Pagina 1 van 3

bijna-aanrijding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Geplaatst: 08 nov 2018, 11:06
door profke
https://www.gva.be/cnt/dmf20181108_0392 ... gnalisatie

Begin september is ten zuiden van Luik mogelijk een treinramp vermeden. Een passagierstrein moest na een tunnel vol in de remmen toen de alerte bestuurder voor zich plots een goederentrein zag. Er is sprake van een sein dat niet op rood stond. Het officiële spooronderzoeksorgaan heeft een onderzoek opgestart.

Infrabel of de NMBS hebben voorlopig zelf helemaal niets over het incident gemeld, maar ei zo na is een treinbotsing vermeden in het dorp Comblain-la-Tour, een twintigtal kilometer ten zuiden van de stad Luik. De feiten speelden zich donderdagochtend 6 september af, net voor 7 uur. Passagierstrein E7675, een P-trein tussen Rochefort en Luik op lijn 43 kwam van Hamoir af, met passagiers aan boord. Na een groen sein stopte de trein in Comblain-la-Tour. Na de stop vertrok de trein, en omstreeks 6.51 uur passeerde een “dubbel geel” sein, wat duidt op een rood licht verderop. De machinist begon daarom al zijn snelheid te verlagen.

Plots trein na tunnel

Maar wanneer de trein de tunnel van Comblain uitrijdt, ziet hij plots de achterkant van een goederentrein, die stilstond voor een rood sein verderop. De bestuurder van de passagierstrein voert een “maximale remming” uit, en komt tot stilstand op ongeveer honderd meter van de staart van de goederentrein. Hij verwittigt meteen de spoorverkeersleiding. Zo valt te lezen in een eerste, kort verslag over de feiten. Het ongeval heeft dus alvast geen slachtoffers geëist, maar zorgde wel voor vertragingen en maatregelen aan het spoor.
Alerte treinbestuurder kan treinramp nog net vermijden na probleem met signalisatie

Volgens de eerste analyses had de passagierstrein al vóór het station van Comblain een rood sein moeten zien. “De oorzaak van deze seinstoring met gevaar voor de veiligheid is de niet-detectie van de goederentrein die zich bevindt op één van de spoorstroomkringen die de detectie van treinen moet garanderen”, klinkt het onder meer.

Infrabel heeft onmiddellijk beschermingsmaatregelen genomen en corrigerende maatregelen getroffen om de rechtstreekse oorzaak te herstellen. Zo kon om 14 uur het treinverkeer normaal hernemen.

De onderzoekers zetten hun onderzoek nu verder om alle omstandigheden precies te achterhalen.

“Er is gelukkig niets gebeurd maar dit is zeer bizar en verontrustend. Het dubbel gele sein had rood moeten zijn”, zegt spoorexpert Herman Welter. “De treinbestuurder, die geen schuld treft, was zeer attent. Er hadden slachtoffers kunnen vallen. Honderd meter lijkt misschien niet veel, maar een trein heeft al snel een remafstand van enkele honderden meter. Als dit een snellere trein was geweest, had die dan kunnen stoppen?”

De vraag is nu ook hoe dit probleem is kunnen gebeuren. Infrabel en de NMBS hebben na de treinramp in Buizingen sterk ingezet op het installeren van het veiligheidssysteem TBL1+, dat zorgt voor een automatische remming na een rood sein. Voorwaarde is natuurlijk wel dat treinen worden gedetecteerd, en dat er dus verderop een rood sein wordt gegeven.

Gedetailleerde info over het incident is hier te vinden.

Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Geplaatst: 08 nov 2018, 13:12
door groentje
Dat laatste sein is een zuivere verwittiger en kan geen rood geven (herkenbaar aan rode voordtelling op plan en rode gele naamplaat te velde), maar het sein voordien dekt de hele sectie af en had dus rood moeten staan, als ik het goed zie. Gelukkig stond het volgende stopsein dus dicht, anders had die verwittiger gewoon op groen gestaan...

Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Geplaatst: 08 nov 2018, 14:25
door dantjebram72
groentje schreef: 08 nov 2018, 13:12 Dat laatste sein is een zuivere verwittiger en kan geen rood geven (herkenbaar aan rode voordtelling op plan en rode gele naamplaat te velde), maar het sein voordien dekt de hele sectie af en had dus rood moeten staan, als ik het goed zie. Gelukkig stond het volgende stopsein dus dicht, anders had die verwittiger gewoon op groen gestaan...
klopt volledig! Zowel een deel van het artikel alsook ene deel van het verslag is dus fout. Enorm veel geluk gehad dat het grote stopsein dicht stond! Jammer genoeg kan de bestuurder van de reizigerstrein wel schuld treffen. Verder onderzoek zal dit wellicht wel uitwijzen.

Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Geplaatst: 08 nov 2018, 14:29
door profke
ik vroeg mezelf af wat deze quote inhoudt....
Infrabel heeft onmiddellijk beschermingsmaatregelen genomen en corrigerende maatregelen getroffen om de rechtstreekse oorzaak te herstellen. Zo kon om 14 uur het treinverkeer normaal hernemen.
wat bedoelt men hiermee? gewoon met seingevers alles tegengehouden tot het verkeer "opgeruimd" was? of heeft men "iets vervangen/bijgeplaatst" (a la bordjes "route degradee" op de autowegen)
of .....

Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Geplaatst: 08 nov 2018, 15:38
door Paul
dantjebram72 schreef: 08 nov 2018, 14:25
groentje schreef: 08 nov 2018, 13:12 Dat laatste sein is een zuivere verwittiger en kan geen rood geven (herkenbaar aan rode voordtelling op plan en rode gele naamplaat te velde), maar het sein voordien dekt de hele sectie af en had dus rood moeten staan, als ik het goed zie. Gelukkig stond het volgende stopsein dus dicht, anders had die verwittiger gewoon op groen gestaan...
klopt volledig! Zowel een deel van het artikel alsook een deel van het verslag is dus fout. Enorm veel geluk gehad dat het grote stopsein dicht stond! Jammer genoeg kan de bestuurder van de reizigerstrein wel schuld treffen. Verder onderzoek zal dit wellicht wel uitwijzen.
Welk deel van het verslag (Algemeen Informatie Bulletin) is fout? Dit verslag vermeldt als 'feit' dat het sein B249 op groen stond. Dus treft de TB van de reizigerstrein geen schuld. Verder vermeldt het verslag als 'oorzaak': de niet-detectie van de goederentrein door de spoorstroomkringen.

Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Geplaatst: 08 nov 2018, 16:52
door Ducktape
dantjebram72 schreef: 08 nov 2018, 14:25
groentje schreef: 08 nov 2018, 13:12 Dat laatste sein is een zuivere verwittiger en kan geen rood geven (herkenbaar aan rode voordtelling op plan en rode gele naamplaat te velde), maar het sein voordien dekt de hele sectie af en had dus rood moeten staan, als ik het goed zie. Gelukkig stond het volgende stopsein dus dicht, anders had die verwittiger gewoon op groen gestaan...
klopt volledig! Zowel een deel van het artikel alsook ene deel van het verslag is dus fout. Enorm veel geluk gehad dat het grote stopsein dicht stond! Jammer genoeg kan de bestuurder van de reizigerstrein wel schuld treffen. Verder onderzoek zal dit wellicht wel uitwijzen.
Wat? Hoe kan dit nu de fout van de bestuurder zijn? Sein groen, volgende 2 geel, remt ie voor af en daar staat dan plots een andere trein voor zijn neus.

Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Geplaatst: 08 nov 2018, 20:59
door groentje
Ik vermoed dat ze de banden hebben getrokken om te weten welke impuls de bestuurder binnenkreeg bij dat laatste stopsein. Maar verwittigers zijn berucht voor bestuurders op het verkeerde been te zetten, dat ze na een gesloten sein te hebben overschreden bij de verwittiger vergeten dat de sectie nog niet ten einde is. Maar daar lijkt aan de beschrijving te horen hier geen sprake te zijn.

Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Geplaatst: 09 nov 2018, 00:00
door Steven
Het is geen geval van rijden op zicht. Het betreft een gewoon stopsein dat groen stond. Het volgende sein dat een verwittigingsein is stond dubbel geel. De reizigerstreinen remt af en nog voor hij het rode sein kan zien staat er een andere trein.

Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Geplaatst: 09 nov 2018, 00:01
door Asterix
profke schreef: 08 nov 2018, 14:29 ik vroeg mezelf af wat deze quote inhoudt....
Infrabel heeft onmiddellijk beschermingsmaatregelen genomen en corrigerende maatregelen getroffen om de rechtstreekse oorzaak te herstellen. Zo kon om 14 uur het treinverkeer normaal hernemen.
wat bedoelt men hiermee? gewoon met seingevers alles tegengehouden tot het verkeer "opgeruimd" was? of heeft men "iets vervangen/bijgeplaatst" (a la bordjes "route degradee" op de autowegen)
of .....
Het verkeer op het betrokken spoor werd meteen verboden tot het defect was hersteld.

Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Geplaatst: 09 nov 2018, 00:03
door Asterix
Steven schreef: 09 nov 2018, 00:00 Het is geen geval van rijden op zicht. Het betreft een gewoon stopsein dat groen stond. Het volgende sein dat een verwittigingsein is stond dubbel geel. De reizigerstreinen remt af en nog voor hij het rode sein kan zien staat er een andere trein.
Zou zoiets zich ook kunnen voordoen in ETCS L1? Dan hoef je niet eens buiten te kijken.

Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Geplaatst: 09 nov 2018, 00:04
door Steven
Als het een storing betreft aan de treindedectie dan kan dit bij elk systeem. Al doet etcs wel meer controles dan tbl1+ maar dat zal Shrek beter kunnen uitleggen.

Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Geplaatst: 09 nov 2018, 07:02
door profke
het artikel is onertussen lichtelijk aangepast....

intussen wordt toegegeven dat bij INFRABEL een menselijke fout gemaakt werd.
Bij Infrabel klinkt het dat het om een menselijke fout gaat. “Bij het aansluiten van de kabels van het sein is door een menselijke fout een derde kabel niet correct aangesloten. Dat gaf het foute seinbeeld”, zegt Thomas Baeken. “Wel is het zo dat de treinbestuurder zo’n 15 km/u reed voor hij begon af te remmen.”

Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Geplaatst: 09 nov 2018, 09:01
door Shrek
Asterix schreef: 09 nov 2018, 00:03
Steven schreef: 09 nov 2018, 00:00 Het is geen geval van rijden op zicht. Het betreft een gewoon stopsein dat groen stond. Het volgende sein dat een verwittigingsein is stond dubbel geel. De reizigerstreinen remt af en nog voor hij het rode sein kan zien staat er een andere trein.
Zou zoiets zich ook kunnen voordoen in ETCS L1? Dan hoef je niet eens buiten te kijken.
Als je de draden omwisselt of niet goed aansluit kan zoiets ook met ETCS gebeuren ja. Dan krijg je een MA aan volle snelheid naar een bezet spoor.
Maar als iedereen de juiste procedures en volgt en de juiste controles doet kan zoiets niet gebeuren, ook niet in de laterale seininrichting.

Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Geplaatst: 09 nov 2018, 10:18
door HLE 2302
Met andere woorden; als het beheerd stopsein al open had gestaan, de bestuurder van de HKM tegen zijn bogie stond te plassen met de stoptrein in aantocht, was hij er gewoon met volle snelheid opgeknald. Het enige geluk dat hier in ons voordeel heeft gespeeld is het feit dat die verwittiger 2G stond omdat het aangekondigde stopsein nog gesloten was. Als een treinbestuurder een fout maakt staat het direct overal, in orderboeken papieren rex berichten en noem het maar op. Maar als wij er niets kunnen aan doen steken ze het onder een steen. Gelukkig dat men zo'n situaties nu niet meer kan wegmoffelen, anders zou dit zeker gebeurd zijn.

Je zou denken dat ze lessen getrokken hebben uit de treinramp te Izegem in 2007 waar als bij wonder geen dodelijke slachtoffers zijn gevallen maar niets is blijkbaar minder waar.
dantjebram72 schreef: 08 nov 2018, 14:25 Enorm veel geluk gehad dat het grote stopsein dicht stond! Jammer genoeg kan de bestuurder van de reizigerstrein wel schuld treffen. Verder onderzoek zal dit wellicht wel uitwijzen.
Waarop baseer jij je om zo'n uitspraken te doen ?!

Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Geplaatst: 09 nov 2018, 10:57
door dentheo
Shrek schreef: 09 nov 2018, 09:01 Als je de draden omwisselt of niet goed aansluit kan zoiets ook met ETCS gebeuren ja. Dan krijg je een MA aan volle snelheid naar een bezet spoor.
Dat is een verwarring die ik wel eens meer merk.
ETCS zorgt eigenlijk voor een communicatie van het " veilige gedrag" naar de lok. Echter niet voor de detectie van treinen, wisselstanden enz.
De ETCS is "veiligheidskritisch" als deel van de totale keten van beveiliging, maar is niet de soloslim speler.
In computerjargon "Garbage in is garbage out".