bijna-aanrijding door seinstoring in comblain (6-9-2018)
Geplaatst: 08 nov 2018, 11:06
https://www.gva.be/cnt/dmf20181108_0392 ... gnalisatie
Begin september is ten zuiden van Luik mogelijk een treinramp vermeden. Een passagierstrein moest na een tunnel vol in de remmen toen de alerte bestuurder voor zich plots een goederentrein zag. Er is sprake van een sein dat niet op rood stond. Het officiële spooronderzoeksorgaan heeft een onderzoek opgestart.
Infrabel of de NMBS hebben voorlopig zelf helemaal niets over het incident gemeld, maar ei zo na is een treinbotsing vermeden in het dorp Comblain-la-Tour, een twintigtal kilometer ten zuiden van de stad Luik. De feiten speelden zich donderdagochtend 6 september af, net voor 7 uur. Passagierstrein E7675, een P-trein tussen Rochefort en Luik op lijn 43 kwam van Hamoir af, met passagiers aan boord. Na een groen sein stopte de trein in Comblain-la-Tour. Na de stop vertrok de trein, en omstreeks 6.51 uur passeerde een “dubbel geel” sein, wat duidt op een rood licht verderop. De machinist begon daarom al zijn snelheid te verlagen.
Plots trein na tunnel
Maar wanneer de trein de tunnel van Comblain uitrijdt, ziet hij plots de achterkant van een goederentrein, die stilstond voor een rood sein verderop. De bestuurder van de passagierstrein voert een “maximale remming” uit, en komt tot stilstand op ongeveer honderd meter van de staart van de goederentrein. Hij verwittigt meteen de spoorverkeersleiding. Zo valt te lezen in een eerste, kort verslag over de feiten. Het ongeval heeft dus alvast geen slachtoffers geëist, maar zorgde wel voor vertragingen en maatregelen aan het spoor.
Alerte treinbestuurder kan treinramp nog net vermijden na probleem met signalisatie
Volgens de eerste analyses had de passagierstrein al vóór het station van Comblain een rood sein moeten zien. “De oorzaak van deze seinstoring met gevaar voor de veiligheid is de niet-detectie van de goederentrein die zich bevindt op één van de spoorstroomkringen die de detectie van treinen moet garanderen”, klinkt het onder meer.
Infrabel heeft onmiddellijk beschermingsmaatregelen genomen en corrigerende maatregelen getroffen om de rechtstreekse oorzaak te herstellen. Zo kon om 14 uur het treinverkeer normaal hernemen.
De onderzoekers zetten hun onderzoek nu verder om alle omstandigheden precies te achterhalen.
“Er is gelukkig niets gebeurd maar dit is zeer bizar en verontrustend. Het dubbel gele sein had rood moeten zijn”, zegt spoorexpert Herman Welter. “De treinbestuurder, die geen schuld treft, was zeer attent. Er hadden slachtoffers kunnen vallen. Honderd meter lijkt misschien niet veel, maar een trein heeft al snel een remafstand van enkele honderden meter. Als dit een snellere trein was geweest, had die dan kunnen stoppen?”
De vraag is nu ook hoe dit probleem is kunnen gebeuren. Infrabel en de NMBS hebben na de treinramp in Buizingen sterk ingezet op het installeren van het veiligheidssysteem TBL1+, dat zorgt voor een automatische remming na een rood sein. Voorwaarde is natuurlijk wel dat treinen worden gedetecteerd, en dat er dus verderop een rood sein wordt gegeven.
Gedetailleerde info over het incident is hier te vinden.