Elektrificatie L15 Mol-Hasselt

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt

Bericht door DR-fan »

Op 5 juli reed wel al een elektrische goederentrein via L15. De primeur was voor RTB Cargo.
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt

Bericht door LML »

Zal allicht te maken hebben om de baanvakkennis bij te houden voor de bestuurders bij omleiding. Reguliere goederentreinen (en zelfs elektrische) rijden er amper op L15...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt

Bericht door DR-fan »

LML schreef: 10 jul 2023, 10:12 Zal allicht te maken hebben om de baanvakkennis bij te houden voor de bestuurders bij omleiding. Reguliere goederentreinen (en zelfs elektrische) rijden er amper op L15...
Dat zal nu wel gaan veranderen wegens de oververzadiging die er soms optreedt op L35.

Trouwens: vorig weekend reden de meeste reizigerstreinen tussen Mol en Hasselt met Desiro's ipv 41en.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt

Bericht door thejay »

DR-fan schreef: 10 jul 2023, 11:13
LML schreef: 10 jul 2023, 10:12 Zal allicht te maken hebben om de baanvakkennis bij te houden voor de bestuurders bij omleiding. Reguliere goederentreinen (en zelfs elektrische) rijden er amper op L15...
Dat zal nu wel gaan veranderen wegens de oververzadiging die er soms optreedt op L35.

Trouwens: vorig weekend reden de meeste reizigerstreinen tussen Mol en Hasselt met Desiro's ipv 41en.
In tegenstelling dan tot afgelopen weekend, want toen reed men Antwerpen - Hasselt als één geheel (Mol-Hamont was een vervangbus) met drie 41'ers... en dat past overigens niet in Zolder... we stonden daar dus de overweg te blokkeren tijdens de halte in het station. Leuk voor de flinke rij autobestuurders...
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt

Bericht door 260689 »

thejay schreef: 10 jul 2023, 11:45
DR-fan schreef: 10 jul 2023, 11:13
LML schreef: 10 jul 2023, 10:12 Zal allicht te maken hebben om de baanvakkennis bij te houden voor de bestuurders bij omleiding. Reguliere goederentreinen (en zelfs elektrische) rijden er amper op L15...
Dat zal nu wel gaan veranderen wegens de oververzadiging die er soms optreedt op L35.

Trouwens: vorig weekend reden de meeste reizigerstreinen tussen Mol en Hasselt met Desiro's ipv 41en.
In tegenstelling dan tot afgelopen weekend, want toen reed men Antwerpen - Hasselt als één geheel (Mol-Hamont was een vervangbus) met drie 41'ers... en dat past overigens niet in Zolder... we stonden daar dus de overweg te blokkeren tijdens de halte in het station. Leuk voor de flinke rij autobestuurders...
Gebeurt wel vaker in België in een werkweek. Moet je echt inzitten met die autobestuurders? Niet echt vind ik. Liever een trein met voldoende capaciteit dan 1 stel en op elkaar gepropt zitten. De chef-Garde zal wel op tijd omgeroepen hebben welke rijtuigen niet aan het perron komen.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt

Bericht door pietje »

260689 schreef: 10 jul 2023, 14:24 Gebeurt wel vaker in België in een werkweek. Moet je echt inzitten met die autobestuurders? Niet echt vind ik. Liever een trein met voldoende capaciteit dan 1 stel en op elkaar gepropt zitten. De chef-Garde zal wel op tijd omgeroepen hebben welke rijtuigen niet aan het perron komen.
Tot je een keer de hulpdiensten dringend nodig hebt en ze nodeloos minuten verliezen omdat sommigen zich niks aantrekken van verkeersdoorstroming.
Heel kortzichtig allemaal.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt

