zin en onzin van de overbelastverklaring

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

zin en onzin van de overbelastverklaring

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef: 22 dec 2018, 23:24
Papanero schreef: 14 dec 2018, 09:08 Thalys 9403 (Brussel-Köln) is om 09:00 langs Thurn&Taxis gereden. Was uit Brussel-Zuid vertrokken met 54' vertraging.
Is standaard met het nieuwe transportplan. Dit is de enige die gepland via de lijn 28 rijdt wegens gebrek aan rijpaden via de NZV.
En nog steeds durft Infrabel te stellen dat er geen overbelaste lijnen zijn.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: HST op ongebruikelijke trajecten

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 23 dec 2018, 00:15 En nog steeds durft Infrabel te stellen dat er geen overbelaste lijnen zijn.
En welk probleem los je daarmee op?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: HST op ongebruikelijke trajecten

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 23 dec 2018, 11:50
rvdborgt schreef: 23 dec 2018, 00:15 En nog steeds durft Infrabel te stellen dat er geen overbelaste lijnen zijn.
En welk probleem los je daarmee op?
Op dit moment blijven de overbelaste lijnen verborgen en ook wat voor mogelijke oplossingen daarvoor zijn. Voor de NZV weet iedereen wel dat er eigenlijk een probleem is maar voor vele andere overbelaste lijnen of ook stations is dat niet duidelijk. En zo ontneem je de politiek de mogelijkheid om daar iets mee te doen. Verder negeert Infrabel de wetgeving (EU en nationaal).

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: HST op ongebruikelijke trajecten

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 23 dec 2018, 12:23 Op dit moment blijven de overbelaste lijnen verborgen en ook wat voor mogelijke oplossingen daarvoor zijn. Voor de NZV weet iedereen wel dat er eigenlijk een probleem is maar voor vele andere overbelaste lijnen of ook stations is dat niet duidelijk. En zo ontneem je de politiek de mogelijkheid om daar iets mee te doen. Verder negeert Infrabel de wetgeving (EU en nationaal).
De overbelaste lijnen zijn bij alle relevante partijen (infrabeheerders, operatoren, politiek) meer dan duidelijk hoor. Dus nogmaals: welk probleem los je met zo'n verklaring op?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: HST op ongebruikelijke trajecten

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 23 dec 2018, 13:02
rvdborgt schreef: 23 dec 2018, 12:23 Op dit moment blijven de overbelaste lijnen verborgen en ook wat voor mogelijke oplossingen daarvoor zijn. Voor de NZV weet iedereen wel dat er eigenlijk een probleem is maar voor vele andere overbelaste lijnen of ook stations is dat niet duidelijk. En zo ontneem je de politiek de mogelijkheid om daar iets mee te doen. Verder negeert Infrabel de wetgeving (EU en nationaal).
De overbelaste lijnen zijn bij alle relevante partijen (infrabeheerders, operatoren, politiek) meer dan duidelijk hoor.
Dat weet je niet, zo lang je de voorziene procedure niet volgt.

Edit:
Eigenlijk moet je de vraag andersom stellen: wat voor probleem wordt er opgelost door de wetgeving te negeren en de overbelaste lijnen niet in de netverklaring op te nemen?

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 23 dec 2018, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: HST op ongebruikelijke trajecten

Bericht door Steven »

Het kan die mensen niets schelen, of ze hun nu weten of niet. De interesse om een degelijk robuust openbaar vervoer te hebben kan enkel als hun niets kost. Zowel financieel als op mentaal vlak (stel je voor dat ze een grote inspanning moeten doen).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: HST op ongebruikelijke trajecten

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 23 dec 2018, 13:43 Eigenlijk moet je de vraag andersom stellen: wat voor probleem wordt er opgelost door de wetgeving te negeren en de overbelaste lijnen niet in de netverklaring op te nemen?
Je lost het probleem van nutteloos papierwerk op, het betrokken personeel kan dan iets doen dat wel positieve impact heeft voor de reizigers.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: HST op ongebruikelijke trajecten

