Pagina 2 van 8

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 11 feb 2019, 23:20
door Shrek
dentheo schreef: 11 feb 2019, 22:43 Dan heeft die HSL wissel serieuze klap gehad en ik die dacht dat er een schutswissel lag bij het wegrijden...maar ik vind mijn foto's niet zo snel.
Er heeft toch niemand iets over het wegrijden gezegd?
In ieder geval is het soort wissel dat daar ligt met beweegbaar hartstuk vrij complex om te repareren. De onderdelen zijn ook niet zomaar voorradig dus het kan goed zijn dat ze nu in Bascoup mogen beginnen gieten aan nieuwe stukken.

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 12 feb 2019, 00:29
door Steven
Op Noorderkempen kan je nooit de lijn op zonderen aangelegde reisweg. Er ligt een ontspoortong. Dus de trein gaat het spoor uit. Voor zover ik weet betreft het een ledige rit vanuit Antwerpen naar Noorderkempen. De eerste wissel die je dan tegenkomt is de overloopwissel van hetrechter naar linker spoor. De trein heeft deze wissel open gereden. Aangezien dit hogesnelheidwissels zijn bezitten ze meerdere bewegende delen (hart en tong). De tong op zich is normaal al bediend vanop meerdere punten vanwege haar fysieke lengte.

Re: Door rood

Geplaatst: 12 feb 2019, 01:06
door Asterix
Shrek schreef: 11 feb 2019, 11:30 In normale omstandigheden kan je onder ETCS inderdaad nog door het sein rijden, maar enkel aan heel lage snelheid waardoor de trein nooit aan een gevaarlijk punt geraakt.
Enkel wanneer het sein eerst open stond en daarna terug dicht gaat kan het gebeuren dat je aan hogere snelheid door het rood gaat. Dat is echter afgedekt door procedures die het seinhuis niet toelaten een sein te sluiten wanneer er een trein aankomt.
Blijkbaar is het gevaarlijke punt hier toch bereikt? Is ETCS dan toch niet zo veilig?

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 12 feb 2019, 01:32
door AlexNL
Op sporenplan.nl is een schematische tekening te vinden van Noorderkempen, de sporenlayout daar zou er zo uit moeten zien:

Afbeelding Detail:
Afbeelding
De eerste meldingen van deze seinvoorbijrijding verschenen om 06:31 's ochtends op Twitter. Het incident gebeurde vrij vroeg, tijdens de aanvoer van leeg materieel voor de piekuurtreinen die voor de eerste Benelux rijden (P7226 naar Antwerpen/Puurs van 5:55; en P7256 naar Antwerpen van 6:30). Volgens de reisinformatie vertrekt P7256 vanaf spoor 1, en P7256 vanaf spoor 2.

Op de beelden van ATV is een Desiro te zien op spoor 1, aan de Antwerpenkant van het perron. Kort daarna zijn er beelden te zien van 3 Desiro's op de baan, die op spoor A staan. Dat geeft mij het idee dat het materieel vanuit Antwerpen via spoor A wordt aangevoerd naar spoor 1, en dat er vervolgens via een zaagbeweging naar spoor 2 wordt gemanoeuvreerd.

Van Y-Luchtbal tot Noorderkempen worden twee wissels gepasseerd: het overloopwissel en het linksleidend wissel naar spoor 1. Aangezien het materieel voor P7226 tot in station Noorderkempen is gekomen, vermoed ik dat dit niet de trein is geweest die de seinvoorbijrijding heeft begaan.

Mijn vermoeden is dus dat, terwijl de rijweg voor P7226 van NDK Spoor 1 -> Spoor B al was ingesteld (en het overloopwissel dus al was omgelopen), de tweede trein voorbij het einde van z'n movement authority is gereden en daarbij het overloopwissel heeft opengereden. Waarom deze trein voorbij het einde van de MA is gereden... misschien hebben gladde sporen een rol gespeeld?

Re: Door rood

Geplaatst: 12 feb 2019, 08:53
door Shrek
Asterix schreef:
Shrek schreef: 11 feb 2019, 11:30 In normale omstandigheden kan je onder ETCS inderdaad nog door het sein rijden, maar enkel aan heel lage snelheid waardoor de trein nooit aan een gevaarlijk punt geraakt.
Enkel wanneer het sein eerst open stond en daarna terug dicht gaat kan het gebeuren dat je aan hogere snelheid door het rood gaat. Dat is echter afgedekt door procedures die het seinhuis niet toelaten een sein te sluiten wanneer er een trein aankomt.
Blijkbaar is het gevaarlijke punt hier toch bereikt? Is ETCS dan toch niet zo veilig?
ETCS is heel erg veilig en heeft hier helemaal correct gewerkt.

