuman-Josaphattunnel

Geplaatst: 04 aug 2018, 12:57
door Shrek
Nadleeh schreef: 04 aug 2018, 11:45
Shrek schreef: 29 jun 2018, 10:40Je info is fout: er rijden per richting 5 treinen door de tunnel en daarmee zit hij nog (lang) niet aan zijn maximum capaciteit. Er mogen dubbeldekkers door de tunnel, maar de treinen die er rijden zijn met de enkeldeks stellen van vandaag niet overbezet, dus geen directe reden om daar dubbeldekkers in te gaan zetten.
Zijn er concrete plannen voor in de toekomst om de frequentie door de Schuman-Josaphattunnel te verhogen?
Ik denk het niet, zoals hierboven al gezegd is de capaciteit op de sporen voor en achter de tunnel ook niet oneindig groot.

Re: Dubbeldekkers en capaciteit Schuman-Josaphattunnel

Geplaatst: 04 aug 2018, 13:04
door Eimai
Toekomstgericht hadden ze misschien wel ineens beter de Schuman-Josaphattunnel een stuk doorgetrokken richting Evere. Nu blijf je zittenmet die gelijkgrondse vertakking in de tunnel tussen Meiser en Merode wat altijd een beperking op de capaciteit gaat zijn moesten ze ooit veel meer treinen over de ringsporen willen laten rijden.