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 23 dec 2018, 17:20
rvdborgt schreef: 23 dec 2018, 13:43 Eigenlijk moet je de vraag andersom stellen: wat voor probleem wordt er opgelost door de wetgeving te negeren en de overbelaste lijnen niet in de netverklaring op te nemen?
Je lost het probleem van nutteloos papierwerk op, het betrokken personeel kan dan iets doen dat wel positieve impact heeft voor de reizigers.
Zoals ik al schreef: je weet niet of je overzicht compleet is als je de procedures negeert. En dan weet je nog minder wat voor negatieve effecten dat uiteindelijk op de reizigers heeft.
Je eerdere reactie (de overbelaste lijnen zijn al lang duidelijk) is eigenlijk de klassieke spoorweghouding: "Laat ons met rust, wij weten immers wat goed is."

Bij de NMBS zijn overigens de eerste tekenen van inzicht merkbaar, bv. rond de verkenningstreinen en de werkvensters. Maar er is nog een lange weg te gaan en dat gaat denk ik pas echt veranderen als er meer vervoerders komen, die zich niet zo gemakkelijk laten afwimpelen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: HST op ongebruikelijke trajecten

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 23 dec 2018, 18:27 Zoals ik al schreef: je weet niet of je overzicht compleet is als je de procedures negeert. En dan weet je nog minder wat voor negatieve effecten dat uiteindelijk op de reizigers heeft.
Je eerdere reactie (de overbelaste lijnen zijn al lang duidelijk) is eigenlijk de klassieke spoorweghouding: "Laat ons met rust, wij weten immers wat goed is."

Bij de NMBS zijn overigens de eerste tekenen van inzicht merkbaar, bv. rond de verkenningstreinen en de werkvensters. Maar er is nog een lange weg te gaan en dat gaat denk ik pas echt veranderen als er meer vervoerders komen, die zich niet zo gemakkelijk laten afwimpelen.
Je spreekt jezelf toch wel hard tegen. Het feit dat de NMBS (ten nadele van Infrabel) bepaalde rijpaden op HSL's nu wèl krijgt toont net aan dat reële onderhandelingen wel vruchten afwerpen, en dat in tegenstelling tot een vodje papier waar niemand iets om geeft.

Er is ook helemaal geen "laat ons met rust" want de controlerende overheid zit net mee in het huidige mechanisme van prioritisering van investeringen. Ook hier werken onderhandelingen met alle partijen veel efficiënter dan onnozele papiertjes die alleen maar zeggen wat iedereen rond de tafel al heel lang weet.

En geloof mij maar: bij Infrabel weten ze maar al te goed waar de knelpunten zitten. Ook alle operatoren weten tot in detail waar er infra ontbreekt en laten het zeker niet na dit bij het ministerie aan te kaarten zodat dit in volgende investeringsplannen kan opgenomen worden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: HST op ongebruikelijke trajecten

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 23 dec 2018, 17:20
rvdborgt schreef: 23 dec 2018, 13:43 Eigenlijk moet je de vraag andersom stellen: wat voor probleem wordt er opgelost door de wetgeving te negeren en de overbelaste lijnen niet in de netverklaring op te nemen?
Je lost het probleem van nutteloos papierwerk op, het betrokken personeel kan dan iets doen dat wel positieve impact heeft voor de reizigers.
De vraag is wel of het een rechtsonderhorige toekomt om te bepalen welke wetgeving hij zinvol vindt om toe te passen. Ik denk dat zoiets niet zou mogen kunnen.

