Pagina 4 van 8

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 16 feb 2019, 20:55
door Klassiekje
Asterix schreef: 16 feb 2019, 18:05
traxie schreef: 16 feb 2019, 17:35 Maar vanuit de bestuurder gezien. Als ze je bellen met de vraag om het sein dicht te zetten wilt dat zeggen dat je eigenlijk een foutieve MA hebt. Dus die moet je dan toch wissen, waardoor je een E377 moet hebben om te vertrekken? Zo zou het toch zijn bij laterale seininrichting.
Jij vraagt een E377 nadat er in overleg met de bestuurder een lateraal sein werd gesloten?
Of dat in onderling overleg gebeurt heeft hier geen belang. Als de MA niet wordt aangepast voor het sein dat wordt dichtgezet (dus geen stopopdracht) moet die MA gewist worden en daarvoor heb je, jawel, een E377 nodig.


En eerlijk gezegd vind ik dat er nooit maar dan ook nooit een sein mag worden dichtgezet om 'exploitatieredenen'.
'Veiligheid voor stiptheid', weet je wel.

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 16 feb 2019, 21:42
door Asterix
Klassiekje schreef: 16 feb 2019, 20:55Of dat in onderling overleg gebeurt heeft hier geen belang. Als de MA niet wordt aangepast voor het sein dat wordt dichtgezet (dus geen stopopdracht) moet die MA gewist worden en daarvoor heb je, jawel, een E377 nodig.
Het kan zijn dat ik het antwoord verkeerd interpreteer maar het gaat mij om de situatie bij enkel laterale seininrichting.
Klassiekje schreef: 16 feb 2019, 20:55En eerlijk gezegd vind ik dat er nooit maar dan ook nooit een sein mag worden dichtgezet om 'exploitatieredenen'.
'Veiligheid voor stiptheid', weet je wel.
Als beide partijen goed communiceren kan dat perfect veilig gebeuren al kan het misschien gebeuren dat één of beide partijen niet het bewustzijn, de discipline of de taalkennis bezitten om dit te doen en de impact ervan te begrijpen. Me dunkt dat er zich dan andere maatregelen opdringen.

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 16 feb 2019, 23:06
door dentheo
Klein vraagje: hoe goed kent de machinist zijn exacte plaats op de baan en hoe goed kent het seinhuis de plaats van de trein ten, opzichte van de bakens ?

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 17 feb 2019, 01:29
door Steven
Een treinbestuurder kan zijn locatie op meerdere manieren bepalen. Aan de hand van de hectometer en kilometer paaltjes. Aan de hand van het kenmerk van het sein/stopmerkbord, aan de hand van de nummering van de bovenleidingspalen. Bij etcs level 2 heb je ook een geopos functie die u de juiste coördinaten kan geven.

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 17 feb 2019, 03:48
door Asterix
dentheo schreef: 16 feb 2019, 23:06 (...) en hoe goed kent het seinhuis de plaats van de trein ten, opzichte van de bakens ?
De weergave van het treinverkeer op onze schermen is onvoldoende accuraat om enkel daarop te rekenen. Daarom net dat een goede communicatie met de treinbestuurder nodig is.

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 17 feb 2019, 10:03
door dentheo
Steven schreef: 17 feb 2019, 01:29 Een treinbestuurder kan zijn locatie op meerdere manieren bepalen. Aan de hand van de hectometer en kilometer paaltjes. Aan de hand van het kenmerk van het sein/stopmerkbord, aan de hand van de nummering van de bovenleidingspalen. Bij etcs level 2 heb je ook een geopos functie die u de juiste coördinaten kan geven.
Rijdend aan 160kmh ? En natuurlijk ETCS 1 is het dus best moeilijk.

