Pagina 1 van 5

Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 11 feb 2019, 10:09
door dentheo
Ik lees zonet dat er tussen Antwerpen en Noorderkempen een trein door rood gereden zou zijn.
Kan dat bij ETCS , ik dacht dat dan de computer ingreep ?
Of was het nog net op het stukje klassieke beveiliging ?

Re: Door rood

Geplaatst: 11 feb 2019, 11:14
door CursorX
dentheo schreef:
11 feb 2019, 10:09
Ik lees zonet dat er tussen Antwerpen en Noorderkempen een trein door rood gereden zou zijn.
Kan dat bij ETCS , ik dacht dat dan de computer ingreep ?
Of was het nog net op het stukje klassieke beveiliging ?
Bij etcs kan je nog steeds perfect door rood rijden. Ik ken de bewuste lijn niet, maar etcs werkt zo:
De computer geeft aan of een bepaald sein gesloten is. Naar gelang welk soort sein krijg je een soort naderingssnelheid (de release speed). Laat ons zeggen dat die 25 km/h is. Dan komt de computer niet tussen als je onder die 25 km/h rijdt. Je bent zelf verantwoordelijk om te kijken naar het sein dat buiten staat (of stopmerkbord) of die ondertussen open of nog dicht staat. Staat die open kun je rijden, staat die dicht moet je stoppen, maar etcs zal je niet tegenhouden daar toch door te rijden, pas als je doorrijdt leest de computer via het baken af of het sein open of dicht stond. Stond hij ondertussen open is er geen enkel probleem. Staat die nog dicht krijg je een noodremming (soms ook niet, afhankelijk van het soort sein).

Re: Door rood

Geplaatst: 11 feb 2019, 11:30
door Shrek
In normale omstandigheden kan je onder ETCS inderdaad nog door het sein rijden, maar enkel aan heel lage snelheid waardoor de trein nooit aan een gevaarlijk punt geraakt.
Enkel wanneer het sein eerst open stond en daarna terug dicht gaat kan het gebeuren dat je aan hogere snelheid door het rood gaat. Dat is echter afgedekt door procedures die het seinhuis niet toelaten een sein te sluiten wanneer er een trein aankomt.

Re: Door rood

Geplaatst: 11 feb 2019, 15:41
door Shrek
dentheo schreef:Ik lees zonet dat er tussen Antwerpen en Noorderkempen een trein door rood gereden zou zijn.
Kan dat bij ETCS , ik dacht dat dan de computer ingreep ?
Of was het nog net op het stukje klassieke beveiliging ?
Tussen Antwerpen en Noorderkempen rijden de treinen (die uitgerust zijn) 100% op ETCS. Klassieke systemen als TBL1+ worden er niet meer gebruikt.

Re: Door rood

Geplaatst: 11 feb 2019, 15:50
door AlexNL
ProRail Verkeersleiding meldt op Twitter:
#Rotterdam-België #HSL Zuid> Roodsein passage in België> Trein heeft een wissel kapot gereden waardoor er beperkt treinverkeer mogelijk is voor internationale treinen via de HSL> Treinen worden omgeleid.
Een uit Noorderkempen vertrekkende trein heeft dus een STS-passage gehad en heeft een wissel opengereden. Bijzonder. Ik vraag me af wat hier gebeurd is.

Re: Door rood

Geplaatst: 11 feb 2019, 15:52
door groentje
Elk veiligheidssysteem kan je omzeilen, ook ETCS. Dat zal dan wel de snelheid beperken, maar houdt je niet tegen om door te rijden. Dit is om bij storingen aan de seininrichting niet compleet vast te staan, het komt erop neer dat de bestuurder dan de verantwoordelijkheid overneemt (Staff Responsible) van het veiligheidssysteem. Doorgaans is daar een toelating van het seinhuis voor nodig bij bediende seinen en merkborden. Geen idee wat hier echter is gebeurd, maar ik ga ervanuit dat het onderzoek grondig zal zijn.