Los daarvan denk ik dat er nog een pak volk zich bezighoudt met veel minder zinvolle dingen dan dat.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: HST op ongebruikelijke trajecten

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef: 24 dec 2018, 17:31
Shrek schreef: 23 dec 2018, 17:20
rvdborgt schreef: 23 dec 2018, 13:43 Eigenlijk moet je de vraag andersom stellen: wat voor probleem wordt er opgelost door de wetgeving te negeren en de overbelaste lijnen niet in de netverklaring op te nemen?
Je lost het probleem van nutteloos papierwerk op, het betrokken personeel kan dan iets doen dat wel positieve impact heeft voor de reizigers.
De vraag is wel of het een rechtsonderhorige toekomt om te bepalen welke wetgeving hij zinvol vindt om toe te passen. Ik denk dat zoiets niet zou mogen kunnen.
Dat soort gedachtes had ik ook. Bovendien, als alle belanghebbenden de overbelaste infrastructuur kennen en er misschien zelfs deels al capaciteitsuitbreidingsplannen voor bestaan, waarom wordt die lijst plus de bijbehorende plannen dan niet gewoon gepubliceerd? Het huidige intransparante gedoe komt over als handjeklap met wensenlijstjes in de achterkamertjes.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: HST op ongebruikelijke trajecten

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 24 dec 2018, 12:42
rvdborgt schreef: 23 dec 2018, 18:27 Zoals ik al schreef: je weet niet of je overzicht compleet is als je de procedures negeert. En dan weet je nog minder wat voor negatieve effecten dat uiteindelijk op de reizigers heeft.
Je eerdere reactie (de overbelaste lijnen zijn al lang duidelijk) is eigenlijk de klassieke spoorweghouding: "Laat ons met rust, wij weten immers wat goed is."

Bij de NMBS zijn overigens de eerste tekenen van inzicht merkbaar, bv. rond de verkenningstreinen en de werkvensters. Maar er is nog een lange weg te gaan en dat gaat denk ik pas echt veranderen als er meer vervoerders komen, die zich niet zo gemakkelijk laten afwimpelen.
Je spreekt jezelf toch wel hard tegen. Het feit dat de NMBS (ten nadele van Infrabel) bepaalde rijpaden op HSL's nu wèl krijgt toont net aan dat reële onderhandelingen wel vruchten afwerpen, en dat in tegenstelling tot een vodje papier waar niemand iets om geeft.
Ik zie geen tegenspraak. Het toont aan dat de NMBS de discussie eindelijk eens aangaat en daarmee al wat heeft binnengehaald. Want dat vermeed de NMBS voorheen ook en dan gebeurt er natuurlijk niks. Een overbelastverklaring moet je pas afdwingen als de andere middelen hebben gefaald. Maar lang nog niet alles is binnen natuurlijk. Die gatenkaasdienstregeling op lijn 2 is er al meer dan 10 jaar en op lijn 1 zijn ook gaten waar naar verluidt Thalys al jaren niet erg blij mee is. Die snappen misschien ook nog niet helemaal hoe het zou moeten werken.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: HST op ongebruikelijke trajecten

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 24 dec 2018, 21:00
Asterix schreef: 24 dec 2018, 17:31
Shrek schreef: 23 dec 2018, 17:20
Je lost het probleem van nutteloos papierwerk op, het betrokken personeel kan dan iets doen dat wel positieve impact heeft voor de reizigers.
De vraag is wel of het een rechtsonderhorige toekomt om te bepalen welke wetgeving hij zinvol vindt om toe te passen. Ik denk dat zoiets niet zou mogen kunnen.
Dat soort gedachtes had ik ook. Bovendien, als alle belanghebbenden de overbelaste infrastructuur kennen en er misschien zelfs deels al capaciteitsuitbreidingsplannen voor bestaan, waarom wordt die lijst plus de bijbehorende plannen dan niet gewoon gepubliceerd? Het huidige intransparante gedoe komt over als handjeklap met wensenlijstjes in de achterkamertjes.
Als ik mij niet vergis is die lijst in het parlement verdeeld geweest.
Het huidige gedoe is inderdaad rechtstreeks met wensenlijstjes in de achterkamertjes. Waar jij grandioos aan voorbijgaat is dat elk ander systeem onrechtstreeks hier altijd op zal neerkomen. De keuze voor investeringsopties zijn puur de verantwoordelijkheid van de minister die hier compleet subjectief mee kan omgaan als de politiek dat wilt. Of hij dat nu beslist op een kabinetsvergadering of in zijn keuken is irrelevant, het is zijn politieke verantwoordelijkheid. Elke omweg met verklaringen of documenten zal toch steeds op zijn bureau belanden en de afhandeling is exact dezelfde als vandaag, alleen is het met omwegen waardoor het meer kost...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: HST op ongebruikelijke trajecten