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 17 feb 2019, 10:06
door dentheo
Asterix schreef: 17 feb 2019, 03:48
dentheo schreef: 16 feb 2019, 23:06 (...) en hoe goed kent het seinhuis de plaats van de trein ten, opzichte van de bakens ?
De weergave van het treinverkeer op onze schermen is onvoldoende accuraat om enkel daarop te rekenen. Daarom net dat een goede communicatie met de treinbestuurder nodig is.
Hier zit de zwakte , de machinist weet het niet als hij nog rijdt , de seingever ook niet.
Twee mensen die het niet goed weten gaan bellen en iets beslissen.
Enige oplossing Full stop en dan beslissen ??

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 17 feb 2019, 10:22
door stabilo
Afgaand op de beelden zou de hele situatie vermeden kunnen worden door de vertrekkende trein een paar minuten rt te geven. Met etcs moet je op de blok gewoon dubbel zo hard uitkijken. Geen gevaarlijke situaties uitlokken voor een paar minuten is mijn devies.

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 17 feb 2019, 11:21
door Horatio
Asterix schreef: 16 feb 2019, 18:05 Ik vind trouwens dat men er hier weer als de kippen bij is om (door verschillende forumleden) zeer ongenuanceerd de schuld in de schoenen van de verkeersleider te schuiven. We waren er niet bij, het is moeilijk om te oordelen maar die manke communicatie waarbij sommige bestuurders op alles 'ja' antwoorden zonder dat ze weten waar ze ergens staan of rijden of welke impact hun toestemming zal hebben, mag ook eens gaan stoppen. Dan heb ik liever dat ze gewoon 'nee' zeggen en dan is dat maar zo. ...
Mijn mening als bestuurder is ook dat het vooral mijn collega is die hier de mist ingegaan is. Volkomen gelijk dat als men vraagt of het nog mogelijk is om voor een bepaald sein/stopmerkbord te stoppen, dat je als bestuurder inderdaad wel 200% zeker moet zijn dat je de vraag goed begrepen hebt vooraleer je "ja" zegt. Ik weet natuurlijk niet exact hoe de communicatie is verlopen. Als je als bestuurder aan de verkeersleiding bevestigd dat je gaat stoppen aan een bepaald sein/stopmerkbord, dan moet je dat natuurlijk ook wel doen. Los van wat je Mouvement Authority op dat moment zegt.
Ikzelf heb al meerdere malen al rijdend de vraag gekregen of een sein mocht dichtgezet worden. Zelfs een keer dat ik het groene verwittigingssein al gepasseerd was. Ik heb toen eerst vertraagd naar 40km/h en pas toen ik zeker was dat ik nog kon stoppen voor het vertakkingssein "ja" gezegd aan de telefoon. Deze werkwijze kan perfect als iedereen weet waarmee hij/zij mee bezig is, maarja...... :roll:

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 17 feb 2019, 11:23
door HLE 2302
Asterix schreef: 16 feb 2019, 21:42
Klassiekje schreef: 16 feb 2019, 20:55Of dat in onderling overleg gebeurt heeft hier geen belang. Als de MA niet wordt aangepast voor het sein dat wordt dichtgezet (dus geen stopopdracht) moet die MA gewist worden en daarvoor heb je, jawel, een E377 nodig.
Het kan zijn dat ik het antwoord verkeerd interpreteer maar het gaat mij om de situatie bij enkel laterale seininrichting.
Of het met laterale seinen is of met stopmerkborden, het maakt niet uit. Wanneer jullie de reisweg afbreken en het sein dichtzetten dan hebben wij een MA die voorbij dit sein gaat. Concreet voorbeeld in het geval van miszending; na contact sluiten jullie het sein en zetten het sein open met de correcte reisweg. Dan moeten wij een E377 hebben om de functie "override" te activeren en zo het bestaande MA te wissen, als we dit niet doen krijgen we een trip aan het sein omdat de ontvangen informatie opwaarts van het sein niet overeenstemt met het uitgelezen MA aan het baken van het sein. De MA moet bij het sluiten van een beheerd sein steeds gewist worden om te voorkomen dat we voorbij het gesloten sein rijden, ETCS weet in N1 niets van het sluiten van dit sein waardoor we er in principe met volle of aangegeven snelheid kunnen doorgeven.

