zin en onzin van de overbelastverklaring

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: zin en onzin van de overbelastverklaring

Bericht door jan_olieslagers »

Als ik mij niet vergis is die lijst in het parlement verdeeld geweest.
En mochten de parlementsleden er dan ook mee naar buiten komen?

Zoniet zal het inderdaad bij gekonkel in achterkamertjes blijven.

Indien wel, als m.a.w. de informatie publiek wordt, dan kan de kiezer er de politiek op afrekenen - zo is de democratie bedoeld om te werken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: HST op ongebruikelijke trajecten

Bericht door kika »

Steven schreef: 23 dec 2018, 15:05 Het kan die mensen niets schelen, of ze hun nu weten of niet. De interesse om een degelijk robuust openbaar vervoer te hebben kan enkel als hun niets kost. Zowel financieel als op mentaal vlak (stel je voor dat ze een grote inspanning moeten doen).
Wat dat betreft: wanneer een lobbygroep mooie wetsvoorstellen uitwerkt en die door parlementsleden (EU of federaal of ...), kan wetgeving en sommige projecten relatief vlotjes gaan. Als een administratie een goede molen heeft, is het voor een parlementslid veel makkelijker om te zeggen lijn X (toevallig bij mij om de hoek), staat al 10 jaar hoog op priorteiten en knelpuntenlijst, nu wil ik geld. Dan is alvast de mentale inspanning dicht bij nul. Dat soort zaken zie je ook bij andere infrastructuur, ook in andere landen. Echte fantasietjes met een kosten-baten van <1 zullen het niet tot op knelpunten of prioriteitenlijsten schoppen.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: zin en onzin van de overbelastverklaring

Bericht door ronny »

jan_olieslagers schreef: 25 dec 2018, 11:30
Als ik mij niet vergis is die lijst in het parlement verdeeld geweest.
En mochten de parlementsleden er dan ook mee naar buiten komen?

Zoniet zal het inderdaad bij gekonkel in achterkamertjes blijven.

Indien wel, als m.a.w. de informatie publiek wordt, dan kan de kiezer er de politiek op afrekenen - zo is de democratie bedoeld om te werken.
De politici hebben reeds lang een wenslijst, zie bvb https://www.mobielvlaanderen.be/pdf/per ... ptnota.pdf
maar centen ?? liefst gebruiken ze dat van een ander bestuursniveau
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door rvdborgt »