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 24 dec 2018, 22:25
rvdborgt schreef: 24 dec 2018, 21:00
Asterix schreef: 24 dec 2018, 17:31 De vraag is wel of het een rechtsonderhorige toekomt om te bepalen welke wetgeving hij zinvol vindt om toe te passen. Ik denk dat zoiets niet zou mogen kunnen.
Dat soort gedachtes had ik ook. Bovendien, als alle belanghebbenden de overbelaste infrastructuur kennen en er misschien zelfs deels al capaciteitsuitbreidingsplannen voor bestaan, waarom wordt die lijst plus de bijbehorende plannen dan niet gewoon gepubliceerd? Het huidige intransparante gedoe komt over als handjeklap met wensenlijstjes in de achterkamertjes.
Als ik mij niet vergis is die lijst in het parlement verdeeld geweest.
Het huidige gedoe is inderdaad rechtstreeks met wensenlijstjes in de achterkamertjes. Waar jij grandioos aan voorbijgaat is dat elk ander systeem onrechtstreeks hier altijd op zal neerkomen. De keuze voor investeringsopties zijn puur de verantwoordelijkheid van de minister die hier compleet subjectief mee kan omgaan als de politiek dat wilt. Of hij dat nu beslist op een kabinetsvergadering of in zijn keuken is irrelevant, het is zijn politieke verantwoordelijkheid. Elke omweg met verklaringen of documenten zal toch steeds op zijn bureau belanden en de afhandeling is exact dezelfde als vandaag, alleen is het met omwegen waardoor het meer kost...
Waar jij nog steeds aan voorbij gaat, is dat je niet kunt weten of de lijst compleet is. Je stelt dat hier maar dat is slechts een oncontroleerbare bewering. Dat er dan een geïnformeerde beslissing over zou worden genomen, dat is nog een stap verder weg.

Overigens blijken elders sommige zaken niet zonder overbelastverklaring te kunnen worden opgelost. Het zou vreemd zijn als België daarop een uitzondering is. België is, als je de netverklaringen moet geloven, een uitzonderlijk gebied waar vreemd genoeg geen overbelaste infrastructuur is.

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: HST op ongebruikelijke trajecten

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 24 dec 2018, 22:25Of hij dat nu beslist op een kabinetsvergadering of in zijn keuken is irrelevant, het is zijn politieke verantwoordelijkheid. Elke omweg met verklaringen of documenten zal toch steeds op zijn bureau belanden en de afhandeling is exact dezelfde als vandaag, alleen is het met omwegen waardoor het meer kost...
En dat is natuurlijk de kern van het probleem. In een 'normaal' land leunt een minister op zijn administratie die op haar beurt beleidsvoorstellen doet op basis van eerder objectieve bronnen zoals zo een verklaring.

In dit land echter heeft een minister een kabinet dat inderdaad werkt zoals de minister in zijn keuken: geen pottenkijkers gewenst en alles wordt binnenshuis geregeld. In die context is het dan ook 'normaal' dat men zijn schouders ophaalt en het nut van het respecteren van dergelijke regelgeving niet inziet. Het laat zien hoe we als maatschappij zijn afgedreven.
Plaats reactie