Ik weet dat het voor jullie op zich weinig uitmaakt of een lijn al dan niet ETCS heeft, maar ik heb toch de indruk dat jullie niet voldoende geïnformeerd zijn over hoe wat en bijzondere regels omtrent ETCS en hoe stuurcabinesignalisatie voor ons werkt.

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 17 feb 2019, 11:42
door groentje
Als je was stilgevallen en pas terug vertrokken nadat de reisweg was hersteld, had dat geen einde van de MA betekend ;) Maar da's uiteraard geen procedure, maar plantrekkerij. Een opfrissing vd procedures bij ETCS zou wellicht geen kwaad kunnen, dat een E377 nodig was wist ik ook niet (meer?).

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 17 feb 2019, 11:42
door Horatio
HLE 2302 schreef: 17 feb 2019, 11:23
Asterix schreef: 16 feb 2019, 21:42
Klassiekje schreef: 16 feb 2019, 20:55Of dat in onderling overleg gebeurt heeft hier geen belang. Als de MA niet wordt aangepast voor het sein dat wordt dichtgezet (dus geen stopopdracht) moet die MA gewist worden en daarvoor heb je, jawel, een E377 nodig.
Het kan zijn dat ik het antwoord verkeerd interpreteer maar het gaat mij om de situatie bij enkel laterale seininrichting.
Of het met laterale seinen is of met stopmerkborden, het maakt niet uit. Wanneer jullie de reisweg afbreken en het sein dichtzetten dan hebben wij een MA die voorbij dit sein gaat. Concreet voorbeeld in het geval van miszending; na contact sluiten jullie het sein en zetten het sein open met de correcte reisweg. Dan moeten wij een E377 hebben om de functie "override" te activeren en zo het bestaande MA te wissen, als we dit niet doen krijgen we een trip aan het sein omdat de ontvangen informatie opwaarts van het sein niet overeenstemt met het uitgelezen MA aan het baken van het sein. De MA moet bij het sluiten van een beheerd sein steeds gewist worden om te voorkomen dat we voorbij het gesloten sein rijden, ETCS weet in N1 niets van het sluiten van dit sein waardoor we er in principe met volle of aangegeven snelheid kunnen doorgeven.

Ik weet dat het voor jullie op zich weinig uitmaakt of een lijn al dan niet ETCS heeft, maar ik heb toch de indruk dat jullie niet voldoende geïnformeerd zijn over hoe wat en bijzondere regels omtrent ETCS en hoe stuurcabinesignalisatie voor ons werkt.
Maar dit heeft niets te maken met de oorzaak van het incident te Noorderkempen, want zover zijn ze niet geraakt. Verkeersleider vraagt aan bestuurder om te stoppen voor het inritstopmerkbord van Noorderkempen, hij/zij zegt "ja", maar rijdt wel vrolijk door. Bedoeling was dat hij dus eerst stopte en dan komt pas het verhaal van een E377 vragen hé

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 17 feb 2019, 12:00
door dentheo
Kan de machinist zijn MA niet wissen zonder E377 ???

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 17 feb 2019, 12:20
door groentje
Wissen wel, maar om dan opnieuw te vertrekken...

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 17 feb 2019, 12:23
door Klassiekje
Asterix schreef: 16 feb 2019, 21:42
Klassiekje schreef: 16 feb 2019, 20:55Of dat in onderling overleg gebeurt heeft hier geen belang. Als de MA niet wordt aangepast voor het sein dat wordt dichtgezet (dus geen stopopdracht) moet die MA gewist worden en daarvoor heb je, jawel, een E377 nodig.
Het kan zijn dat ik het antwoord verkeerd interpreteer maar het gaat mij om de situatie bij enkel laterale seininrichting.
Het gaat hier wel al de hele tijd over ETCS dus ik vero nderstel dat het hier ging over een mogelijk verschil tussen ETCS met SMB en ETCS met laterale seinen. Onder TBL is het natuurlijk anders. Als je opwaarts stilstaat is het uiteraard gewoon in onderling overleg.