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 12 feb 2019, 10:47
door dentheo
AlexNL schreef: 12 feb 2019, 01:32 Mijn vermoeden is dus dat, terwijl de rijweg voor P7226 van NDK Spoor 1 -> Spoor B al was ingesteld (en het overloopwissel dus al was omgelopen), de tweede trein voorbij het einde van z'n movement authority is gereden en daarbij het overloopwissel heeft opengereden. Waarom deze trein voorbij het einde van de MA is gereden... misschien hebben gladde sporen een rol gespeeld?
Zo klopt het verhaal inderdaad.
De vertrekkende trein uit Brecht heeft blijkbaar een noodstop gemaakt omdat de andere op zijn wisselstraat kwam.
De andere moet automatisch een noodstop gemaakt hebben bij overschrijding van het baken zonder rijopdracht, maar moet dan terug door gereden zijn ????
De fout zat in de tegenstrijdigheid van twee berichten, ééntje zei bij vertrek uit Brecht en het ander een lege trein...

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 12 feb 2019, 13:52
door Ducktape
Hoe veilig het systeem ook is, zolang een mens het moet bedienen bestaat het risico op fouten, met potentieel grote gevolgen...

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 14 feb 2019, 22:08
door AlexNL
Ik zie trouwens geen storing bij Noorderkempen meer in de reisinformatie, betekent dat dat de treinen weer normaal via Noorderkempen rijden?

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 14 feb 2019, 22:21
door trainlovertje
AlexNL schreef: 14 feb 2019, 22:08 Ik zie trouwens geen storing bij Noorderkempen meer in de reisinformatie, betekent dat dat de treinen weer normaal via Noorderkempen rijden?
Ja, afgelopen nacht hebben ze het klusje geklaard blijkbaar. Alle treinen reden vandaag gewoon weer via L4.

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 14 feb 2019, 22:56
door AlexNL
2 dagen eerder dan verwacht, complimenten aan Infrabel :D

Is er al iets bekend over de toedracht?

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 15 feb 2019, 04:02
door groentje
Ze hadden een wissel liggen in Ans, waardoor er minder lang gewacht moest worden. Die is twee nachten geleden geïnstalleerd, maar de controle was nog niet hersteld, vorige nacht is dan daaraan gewerkt.

Re: Door rood

Geplaatst: 15 feb 2019, 14:23
door Eimai
Shrek schreef: 11 feb 2019, 11:30Enkel wanneer het sein eerst open stond en daarna terug dicht gaat kan het gebeuren dat je aan hogere snelheid door het rood gaat. Dat is echter afgedekt door procedures die het seinhuis niet toelaten een sein te sluiten wanneer er een trein aankomt.
En laat dat nu net zijn wat er gebeurd is.

Re: Door rood

Geplaatst: 15 feb 2019, 14:33
door Eimai
Shrek schreef: 11 feb 2019, 19:31
dentheo schreef: 11 feb 2019, 19:20 Mij is ooit verteld dat die lamp aanduidt dat er in het baken een "rijautoriteit" zit. (het dat zo ?)
Maar als je erover rijdt zonder lamp, zit er dan geen noodstopverplichting in ?
Ja zo werkt het inderdaad: lamp is bewegingstoelating (dat kan FS of OS zijn), geen lamp is noodstop.
Niet helemaal, die lamp gaat enkel branden als de vorige sectie al lang bezet is. Als je gewoon op snelheid aan het rijden bent zie je geen enkel overschrijdingslicht branden onderweg. In normale omstandigheden als je aankomt in Noorderkempen zal dat licht van het inritsein dus niet branden maar mag je er wel voorbij, omdat de stuurpostsignalisatie dat zegt. Als dat sein dus dichtvalt of dichtgezet wordt zie je daar dus niks anders aan dat sein. In etcs level 2 wordt dan wel een update gestuurd over GSMR dat de reisweg is ingekort, maar met desiro's in level 1 moet dat via bakens in het spoor en de laatste baken voor het inritsein waar dat gaat ligt 4,5 kilometer ervoor.

Re: Door rood

Geplaatst: 15 feb 2019, 18:36
door AlexNL
Eimai schreef: 15 feb 2019, 14:23 En laat dat nu net zijn wat er gebeurd is.
De rijweg van de leegmatrit die onderweg was naar Noorderkempen is ingetrokken nadat hij al het laatste baken was gepasseerd? :shock:

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 15 feb 2019, 18:51
door groentje
Er zou gebeld zijn met de bestuurder om hem te vragen of de reisweg mocht worden afgebroken en hij heeft bevestigd. Dat wordt afgeraden, maar is wel voorzien...