Bericht door Portbou »

pietje schreef: 10 jul 2023, 15:37
260689 schreef: 10 jul 2023, 14:24 Gebeurt wel vaker in België in een werkweek. Moet je echt inzitten met die autobestuurders? Niet echt vind ik. Liever een trein met voldoende capaciteit dan 1 stel en op elkaar gepropt zitten. De chef-Garde zal wel op tijd omgeroepen hebben welke rijtuigen niet aan het perron komen.
Tot je een keer de hulpdiensten dringend nodig hebt en ze nodeloos minuten verliezen omdat sommigen zich niks aantrekken van verkeersdoorstroming.
Heel kortzichtig allemaal.
Systematisch overwegen bezet houden lijkt me inderdaad wel een heel slecht idee.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt

Bericht door 260689 »

Portbou schreef: 10 jul 2023, 15:53
pietje schreef: 10 jul 2023, 15:37
260689 schreef: 10 jul 2023, 14:24 Gebeurt wel vaker in België in een werkweek. Moet je echt inzitten met die autobestuurders? Niet echt vind ik. Liever een trein met voldoende capaciteit dan 1 stel en op elkaar gepropt zitten. De chef-Garde zal wel op tijd omgeroepen hebben welke rijtuigen niet aan het perron komen.
Tot je een keer de hulpdiensten dringend nodig hebt en ze nodeloos minuten verliezen omdat sommigen zich niks aantrekken van verkeersdoorstroming.
Heel kortzichtig allemaal.
Systematisch overwegen bezet houden lijkt me inderdaad wel een heel slecht idee.
Het gebeurt dagelijks op kleine lijnen zoals deze en dan enkel in de spitsuren. Soms gebeurt het wel dat dit op een ander tijdstip is. Denk dat de hulpdiensten meer kopzorgen hebben dat mensen op de autostrade geen reddingstrook vormen (wat wel verplicht is). Dan 2min lang aan de overweg staan te wachten. Want wettelijk gezien moeten ook zij wachten voor de overweg als er een trein/tram passeert. Hoe onbegrijpelijk je dat ook mag vinden.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt

Bericht door pietje »

260689 schreef: 10 jul 2023, 16:12
Portbou schreef: 10 jul 2023, 15:53
pietje schreef: 10 jul 2023, 15:37
Tot je een keer de hulpdiensten dringend nodig hebt en ze nodeloos minuten verliezen omdat sommigen zich niks aantrekken van verkeersdoorstroming.
Heel kortzichtig allemaal.
Systematisch overwegen bezet houden lijkt me inderdaad wel een heel slecht idee.
Het gebeurt dagelijks op kleine lijnen zoals deze en dan enkel in de spitsuren. Soms gebeurt het wel dat dit op een ander tijdstip is. Denk dat de hulpdiensten meer kopzorgen hebben dat mensen op de autostrade geen reddingstrook vormen (wat wel verplicht is). Dan 2min lang aan de overweg staan te wachten. Want wettelijk gezien moeten ook zij wachten voor de overweg als er een trein/tram passeert. Hoe onbegrijpelijk je dat ook mag vinden.
Ik begrijp volledig dat iederen, ook hulpdiensten, enkele minuten moeten wachten aan een overweg als er een trein voorbij rijdt.
Ik begrijp niet dat je het normaal vindt dat ze nog enkele minuten langer moeten wachten wanneer een deel van een trein stilstaat op een overweg omdat de spoorwegen hun zaakjes niet op orde hebben en vinden dat al het andere verkeer niet belangrijk genoeg is.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt

Bericht door 260689 »

pietje schreef: 10 jul 2023, 16:22
260689 schreef: 10 jul 2023, 16:12
Portbou schreef: 10 jul 2023, 15:53