FLV-FGSP schreef: 23 nov 2023, 17:29
ovspotter_be schreef: 22 nov 2023, 21:01
FLV-FGSP schreef: 22 nov 2023, 20:52 Nog een detail:
De IC-trein Antwerpen-Centraal (12.37 u.) - Brussel-Zuid (13.33 u.) rijdt enkel tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Noord. Hij stopt niet meer in Mechelen, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid, maar zal wel stoppen in Schaarbeek.
De IC-trein Brussel-Zuid (13.26 u.) - Antwerpen-Centraal (14.23 u.) rijdt vanaf Brussel-Noord in plaats van Brussel-Zuid. Hij stopt dus niet meer in Brussel-Centraal.
Dit komt doordat die eerste om één of andere reden tussen Mechelen-Nekkerspoel en Vilvoorde over L27B wordt gestuurd.
Navraag leerde dat dit te maken heeft met de rijpadaanvraag van GoVolta Amsterdam - Parijs. Het is echter nog onduidelijk of en zo ja vanaf wanneer die trein gaat rijden.
Dit zou moeten leiden tot een overbelastverklaring van lijn 25, tenzij de NMBS tevreden is met deze oplossing.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 23 nov 2023, 18:21 Dit zou moeten leiden tot een overbelastverklaring van lijn 25, tenzij de NMBS tevreden is met deze oplossing.
Ben je daar weer met je mopjes :lol:
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 23 nov 2023, 18:25
rvdborgt schreef: 23 nov 2023, 18:21 Dit zou moeten leiden tot een overbelastverklaring van lijn 25, tenzij de NMBS tevreden is met deze oplossing.
Ben je daar weer met je mopjes :lol:
Vertel ons dan waarom dat niet zo zou zijn. Totdat je daarvoor met argumenten komt, graag op de wetgeving gebaseerd (zoals ik al eens eerder heb gedaan), is jouw post juist een mopje.
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 23 nov 2023, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 23 nov 2023, 18:27
Shrek schreef: 23 nov 2023, 18:25
rvdborgt schreef: 23 nov 2023, 18:21 Dit zou moeten leiden tot een overbelastverklaring van lijn 25, tenzij de NMBS tevreden is met deze oplossing.
Ben je daar weer met je mopjes :lol:
Vertel ons dan waarom dat niet zo zou zijn. Totdat je daarvoor met argumenten komt, graag op de wetgeving gebaseerd (zoals ik al eens eerder heb gedaan), is jouw post juist een mopje.
Iedereen die van ver of dicht met spoorwegen te maken heeft weet dat Mechelen aan de 10 huidige perrons niet genoeg heeft en dat de vertakking Otterbeek nodig is om de gewenste capaciteit te voorzien. Het heeft geen enkele zin om daar nog wat extra administratie rond te creëren. Gelukkig weet ook iedereen dat en zal er dus niemand zo'n zinloos papierwerk opstellen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 23 nov 2023, 21:21
rvdborgt schreef: 23 nov 2023, 18:27
Shrek schreef: 23 nov 2023, 18:25 Ben je daar weer met je mopjes :lol:
Vertel ons dan waarom dat niet zo zou zijn. Totdat je daarvoor met argumenten komt, graag op de wetgeving gebaseerd (zoals ik al eens eerder heb gedaan), is jouw post juist een mopje.
Iedereen die van ver of dicht met spoorwegen te maken heeft weet dat Mechelen aan de 10 huidige perrons niet genoeg heeft en dat de vertakking Otterbeek nodig is om de gewenste capaciteit te voorzien. Het heeft geen enkele zin om daar nog wat extra administratie rond te creëren. Gelukkig weet ook iedereen dat en zal er dus niemand zo'n zinloos papierwerk opstellen.
Kan zijn, maar op basis van welke wet is dat? En hoe weten we dat het in dienst nemen van de ongelijkvloerse kruising bij Otterbeek dit knelpunt zou oplossen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 23 nov 2023, 21:37 Kan zijn, maar op basis van welke wet is dat? En hoe weten we dat het in dienst nemen van de ongelijkvloerse kruising bij Otterbeek dit knelpunt zou oplossen?
"We" als in "jij" weten dat niet. Infrabel, de spoorwegmaatschappijen en het ministerie wel.
Gezond verstand hoef je niet in een wet te gieten gelukkig.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 23 nov 2023, 21:40
rvdborgt schreef: 23 nov 2023, 21:37 Kan zijn, maar op basis van welke wet is dat? En hoe weten we dat het in dienst nemen van de ongelijkvloerse kruising bij Otterbeek dit knelpunt zou oplossen?
"We" als in "jij" weten dat niet. Infrabel, de spoorwegmaatschappijen en het ministerie wel.
Mijn eerste vraag is weer niet beantwoord. Als je het allemaal zo goed weet, kom dan eens met een antwoord daarop.
Mijn tweede vraag zou in een (mogelijk zeer korte) capaciteitsanalyse beantwoord kunnen worden. De verplichting tot overbelastverklaring (onder de voorwaarden zoals in de wet beschreven) is er niet voor niks: o.a. om de analyses die voor zoiets moeten gebeuren openbaar en transparant te maken. En ervoor te zorgen dat die überhaupt worden uitgevoerd.
Maar er komt als het goed is een eerste overbelastverklaring aan. Ik meen voor de NZV. Staat nog niet in de netverklaring maar dat zal nog wel komen.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door jan_olieslagers »

