L12

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9127
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: L12

Bericht door Shrek » 08 dec 2018, 14:22

Lynx schreef:
08 dec 2018, 13:22
Ongetwijfeld een stomme vraag, maar ik ben vrij onbekend met het technische gedeelte in België.
Waarom is een bediend sein noodzakelijk? In Nederland is de stop-door schakeling juist toegepast bij automatische seinen. Bij een bediend sein is een stop-door schakeling niet nodig omdat de overweg daar sowieso pas gesloten wordt als het sein wordt geopend.
Dat is nu eenmaal de architectuur van het Belgische systeem. Maar op zich is het niet onmogelijk om beheerde seinen in volle baan te plaatsen. Bij bepaalde tunnels en bruggen gebeurt dat ook. Alleen: de aanpassingen zijn zeer kostelijk dus het zal niet snel gebeuren.


kika
Berichten: 2639
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: L12

Bericht door kika » 08 dec 2018, 16:02

giuseppe schreef:
05 dec 2018, 17:01
Er wordt aan gewerkt, maar het is een werk van lange adem. Met alle gemeenten dienen eerst akkoorden afgesloten te worden.
Die gemeenten hebben er uiteraard zelf ook belang bij (de realisatie, niet de portemonnee). Gaat dat in een bepaalde volgorde, of is er een 15(?)-jaren plan? Aan de ene kant zou je kunnen opteren om de ene na de andere te doen zodat de snelheid langzaam opschuift, anderzijds kan een Kijkuitstraat, Grensstraat of Schaapsbaan (Essen) qua lokaal verkeer gerust een paar trappen lager op de prioriteitenlijst zetten dan pakweg Heidestatiestraat of bij het station van Kapellen. Die laatste 2 zijn dan weer lastiger te realiseren.

Ik heb zo het idee dat naast de Belgische GTI er ook zoiets als een GrandProjetPermanent bestaat, Kapellenbos sluiting 1994, 12B opgebroken in 2001, Kapellenbos perrons weg 2006, Antwerpen Oost en Dam gesloten sinds 2011, 2015 aansluiting in Roosendaal met bedrijventerrein. En tussendoor nog die vernieuwingen.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3669
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: L12

Bericht door Asterix » 08 dec 2018, 18:40

Lynx schreef:
08 dec 2018, 13:22
Bij een bediend sein is een stop-door schakeling niet nodig omdat de overweg daar sowieso pas gesloten wordt als het sein wordt geopend.
Niet noodzakelijk. Je kan het sein ook een uur op voorhand al openen en dan sluit de overweg bij het aanrijden van de aankondigingszone.

Lynx
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: L12

Bericht door Lynx » 08 dec 2018, 19:02

Daar heb je uiteraard gelijk in, echter wordt er in Nederland in die gevallen een stop met een gesloten/rood sein van gemaakt. Het sein komt dan pas op z'n vroegst een minuut voor vertrek 'veilig'/open met de voorwaarde dat de trein op dat moment aanwezig is met in het blok langs het perron (er ligt dus een ARI trigger, een trigger voor de Automatische RijwegInstelling, een programma dat automatisch de rijwegen instelt op basis van tijd/locatie/treinvolgorde).

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6019
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: L12

Bericht door groentje » 08 dec 2018, 21:34

Technisch kan het ongetwijfeld, Nederland bewijst het, maar het hele systeem zou op de schop moeten, vandaag is een overweg een vrij eenvoudige uitrusting, zelfs met DA (de beveiliging in het sein als een overweg in groot alarm komt). En je blijft met een situatie zitten die weliswaar beter is, maar nog steeds niet dezelfde capaciteit biedt als een spoorlijn zonder of met minder overwegen. Ik kan de roep om overwegen zoveel mogelijk te schrappen, daarom wel snappen.
Tegelijkertijd, en ik ben er zelf nog niet helemaal uit, een overweg die niet (kan) vervangen wordt(en) maar simpelweg gesloten, kan een serieuze barrière vormen voor de omgeving. En uiteraard is het dom om zomaar over de sporen te lopen, maar als het alternatief erin bestaat om een paar km om te lopen, zeker wanneer je eerder wél gewoon over kon, dan snap ik de verleiding wel om een doorsteekje te wagen. Er zijn al overwegen gesloten waarbij het 'alternatief' erin bestond om het verkeer naar een drukkere weg om te leiden, wat de veiligheid al evenmin ten goede kwam, we moeten er ons dus wel voor hoeden om te zeer alleen op de spoorweg te focussen. De weg die kruist is ook een verbinding tussen vertrek en bestemming, die afschaffen heeft vaak ook gevolgen.

Plaats reactie