Systematisch overwegen bezet houden lijkt me inderdaad wel een heel slecht idee.
Het gebeurt dagelijks op kleine lijnen zoals deze en dan enkel in de spitsuren. Soms gebeurt het wel dat dit op een ander tijdstip is. Denk dat de hulpdiensten meer kopzorgen hebben dat mensen op de autostrade geen reddingstrook vormen (wat wel verplicht is). Dan 2min lang aan de overweg staan te wachten. Want wettelijk gezien moeten ook zij wachten voor de overweg als er een trein/tram passeert. Hoe onbegrijpelijk je dat ook mag vinden.
Ik begrijp volledig dat iederen, ook hulpdiensten, enkele minuten moeten wachten aan een overweg als er een trein voorbij rijdt.
Ik begrijp niet dat je het normaal vindt dat ze nog enkele minuten langer moeten wachten wanneer een deel van een trein stilstaat op een overweg omdat de spoorwegen hun zaakjes niet op orde hebben en vinden dat al het andere verkeer niet belangrijk genoeg is.
Wat ga je doen als die trein nu in nood staat en niet meer weg raakt? Wat ga je doen als 1 van de hulpdiensten zelf in panne staan of zelf een ongeval hebben. Da's nu eenmaal het lot van het leven. Niemand heeft zulke dingen in de hand.

Maar laten we niet meer off-topic gaan. Eventueel mag dit afgesplitst worden naar ander onderwerp.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt

Bericht door Portbou »

260689 schreef: 10 jul 2023, 16:45 Wat ga je doen als die trein nu in nood staat en niet meer weg raakt? Wat ga je doen als 1 van de hulpdiensten zelf in panne staan of zelf een ongeval hebben. Da's nu eenmaal het lot van het leven. Niemand heeft zulke dingen in de hand.
Dat kan altijd gebeuren en dat heb je inderdaad niet in de hand.
Maar het mag geen standaard manier van werken zijn dat bepaalde treinen de overweg systematisch blokkeren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt

Bericht door Steven »

Het is niet voorzien dat een trein bij een stop een overweg bezet. Dat staat nergens op papier. Een machinist zet zijn trein volgens de regels aan perron. Als dat perron te kort is voor een bepaalde samenstelling dan kan het voorvallen dat een deel niet aan perron staat. Maar om nu te zeggen dat men systematisch elke dag op die manier overwegen bezet is wat met het haar getrokken. Het valt eens voor maar dus niet overdrijven aub.
Het is trouwens zo dat op die plaatsen waar overwegen slecht gelegen zijn Infrabel tracht om deze zo snel als mogelijk te vervangen door een brug of tunnel. Er verdwijnen jaarlijks heel wat overwegen en er zullen er nog veel volgen.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt

Bericht door Paul »

Er zijn in ons land nog heel wat stopplaatsen waar het perron vlak vóór een overweg ligt. Bij elke trein die daar stopt wordt de overweg even lang bezet als het geval dat hierboven beschreven werd op lijn 15. Ik zie het verschil niet.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt

Bericht door trainlovertje »

260689 schreef: 10 jul 2023, 16:45
pietje schreef: 10 jul 2023, 16:22
260689 schreef: 10 jul 2023, 16:12
Het gebeurt dagelijks op kleine lijnen zoals deze en dan enkel in de spitsuren. Soms gebeurt het wel dat dit op een ander tijdstip is. Denk dat de hulpdiensten meer kopzorgen hebben dat mensen op de autostrade geen reddingstrook vormen (wat wel verplicht is). Dan 2min lang aan de overweg staan te wachten. Want wettelijk gezien moeten ook zij wachten voor de overweg als er een trein/tram passeert. Hoe onbegrijpelijk je dat ook mag vinden.
Ik begrijp volledig dat iederen, ook hulpdiensten, enkele minuten moeten wachten aan een overweg als er een trein voorbij rijdt.
Ik begrijp niet dat je het normaal vindt dat ze nog enkele minuten langer moeten wachten wanneer een deel van een trein stilstaat op een overweg omdat de spoorwegen hun zaakjes niet op orde hebben en vinden dat al het andere verkeer niet belangrijk genoeg is.
Wat ga je doen als die trein nu in nood staat en niet meer weg raakt? Wat ga je doen als 1 van de hulpdiensten zelf in panne staan of zelf een ongeval hebben. Da's nu eenmaal het lot van het leven. Niemand heeft zulke dingen in de hand.