Re: Door rood

Geplaatst: 11 feb 2019, 16:42
door Shrek

AlexNL schreef:ProRail Verkeersleiding meldt op Twitter:
#Rotterdam-België #HSL Zuid> Roodsein passage in België> Trein heeft een wissel kapot gereden waardoor er beperkt treinverkeer mogelijk is voor internationale treinen via de HSL> Treinen worden omgeleid.
Een uit Noorderkempen vertrekkende trein heeft dus een STS-passage gehad en heeft een wissel opengereden. Bijzonder. Ik vraag me af wat hier gebeurd is.
Of misschien was het de andere trein die aankwam die door het (virtueel) rode stopmerkbord reed?

Re: Door rood

Geplaatst: 11 feb 2019, 18:13
door HLE18
CursorX schreef:
11 feb 2019, 11:14
Je bent zelf verantwoordelijk om te kijken naar het sein dat buiten staat (of stopmerkbord) of die ondertussen open of nog dicht staat.
Op de HSL staan er toch geen seinen?

Re: Door rood

Geplaatst: 11 feb 2019, 18:15
door Shrek
HLE18 schreef:
CursorX schreef:
11 feb 2019, 11:14
Je bent zelf verantwoordelijk om te kijken naar het sein dat buiten staat (of stopmerkbord) of die ondertussen open of nog dicht staat.
Op de HSL staan er toch geen seinen?
Een stopmerkbord is ook een sein. Beheerde stopmerkborden hebben een lamp die visueel laat zien of je er voorbij mag rijden.

Re: Door rood

Geplaatst: 11 feb 2019, 19:20
door dentheo
Shrek schreef:
11 feb 2019, 18:15

Op de HSL staan er toch geen seinen?
Een stopmerkbord is ook een sein. Beheerde stopmerkborden hebben een lamp die visueel laat zien of je er voorbij mag rijden.
[/quote]

Mij is ooit verteld dat die lamp aanduidt dat er in het baken een "rijautoriteit" zit. (het dat zo ?)
Maar als je erover rijdt zonder lamp, zit er dan geen noodstopverplichting in ?

Re: Door rood

Geplaatst: 11 feb 2019, 19:31
door Shrek
dentheo schreef:
11 feb 2019, 19:20
Mij is ooit verteld dat die lamp aanduidt dat er in het baken een "rijautoriteit" zit. (het dat zo ?)
Maar als je erover rijdt zonder lamp, zit er dan geen noodstopverplichting in ?
Ja zo werkt het inderdaad: lamp is bewegingstoelating (dat kan FS of OS zijn), geen lamp is noodstop.

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 11 feb 2019, 22:01
door AlexNL
NS meldt dat de IC Brussel/Amsterdam tot en met a.s. zaterdag via Roosendaal rijdt:
Van Antwerpen-Centraal naar Rotterdam Centraal rijden treinen een andere route door spoorproblemen in het buitenland.
Dit duurt tenminste tot dinsdag 12 februari 05:00 uur.
Vanaf morgen tot en met zaterdag 16 februari rijden er van en naar Breda geen internationale treinen. U kunt reizen via Roosendaal. Plan uw reis kort voor vertrek in de reisplanner. .

Re: Door rood

Geplaatst: 11 feb 2019, 22:37
door dentheo
Shrek schreef:
11 feb 2019, 19:31

Ja zo werkt het inderdaad: lamp is bewegingstoelating (dat kan FS of OS zijn), geen lamp is noodstop.
Automatische noodstop of procedure ?

Re: Door rood

Geplaatst: 11 feb 2019, 22:37
door Shrek
dentheo schreef:
Shrek schreef:
11 feb 2019, 19:31

Ja zo werkt het inderdaad: lamp is bewegingstoelating (dat kan FS of OS zijn), geen lamp is noodstop.
Automatische noodstop of procedure ?
automatisch uiteraard

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Geplaatst: 11 feb 2019, 22:43
door dentheo
AlexNL schreef:
11 feb 2019, 22:01
NS meldt dat de IC Brussel/Amsterdam tot en met a.s. zaterdag via Roosendaal rijdt:
Vanaf morgen tot en met zaterdag 16 februari rijden er van en naar Breda geen internationale treinen. U kunt reizen via Roosendaal. Plan uw reis kort voor vertrek in de reisplanner. .
Dan heeft die HSL wissel serieuze klap gehad en ik die dacht dat er een schutswissel lag bij het wegrijden...maar ik vind mijn foto's niet zo snel.