"We" als in "jij" weten dat niet. Infrabel, de spoorwegmaatschappijen en het ministerie wel.
Klinkt verdacht verwant aan "wij staan lekker boven de wet, we doen wat ons het best lijkt, en we noemen dat dan 'gezond verstand'".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 23 nov 2023, 22:04 Mijn eerste vraag is weer niet beantwoord. Als je het allemaal zo goed weet, kom dan eens met een antwoord daarop.
Mijn tweede vraag zou in een (mogelijk zeer korte) capaciteitsanalyse beantwoord kunnen worden. De verplichting tot overbelastverklaring (onder de voorwaarden zoals in de wet beschreven) is er niet voor niks: o.a. om de analyses die voor zoiets moeten gebeuren openbaar en transparant te maken. En ervoor te zorgen dat die überhaupt worden uitgevoerd.
Maar er komt als het goed is een eerste overbelastverklaring aan. Ik meen voor de NZV. Staat nog niet in de netverklaring maar dat zal nog wel komen.
Eens de het investeringsplan beslist is wordt dat in een wet of KB gegoten en dat is voldoende.

Capaciteitsanalyses zijn er genoeg, die worden allemaal per knelpunt aan het ministerie overgemaakt. Het is dan ook op het ministerie, het kabinet en de regering dat de beslissingen gemaakt worden. Dit zijn politieke beslissingen achter gesloten deuren, dat zal en kan nooit transparant zijn. Als ze daar geen geld op tafel willen leggen worden er dan ook geen oplossingen uitgevoerd. Daar gaat een extra stukje papier helemaal niets aan veranderen.
Je hebt dan twee mogelijkheden om dit probleem te benaderen: de Belgische manier door rechtstreeks de mensen die beslissen de juiste info te geven (en dat doen zowel Infrabel als de operatoren) of de Nederlandse manier waarin honderden rapporten opgemaakt worden die handenvol geld kosten en uiteindelijk geen enkele meerwaarde hebben.
Ik verkies de efficiënte methode en de operatoren en politiek tot nu toe gelukkig ook.
Als nu één van die (NEderlandse?) operatoren voor België een overbelastverklaring afdwingt gaat dat in de realiteit nul, niks, nada veranderen, maar krijg je wel een hele hoop extra papierwerk. En alle moeite die in het papierwerk gestoken moet worden kan niet in echte oplossingen gestoken worden.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 23 nov 2023, 22:41
rvdborgt schreef: 23 nov 2023, 22:04 Mijn eerste vraag is weer niet beantwoord. Als je het allemaal zo goed weet, kom dan eens met een antwoord daarop.
Mijn tweede vraag zou in een (mogelijk zeer korte) capaciteitsanalyse beantwoord kunnen worden. De verplichting tot overbelastverklaring (onder de voorwaarden zoals in de wet beschreven) is er niet voor niks: o.a. om de analyses die voor zoiets moeten gebeuren openbaar en transparant te maken. En ervoor te zorgen dat die überhaupt worden uitgevoerd.
Maar er komt als het goed is een eerste overbelastverklaring aan. Ik meen voor de NZV. Staat nog niet in de netverklaring maar dat zal nog wel komen.
Eens de het investeringsplan beslist is wordt dat in een wet of KB gegoten en dat is voldoende.

Capaciteitsanalyses zijn er genoeg, [...]
[De hier niet relevante tekst verwijderd]
Als je geen antwoorden op mijn vragen geeft, waarom post je dan?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 23 nov 2023, 22:55 [De hier niet relevante tekst verwijderd]
Als je geen antwoorden op mijn vragen geeft, waarom post je dan?
Ik leg uit waarom dat hele systeem van overbelastverklaringen niets uithaalt, dat is hier heel relevant.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door FLV-FGSP »

Shrek schreef: 23 nov 2023, 23:15 Ik leg uit waarom dat hele systeem van overbelastverklaringen niets uithaalt, dat is hier heel relevant.
Je legt uit waarom er in de spoorwereld in dit land een soort van omerta rust op overbelastverklaringen, merci daarvoor.
Plaats reactie