Maar laten we niet meer off-topic gaan. Eventueel mag dit afgesplitst worden naar ander onderwerp.
En nu ga ik toch even verder off-topic, want ik voel me een beetje aangesproken als het over de hulpdiensten gaat. Ik werk tegenwoordig namelijk (tijdelijk) als MUG-arts in de ruime regio van Aalst, waar er veel spoorwegovergangen zijn (lijnen 50, 53, 86, 82, 89 en 90). Dat mensen geen reddingsstrook vormen, is inderdaad vervelend, maar de meeste horen je van ver aankomen en zien dat de bestuurders achter hen plaats maken, waardoor zij automatisch hetzelfde doen, nog voor ze ons gezien hebben. Dan gaat het zichtbaar nog wat vooruit.
Gesloten spoorwegovergangen zijn echt nog een stuk vervelender, want ja, daar wachten we effectief tot het witte licht knippert. We moeten ook steeds melden aan de noodcentrale wanneer we voor een gesloten overweg staan, omdat deze 'pauzes' in rekening worden gebracht bij onze aanrijtijd.
Wanneer je voor zo'n overweg staat, staar je voor je uit, kijk je van links naar rechts en hoop je vooral dat die trein die je zo snel mogelijk hoopt te zien niet ook nog geen eens gaat stoppen, als je aan een stopplaats staat te wachten. De meeste MUG-oproepen zijn niet dusdanig dringend dat ze geen minuutje langer zonder arts kunnen, maar soms (bijvoorbeeld bij reanimaties) dus wel.

Om het verhaal nog wat kleur en sensatie te geven: onlangs een oproep gehad voor een stikkend kind dat het bewustzijn reeds verloren zou hebben. Aan een niet nader genoemd station, zagen we de overweg sluiten. Een trein kwam aangereden en ging duidelijk stoppen, maar dat was nog niet meteen een groot probleem, want het perron lag aan de gunstige zijde van de overweg. Helaas gingen de slagbomen niet omhoog, en kwam er na een minuut een trein tot stilstand aan het daaroverliggende perron, net vóór de overweg. Deze trein heeft dan ook nog eens 2 à 3 minuten stilgestaan aan het perron, waardoor we toch echt wel wat zenuwachtig begonnen te worden (temeer omdat de ambulanciers via de radio in tussentijd ook nog eens vroegen of de MUG nog veraf is, want meestal is het dan echt dringend). Reden van de lange stilstand: de nog-niet-echt-oppuntgestelde nieuwe vertrekprocedure vermoed ik, want de deuren waren zeer snel weer vergrendeld door de TBG... Goed, da's een andere discussie.
Alles samen een kleine 5 minuten verloren, gelukkig is ondanks die vertraging wel alles goed gekomen met dat kind.

Samenvattend: dat automobilisten ons niet altijd meteen voorbijlaten volgens de regels van de kunst is waar. Waarschijnlijk zou een goede opleiding van de bestuurders ons zelfs meer tijd kunnen doen besparen dan we vandaag verliezen aan gesloten overwegen, maar psychologisch zijn die lange stilstanden aan spooroverwegen zo veel vervelender voor hulpverleners in prioritaire voertuigen. Die stilstanden komen bij ons pas echt binnen als 100% verloren tijd, terwijl we bij traag verkeer alsnog het gevoel hebben dat het ietwat vooruitgaat.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt

Bericht door ovspotter_be »

Is het eigenlijk toegestaan om als treinbestuurder en/of -begeleider vroeger te vertrekken als je ziet dat er hulpdiensten met spoed staan te wachten aan een overweg die jouw trein blokkeert?
Plaats reactie